Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
721541_0001.png
721541_0002.png
07. september 2009

Folketingets Kulturudvalg

Kære medlemmer af Folketingets KulturudvalgEt af Statens Kunstråds særlige indsatsområder er børn og unges møde med kunst. Rådet har somstrategisk mål, at børn og unge får mulighed for at opleve kunst på højt, professionelt niveau – bådesom tilskuer, som aktive deltagere i en skabende, kreativ proces eller som egentlige elever i enprofessionel læringssituation.I forbindelse med Kulturudvalgets møde med Statens Kunstråd 22. oktober 2008 var udvalget enige i,at det ikke alene var vigtigt at sikre en god introduktion af kunst til børn, men også at børn og ungeskulle være et strategisk indsatsområde.To af Statens Kunstråds støtteordninger, Huskunstnerordningen og Forsøgspuljen til Kulturskoler ogBilledkunstneriske Grundkurser (BGK), har spillet en helt central rolle i arbejdet med at indfri Rådetsambitioner på indsatsområdet. Begge ordninger er oprettet og finansieret på baggrund af politiskmeget brede folketingsbeslutninger.Siden 2004 har Huskunstnerordningen givet daginstitutioner, skoler, gymnasier, foreninger m.v. overhele landet mulighed for at få tilknyttet én eller flere kunstnere inden for musik, litteratur, billed- ellerscenekunst i længerevarende forløb. Ordningen, som er enestående i verden, understøtternytænkning af rammerne for læring og sætter børnenes kompetencer i spil i en kreativ og skabendeproces, og giver både institutioner, kunstnere og lærere mulighed for at integrere den professionellekunsts egenskaber direkte i den daglige undervisning.
Side 2
Forsøgspuljen til Kulturskoler og BGK’er har nu kørt i tre år i kommuner over hele landet. Formålet erat tilbyde børn og unge at udvikle deres kunstneriske talenter på andre områder end det musiske, somallerede så glimrende er dækket via de musikalske grundkurser (MGK’er). Der har i perioden væretafprøvet mange interessante modeller fra forsøg med treårige kursusforløb med indledendeoptagelsesprøver til ’elitegymnasiemodeller’ for de unge, som både ønsker en gymnasial uddannelseog sideløbende at udvikle deres kunstneriske talent med henblik på optagelse på kunstakademierne.I tråd med Statens Kunstråds generelle politik blev begge ordninger sidste år evalueret af etuafhængigt konsulentfirma, som entydigt konkluderede, at begge ordninger var en stor succes og var,med deres fleksible rækkevidde og høje kunstneriske standarder med til at sikre, at det kunstneriskevækstlag blev stimuleret bredt i hele Danmark.På den baggrund skrev jeg på Rådets vegne til kulturministeren 20. april 2009 og anbefalede, atHuskunstnerordningen fremover blev fastholdt og gerne styrket ved de kommendefinanslovsforhandlinger. Jeg anbefalede endvidere, at den positive udvikling på BGK-områdetligeledes blev konsolideret i tæt samarbejde med kommunerne samtidig med, at man sikrede dengeografiske spredning af institutionerne.Når der tilsyneladende både er bred politisk enighed om områdets vigtighed og en uafhængigevaluering af Rådets ordninger efterfølgende, der viser, at man reelt har skabt to sværvægtere iudviklingen af en børne- og ungekultur i Danmark, så hænger det bare ikke sammen at nedlæggedem uden nærmere refleksion. Jeg vil derfor på Rådets vegne opfordre udvalget til i de kommendefinanslovsforhandlinger at sikre, at Huskunstnerordningen og BGK’erne kan videreføres og udvikles.Vedlagt brevet er en række bilag, hvor udvalgets medlemmer nærmere kan sætte sig ind iproblematikken. Statens Kunstråd står naturligvis til rådighed for yderligere oplysninger, og hvisudvalget måtte ønske det, vil vi meget gerne arrangere et besøg på en BGK’er eller ethuskunstnerprojekt, så medlemmerne måske bedre kan få et indtryk af, hvordan ordningerne konkretbidrager til både at skabe rammerne for børn og unges møde med kunst på et professionelt niveau ogbidrager til at sikre Danmarks kreative vækstlag.
Med venlig hilsenMads ØvlisenFormand for Kunstrådet