Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 228
Offentligt
672763_0001.png
672763_0002.png
672763_0003.png
672763_0004.png
672763_0005.png
672763_0006.png
672763_0007.png
672763_0008.png
672763_0009.png
672763_0010.png
672763_0011.png
672763_0012.png
672763_0013.png
672763_0014.png
Kulturministeriet
22. april 2009
SamlenotatRådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 11.-12. maj 2009Kultur4. Kultur som katalysator for kreativitet og innovation –side 2KOM-dokument foreligger ikke- Rådskonklusioner5. Den Europæiske Kulturhovedstada) Indstilling af Rådets medlemmer til juryen for fællesskabsaktionen vedr. ”Den Euro-pæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012 –side 5b) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2012– side 6KOM (2009) 167- Vedtagelsec) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2013– side 8KOM (2009) 176- Vedtagelse6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af et program foraudiovisuelt samarbejde med branchefolk fra tredjelande MEDIA Mundus –side 9KOM (2008) 892- Statusrapport7. Kreativt onlineindhold –side 12KOM (2007) 836- Udveksling af synspunkter
J.Nr.2004-22898-7
Side 2
Ad 4. Kultur som katalysator for kreativitet og innovationKOM-dokument foreligger ikke- RådskonklusionerNyt notat.1. ResuméFormandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af Rådets arbejdsplan på kulturområ-det 2008-2010 og det europæiske år for kreativitet og innovation (2009) fremlagt udkasttil rådskonklusioner om kulturens særlige rolle og potentiale i forbindelse med fremme afkreativitet og innovation.Det understreges, at der er en tæt sammenhæng mellem kultur, kreativitet og innovation,og at kulturområdet, kreative processer og udnyttelse af nye ideer er afgørende for frem-me af konkurrenceevnen og udviklingen af økonomier og samfund.Medlemsstater og Kommissionen opfordres til yderligere at fremme synergier mellemkultur, kreativitet og innovation og andre relevante politikker gennem bl.a. bedre udnyt-telse af eksisterende støttemuligheder, fremme af adgang til ny teknologi og udvekslingaf bedste praksis.2. BaggrundForslaget skal ses med baggrund i det europæiske år for kreativitet og innovation(2009), som overordnet har til formål at støtte medlemsstaternes bestræbelser på atfremme kreativitet og innovationsevne.Rådets nuværende arbejdsplan på kulturområdet har endvidere maksimering af dekulturelle og kreative industriers, især SMV’ernes, potentiale som prioriteret indsats-område.Endelig følger forslaget op på formandskabskonklusioner fra Det Europæiske Råd,herunder fra den 13.-14. marts 2008, hvori det anerkendes, at en nøglefaktor for fremti-dig vækst er, at de europæiske borgeres innovations- og kreativitetspotentiale udviklesfuldt ud på grundlag af europæisk kultur og videnskabelig topkvalitet.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Formål og indholdKonklusionsudkastet har til formål at fremhæve kulturens særlige rolle og potentiale iforbindelse med fremme af kreativitet og innovation. Endvidere er formålet at under-strege den afgørende betydning for udviklingen af økonomier og samfund, som kultu-
Side 3
ren, kreative processer og udnyttelse af nye idéer har; navnlig i en tid med hurtigeomskift og alvorlige udfordringer.Der henvises bl.a til:At selv om kreativitet er at finde overalt i samfundet, spiller kulturen, kultur-sektoren og de kulturelle og kreative industrier, især SMV’erne, en særlig rolle iforbindelse med fremme af kreativitet,at kunst og kultur spiller en vigtig rolle i forbindelse med uddannelse og livs-lang læring, især mht. fremme af kreativ tænkning og udvikling af kreative ev-ner og nye færdigheder,at kultur og kreativitet er drivkræfter for udvikling af regioner og byer, idet dekan bidrage til at bringe nyt liv i lokale økonomier, herunder gennem klynger aflokale kulturelle og kreative industrier.
