Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 331
Offentligt
7. september 2009
Faktaark om Huskunstnerordningen
Fakta om HuskunstnerordningenSiden 2004 har Huskunstnerordningen været Statens Kunstråds absolut vigtigste støtteordning forbørn og unge. Over 15.000 børn og unge har i deres dagligdag fået mulighed for at møde og oplevekunst på et højt niveau – både som deltagere og som tilskuere. Børnene og de unge har fået et indbliki, hvordan professionelle kunstnere arbejder og tænker, og de har selv prøvet at være en del af enkunstnerisk, skabende proces.Kort fortalt giver Huskunstnerordningen mulighed for, at daginstitutioner og skoler kan få tilknyttet éneller flere professionelle kunstnere indenfor musik, litteratur, billed- eller scenekunst i en periode.Kunstneren kan f.eks. være en forfatter, der sammen med børnene, skriver historier og underviser ikreativ skrivning og historiefortælling. Kunstnerne kan også være musikere fra et klassisk ensemble,som møder børn og unge i øjenhøjde og sammen med dem skaber og spiller nye toner.Statens Kunstråd har indtil videre støttet 490 huskunstnerprojekter. Hvert enkelt projekt har skabt enunik mulighed for, at børn og unge over hele landet har kunne møde ægte og inspirerende kunst ideres hverdag. Huskunsterordningen blev i december 2008 evalueret af det uafhængigekonsulentbureau Pluss Leadership. Evalueringen viste bl.a., at 97 procent af de medvirkendekunstnere, lærere, pædagoger og kulturkonsulenter i kommunerne vurderede ordningen som vellykketeller meget vellykket.På trods af den entydigt positive evaluering bliver Huskunstnerordningen ikke videreført. I regeringensforslag til finansloven for 2010 er der ikke afsat midler til, at ordningen kan komme børn og unge tilgode i de kommende år. I tråd med regeringens ønsker er Statens Kunstråd ellers for forholdsvis fåmidler nået langt og bredt ud med denne ordning, som har givet børn i alle regioner af Danmarkmuligheden for at opleve kunst helt tæt på.
Side 2
Hvad er Huskunstnerordningen?Med Statens Kunstråds Huskunstnerordning kan vuggestuer, børnehaver, dagplejere,folkeskoler, privatskoler, SFO/firtidshjem samt efterskoler, specialskoler, gymnasier og HF fåtilknyttet en professionel kunstner i en kortere eller længere periode (alt fra 3 timer til 12måneder)Formålet med ordningen er at fremme børn og unges møde med kunst i dagligdagen.Børnene deltager selv i den skabende eller kreative proces og får mulighed for at se, hvordanen kunstner arbejder og tænker.Målgruppen er børn og unge i alderen 0-19 år på daginstitutioner, skoler, gymnasier ogfritidsinstitutioner.Over 15.000 børn og unge har siden 2004 deltaget i et huskunstnerprojekt.Fra 2004 til og med september 2008 er der bevilget 22,4 mio. kr. til 490 projekter fordelt udover hele landet. I 2009 udgjorde puljen til Huskunstnerordningen og andre børnerettedeaktiviteter i alt 9.9 mio. kr.Over 600 professionelle kunstnere inden for musik, litteratur, billedkunst, scenekunst indgår iStatens Kunstråds huskunstnerdatabase.
Hvad viser evalueringen af Huskunstnerordningen?I december 2008 bad Statens Kunstråd konsulentvirksomheden Pluss Leadership om at lave enuvildig evaluering af Huskunstnerordningen. Evalueringen viser, at Huskunstnerordningen er megetvelfungerende. Både når det gælder administration og sammenhængen mellem målsætninger ogresultater, så fungerer ordningen optimalt.Pluss Leadership vurderer, at Huskunstnerordningen har vist meget positive resultater inden for bådeden almene kunstundervisning og talentudviklingen – ikke mindst i lyset af de smalle rammer.97 procent af de kunstnere, lærere, pædagoger og børnekulturkonsulenter, som har deltaget iHuskunstnerordningen, vurderer, at deres projekt er vellykket eller meget vellykket. Dettebillede gælder hele den periode, hvor ordningen har kørt.Pluss Leadership vurderer, at børnene og de unge har fået et meget stort udbytte afHuskunstnerordningen. Det er yderst positivt, at børnene har fået lov til at være skabende,bryde rammer og få sat forskellige kompetencer i spil. Men også de deltagende kunstnere,lærere og pædagoger får både udbytte og udfordringer.Der kan konstateres både ”nu og her”-effekter (især kunstneriske læreprocesser og personligudvikling for deltagerne) og mere langsigtede resultater og afledte effekter (fra styrket profilsom kulturorienteret skole til kommunal børnekulturpolitik).
På den baggrund anbefaler Pluss Leadership at Huskunstnerordningen videreføres.
Side 3
Links til mere dokumentation om ordningerne:Pluss Leaderships evaluering af Huskunstnerordningen og de BilledkunstneriskeGrundkurser(BGK):http://kortlink.dk/6vq9Rapporten ”The Ildsjæl in the Classroom”, som viser, hvorfor der skal fokuseres på bådeindlæring i og indlæring igennem de musiske fag i grundskolens mellemste og ældste klasser.:http://kortlink.dk/6wwsHvis du ønsker at vide mere om Kunstrådets strategi rettet mod børn og unge kan du læsemere om området i Kunstrådets handlingsplan for 2007-2011:http://kortlink.dk/6wwu