Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
UDKAST tilLæreplan for dans i grundskolenKORT VERSION
Fotograf Anders Bach
Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i UddannelseApril 2009
Udkast til læreplan for dans i grundskolen, april 2009Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i Uddannelse
IndholdsfortegnelseForord....................................................................................................................................................................... 3Læreplan................................................................................................................................................................... 4Signalement af faget........................................................................................................................................... 4Formål med faget ............................................................................................................................................... 4De centrale kundskabs- og færdighedsområder (fagets kerneområder)..................................................... 5Slutmål for faget ................................................................................................................................................. 7Trinmål ................................................................................................................................................................ 7Trinmål efter 1. forløb (BH – 3.kl.) ............................................................................................................ 7Trinmål efter 2. forløb (4. - 6. klasse) ......................................................................................................... 8Trinmål efter 3. forløb: (7. - 9. klasse) ...................................................................................................... 10Læseplan for faget dans ....................................................................................................................................... 11Beskrivelse af faget dans og udviklingen i undervisningen ........................................................................ 111. forløb (børnehaveklasse til 3. klasse).................................................................................................... 112. forløb (4. til 6. klassetrin) ....................................................................................................................... 143. forløb (7. til 9. klasse).............................................................................................................................. 20
2
Udkast til læreplan for dans i grundskolen, april 2009Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i Uddannelse
ForordDenne læreplan for dans er udviklet af Dans i Uddannelse med det formål at motivere og styrkearbejdet med dans i en bred forståelse i grundskolen. Mere konkret skal læreplanen bidrage til udviklingaf pilotskoler, der sætter dans på skemaet og at inspirere dansepædagoger og lærere som er involverede iprojekter og mere forankrede tiltag på skoler rundt om i landet. Afsættet for læreplanen er en forståelseaf dans som et område, der både kan været et fag og del af andre fag, som det er tilfældet i gymnasiet.Med læreplanen ønsker vi overordnet atspecificere fagets kerneområder.Der er desuden inkluderetbeskrivelser af, hvad dans kan indeholde og hvordan undervisningen kan tilrettelægges for alleklassetrin. Beskrivelserne er delt op i et første, andet og tredje forløb svarende til indskoling, mellemtrinog udskoling. I dette udkast er børnehaveklassen inddraget i første forløb, idet erfaringer viser, at delefra denne indholdsbeskrivelse også kan ligge til grund for og inspirere danseforløb på dette trin.Teksten er udarbejdet med inspiration fra læreplanerne for idræt og musik (Folkeskoleloven, 2003),anbefalinger fra den eksterne midtvejsevaluering af Dans i Uddannelses treårige projekt ”Dans påSkemaet” (Fock & Vedel, 2004), forskelligt materiale udviklet af Dans i Uddannelse og de erfaringerandre tiltag, f.eks. Ung Dansescene og Dans i Nordvest, har gjort med at undervise i dans i skolen overlængere perioder. Læreplansarbejdet for dans i gymnasiet har også været inspirationskilde, da det ervigtigt, at der bliver en sammenhæng i ordvalg og indholdsmæssig progression på alle niveauer iuddannelsessystemet. Arbejdet med at udvikle læreplanen er desuden foregået i tæt dialog meddansepædagoger, skolelærere og undervisere på lærer- og universitetsuddannelser.Læreplanen for dans vil fungere som et bidrag til yderligere diskussioner mellem fagfolk på alle niveaueri uddannelsessystemet om dansens indhold, formål og placering i grundskolen og læreruddannelsen.
Læreplansudvalget, Dans i Uddannelse, den 20. april 2009Sheila de Val, Uddannelsesleder, Skolen for Moderne DansSusanne Frederiksen, Kunstnerisk leder, Ung DansesceneCharlotte Svendler Nielsen, Post doc i idrætspædagogik, Institut for Idræt, Københavns Universitet
3
Udkast til læreplan for dans i grundskolen, april 2009Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i Uddannelse
LæreplanSignalement af fagetDans er en almen menneskelig udtryksform, der integrerer bevægelse, tænkning og følelser medudgangspunkt i den enkeltes kropslighed. Dans er i uddannelsessammenhæng et kunstnerisk, socialt ogkulturbærende fag. Det kunstneriske og kropslige udtryk er ligesom metoder til udvikling af kreativitetog bevidsthed i og om bevægelse centrale aspekter i dans. Disse aspekter betragtes som vigtige i ethelhedsorienteret syn på børns læreprocesser, hvorfor dans er et kerneområde i børn og ungesuddannelse.