Det understreges således bl.a.:At strategisk investering i kultur, kulturelle og kreative industrier, isærSMV’ere, bl.a. er afgørende for at styrke dynamiske kreative samfund, skabejobs og bidrage til opfyldelse af Lissabon-målsætningerne,at det bør overvejes lade en sådan investering indgå som en integreret del afLissabon-strategien efter 2010,at det er strategisk vigtigt at fremme synergier mellem den kulturelle sektor ogandre sektorer og sikre, at der bliver taget hensyn til den kulturelle sektors po-tentiale og særlige kendetegn i andre politikker.
Medlemsstater og Kommissionen opfordres på den baggrund bl.a. til:At fremme kulturpolitikkers potentiale i forhold til kreativitet, især gennemf.eks. fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog, beskyttelse afværker og kunstnere samt udvikling af kulturelle og kreative industrier.at have særlig opmærksomhed på den ny teknologis muligheder og udfordringeri forbindelse med kreativt indhold og nye måder at formidle viden på,at styrke dialogen med civilsamfundets sektorer,at udvikle nationale kulturstatistikker yderligere og sikre bedre indbyrdessammenlignelighed i koordination med Eurostat.
Medlemsstater opfordres endvidere bl.a. til:
Side 4
At styrke båndene yderligere mellem de kulturelle og kreative sektorer og inno-vation samt alle andre relevante politikker,at fremme netværk og udveksling af bedste praksis mellem regioner og byervedr. kreativitetsstrategier, herunder fremme kontakter mellem kulturelle ak-tører og andre sektorer, civilsamfundets aktører og aktører fra den øvrige del aføkonomien,At fremme adgang til og brugen af nye IKT-teknologier i den kulturelle sektorog digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt indhold.
Kommissionen opfordres endelig bl.a. til:Yderligere at udforske de tætte - men undervurderede - bånd mellem kultur,kreativitet, innovation, økonomisk ydeevne og den bredere økonomi,at fremme udvekslingen og brugen af bedste praksis fra fællesskabsstøttede pro-jekter om udvikling af kreativitet,at forbedre informationen om eksisterende støttemuligheder for SMV’ere i dekulturelle og kreative sektorer,udforske relevansen af og muligheden for på længere sigt at fremme fælles-skabsstøtte til kulturelle og kreative industrier, især SMV’ere.
6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforKonklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til at styrkeog synliggøre kulturens rolle og betydning for kreativitet og innovation.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetKonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvensereller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at enkonkret opfølgning på konklusionerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.9. HøringKonklusionsudkastet har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-ske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.10. Regeringens foreløbig generelle holdning
Side 5
Regeringen finder det vigtigt at sætte fokus på kulturens, herunder de kulturelle ogkreative industriers, særlige rolle og potentiale i forbindelse med fremme af kreativitetog innovation.Regeringen kan derfor støtte forslaget, som ligger i god forlængelse af opfølgningen afRådets nuværende arbejdsplan på kulturområdet og af dette års europæiske temaår forkreativitet og innovation.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle lande forventes at støtte forslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.Rådets arbejdsplan på kulturområdet har senest været forelagt Europaudvalget tilorientering på mødet den 14. november 2008 forud for rådsmødet (uddannelse, ungdomog kultur) den 20.-21. november 2008. Endvidere blev emnet vedr. det europæiske år forkreativitet og innovation forelagt udvalget til orientering på møde den 16. maj 2008forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
Ad 5. Den Europæiske Kulturhovedstada) Indstilling af Rådets medlemmer til juryen for fællesskabsaktionen vedr.”Den Europæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012Nyt notat.1. ResuméDe to medlemsstater, der skal indstille Rådets to medlemmer til juryen for fællesskabs-aktionen vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” for 2010-2012, skal udvælges pårådsmødet. I overensstemmelse med vedtagne praktiske foranstaltninger og procedurervil udvælgelsen ske gennem frivillig lodtrækning blandt medlemsstaterne. Danmark ersom følge af sit værtskab for Den Europæiske Kulturhovedstad i 2017 udelukket fra atdeltage i lodtrækningen.Den formelle udpegning af Rådets medlemmer af juryen forventes at ske på rådsmødet(uddannelse, ungdom og kultur) i november 2009.2. BaggrundIfølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006vedr. fællesskabsaktionen ”Den Europæiske Kulturhovedstad” udpeges Rådets to med-lemmer af juryen for en treårig periode.På baggrund af Rådets afgørelse 2007/324/EF af 7. maj 2007 sker udvælgelse af de tomedlemsstater, der indstiller Rådets medlemmer til juryen, gennem lodtrækning blandtinteresserede medlemsstater. Udelukket fra lodtrækningen er medlemsstater, som i denpågældende periode skal have udvalgt en kulturhovedstad, eller hvis udpegede kultur-
