Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 321
Offentligt
714645_0001.png
714645_0002.png
714645_0003.png
714645_0004.png
714645_0005.png
714645_0006.png
714645_0007.png
714645_0008.png
714645_0009.png
714645_0010.png
714645_0011.png
714645_0012.png
NOTAT18. august 2009

Forslag

til

lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutio-

ner under Kulturministeriet

(Ændring af status for Danmarks Designskole, fusioner mv.)

§1

I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet,jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21. september 2000, foretages følgende ændringer:

1.

§ 1affattes således:”§

1.

Loven gælder for følgende statslige institutioner under Kulturministeriet, dergiver uddannelse på de kunstneriske fagområder: Det Kongelige Danske Kunstakade-mis Arkitektskole, Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kon-gelige Danske Kunstakademis Konservatorskole, Arkitektskolen Aarhus, Det KongeligeDanske Musikkonservatorium, Jysk Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonserva-torium og Skuespillerskole, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Teaterskole, DenDanske Filmskole og Danmarks Designskole.Stk. 2.Kulturministeren kan bestemme, at andre statslige uddannelsesinstitutionerunder Kulturministeriet omfattes af loven.Stk. 3.Loven gælder også for institutioner, der måtte opstå som følge af fusionermellem to eller flere af institutionerne nævnt i stk. 1.”

2.

Efter§ 2indsættes:”§

2 a.

Danmarks Designskole har som højere uddannelsesinstitution til opgave påkunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværk ogbeslægtede fag indtil det højeste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirksom-hed og på videnskabeligt grundlag at drive forskning inden for designområdet.”

3.

Efter§ 5indsættes:”§

5 a.

Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole har, ud over de opgaverder fremgår af denne lovs § 5, til opgave at uddanne skuespillere. Skolen kan herudovergive uddannelse i andre fag inden for scenekunstområdet.”

4.

I§ 6ændres »teaterområdet« til: »scenekunstområdet«.

5.

§ 7 aophæves.
J.Nr.2004-24099-2
Side 2

6.

§ 7 bophæves.

7.

Efter§ 13, stk. 4,indsættes:”Stk.5.Designskolen Kolding og Danmarks Designskole kan opkræve et gebyr frasine elever til dækning af forbrug af fællesmaterialer. Gebyret udgør 500 kr. pr. elev pr.semester. På Danmarks Designskole er gebyret dog på 2.500 kr. henholdsvis 2.000 kr.pr. elev pr. semester på glaslinjen og keramiklinjen.Stk. 6.Regulering af gebyrsatsen kan besluttes af kulturministeren.”

