Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
721540_0001.png
721540_0002.png
721540_0003.png
7. september 2009
Faktaark om Billedkunstneriske Grundkurser(BGK)
Fakta om Billedkunstneriske Grundkurser (BGK)I 2006 bevilligede et bredt flertal i folketinget bestående af regeringspartierne samt Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Socialdemokraterne, De Radikale Venstre en pulje, som skulle bruges til forsøgmed at etablere blandt andet Billedkunstneriske Grundkurser (BGK). Forsøgene medbilledkunstneriske grundkurser har nu kørt i tre år, og er et tilbud, der er målrettet børn og unge, sombrænder for det kunstneriske, og som ønsker at udvikle deres talent. BGK giver disse unge mulighedfor at blive undervist, udfordret og inspireret af professionelle kunstnere nogle timer om ugen.De Billedkunstneriske Grundkurser har givet børn og unge mulighed for, at møde den professionellekunst på et højt professionelt niveau. Det gælder i høj grad de børn og unge, der bor i områder afDanmark, hvor der ellers ikke er et stærkt kunstnerisk miljø og netværk. Derfor er BGK’erne med til atsikre, at det kunstneriske vækstlag gror i hele Danmark.Der er for tiden 10 BGK’er fordelt ud over hele landet. Undervisningen foregår oftest på kulturskoler,kunstmuseer eller på gallerier. Elverne bliver optaget på BGK på baggrund af en samtale, enansøgning og indsendte værker.Forsøgsordningen har nu kørt i tre år. En uvildig evalueringsrapport anbefaler at gøre ordningenpermanent. På trods af den uvildige evaluering, der både viser, at ordningerne er blevet godtmodtaget, at de unge talenter strømmer til, og at der er ligger et stort potentiale i forhold til at styrkedet billedkunstneriske vækstlag, ser det ud til, at forsøgsordningen nu må stoppe. Der er i forslaget tilnæste års finanslov ikke budgetteret med ordningen. Støtten er frafaldet uden egentlig politisk ellerindholdsmæssig diskussion om forsøgsresultaterne.
Side 2
Hvad er de Billedkunstneriske Grundkurser (BGK)?I 2009 udgjorde den bevilgede pulje 3.2 mio. kr.BGK er et undervisningstilbud til børn og unge, der vil udvikle deres talent ved at fåundervisning af professionelle kunstnere og ved at arbejde med billedkunst, grafisk design,arkitektur eller fotografi på et fagligt højt niveau.Undervisningen foregår oftest efter skoletid og bliver varetaget af en professionel kunstner.Undervisningen kan strække sig i forløb på op til tre år.Konkret er undervisningen tilrettelagt, så der både er teoretisk og praktisk undervisning,workshops med udøvende billedkunstnere og afvikling og planlægning af udstillinger.I øjeblikket støtter Statens Kunstråd sammen med kommunerne 6 BGK’er fordelt over helelandet, og ønsker at udbygge ordningen. BGK’erne har indtil videre kørt på forsøgsbasisstøttet af Statens Kunstråd og kommunerne.
Meget positiv evaluering af BGK’erneI december 2008 lavede det uafhængige konsulentbureau Pluss Leadership, på foranledning afStatens Kunstråd, en uvildig evaluering af bl.a. BGK’erne. Rapporten konkluderer, at BGK’erne er ensucces – både hos de kommuner, institutioner og museer, der har fået bevilliget midler fra puljen tiloprettelse af en BGK og hos de børn og unge, som har været elever på grundkurserne. Evalueringenomfatter af praktiske grunde kun perioden 2006-07.Det overordnede formål med programmet – højnelse af kvaliteten af kunstundervisningen –må siges i høj grad at være opfyldt, og forsøget har i høj grad har bidraget hertil.Rapporten konkluderer endvidere, at forsøgene i høj grad har styrket bevidstheden om kunsthos de deltagende børn og unge, og at forsøgene har bidraget til talentudvikling. BGK er medtil at udvikle det kunstneriske vækstlag i Danmark.Rapporten vurderer, at puljen, hvor forsøg med blandt andet BGK indgår, har vist megetpositive resultater inden for både den almene kunstundervisning og talentudviklingen – ikkemindst i lyset af de smalle rammer. Potentialerne i forsøgene er interessante.Puljen har som udgangspunkt været meget åben og har tiltrukket en mangfoldighed afprojekter. Der er tale om et lille forsøg – i økonomisk målestok – men med store ambitioner, iforhold til indhold, spændvidde og organisation.Forsøgene har på forskellig vis alle bidraget til programmets overordnede mål i form afkvalitetsudvikling og nytænkning i kunstundervisningen.
På den baggrund anbefaler Pluss Leadership at ordningen videreføres.
Side 3
Links til mere dokumentation om ordningerne:Oversigt over BGK’erne som kører p.t.:http://kortlink.dk/6wwkRapporten ”The Ildsjæl in the Classroom”, som viser, hvorfor der skal fokuseres på bådeindlæring i og indlæring igennem de musiske fag i grundskolens mellemste og ældste klasser.:http://kortlink.dk/6wwsPluss Leaderships evaluering af Huskunstnerordningen og de BilledkunstneriskeGrundkurser(BGK):http://kortlink.dk/6vq9Hvis du ønsker at vide mere om Kunstrådets strategi rettet mod børn og unge kan du læsemere om området i Kunstrådets handlingsplan for 2007-2011:http://kortlink.dk/6wwu