Side 6
hovedstad skal rådgives og følges af juryen, heriblandt Danmark som har værtskabetfor Den Europæiske Kulturhovedstad i 2017.3. HjemmelsgrundlagDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.4. NærhedsprincippetDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.5. Formål og indholdPunktet har til formål at skabe mulighed for på rådsmødet blandt alle interesseredemedlemsstater at udvælge to medlemsstater, der kan indstille Rådets to jurymedlem-mer.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ingen konsekvenser.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetUdvælgelsen har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-kvenser eller konsekvenser for EU’s budget.9. HøringHøring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagenretsakt.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte udvælgelsen af de to medlemsstater.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle medlemsstater forventes at støtte udvælgelsen af de to medlemsstater.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men aktivitetenEuropæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest tilorientering på mødet den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse, ungdomog kultur) den 15.-16. november 2007.
b) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2012KOM (2009) 167- Vedtagelse
Side 7
Nyt notat.1. ResuméPunktet omfatter valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2012 (Guimarães i Portugal ogMaribor i Slovenien). Punktet forventes vedtaget.2. BaggrundIfølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006udpeger Rådet hvert år - efter rotationsprincip mellem landene - to af de byer i med-lemsstaterne, som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad. Byerne udpegesnormalt fire år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter en henstilling fra Kom-missionen med baggrund i en indstilling fra bedømmelsesjuryen bestående af seksuafhængige eksperter udpeget af den berørte medlemsstat i samråd med Kommissio-nen. Derudover består juryen af to medlemmer udpeget af Europa-Parlamentet, to afRådet, to af Kommissionen og et af Regionsudvalget.3. HjemmelsgrundlagDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.4. NærhedsprincippetDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.5. Formål og indholdIfølge ovennvænte rotationsprincip skal hovedstaden for 2012 være i Portugal og Slove-nien. Med baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at Rådet udpegerGuimarães i Portugal og Maribor i Slovenien som Europæisk Kulturhovedstad for 2012.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ingen konsekvenser.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetUdpegningerne har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.9. HøringHøring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagenretsakt.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan tilslutte sig de foreslåede udpegninger.11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 8
De foreslåede udpegninger forventes vedtaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men aktivitetenEuropæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest tilorientering på mødet den den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse,ungdom og kultur) den 15.-16. november 2007.
c) Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2013KOM (2009) 176- VedtagelseNyt notat.1. ResuméPunktet omfatter valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2013 (Marseille i Frankrig ogKosice i Slovakiet). Punktet forventes vedtaget.2. BaggrundIfølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006udpeger Rådet hvert år - efter rotationsprincip mellem landene - to af de byer i med-lemsstaterne, som har ansøgt om at blive Europæisk Kulturhovedstad. Byerne udpegesnormalt fire år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter en henstilling fra Kom-missionen med baggrund i en indstilling fra bedømmelsesjuryen bestående af seksuafhængige eksperter udpeget af den berørte medlemsstat i samråd med Kommissio-nen. Derudover består juryen af to medlemmer udpeget af Europa-Parlamentet, to afRådet, to af Kommissionen og et af Regionsudvalget.3. HjemmelsgrundlagDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.4. NærhedsprincippetDer er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagen retsakt.5. Formål og indholdIfølge ovennvænte rotationsprincip skal hovedstaden for 2013 skal være i Frankrig ogSlovakiet. Med baggrund i juryens indstilling henstiller Kommissionen, at Rådet udpe-ger Marseille i Frankrig og Kosice i Slovakiet som Europæisk Kulturhovedstad for 2013.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ingen konsekvenser.