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Side 3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningDette lovforslag om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstituti-oner under Kulturministeriet har til formål at skabe det juridiske og administrativegrundlag for at implementere en politisk beslutning om en række fusioner af Kulturmi-nisteriets videregående uddannelser samt en ændring af status for designuddannelsen.2. BaggrundDen overordnede udvikling af Kulturministeriets videregående uddannelser er omfattetaf en 4-årig aftale indgået i efteråret 2006 af regeringen og alle Folketingets partiermed undtagelse af Enhedslisten. Aftalen dækker perioden 2007-2010.I aftalen er de væsentligste udviklingsområder for Kulturministeriets videregåendeuddannelser fastlagt. Aftalen indeholder blandt andet følgende indsatsområder:1. Større og mere bæredygtige faglige miljøer2. Højere kvalitet i uddannelserne.Af aftalen for 2007-2010 (flerårsaftalen) fremgår det blandt andet, at:”Større og mere bæredygtige faglige miljøer skal bidrage til at styrke kvaliteten ogressourceudnyttelsen på Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner bl.a. med henblikpå at sikre, at der fortsat udbydes videregående kunstneriske uddannelser i hele landet.”Og videre:”Der nedsættes derfor et udvalg, som inden udgangen af 2007 skal komme med forslagtil mulige fusioner, forpligtigende samarbejder og andre faglige og administrativefællesskaber inden for Kulturministeriets videregående uddannelser.”På den baggrund nedsatte kulturministeren således et udvalg med henblik på at under-søge mulighederne for at komme med forslag til mulige fusioner og andre faglige ogadministrative fællesskaber for Kulturministeriets videregående uddannelsesinstituti-oner. Den 25. februar 2009 blev udvalgets rapport offentliggjort. Som opfølgning påudvalgets anbefalinger indgik partierne bag flerårsaftalen den 12. maj 2009 en aftaleom at iværksætte en række fusioner. Det blev besluttet, at Det Jyske Musikkonservato-rium og Nordjysk Musikkonservatorium fusioneres pr. 1.1. 2010 og at Det Fynske Mu-sikkonservatorium og Vestjysk Musikkonservatorium samt Skuespillerskolen vedOdense Teater ligeledes fusioneres pr. 1.1.2010.
Side 4
Endelig tilkendegav de politiske partier bag flerårsaftalen allerede i efteråret 2008opbakning til en fusion af Glas- og Keramikskolen på Bornholm med Danmarks Design-skole.En del af flerårsaftalen omhandler højere kvalitet i uddannelserne. Af aftalen fremgårdet blandt andet, at Kulturministeriets uddannelser skal kunne måle sig med de bedstei verden. Med henblik på at nå dette mål skal Kulturministeriets uddannelsesinstituti-oner bl.a.:” – akkrediteres af et uafhængigt akkrediteringsråd med henblik på løbende at sikre, atuddannelserne har samfundsrelevans og måles efter internationale standarder. Kunuddannelser som akkrediteres kan modtage tilskud.- kvalitetsudvikle designuddannelserne med henblik på, at de senest i 2010 kan akkredi-teres som bachelor- og kandidatuddannelser.”Kvalitetsudviklingen af designuddannelserne er sket løbende over en længere periode,og alle Kulturministeriets højere videregående uddannelser skal akkrediteres over denæste par år i henhold til bekendtgørelse om akkreditering og godkendelse af videregå-ende uddannelser under Kulturministeriet. Designuddannelserne på Danmarks De-signskole og Designskolen Kolding skal i den forbindelse gennemføre en akkredite-ringsproces i perioden ultimo 2009 til medio 2010.3. Forslagets indholdLovforslaget danner det lovgivningsmæssige grundlag for gennemførelsen af en rækkefusioner på Kulturministeriets videregående uddannelser.Der gennemføres endvidere en ændring af Danmarks Designskole og DesignskolensKoldings status. Danmarks Designskole og Designskolen Kolding er fremover højereuddannelsesinstitutioner. Dette medfører en ændring af skolernes opgaver, hvorforkulturministeren på bekendtgørelsesniveau skal fastlægge uddannelsesstrukturen tilen bachelor- og kandidatuddannelse.Designskolen Kolding er en selvejende institution og reguleres derfor