Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 306
Offentligt
705962_0001.png
705962_0002.png
705962_0003.png
705962_0004.png
705962_0005.png
Bilag 3

Gennemgang af bestemmelser i direktivet om audiovisuelle medietjenester

Den gældende lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og bekendtgørelser udstedt imedfør heraf er på mange punkter i overensstemmelse med direktivet om audiovisuellemedietjenester.
Nedenfor følger en gennemgang af bestemmelserne i direktivet i forhold til gældendelov. I forbindelse med de enkelte bestemmelser er det angivet, om bestemmelsen giveranledning til lovændring.
Art. 1om direktivets definitioner er i flere tilfælde allerede gennemført i radio- og fjern-synsloven og tilhørende bekendtgørelser og foreslås i relevant omfang yderligere gen-nemført i radio- og fjernsynsloven i forhold til navnlig udvidelsen af direktivets anven-delsesområde til at omfatte lineært tv uanset valget af teknologisk distributionsplat-form og til at regulere audiovisuelle on-demand-tjenester samt direktivets regulering afproduktplacering. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, 15, 19, 22 og 26.
Art. 2om reguleringen af den ansvarlige medlemsstat, dvs. under hvilket lands lovgivn-ing medietjenesteudbydere hører, svarer i hovedsagen til gældende ret, idet reglernedog nu ikke alene omfatter udbydere af lineært tv, men også af audiovisuelle on-demand-tjenester, og idet der er ændret i rækkefølgen af de tekniske kriterier, som skaltages i betragtning, når det skal fastlægges hvilke medietjenesteudbydere, der hørerunder en medlemsstats jurisdiktion. Det foreslås, at radio- og fjernsynslovens § 46ændres, så kulturministeren får en bemyndigelse til at fastsætte regler for, hvornår tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere, der udøver programvirksomhed efterlovens kapitel 8, hører under dansk myndighed. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13og 14.
Art. 2aom, at medlemsstaterne skal sikre modtagefrihed og ikke må hindre retransmis-sioner på deres område af audiovisuelle medietjenester fra andre medlemsstater afgrunde, der falder inden for områder, der falder under direktivet, er i forhold til fjern-synsudsendelser i Danmark opfyldt ved bl.a. radio- og fjernsynslovens regler om fælle-santenneanlæg samt i forhold til audiovisuelle on-demand-tjenester ved e-handelslovens § 6. Der er ikke behov for yderligere implementering heraf i dansk ret.
Art. 3kodificerer EF-domstolens praksis om jurisdiktion og indfører en mere effektivsamarbejdsprocedure for klager i tilfælde, hvor et fjernsynsforetagende retter sineudsendelser til en anden medlemsstat end den, hvor programforetagendet er etableret,og den medlemsstat til hvilken sendingerne rettes har udnyttet direktivets mulighed forat indføre strengere regler vedrørende ”offentlighedens interesse”. Med henblik på atsikre en korrekt gennemførelse af direktivet foreslås, at der i radio- og fjernsynslovens §40 indføres en ny bestemmelse om, at Radio- og tv-nævnet samarbejder med tilsynsor-
J.Nr.2004-20399-33
Side 2
ganer i andre EU-lande m.v. samt en bemyndigelse for kulturministeren til at fastsættenærmere regler herom. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6. Herudover er der i art.3 indført en opfordring til medlemsstaterne om at fremme co- og selvregulering indenfor de områder, der er reguleret ved direktivet. Tilskyndelsen giver ikke anledning tilgennemførelse i dansk ret.
Art. 3aom identifikations- og informationskrav, som gælder for både udbydere af li-neært tv og af audiovisuelle on-demand-tjenester, foreslås gennemført ved i radio- ogfjernsynsloven at fastsætte eksplicitte bemyndigelser for kulturministeren til i relationtil begge typer udbydere at fastsætte nærmere regler om, at udbyderne skal tilgænge-liggøre oplysninger, der identificerer foretagendet over for seerne og brugerne. Derhenvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 14.
Art. 3bom indhold, som tilskynder til had på grund af race, køn, religion eller nationali-tet, udvider anvendelsesområdet for de hidtidige regler for lineært tv til også at omfatteaudiovisulle on-demand-tjenester. Regler herom for audiovisuelle on-demand-tjenesterforeslås bl.a. gennemført ved udnyttelse af de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser iradio- og fjernsynslovens § 38 b og 48. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 15.