Side 9
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetUdpegningerne har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.9. HøringHøring er ikke relevant, da der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtagenretsakt.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan tilslutte sig de foreslåede udpegninger.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDe foreslåede udpegninger forventes vedtaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men aktivitetenEuropæisk Kulturhovedstad har været forelagt ved flere tidligere lejligheder, senest tilorientering på mødet den den 9. november 2007, forud for rådsmødet (uddannelse,ungdom og kultur) den 15.-16. november 2007.
Ad 6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af etprogram for audiovisuelt samarbejde med branchefolk fra tredjelande MEDIAMundusKOM (2008) 892- StatusrapportRevideret notat. Ændringer markeret med kursiv/fed1. ResuméKommissionen har fremlagt forslag til et støtteprogram for audiovisuelt samarbejde medbranchefolk fra tredjelande MEDIA Mundus for perioden 2011-2013. Der er lagt op til etsamlet budget på 15 mio. EUR. Programmet omfatter støtte til projekter, der styrkerinformationsudveksling, uddannelse, markedsinformation og distribution af europæiskefilm. Forslaget følger op på pilotprogrammet Media International, som Parlamentetigangsatte i 2007.Formandskabet ønsker at undersøge muligheden for vedtagelse som led i 1.behandlingen af sagen og forventes mundtligt at orientere om status for sagen.2. BaggrundKommissionen henviser til, at den europæiske audiovisuelle sektors største problem påde internationale markeder er den begrænsede udbredelse af audiovisuelle værker. Deforskellige europæiske markeder er opsplittede på grund af sprog og struktur. Detterammer udbredelsen af europæiske produktioner på tredjelandes markeder og forhin-
Side 10
drer den europæiske audiovisuelle industri i at drage fuld fordel af mulighederne forinternational ekspansion. EU’s eksisterende audiovisuelle støtteprogrammer (MEDIA2007, Euromed-programmerne for audiovisuelle medier II eller EU-AVS-programmetfor film) kan ifølge Kommissionen ikke løfte alle udfordringerne i den hurtige internati-onalisering af den audiovisuelle sektor.3. HjemmelsgrundlagForslagets hjemmel er TEF artikel 157 (industri) og 150 (erhvervsuddannelse). Vedta-gelse i Rådet sker med et kvalificeret flertal og i fælles beslutningstagen med Europa-parlamentet i henhold til bestemmelserne i TEF artikel 251.4. NærhedsprincippetIfølge Kommissionens forslag er det i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordimålene med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. Det erKommissionens opfattelse, at en fælles tilgang kan føre til en større og positiv virkning,bæredygtigt globalt netværkssamarbejde og således en gradvis ændring af globalemarkedsstrukturer. Det vil være særlig fordelagtigt for mindre medlemsstater.Det er regeringens vurdering, at fællesskabsindsatserne komplementerer de nationaleindsatser, som hovedsageligt omfatter selve produktionsfasen. Regeringen er enig i, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.5. Formål og indholdProgrammets hovedmål er:at øge EU’s av-industris konkurrenceevne på internationale markederat gøre Europa i stand til at spille sin kulturelle og politisk rolle i verdenat øge forbrugernes valgmuligheder og den kulturelle mangfoldighed.Disse mål kan beskrives nærmere i tre specifikke mål:at øge informationsudveksling, uddannelse