efter reglerne omselvejende institutioner i den gældende lovs § 16 a. Designskolen Kolding er ikke omfat-tet af lovens kapitel 2 (institutionernes opgaver), men er omfattet af kapitel 3 (uddan-nelser og forskning), hvoraf der på baggrund af § 10 er hjemmel til, at kulturministerenkan fastsætte regler for uddannelserne (uddannelsesbekendtgørelser for institutioner-ne). Designskolen Koldings opgaver og uddannelsesstatus bliver således ikke ændretved dette lovforslags ikrafttræden, men institutionernes fælles uddannelsesbekendtgø-relse bliver ændret med hjemmel i loven og korrigeret på baggrund af lovforslagetsændring af Danmarks Designskoles opgaver og status.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kom-muner
Side 5
De direkte fusionsomkostninger holdes inden for rammerne af den eksisterende bevil-ling til uddannelsesområdet.Den ændrede status for designuddannelserne på Danmarks Designskole og Designsko-len Kolding vil betyde, at det kunstnerisk/videnskabelige personale på skolerne skalomfattes af en stillingsstruktur og AC-overenskomsten, hvilket ikke er tilfældet pånuværende tidspunkt.Stillingsstrukturen vil afspejle, at der på højere videregående uddannelsesinstitutionerer en forskningspligt for en del af skolernes ansatte, hvilket vil give en ændret ressour-cefordeling i forhold til den enkelte ansattes tidsforbrug på henholdsvis forskning ogundervisning. Forskydningen i ressourcefordelingen på designskolerne vil, i takt medimplementeringen af stillingsstrukturen, give anledning til revurdering af designsko-lernes samlede økonomiske ramme.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget skønnes ikke have økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringForslaget har været sendt i høring hos:1. KUR (Kulturministeriets Rektorer), Ministeriet for Videnskab, Teknologi ogUdvikling, Undervisningsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Er-hvervsministeriet, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Det Jyske Mu-sikkonservatorium, Vestjysk Musikkonservatorium, Det Fynske Musikkonser-vatorium, Nordjysk Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium, Ar-kitektskolen Aarhus, Danmarks Biblioteksskole, Kunstakademiets Arkitektsko-le, Designskolen Kolding, Konservatorskolen, Danmarks Designskole, Den Dan-ske Filmskole, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne, Glas-og Keramikskolen på Bornholm, Skuespillerskolen ved Odense Teater, Skuespil-lerskolen ved Aarhus Teater, Statens Teaterskole, De Konservatoriestuderendes
Side 6
Landsråd, Dansk Arkitektur Center, AC (Akademikernes Centralorganisation),HK (Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund), Teknisk Landsforbund,Dansk Kunstnerråd, Skuespillerforbundet, Dansk Musikskolesammenslutning(DAMUSA), Danske Designere, Danske Teatres Fællesorganisation, DI – Orga-nisation for erhvervslivet, Dansk Erhverv, DDA (Danish Design Association) ogDanske Kunsthåndværkere.10. Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvensereller merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvensereller udgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForhold til EU-retten
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Lovforslaget lægger op til, at en række institutioner fusioneres, og at der oprettes to nyestatsinstitutioner: ”Jysk Musikkonservatorium” og ”Syddansk Musikkonservatorium ogSkuespillerskole”. De to nye statsinstitutioner tilføjes til listen over statsinstitutioneromfattet af loven. Glas- og Keramikskolen på Bornholm bliver ved denne lovs ikraft-træden fusioneret med Danmarks Designskole.Navnene på de statsinstitutioner, der indgår i fusionerne, bliver som konsekvens heraffjernet fra listen over de statsinstitutioner, der er omfattet af loven. Det drejer sig om:Det Jyske Musikkonservatorium, Vestjysk Musikkonservatorium, Det Fynske Musik-konservatorium, Nordjysk Musikkonservatorium og Glas- og Keramikskolen på Born-holm.
Side 7
