Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
683034_0001.png
683034_0002.png
683034_0003.png
TALE

Samråd i Folketingets Kulturudvalg om overgangsordninger – 12. maj, kl.

10.00

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til forhandlingerne med KL om denfremtidige udbetaling af de hidtidige amtslige tilskud til kulturinstitutioner, efter atovergangsordningen er ophørt den 31. december 2010, og herunder redegøre for:- hvordan ministeren vil løfte sit udsagn til Ritzau om at fastholde en vis statslig invol-vering i fordeling af pengene.- hvordan det skal forstås, når ministeren på årets museumskonference sagde, at huner på museernes side i denne sag.- hvorfor de amtslige tilskud til musikensembler allerede er forudsat uddelt udenhensyntagen til de hidtidige tilskudsmodtagere som eksempelvis Det Jyske Ensem-ble?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).

Svar:

Den 1. januar 2007 trådte kommunalreformen i kraft. Målet med reformen var at skabeet nyt Danmark, hvor en stærk og fremtidssikret offentlig sektor løser opgaverne medhøj kvalitet og så tæt på borgerne som muligt.I forbindelse med reformen blev en række amtslige tilskud på kulturområdet og enkelteandre områder placeret i 4-årige overgangsordninger.Baggrunden herfor var, at man ville forfølge kommunalreformens overordnede mål omat skabe en fremtidssikret offentlig sektor, der løser opgaverne så tæt på borgerne sommuligt. Men samtidig blev det vurderet, at man med en umiddelbar omlægning til detgenerelle bloktilskud ville risikere for megen forstyrrelse i overgangsfasen til den nykommunale struktur.Derudover ville man med overgangsordningerne synliggøre nogle særlige opgaver påkulturområdet, således at man i overgangsperioden kunne overveje, om de bedst kanvaretages af kommunerne eller bedst kan varetages gennem en statslig involvering.Det følger bl.a. derfor af den politiske aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti omkommunalreformen, at de tidligere amtslige tilskud til kommunalfuldmagtsopgaver,museer og konserveringscentre som udgangspunkt først skal indgå i statens bloktilskudtil kommunerne fra 2011.Formuleringen ”som udgangspunkt” skal også ses i lyset af, at der ikke i 2004 var etab-leret et samlet overblik over de berørte tilskud. Desuden skulle det vurderes, om opga-
J. NR. 2004-23764-7
Side 2
verne i større eller mindre grad egnede sig til at overføre til kommunalt niveau, når etnærmere statsligt kendskab til opgaverne var etableret under overgangsordningen.Regeringens intention er klart, at også disse opgaver skal løses så tæt på borgerne sommuligt. Altså som udgangspunkt helst i kommunerne. Jeg noterer mig endvidere, atdette også er KL’s principielle udgangspunkt.Men opgaverne bør samtidig vurderes i forhold til, om de er egnede til udlægning tilkommunerne. Jeg kan i den sammenhæng nævne, at jeg på det seneste har fået mangetilkendegivelser fra lokale institutionsledere og kommunalpolitikere, som er bekymredeved udsigten til, at en væsentlig del af de berørte kulturinstitutioners finansieringovergår til bloktilskuddet.Jeg har tidligere ved flere lejligheder i forlængelse heraf tilkendegivet, at det er minumiddelbare holdning, at der derfor med fordel kunne overvejes en afvigelse fra detteudgangspunkt på såvel museumsområdet som på de øvrige kulturtilskudsområder.Kulturministeriet har tre tilskudsordninger på i alt 136 mio. kr., hvor der er etablereten overgangsordning efter kommunalreformen. Ordningerne er bl.a. belyst overforudvalget i besvarelsen af spørgsmål 95 dateret den 9. marts 2009.Som det fremgår heraf, forvalter Kulturministeriet mere end 800 enkelttilskud.De kan inddeles i følgende 3 ordninger:1. De tidligere amtslige kommunalfuldmagtstilskud til 77 mio. kr.2. De tidligere amtslige tilskud til museer på 46 mio. kr.3. De tidligere amtslige tilskud til konserveringscentre på 13 mio. kr.For alle disse ordninger kunne man pege på fordele ved en vedblivende statslig involve-ring.Der er imidlertid overgangsordninger på andre områder end kulturområdet, og regerin-gen har endnu ikke afsluttet sin overvejelse om udmøntningen af aftalen om kommu-nalreformen. For tiden foregår der derfor en drøftelse på tværs af ministerierne om alledisse ordninger, set under ét.Det skal således understreges, at den endelige beslutning om overgangsordningernesfremtid træffes på baggrund af en samlet vurdering af den politiske aftale om kommu-nalreformen. Ikke af kulturministeren alene.Endelig skal det bemærkes, at spørgsmålet om de tidligere amtslige tilskud til basisen-semblerne ikke er berørt af overvejelserne om overgangsordningerne, da disse midlernetop ikke overføres til bloktilskuddet.Det amtslige tilskud til basisensembler er i stedet overført til Kunstrådet, og rent lov-givningsmæssigt er midlerne at betragte som Kunstrådets frie midler.
Side 3
I forbindelse med overførslen af midler fra amterne til staten meddelte den tidligerekulturminister Kunstrådets Musikudvalg, at de frit kunne prioritere anvendelsen af detidligere amtsmidler. Dette dog under forudsætning af, at den eksisterende rammebevil-ling til basisensemblerne blev fastholdt i minimum 4 år fra gennemførelsen af kommu-nalreformen fra den 1. januar 2007.Der er således ikke noget til hinder for, at musikudvalget, som de planlægger, kanomlægge støtte til basisensembler fra 2011. Det vil jeg som minister lade være helt op tiludvalgets faglige bedømmelse af, hvordan man får mest kvalitet for pengene.