og markedsinformationat forbedre audiovisuelle produktioners konkurrenceevne og den tværnationaledistribution heraf over hele verdenat forbedre audiovisuelle produktioners udbredelse og eksponering over heleverden og øge offentlighedens (især de unges) efterspørgsel efter kulturel mang-foldighed.Efter princippet om gensidig fordel skal branchefolk fra lande, der deltager i program-met, og deltagere fra andre lande i fællesskab foreslå og gennemføre projekter underprogrammets foreslåede tre aktionslinjer, der omfatter1. Styrkelse af informationsudveksling, uddannelse og markedsinformati-on (f.eks. støtte til udvikling og gennemførelse af uddannelses moduler)2. konkurrenceevne og distribution (f.eks. gennem styrkede markedsfø-ringsfremstød at øge offentlighedens opmærksomhed om udgivelse affilm fra EU-lande over hele verden)3. Distributionsstøtte (f.eks. at støtte projekter, der præsenteres af biogra-fejere i EU og tredjelande med henblik på at programsætte et betydeligt
Side 11
antal henholdsvis europæiske og tredjelandes film i kommercielle pre-mierebiografer).Kommissionens forslag til støtteprogrammet MEDIA Mundus er foreslået til at gældefor perioden 2011-2013. Det samlede budget for programmet foreslås at være på 15 mio.EUR, heraf 13,5 mio. EUR til aktionerne og 1,5 mio. EUR til gennemførelse af pro-grammet.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.Der pågår forhandlinger mellem Euro-pa-Parlamentet og Rådet med henblik på indgåelse af en mulig 1. behandlingsvedtagel-se. Europa-Parlamentet stemmer efter planen om forslaget i plenum den 4. maj 2009.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetForslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark ud over Danmarksbidrag til EU-budgettet på ca. 2 pct. (svarende til ca. 2.250.000 DKK).Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.9. HøringForslaget har været sendt i høring hos Det Danske Filminstitut, Media Desk Denmark,Producentforeningen, Danske Filminstruktører, Foreningen af danske distributører,Den Danske Filmskole, UNESCO Nationalkommissionens Kulturudvalg, UNESCONationalkommissionens Kommunikationsudvalg, dk4, DE, MTG A/S, SBS A/S, TV2/Danmark A/S, TV 3, TvDanmark A/S. Fristen var den 17. februar.Det Danske Filminstitut (3. februar 2009) finder forslaget relevant og vedkommende.Med hensyn til kravet om antal deltagere i konsortier, der vil kunne opnå støtte, henle-der Det Danske Filminstitut opmærksomheden på, at langt de flest udviklings- ogudvekslingssamarbejder mellem Danmark og tredjelande finder sted på bilateral basis.Det Danske Filminstitut mener, at det inden for programmet bør være muligt at støttebilaterale projekter, som har potentiale til at udvikle sig til netværk med flere delta-gende lande.DR (17. februar 2009) støtter forslaget, idet DR forudsætter, at betegnelsen "av-industrien" inkluderer public service-broadcastere.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDet foreslåede program lægger op til øgede partnerskaber med tredjelande på filmom-rådet, og vil henholdsvis styrke danske films internationale muligheder og øge mangfol-digheden i udbuddet af film fra tredjelande i de danske biografer. Regeringen kanderfor støtte forslaget til et nyt program.
Side 12
11. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe om av-spørgsmål. Der er storopbakning fra medlemslandene til forslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg,men udvalget harfået oversendt grundnotat om forslaget af 26. februar 2009.