Formål med fagetFormålet med undervisningen i dans er, at børn og unge bliver i stand til at udtrykke sig i, om oggennem dans, og at de herigennem udvikler deres forståelse af sig selv som del af et fællesskab og deresmuligheder for at kunne benytte bevægelse til at udforske, kommunikere og udtrykke ideer, tanker ogfølelser.Stk. 2. Undervisningen skal give eleverne den praktiske erfaring og teoretiske viden, som giver demmulighed for at udtrykke sig i, om og gennem dans. De skal have mulighed for at udvikle deresbevægelsesmæssige repertoire, opnå kendskab til kunstneriske metoder i forhold til dans og bevægelse,udvikle deres evner til at skabe koreografi, optræde og indleve sig i egne og andres bevægelsesudtryksamt opleve glæde ved og forstå værdien af dette.Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at opleve engagement i forhold til dans somkunstform og kulturbærende udtryk, udvikle forståelse for at dans er en del af kulturlivet og opnåkendskab til dansk og udenlandsk dansetradition (herunder forskellige genrer og stilarter) som en del afdet aktuelle samfundsliv og set i et historisk perspektiv.
4
Udkast til læreplan for dans i grundskolen, april 2009Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i Uddannelse
De centrale kundskabs- og færdighedsområder(fagets kerneområder)Dans rummer tre centrale kundskabs- og færdighedsområder:Dansens bevægelses- og udtryksmæssige repertoire.Kunstneriske metoder og udvikling af kreativitet i bevægelse.Danseværker og kulturelle og sociale danseformer.
Figur 1: Centrale kundskabs- og færdighedsområder i dans
I forhold til de tre områder erdanseudøvelse, danseskabenogdanseforståelsecentrale tilgange som givermulighed for forskellige handleformer. Læseplanen er struktureret ud fra de tre centrale tilgange og decentrale kundskabs- og færdighedsområder beskrives på hvert klassetrin i forhold til disse.Danseudøvelse– at opleve, at gøre, at udføre, at udforske, at udtrykke.Danseudøvelse er baseret på kropslige aktiviteter, der integrerer bevægelse, tænkning, følelser og udtryki et samlet hele. Udførelsen er specifikt fokuseret på arbejde med at udvikle kropsbevidsthed, koordina-tion, bevægelighed, kropsholdning og et varieret bevægelsesrepertoire.
5
Udkast til læreplan for dans i grundskolen, april 2009Læreplansudvalget Dans i Uddannelse for Fællesrådet for Moderne Dans og Dans i Uddannelse
Danseskaben– at udtrykke, at eksperimentere, at udvikle idéer, at udvælge, at sammensætte, at bearbejde,at optræde, at kommunikere.Danseskaben sætter fokus på kreative processer, brug af fantasi, idéudvikling, koreografiske metoder ogat kunne skabe og forstå form og struktur.Danseforståelse– at opleve, at analysere, at reflektere, at forstå, at perspektivere, at kommunikere.Danseforståelse giver eleverne et ordforråd til at diskutere og analysere de sanselige erfaringer ogoplevelser de har gjort sig og sætte dem ind i et socialt og samfundsmæssigt perspektiv.
Figur 2: Handleformer i dans
Når eleverne danser, skaber dans og oplever dans lærer de både gennem sanselige erfaringer ogrefleksivt at forstå kroppens mange måder at udtrykke sig på, og at kunne udtrykke sig om deresoplevelser ud fra grundlæggende dansebegreber.Dans kan i lighed med andre fag, indgå i tværfaglige emner og problemstillinger på alle klassetrin. I dansskal de grundlæggende kundskaber og færdigheder i hvert af de tre områder udvikles som en helhed påalle fagets klassetrin både i faget dans og når dans indgår i tværfaglige emner og problemstillinger.
6