Det Jyske Musikkonservatorium og Nordjysk Musikkonservatorium fusionerer veddenne lovs ikrafttræden og ændrer samtidig navn til Jysk Musikkonservatorium.Vestjysk Musikkonservatorium, Det Fynske Musikkonservatorium og Skuespillerskolenved Odense Teater fusionerer ved denne lovs ikrafttræden og ændrer samtidig navn tilSyddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole. Skuespillerskolen ved OdenseTeater har aktuelt et økonomisk og administrativt fællesskab med den selvejende insti-tution Odense Teater. Skuespillerskolen skal derfor økonomisk og administrativt ud-skilles fra Odense Teater.Med tilføjelse af § 1, stk. 3, vil fremtidige fusioner af to eller flere af de i § 1, stk. 1,nævnte statsinstitutioner ikke kræve lovændring. Ændringen er allerede relevant, da etpolitisk flertal bestående af regeringspartierne samt Socialdemokraterne og DanskFolkeparti har tilkendegivet, at de har i sinde at gennemføre en fusion af Det KongeligeDanske Kunstakademis Arkitektskole og Danmarks Designskole, når den nuværendeflerårsaftale på uddannelsesområdet udløber. Lovændringen er dog ikke begrænset tildenne mulige fusion.Med tilføjelsen af § 1, stk. 3, er det ikke længere nødvendigt ved fremtidige fusioner, atkulturministeren med hjemmel i lovens § 1, stk. 2, eksplicit bestemmer, at den fusione-rede institution er omfattet af loven.Andre indholdsmæssige ændringer af loven, ud over navneændringerne, ved en eventu-el fremtidig fusion af to eller flere af statsinstitutionerne nævnt i § 1, stk. 1, vil fortsatkræve en lovændring.Til nr. 2Lovens nuværende beskrivelse af Danmarks Designskoles opgaver fremgår af dengældende lovs § 7 a: »Danmarks Designskole har til opgave at give undervisning indenfor kunsthåndværk, design og beslægtede fag.«Danmarks Designskoles opgaver vil ved dette lovforslags vedtagelse fremover fremgå aflovens § 2 a: »Danmarks Designskole har som højere uddannelsesinstitution til opgavepå kunstnerisk og videnskabeligt grundlag at give uddannelse i design, kunsthåndværkog beslægtede fag indtil det højeste niveau samt at udøve kunstnerisk udviklingsvirk-somhed og på videnskabeligt grundlag at drive forskning inden for designområdet.«Med ændringen af Danmarks Designskoles opgaver og ændring af uddannelsesinstituti-onens status til højere uddannelsesinstitution skabes der et lovmæssigt grundlag for enforskningsbaseret uddannelse og for akkreditering af designuddannelsen som en forsk-ningsbaseret og kunstnerisk baseret bachelor- og kandidatuddannelse efter relevantkvalifikationsramme.Kravene til Danmarks Designskoles opgaver vil fremover være på niveau med opgaver-ne for blandt andet arkitektskolerne og Kunstakademiets Konservatorskole. Både
Side 8
arkitektuddannelsen og konservatoruddannelsen er struktureret som bachelor- ogkandidatuddannelser.Da lovens kapitel 2 (institutionernes opgaver) alene gælder for statslige uddannelsesin-stitutioner under Kulturministeriet, er Designskolen Kolding ikke direkte omfattet afovenstående lovændring. Designskolen Kolding er en selvejende institution, hvis forholder reguleret i lovens kapitel 7 a (selvejende uddannelsesinstitutioner, der overvejendeer finansieret af staten).Efter den nuværende § 16 a, stk. 3, er Designskolen Kolding omfattet af lovens kapitel3, der i § 10 indeholder hjemmel til, at Kulturministeriet kan fastsætte uddannelsesbe-kendtgørelser for institutionerne.Kulturministeriet har hjemmel til at fastsætte regler om indhold og varighed, eksami-ner og prøver, adgang til uddannelserne, ansættelse af lærere og videnskabelige medar-bejder mv. ved uddannelserne på Designskolen Kolding.Designuddannelserne ved Designskolen Kolding og Danmarks Designskole bliver derfori praksis reguleret af de samme regler, nemlig reglerne i bekendtgørelsen om designud-dannelsen ved Danmarks Designskole og Designskolen Kolding.Designuddannelsens nuværende uddannelsesstruktur, som trådte i kraft den 15. august2003, omfatter en 3-årig grunduddannelse og en 2-årig overbygningsuddannelse.