Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 328
Offentligt
representing therecording industryworldwide
Til Folketingets medlemmer af• Kulturudvalget
København K, 28/08 2009
Pladebranchen.08 - årsskriftet fra pladeselskabernes brancheorganisation er kommet.Pladebranchen.08 er klart, og vi har fornøjelsen af vedlagt at fremsende IFPI's årsskrift i den trykteudgave, som vi erfaringsmæssigt ved, at mange der interesserer sig for musikbranchens forhold,efterspørger til referencebrug. Vi vedlægger også den pressemeddelelse, som er blevet udsendt iforbindelse med offentliggørelsen af årsskriftet.Det er femte gang, IFPI udsender et årsskrift, som i tekst, tal og billeder forsøger at tegne et aktueltbillede af pladebranchens situation. Og vi har denne gang udbygget statistikmaterialet og de dertilhørende analyser yderligere for at give et endnu mere nuanceret billede af udviklingen, der følger ikølvandet på det komplekse digitale markeds vækst.Musikbranchens rolle som prøveklud i de gennemgribende forandringer, som en lang række erhverv(aviser, bogbranche, film og tv for blot at nævne nogle få eksempler) gennemgår som konsekvens afdigitaliseringen, er velkendt. Og vi vil gerne dele vore erfaringer fra det paradigmeskift, som branchenstår midt i, med det politiske liv, som har mulighed for at præge udviklingen.Vi håber, du får glæde af Pladebranchen.08, og minder om, at vores website www.pladebranchen.nuløbende opdateres med nyheder om og fra branchen. Her kan man også downloade Pladebranchen.08som PDF på adressen: www.pladebranchen.nu/pladebranchen08.pdf. Helt gratis og lovligt.Har du spørgsmål, kommentarer eller ønsker forhold uddybet, er du naturligvis meget velkommen til atkontakte os.Med venlipxhilsenIFPI DaV
I F P I DanmarkHøjbro Plads 10DK-1200 København K
DirectE-mail
TelFax
(+45) 32 71 20 00(+45) 32 71 21 00
www.ifpi.dkwww.pladebranchen.nu
representing therecording industryworldwide
PRESSEMEDDELELSE
- VÆKST I DET DIGITALE SALG GIVER OPTIMISME I DANSK PLADEBRANCHE -- Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI fremlægger i dag tal fra 2008, som tegner et billede af en branchei voldsom forandring. Forklaringen er den eksplosive vækst på det digitale musikmarked, derpå en gang erbranchens mulighed og ultimative udfordring -
København - 27. august 2009 - I dag offentliggør den danske afdeling af pladeselskabernes internationalebrancheorganisation sit årsskrift Pladebranchen.08. Med tal, tendenser, analyser og artikler fortæller de 48 siderom et særdeles begivenhedsrigt år for en branche, som gennem 10 år har været under et stadigt stigende presfra omgivelserne. Og Pladebranchen.08 giver samtidig et kig bag kulisserne hos et af de første erhverv, som foralvor mødte dén digitale udfordring, en lang række andre brancher for tiden forsøger at tackle på hver deresmåde.
Hvor det omfattende musikpirateri, som bare i Danmark hvert år anslås at koste musikbranchen flere hundredemillioner kroner i mistet salg, har udgjort et centralt tema i tidligere årsskrifter, handler IFPI's årsskrift denne gangi højere grad om alle de muligheder, som det digitale marked giver branchen. Dette ændrede fokus skal ikkemindst se på baggrund af den eksplosive vækst i det digitale marked, som pladeselskaberne oplevede i 2008:Den digitale omsætning voksede med ikke mindre end 91,2 % i forhold til 2007, og rundede dermed for førstegang 100 mio. kr. (104,1 mio. kr.).
Nye forretningsmodeller som TDC's PLAY-abonnement spillede en betydelig rolle i udviklingen. Og selv om denvoldsomme digitale vækst endnu ikke er tilstrækkelig til at kompensere for faldet i CD-salget (fig. 1), tegner endigital andel af markedet på 18,7 % mod 8,8 % i 2007 (svarende til en fremgang i andel på 112,5 % - fig. 5)alligevel konturerne af et marked under gennemgribende forandring. En tendens, der er blevet bekræftet i 2009 afflere nye tiltag som fx Telia's "Fri Musik" og abonnementstjenesten TouchDiva, som forventes at give yderligeredigital vækst, når 2009-resultatet gøres op.