Art. 3com tilskyndelse af medietjenesteudbydere til at sikre, at deres tjenester gradvisbliver tilgængelige for syns- og hørehæmmede, findes ikke at skulle gennemføres iradio- og fjernsynsloven. Kulturministeriet vurderer, at forpligtelsen mest hen-sigtsmæssigt løftes ved, at der i takt med den teknologiske udvikling m.v. løbendeforetages justeringer af public service-virksomhedernes forpligtelser på området medhenblik på forbedring af betjeningen af handicappede samt overvejes konkrete initiativ-er med henblik på at tilskynde øvrige medietjenesteudbydere til at gøre deres tjenestergradvis tilgængelige for syns- og hørehæmmede.
Art. 3dom, at medietjenesteudbydere ikke sender spillefilm uden for de perioder, der eraftalt med rettighedshaverne, giver ikke anledning til lovændring, da gennemførelsenheraf som hidtil skal ske gennem parternes indgåelse af ophavsretlige aftaler påområdet.
Art. 3e.1 a-bom identifikation m.v. af audiovisuel kommerciel kommunikation framedietjenesteudbydere er i vidt omfang allerede implementeret i radio- og fjernsynslo-ven samt reklamebekendtgørelsen, e-handelsloven og markedsføringsloven. Med hen-blik på at sikre en så korrekt gennemførelse af direktivet som muligt samt at skabe enprimær indgang til reguleringen af de audiovisuelle medietjenesteudbydere foreslåsreglerne endvidere gennemført ved udnyttelse af den foreslåede bemyndigelsesbestem-melse i lovens 77 i forhold til reklamer i on-demand audiovisuel programvirksomhed.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1 c i-iiom, at audiovisuel kommerciel kommunikation ikke må skade respektenfor den menneskelige værdighed eller indholde eller fremme nogen forskelsbehandlingpå grund af køn, race eller etnisk oprindelse, nationalitet, religion eller tro, handicap,alder eller seksuel orientering er for reklamer i lineært tv gennemført i reklamebe-
Side 3
kendtgørelsen. Reglerne i reklamebekendtgørelsen om forbud mod forskelsbehandlingm.v. foreslås udvidet til at omfatte reklamer i on-demand audiovisuel programvirk-somhed ved udnyttelse af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovens 77. Derhenvises til lovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1 c iii-ivom, at audiovisuel kommerciel kommunikation ikke må tilskynde tiladfærd, der kan være til skade for sundheden eller sikkerheden eller til stor skade formiljøbeskyttelsen er for reklamer i lineært tv gennemført i reklamebekendtgørelsen.Reglerne herom i reklamebekendtgørelsen foreslås udvidet til at omfatte reklamer i on-demand audiovisuel programvirksomhed ved udnyttelse af den foreslåede bemyndigel-sesbestemmelse i lovens § 77. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1dom forbud mod alle former for audiovisuel kommerciel kommunikationvedrørende cigaretter og andre tobaksvarer er allerede gennemført i dansk ret, jf. lovom forbud mod tobaksreklame m.v., radio- og fjernsynsloven og reklamebekendtgørel-sen. Kulturministeriet vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, at reglerne i reklame-bekendtgørelsen om forbud mod reklamer for tobaksprodukter m.v. i lineært tv udvidestil eksplicit at omfatte reklamer i on-demand audiovisuel programvirksomhed, hvorfordet er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 77 tilat fastsætte regler herom. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1eom, at audiovisuel kommerciel kommunikation for at fremme salget af alkoho-liske drikkevarer ikke må være rettet specifikt mod mindreårige og ikke må tilskyndetil umådeholden indtagelse af sådanne drikkevarer, er gennemført i reklamebe-kendtgørelsen for så vidt angår reklamer i lineært tv. Reglerne herom i reklamebe-kendtgørelsen foreslås udvidet til at omfatte reklamer i on-demand audiovisuel pro-gramvirksomhed ved udnyttelse af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovens §77. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1 fom, at audiovisuel kommerciel kommunikation for lægemidler og medicinskebehandlinger, der er receptpligtige i den medlemsstat, under hvis jurisdiktion medietje-nesteudbyderen hører, er forbudt, er gennemført i dansk ret, jf. lov om lægemidler,radio- og fjernsynsloven og reklamebekendtgørelsen. Det foreslås at benytte den fo-reslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 77 til i reklamebekendtgørelsen atpræcisere, at reglerne om reklamer for lægemidler efter reglerne i lov om lægemidlerogså omfatter reklamer i on-demand audiovisuel programvirksomhed. Der henvises tillovforslagets § 1, nr. 21.