Ændringen af den nuværende uddannelsesstruktur til en 3-årig bacheloruddannelse ogen 2-årig kandidatuddannelse vil ske gennem ændring af bekendtgørelsen om design-uddannelsen ved Danmarks Designskole og Designskolen Kolding.Ved den forestående akkreditering vil designuddannelserne blive målt op imod detgrundlag og niveau, der fremgår af nærværende lovforslag og relevante bekendtgørel-ser. Reglerne for akkreditering fremgår af bekendtgørelse om akkreditering og godken-delse af videregående uddannelser under Kulturministeriet (BEK nr. 1174 af01/12/2008).Det er nødvendigt, at lovgrundlaget ændres forud for akkrediteringens afslutning, daakkreditering af en eksisterende uddannelse sker på baggrund af de love og regler, derer gældende på tidspunkt for akkrediterings gennemførelse.De opgaver, som Glas- og Keramikskolen på Bornholm har varetaget hidtil, og som erbeskrevet i den gældende lovs § 7 b, er indeholdt i den nye opgavebeskrivelse for Dan-marks Designskole. Glas- og Keramikskolen på Bornholm har haft som opgave, at ”giveuddannelse inden for glas og keramik”, hvilket fremover vil være dækket af beskrivel-sen af Danmarks Designskoles opgaver med at give uddannelse i »kunsthåndværk ogbeslægtede fag.«Til nr. 3
Side 9
Ved fusionen af Vestjysk Musikkonservatorium, Det Fynske Musikkonservatorium ogSkuespillerskolen ved Odense Teater opstår Syddansk Musikkonservatorium og Skue-spillerskole. Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole vil primært tilbydekonservatorieuddannelser, men vil med videreførelsen af aktiviteterne på Skuespiller-skolen ved Odense Teater tillige have til opgave at uddanne skuespillere. SyddanskMusikkonservatorium og Skuespillerskole forpligtes derfor til at varetage yderligereopgaver, end dem de øvrige musikkonservatorier skal varetage. Disse opgaver fremgåraf lovens § 5.Der er med dette lovforslag åbnet mulighed for, at Syddansk Musikkonservatorium ogSkuespillerskole kan ”give uddannelse i andre fag inden for scenekunstområdet”, her-under musikdramatik.Til nr. 4I loven ændres »teaterområdet« til »scenekunstområdet«, således at der kommer over-ensstemmelse mellem, hvad der refereres til i lovgivningen, og hvordan der faktiskrefereres til området. Eksempelvis er der foretaget tilsvarende ændringer i lov omKunstrådet og lov om Statens Kunstfond (LOV nr. 511 af 12/06/2009).Til nr. 5Danmarks Designskoles opgaver ændres som følge af, at Danmarks Designskole bliveren højere uddannelsesinstitution. Danmarks Designskoles fremtidige opgaver vil frem-gå af lovens § 2 a, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.Til nr. 6Glas- og Keramikskolen på Bornholm ophører som selvstændig statsinstitution hvorfor§ 7 b ophæves. Danmarks Designskole overtager ansvaret for de uddannelsesopgaver,som hidtil er løst af Glas- og Keramikskolen på Bornholm, jf. bemærkningerne til lov-forslagets § 1, nr. 2.Til nr. 7Gebyret dækker forbrug af forskellige fælles materialer. Fællesbetalingen er begrundeti det forhold, at det rent praktisk i forbindelse med undervisningen ikke er muligt atskelne de enkelte elevers forbrug af materialer.Hjemlen til opkrævning af gebyret har siden finansloven (FL) for 2006 eksisteret itekstanmærkninger til loven. I FL 2009 er det tekstanmærkning 199. Forud for FL 2006skete opkrævningen med hjemmel i en særlig bevillingsmæssig bestemmelse i anmærk-ningerne til loven. Ordningen har eksisteret fra før skattestoppet. Af tekstanmærknin-gen, der har været uændret siden FL 2006, fremgår det, at hjemlen til opkrævning afgebyret vil blive indarbejdet i den førstkommende ændring af lov om videregående
Side 10
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet (LBK 889 af 21/092000).Der er desuden indsat hjemmel til regulering af gebyrstørrelsen. En opregulering afgebyrstørrelsen kan ikke ske, hvis det på reguleringstidspunktet vil være i strid medskattestoppet. En regulering vil desuden kræve en klar dokumentation for en væsentligdiskrepans mellem det samlede opkrævede gebyr og udgifterne til indkøb af fællesmate-rialer.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010. Denne dato er valgt, fordi parti-erne bag flerårsaftalen har aftalt, at fusionerne skal finde sted pr. 1. januar 2010.
Side 11
Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formuleringLovforslaget