Digital musik er mere internationalDet digitale marked er på mange måder forskelligt fra det traditionelle CD-marked. Først og fremmest ermusikkøberne yngre og mere internationalt orienteret. Stigningen i det digitale salg er derfor især kommet salgetaf international musik til gode. Den større digitale andel af markedet har dermed - for første gang i dette årti -betydet et fald i den danske andel af salget (fig. 2). Det er naturligvis især noget, som de lokalt baseredeproducenter mærker (fig. 4, 6, 7, 8 og 9 samt artiklen side 21). FORTSÆTTES SIDE 2...
Side 1
representing therecording industryworldwide
Henrik Daidorph, der er formand for IFPI Danmark siger: "Vi følger udviklingen nøje. Det er en høj prioritet for osat sikre, at den digitale vækst også bliver til fordel for dansk musik og de mindre / danske producenter".
Organisationsmæssige forandringerMarkedsudviklingen stiller helt nye krav til pladeselskabernes indsats. Branchen har i de seneste år både måttetskære ned, konsolidere, tilføre nye kompetencer og i det hele taget reorganisere. Og Pladebranchen.08 illustrererdette centrale tema i to længere artikler: Direktør for Copenhagen Records, Jakob Sørensen, fortæller i etinterview (side 14 ff.), hvordan hans selskab tackler de nye udfordringer, og erklærer bl.a., at "fremtidenspladeselskab er en kombination af flere forretningsområder og mere A&R1". Han forklarer også, hvorfor kunstnerestadig har brug for et pladeselskab.
En anden artikel om freelancere i musikbranchen (side 30 ff.) sætter ord og ansigter på nogle af deorganisationsmæssige forandringer, musikselskaberne går igennem i disse år og giver samtidig indtryk af detbetydelige antal arbejdspladser, og de omfattende investeringer, som pladebranchen også repræsenterer i danskkulturliv.
Andre highlights fra Pladebranchen.08•Universal er - som det også er tilfældet globalt - Danmarks største pladeselskab med en andel af densamlede omsætning på 27,1 % (fig. 4). Nr. 2 er Sony (19,8 %), og det danskejede MBO er tredjestørst(14,5 %). Derefter følger EMI (13 % og Warner (11,4 %).•Faldet i salget af CD'er presser priserne, og for sjette år i træk faldt prisen på en gennemsnitlig fuldpris-CD, så den nu halter næsten 50 % bagefter udviklingen i det almindelige forbruger prisindeks (set iforhold til 1993-fig. 10).•Musik er stadig en attraktiv julegave. 43,9 % af den indspillede musik sælges således i fjerde kvartal (fig.11).Pladebranchen.08 kan downloades gratis (og lovligt) fra:www.pladebranchen.nu/pladebranchen08.pdf
Kontakt:Jesper Bay, Kommunikations- og marketingdirektør for IFPI Danmark (MOB) 208 208 88,eller mail: bay(a),ifpi.dk
1
A&R: Artist and repertoire - det som i andre brancher ville hedde R&D (research and development). I pladebranchen omfatter det bl.a. talentspejdning og-udvikling, kreativ sparring med kunstnerne, tilrettelæggelse af indspilninger etc.
Side 2
Pladebranchen.08IFPI Danmark årsskrift
lndhold.08Tal, tendenser, markedsstatistik oganalysér + artikler om den danskepladebranche 2008/09
STATUS 2008/09:' MODSÆTNINGERNES ÅRIFPI's formand, Henrik Daldorph, sertilbage på markante begivenheder forpladebranchen i 2008 og første halvdel af2009. Fra den nye opleyelseszone til dom-men i The Pirate BayVsagen.
J
| UAFHÆNGIGE SELSKABERUNDER DIGITALT PRES
Væksten i det digitale marked presserden uafhængige sektor, som i 2008 havdetilbagegang. Vi analyserer udviklingen.
| FREELANCERE!' MUSIKBRANCHEN•I KUNSTNERNE HAR STADIGf ' BRUG FOR ET PLADESELSKABPladebranchen omfatter hundredvis afarbejdspladser. De senere års omfattendeforandringer har skabt helt nye struktu-rér - og en lang række nye virksomheder,der fungerer som underleverandører tilden etablerede del af branchen. Vi sernærmere på freelancémarkedet.