Art. 3e.1 gom, at audiovisuel kommerciel kommunikation ikke må skade mindreårigepå fysisk eller moralsk vis m.v. er i Danmark gennemført i reklamebekendtgørelsen forreklamer i lineært tv. Reglerne herom i reklamebekendtgørelsen foreslås udvidet til atomfatte reklamer i on-demand audiovisuel programvirksomhed ved udnyttelse af denforeslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 77. Der henvises til lovforslagets § 1,nr. 21.
Side 4
Art 3e.2om, at medlemsstaterne og Kommissionen tilskynder de audiovisuelle mediet-jenester til at udvikle adfærdskodekser vedrørende underlødig audiovisuel kommercielkommunikation, der følger med eller er indeholdt i børneprogrammer, om fødevarer ogdrikkevarer indeholdende næringsmidler og stoffer med ernæringsmæssig eller fysiolo-gisk virkning m.v., giver ikke anledning til lovændring.
Art. 3fom regler om sponsorering er i vidt omfang allerede gennemført i radio- og fjern-synsloven og reklamebekendtgørelsen. Udvidelsen af direktivets anvendelsesområde tilat omfatte sponsorering i tilknytning til programmer i on-demand audiovisuelle mediet-jenester samt udvidelsen af kredsen af co-producenter til også at omfatte udbydere ogproducenter af programmer i on-demand audiovisuelle medietjenester (jf. art. 1k) gen-nemføres ved en udvidelse af lovens kapitel 11 om reklamer og sponsorering af pro-grammer samt indgåelse af partnerskaber til også at omfatte en regulering af reklamerog sponsorering i tilknytning til on-demand audiovisuel programvirksomhed omfattet afloven samt ved en ændring af lovens § 79. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 19 og 22.
Art 3gom produktplacering gennemføres ved den foreslåede nye bestemmelse i § 85 a iradio- og fjernsynsloven. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 26.
Art. 3hom beskyttelse af mindreårige, når det gælder on-demand audiovisuelle mediet-jenester, gennemføres bl.a. ved ændring af bemyndigelsesbestemmelserne i lovens § 38b og § 48, som foreslås anvendt til at fastsætte regler om, at tjenester med skadeligtindhold for mindreårige kun stilles til rådighed på en sådan måde, at mindreårigenormalt ikke hører eller ser disse. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 15.
Art. 3i.1om fremme af produktion af og adgang til europæiske programmer, når detgælder on-demand audiovisuelle medietjenester, gennemføres bl.a. ved ændring afbemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 48, som foreslås anvendt til at fastsætte reglerherom. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 15.
Art. 3jom enerettigheder til udsendelse af begivenheder, der er af væsentlig samfund-sinteresse, er gennemført i dansk ret i radio- og fjernsynslovens § 90, stk. 1 og 2.
Art. 3kom retten for tv-stationer til at få korte nyhedsindslag om begivenheder af storinteresse for offentligheden, som transmitteres med eneret af en tv-station, gen-nemføres ved den foreslåede nye bestemmelse i § 25 a i lov om ophavsret. Der henvisestil lovforslagets § 2, nr. 1-7.
Art. 10om identifikation af tv-reklame og teleshopping giver ikke anledning tilændringer i dansk ret.
Art. 11om placering af tv-reklamer og reklameafbrydelser giver ikke anledning tilændringer i dansk ret.
Side 5
Art. 18om den tilladte reklametid i tv-programmer giver ikke anledning til ændringer idansk ret.
Art. 18aom teleshoppingblokke giver ikke anledning til ændringer i dansk ret.
Art. 19om fjernsynskanaler, der udelukkende sender reklamer og teleshopping m.v.,giver ikke anledning til ændringer i dansk ret.
Art. 20om fjernsynsudsendelser, der udelukkende er bestemt til det nationale område,og som ikke kan modtages af offentligheden i andre medlemsstater, giver ikke anledn-ing til ændringer i dansk ret.
Art. 23 bom udveksling af oplysninger giver ikke anledning til ændringer i dansk ret.
De resterende artikler, som omhandler Kommissionens afgivelse af rapport om gen-nemførelse af direktivet, konsekvensændringer i øvrig EU-regulering samt direktivetsimplementeringsfrist og ikrafttrædelse giver ikke anledning til gennemførelse i danskret.