§1

I lov om videregående kunstneriske ud-dannelsesinstitutioner under Kulturmini-steriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21.september 2000, foretages følgende æn-dringer:

§ 1.

Loven gælder for følgende statsligeinstitutioner under Kulturministeriet, dergiver uddannelse på de kunstneriskefagområder: Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitektskole, Det Konge-lige Danske Kunstakademis Billedkunst-skoler, Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Konservatorskole, Arkitektskolen iAarhus, Det Kongelige Danske Musikkon-servatorium, Det Jyske Musikkonservato-rium, Vestjysk Musikkonservatorium, DetFynske Musikkonservatorium, NordjyskMusikkonservatorium, Rytmisk Musik-konservatorium, Statens Teaterskole, DenDanske Filmskole, Danmarks Designskoleog Glas- og Keramikskolen på Bornholm.Stk. 2.Kulturministeren kan bestem-me, at andre statslige uddannelsesinstitu-tioner under Kulturministeriet omfattesaf loven.

1.

§ 1affattes således:”§

1.

Loven gælder for følgende statsligeinstitutioner under Kulturministeriet, dergiver uddannelse på de kunstneriskefagområder: Det Kongelige DanskeKunstakademis Arkitektskole, Det Konge-lige Danske Kunstakademis Billedkunst-skoler, Det Kongelige Danske Kunstaka-demis Konservatorskole, ArkitektskolenAarhus, Det Kongelige Danske Musikkon-servatorium, Jysk Musikkonservatorium,Syddansk Musikkonservatorium og Skue-spillerskole, Rytmisk Musikkonservatori-um, Statens Teaterskole, Den DanskeFilmskole og Danmarks Designskole.Stk. 2.Kulturministeren kan bestemme,at andre statslige uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministeriet omfattes afloven.Stk. 3.Loven gælder også for institutio-ner, der måtte opstå som følge af fusionermellem to eller flere af institutionernenævnt i stk. 1.”

2.

Efter§ 2indsættes:”§

2 a.

Danmarks Designskole har somhøjere uddannelsesinstitution til opgavepå kunstnerisk og videnskabeligt grund-lag at give uddannelse i design, kunst-håndværk og beslægtede fag indtil dethøjeste niveau samt at udøve kunstnerisk
Side 12
udviklingsvirksomhed og på videnskabe-ligt grundlag at drive forskning inden fordesignområdet.

3.

Efter§ 5indsættes:”§

5 a.

Syddansk Musikkonservatoriumog Skuespillerskole har, ud over de opga-ver der fremgår af denne lovs § 5, tilopgave at uddanne skuespillere. Skolenkan herudover give uddannelse i andrefag inden for scenekunstområdet.”

4.

I§ 6ændres »teaterområdet« til: »sce-nekunstområdet«.

§ 7 a.

Danmarks Designskole har tilopgave at give uddannelse inden forkunsthåndværk, design og beslægtede fag.

§ 7 b.

Glas- og Keramikskolen på Born-holm har til opgave at give uddannelseinden for glas og keramik. Skolen kanherudover give uddannelse i andre faginden for kunsthåndværk.

5.

§ 7 aophæves.

6.

§ 7 bophæves.

7.

Efter§ 13, stk. 4indsættes:”Stk.5.Designskolen Kolding og Dan-marks Designskole kan opkræve et gebyrfra sine elever til dækning af forbrug affællesmaterialer. Gebyret udgør 500 kr.pr. elev pr. semester. På Danmarks De-signskole er gebyret dog på 2.500 kr.henholdsvis 2.000 kr. pr. elev pr. semesterpå glaslinjen og keramiklinjen.Stk. 6.Regulering af gebyrsatsen kanbesluttes af kulturministeren.”

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2010.