Interview med en af pladebranchens suc-cesfulde ledere Jakob Sørensen, direktørfor Copenhagen Records. Om hvad kunst-nere skal bruge et pladeselskab til i' 2009.Om manglende skarphed i branchen. Ogom forventningerne til fremtiden. Og så fårvi historien om Alphabeats internationale
Hitlisterne 2008 / G u l d - & platincertificeringer 2008 / DMA09 og meget mere
PLHDEERRnCHEn.DH
/"
Velkommen tilPladebranchen,08-• Vi har forud for udarbejdelsen af IFPI's femte årsskriftovervejet grundigt, om vi skulle kalde det noget andet end"Pladebranchen.08", fordi vores medlemmer, der pt. står forca. 95 % af omsætningen af indspillet musik i Danmark, istadigt højere grad beskæftiger sig med alt muligt andet end"plader". Når vi alligevel har valgt at holde fast i de ikke heltdækkende betegnelser "pladebranche" og "pladeselskaber"er forklaringen først og fremmest, at de fleste læsere trodsalt har en fornemmelse af, hvad de dækker. Og at vi ved fxat bruge begrebet "musikbranche" og "musikselskaber",som der i stigende omfang er tale om, i virkeligheden villeforvirre mere, end forklare.Disse overvejelser gav imidlertid anledning til at give Plade-branchen.08 et lidt andet fokus end de hidtidige udgaver,Naturligvis er årsskriftet fortsat et forsøg på at give et aktueltsignalement af branchen ved at præsentere relevante talog statistikker med tilhørende analyser. Og i nærværendeudgave har vi endda udvidet talmaterialet som resultat af,at flere informationer er blevet tilgængelige i takt med detdigitale markeds stigende betydning. Men i et par længereartikler har vi denne gang også valgt at se nærmere på detarbejde, som hver dag udføres i pladebranchen. I de senereår er det som om, pladeselskaber i stigende grad af vorekritikere blot bliver betragtet som "fordyrende mellemled".Vi, der arbejder i branchen, ved naturligvis bedre. Men vi månok erkende, at vi ikke har været særligt gode til at forklare,hvad det egentlig er, vi bidrager med. Typisk fordi vi serdet som vores hovedopgave at fortælle, hvor dygtige voreskunstnere er - og ikke hvad vi selv går og laver. Det prøver vinu at råde lidt bod på.I et længere interview fortæller Jakob Sørensen fra Copen-hagen Records således bl.a. om selskabets arbejde meden af de største, danske succeshistorier i nyere tid - Alpha-beat - og om hvorfor kunstnere stadig kan have glædeaf et pladeselskab i 2009. Og i anden større artikel ser vinærmere på freelance promotion, som dels er et ekéempelpå, hvorledes branchen er under gennemgribende foran-dring - også organisatorisk - dels viser, hvordan pladesel-skaberne investerer i musikken og i den proces ikke blotskaber arbejdspladser på selskaberne selv men også i detomgivende samfund.2008 var, som Henrik Daldorph er inde på i sin kommen-tar, et modsætningsfyldt år, der trods mange lyspunkter- særligt på det digitale område - ikke gav pladebran-chen den økonomiske fremgang, vi kunne have ønsket.Finanskrisen, som bl.a. gik ud over julehandelen, var ikkeligefrem en hjælp i den forbindelse. Omvendt ramte den enpladebranche, der allerede var i højeste kriseberedskab, ogmåske derfor var bedre rustet end så mange andre til ogsåat tackle disse nye udfordringer. Vi har næppe set de sidstestrukturforandringer og konsolideringsprocesser i brancheni denne omgang. Men i skrivende stund står mange nyeaktører klar i kulissen med initiativer, som tilbyder publikummusikken på nye, attraktive måder, og som vil bidrage tilfortsat digital vækst i 2009. Pladebranchens afgørende rollesom professionel facilitator af disse initiativer bør give mas-ser af mod på fremtiden.
Foto: Steen Tronsgaard
København, åugilist 2009
Kommunikations- og marketingdirektørIFPI Danmark
i tepresenting therecording industryI worldwide
I + PLHDEERmCHE-n.na TRU Er TE-riDEnSER
1
'•+ PURDEERRnCHEn.DB RRKIM
i
Omsætning 2008Markedsandele og formaterMarkedsandele og nationalitetDetail - prisudviklingDetail - hvornår købes musikken?Detail - genrerDe uafhængige selskaberChartshares Album og CompilationChartshares Track- og HotlistenChartshares Airplay og DVDGuld og platin-shares 2008
0708101112132023252942
Album Top-50Compilation Top-20Tracklisten Top-50Hotlisten Top-20Radio Airplay Top-20TV Airplay Top-20Musik-DVD Top-20Entertainment-DVD Top-20Guld og platin i 2008Danish Music Awards 2009Medlemsoversigt
2223242526262727404447
IFPI Danmark på nettetwww.pladebranchen.nuwwW.hitiisteh.nuwww.ifpi.dk
Pladebranchen.08 kan downloades i PDF format frawWw.pladebranchen.nu/pladebranchen08.pdf
dk | www.pladebranchen.nu