Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
699881_0001.png
699881_0002.png

Kære Dorte Kiilerich

Fra Axel BolvigJeg retter dette indlæg til dig i anledning af Business’ Fokus ’Turisme’ ogErhvervsprofil af dig.’Uvejr på vej i det danske sommerland’ hedder overskriften i Fokus.Underrubrikker beretter om, at tyskerne svigter danske feriehuse, og at hotellerer under pres. Det deprimerende indhold svarer næsten ord for andet tiltilsvarende artikler i Berlingske for nøjagtig et år siden.I den anledning bragte avisen en kronik af undertegnede. Jeg tillader mig atcitere: ’Vi er en samarbejdsgruppe, som har udviklet et projekt,KirkerKunstKultur.dk, til formidling af Danmarks kulturarv:videopræsentationer online på internettet, podcast og mobiltelefon baseret påGPS… Vi vil skabe et stort virtuelt museum bygget op omkring en fælleshjemmeside, som samtidig er et tilbud til danskernes eget kulturbehov samt tilundervisningssektoren. Her kan de kulturinteresserede turister hjemme hos sigselv gå på opdagelse i Danmarks kulturarv, ny som gammel. De kan planlæggederes Danmarksbesøg, ja forlods tilrettelægge ture rundt i landet.’Som det forhåbentlig fremgår af foranstående, er det et projekt der sigter påen turisme, der ikke kun er bundet til sommersæsonen. Altså et værdifuldtsupplement til en eventpræget politik, der ikke når ud over det ganske land ogikke eksisterer permanent. Et projekt, der fokuserer på det, Danmark er så rigtpå og som i velbevaret form findes overalt, nemlig vores kulturarv gennem desidste tusind år, ja mere end det.KirkerKunstKultur.dk planlægger af praktiske grunde at starte med voreskirker - Danmarks største decentrale museum - men har som endemål et bredtspektrum inden for arkitektur, kunst og andre kulturforekomster. Vi harmodtaget stor interesse og konstruktivt samarbejde i det område, hvor viligeledes af praktiske årsager starter, nemlig Region Nordjylland og Aalborg stift.Region, kommuner og stift er gået ind i projektet, der forudsætter en eksternmedfinansiering, som i disse økonomiske og finansielle krisetider ikke er så let atskaffe.Du siger iflg. Business, at VisitDenmark står i spidsen for at promovereDanmark bedst muligt, og at I nu har en fælles strategi ”Vores Rejse”, der har 600aktører bag sig, og hvor der er vilje og evne til samarbejde.Jeg mener, at vores projekt kan blive et godt eksempel på en innovativ formfor promovering, der går worldwide og fungerer døgnet rundt, samtidig med atden tilbyder visuelle og speakede oplevelser og information ude i landskabet viaGPS også for den spontant besøgende turist, dansker som udlænding.Præsentationerne vil blive formidlet på dansk, tysk og engelsk. Hvis vejen bliveråbnet for Nordjylland, breder vi os efterfølgende til resten af landet.Vi tilbyder os gerne som samarbejdspartner med et fuldt færdigudvikletprojekt, der vil være til gavn for en pæn del af jeres forskellige aktører ognaturligvis også VisitDenmark. Med en opfyldning af den sidste og mindste del afbudgettet kan vi starte straks.I din sommerferie skal du og din mand køre Danmark rundt fra kro til kro.Ville det ikke være rart, om I undervejs måske ad en marguerit rute kunne blivegjort opmærksom på, at her er der en bygning med en spændende renæssanceportal, eller kirke med en udsmykning af Arne Haugen Sørensen, en altertavle af
Claus Berg kalkmalerier af Morten Maler eller at byens museum har enspændende samling af Niels Larsen Stevns’ kunstværker? Prøv over nettet at gåind på Hjørring Sct. Catharinæ kirke:http://www.catharinae.dk/index.php?id=0&pid=ForsideHer vil du kunne se, hvorledes præsentationerne blandt andet kan udformes.Med venlig hilsen fra en aktør, måske nummer 601.