Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 253
Offentligt
682109_0001.png
682109_0002.png
682109_0003.png
682109_0004.png
TALE6. maj 2009Arrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forv. antal deltagere:Evt. andre forholdministeren bør væreopmærksom på:Kontaktperson:Samråd om billetkøbsordningenÅbentTirsdag den 12. maj kl. 10-11.30
Samrådet er indkaldt efter ønske fra Mogens Jensen (S)Malte Eichberg
Samrådsspørgsmål L:Vil ministeren redegøre for det politiske forløb der har ført til at billettilskuddet til sær-ligt børn og unges teaterbilletter bliver beskåret med 7 pct. i 2009, og herunder redegørefor-de nøjagtige beløb som spares på billettilskudsordningen.-om det er korrekt, at den konkrete besparelse på billettilskuddet hverken eromtalt i regeringens finanslovsforslag eller den vedtagne finanslov, hvorfor det altsåikke har været muligt for de omhandlede teatre og organisationer at reagere eller indret-te deres virksomhed på besparelsen.-om det er korrekt, at pengene fra besparelsen på børn og unges teaterbilletterer anvendt til at finansiere forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse og gennemført,fordi den betragtes som en erhvervsstøtteordning, der skulle reduceres, jf. aftale mellemVenstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.-hvordan ministeren kan begrunde, at billettilskuddet er at betragte somerhvervsstøtte og ikke kulturstøtte.-om det ikke er et problem - bl.a. af hensyn til EU-bestemmelserne om detindre marked - at omtale kulturstøtte som erhvervsstøtte.-hvorfor der skæres ned på billettilskuddet til børn og unge frem for, at be-sparelsen fordeles bredt ud over kulturministeriets budget.-om ministeren ikke mener, det er et demokratisk problem at forslaget ikkelægges åbent frem i finansloven, men i stedet kommer som en tyv om natten til skade forden kulturpolitiske debat og den demokratiske kontrol.Ministerens svar:Kulturudvalget har med spørgsmål L bedt mig om at redegøre for det politiske forløbomkring budgetreguleringen på billetkøbsordningen på finansloven for 2009.Som udgangspunkt vil jeg gerne påpege, at der i denne sag er tale om en overordnetprioritering fra regeringens side.Budgetreguleringen på Kulturministeriets område er en del af en politisk ompriorite-ring, hvor regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har fundet 450 mio. kr.ekstra årligt for at styrke indsatsen for ældre.
J. NR. 2004-23545-7
Side 2
Finansieringen blev fundet ved kompenserende besparelser på en række støtteordnin-ger fordelt på flere ministerområder.Sådanne omprioriteringer er en regering nødt til at lave, hvis man vil lave nye initiati-ver eller ændre på eksisterende vilkår.Det er derintetsom helst nyt i.Det må vi gøre i VK-regeringen, og det gjorde man i SR-regeringen.Hvis vi ser på den konkrete budgetregulering, så fremgår det tydeligt af Aftalen omFinansloven for 2009 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, at derskal findes et engangsbeløb på 12 mio. kr. på Kulturministeriets område.Det er altså ikke en oplysning, som er blevet hemmeligholdt. Aftalen har været offent-ligt kendt, siden den blev indgået i november 2009.Når det så kommer til selve udmøntningen af budgetreguleringen, så vil denne fremgåaf tillægsbevillingsloven for 2009 og på forslaget til finansloven for 2010. Igen er deraltså på ingen måde tale om, at der er noget, der skal skjules.Og der er heller ikke noget nyt i denne proces. Negative budgetreguleringer, der førstudmøntes efter finanslovens vedtagelse er et kendt fænomen. Det er måske ikke stan-dardprocedure, men det er bestemt heller ikke usædvanligt.Sådan gjorde man også under SR-regeringen.Hvad er så de nøjagtige tal i forhold til billetkøbsordningen?Som sagt skulle der findes en engangsbesparelse på 12 mio. kr. på Kulturministerietsområde ifølge Aftalen om Finansloven for 2009.Denne besparelse på 12 mio. kr. besluttede regeringen at finde på