Ad 7. Kreativt onlineindholdKOM (2007) 836- Udveksling af synspunkterNyt notat.1. ResuméFormandskabet forventes på rådsmødet at gennemføre en udveksling af synspunkter ommedlemsstaternes opfølgning på rådskonklusioner fra november 2008 om udvikling aflovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og forebyggelse og bekæmpelseaf piratkopiering i det digitale miljø.Udvekslingen forventes at ske med udgangspunkt i spørgsmål fra formandskabet.2. Baggrund, formål og indholdRådskonklusionerne om udvikling af lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativtindhold og om forebyggelse og bekæmpelse af piratkopiering i det digitale miljø franovember 2008 opfordrer medlemsstaterne til hurtigst muligt at nå frem til eller frem-me samordnede løsninger mellem de berørte parter med henblik på at finde konkrete,effektive og rimelige og korrekt dimensionerede løsninger, der fremmer udviklingen aflovlige online-tilbud og forebyggelse og bekæmpelse af piratkopiering.Kommissionen bliver i rådskonklusionerne bl.a. opfordret til at forbedre kendskabet tilden digitale kulturelle økonomi i al dens mangfoldighed, især til de lovlige online-tilbud,og til omfanget af, årsagerne til og konsekvenserne af piratkopiering på økonomien forkunstnerisk skaben og kulturel mangfoldighed. Herudover bliver Kommissionen opfor-dret til mere generelt at bidrage til udviklingen af lovlige online-tilbud og bekæmpelseaf piratkopiering gennem alle de relevante politikker.Endvidere opfordres både medlemsstater og Kommission, indenfor deres respektivekompetencer, til især gennem objektive oplysningskampagner at forbedre forbrugerop-lysninger om ophavsret og beslægtede rettigheder og om konsekvenserne ved ikke atoverholde dem, og mere generelt at bevidstgøre alle aktører, også erhvervsudøvere, omkonsekvenserne af piratkopiering for kunstnerisk skaben og kulturel mangfoldighed.Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at bidrage aktivt til at styrke overhol-delse og beskyttelse af ophavsret og beslægtede rettigheder på internationalt plan inden
Side 13
for rammerne af de relevante bilaterale og multilaterale aftaler og den politiske dialogog samarbejdet med tredjelande.Rådskonklusionerne følger op på Kommissionens meddelelse om kreativt online-indholdfra januar 2008, som er fremlagt på baggrund af i2010-initiativet fra juni 2005 om eteuropæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse. I meddelelsen finder Kom-missionen, at der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig ogeffektiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativtindhold online.Med hensyn til den nationale opfølgning på rådskonklusionerne indledte kulturministe-ren i maj 2008 en møderække om håndhævelse af ophavsrettigheder på internettet meddeltagelse af alle de væsentligste aktører på området.Møderækkens formål har været at undersøge de tekniske muligheder for at identificereophavsretskrænkelser på internettet samt de tekniske muligheder for at blokere fordisse krænkelser.Der har været afholdt 4 møder i møderækken, og arbejdet er i dets afsluttende fase.Møderækkens rapport vil indeholde en redegørelse for de retsregler, som regulererområdet, samt give et overblik over de praktiske, økonomiske og retssikkerhedsmæssigeovervejelser, som det kan være relevant at foretage i forbindelse med senere drøftelseraf eventuelle initiativer på området.Den endelige rapport vil blive oversendt til Folketinget, når den foreligger, ligesomFolketingets partier vil blive orienteret om resultatet af møderækken.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med udvekslingen af synspunkter.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforKreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser erreguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 30. juni 2006.Endvidere reguleres online-tjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).Udvekslingen af synspunkter forventes ikke at få konsekvenser for gældende dansk ret.
Side 14
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivetUdvekslingen af synspunkter på rådsmødet har ikke i sig selv statsfinansielle konse-kvenser eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, atudvekslingen af synspunkter på rådsmødet vil blive fulgt op af konkrete retsakter ellerandet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.8. HøringPunktet om udveksling af synspunkter har været sendt i høring i EU-specialudvalgetfor kulturpolitiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-indhold. Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer dehensyn, der er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold online,herunder forbrugerne, indholdsproducenter og -udbydere samt hardwareproducenter.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerAlle lande forventes at deltage i udvekslingen af synspunkter og i den forbindelse orien-tere om eventuelle tiltag, som er foretaget med henblik på at følge op på rådskonklusio-nerne fra november 2008.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgPunktet om udveksling af synspunkter om opfølgningen på rådskonklusionerne franovember 2008 har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, menEuropaudvalget er tidligere blevet orienteret om disse rådskonklusioner om udviklingaf lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og forebyggelse og bekæm-pelse af piratkopiering i det digitale miljø på møde den 14. november 2008 forud forrådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 20.-21. november 2008.