billetkøbsordningen.I den gamle teaterabonnementsordning var der et overskud på 4,4 mio. kr., som vi haroverført til billetkøbsordningen for at kompensere for besparelsen.Det resterende beløb – 7,6 mio. kr. – skulle altså findes på billetkøbsordningen forteatersæson 2009/2010.Den samlede engangsbesparelse, som vil blive lagt på teatersæsonen 2009/2010, vildermed være på 7,6 mio. kr. ud af en samlet bevilling på ca. 73 mio. kr.Så er der spørgsmålet om, hvordan teaterinstitutionerne og teaterforeningerne får atvide, hvilket beløb de kan regne med for den kommende sæson.Det er nødvendigt at understrege, at der er mange aktører, som modtager penge frabilletkøbsordningen, og at disse mange aktører ikke bare kan se på den samlede finans-lovsbevilling for at finde deres tilskud for den kommende sæson.Fordelingen imellem de 3 forskellige puljer af aktører, som modtager støtte, er baseretpå udregninger af, hvor meget aktørerne har nedbragt billetpriserne i de forgangne
Side 3
sæsoner. Det er derfor ganske enkelt ikke muligt blot at kaste et blik på finanslovsbevil-lingen og deraf gætte det enkelte teaters bevilling.Institutionerne og foreningerne får derimod tilsagn om deres tilskud ud fra de reglerogud fra de frister,som fremgår af bekendtgørelsen.Og de frister er følgende:For landsdelsscenerne og Københavns Teater, fastlægges fordelingen af tilskuddet forden følgende sæson senest den 1. februar.For puljen til de øvrige stationære teatre, projektteatre og teaterkompagnier gælder det,at ansøgningerne til den følgende sæson skal indsendes til Kunststyrelsen senest den 1.januar. På baggrund af ansøgningerne beregnes tilskudsstørrelsen og den meldes deref-ter ud ca. 2-3 måneder efter ansøgningsfristen.Det samme gør sig gældende for puljen for arrangører af turnerende teater, som haransøgningsfrist i én ordinær runde den 1. marts og én ekstraordinær ansøgningsrundeden 1. november.Kunststyrelsen udsender altså tilsagnsbreve på det rette tidspunkt ifølge bekendtgørel-sen.Lad mig understrege dette:Det ertilsagnsbrevene,der fortæller hvilken bevilling modtageren får.Og tilsagnsbrevene sendes udi rette tidi forhold til bekendtgørelsen.Det er lige netop den måde, det er foregået på i dette tilfælde.Der er der heller ikke noget nyt i.Så er der en del af spørgsmål L, der går på spørgsmålet om erhvervsstøtteordninger.Det er rigtigt, at forhøjelsen af ældrechecken finansieres af en budgetregulering vedrø-rende såkaldte ”erhvervsstøtteordninger”.Og man kunne naturligvis gå ind i en diskussion af, hvorvidt en ordning som billetkøbs-ordningen ermereerhvervsstøtte end kulturstøtte.Men jeg vil gerne holde fast i, at det ikke er det centrale i denne sag. For en ompriorite-ring af statens midler er jo ikke nødvendigvis afhængig af, om noget er en erhvervsstøt-teordning eller en kulturstøtteordning.Lad mig understrege: Engangsbesparelsen på billetkøbsordningen skyldes joikke,atordningen er en erhvervsstøtteordning snarere end den er en kulturstøtteordning.Den skyldes, at regeringen omprioriterer midler fra enlang række ordningerfra enlang række ministerier.Og disse midler skal bruges til et formål, som regeringen ogdens støttepartier er blevet enige om.
Side 4
Så enkelt er det.Til sidst vil jeg gerne rette op på en misforståelse om, at denne budgetregulering isærlig grad er rettet imod rabatbilletter til børn og unge.Bevillingerne udbetales til teatre og teaterforeninger, som selv prioriterer og tilrette-lægger, hvordan pengene anvendes til nedbringelse af billetpriser og rabatordninger.Det er derfor op til teatre og teaterforeninger selv at beslutte, i hvilket omfang billet-købsordningen skal benyttes til børne- og ungdomsrabat eller til nedbringelse af billet-prisen på andre billettyper og abonnementer.Vi har med denne etårige besparelseikkeændret på, at der med billetkøbsordningen errigtig gode muligheder for at få børn, unge og andre særlige målgrupper til at se teater.