Kulturudvalget 2008-09
KUU Alm.del Bilag 208
Offentligt
668513_0001.png
668513_0002.png
Udviklingen i kulturbudgettet 2001-2009Kulturbudgettet består af et drifts-, tilskuds- og anlægsbudget. Anlægsbudgettet er holdt uden fornedenstående oversigt, da anlægsbevillingerne til de store byggeprojekter (f.eks. Skuespilhuset) villetilsløre udviklingen.Bevillinger optaget på indtægtsbudgettet er ligeledes ikke medtaget i oversigten, og tillægsbevillingergivet på de enkelte års tillægsbevillingslove indgår af hensyn til overskueligheden heller ikke ioversigten.Udviklingen i Kulturministeriets budget korrigeret for ekstrabevillinger, der er givet i forbindelse medomkostningsreformen, kommunalreformen, ressortændringer i almindelighed samt ressortomlægningervedrørende bladpuljerne, er illustreret i de nederste to linjer i nedenstående tabel.I budgettet indgår såvel besparelser som effektiviseringer af Kulturministeriets samlede budget. Eteksempel på en effektivisering er indbudgetteringen af de statslige indkøbsaftaler, hvorKulturministeriets samlede driftsramme er blevet beskåret, svarende til de billigere indkøbstatsinstitutioner og selvejende institutioner kan foretage. De billige indkøb er en konsekvens afindkøbsaftalernes fordelagtige priser på varer og tjenesteydelser. Der er i sådanne tilfælde således ikketale om egentlige besparelser på kulturbudgettet.Oversigtstabel med udviklingen i kulturbudgettet 2001-2009Mio. kr. [2009-niveau]Finanslov 2001Tekniske korrektioner mv.Nye initiativerRessortændringerRessortændringer mv.Ressortomlægning vedr. dagbladeReformerKommunalreformOmkostningsreformBesparelser og effektiviseringerBesparelser/effektiviseringer, driftBesparelser/effektiviseringer, tilskudKulturbudgettet i altIndekseretBudget i alt(ekskl.kommunalreform, omk.reform ogressortomlægning vedrørendedagblade)IndekseretBudget i alt(ekskl.kommunalreform, omk.reform,ressortomlægning vedrørendedagblade og ressortændringer mv.)Indekseret0,00,04.691,8100,0-54,8-182,94.611,798,3-94,6-264,44.512,096,2-139,9-275,94.614,898,4-186,8-271,54.738,1101,0-202,7-271,54.741,0101,0-215,0-271,55.888,9125,5-292,0-272,06.016,7128,2-226,2-272,26.009,2128,10,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0645,0134,0645,6211,7646,5207,20,00,0100,70,0105,40,0101,10,0102,70,0113,20,0114,8389,7114,8389,7116,8389,720014691,80,00,020024736,112,50,020034678,3-0,788,020044672,6-2,6259,520054672,61,1420,020064672,62,3427,220074672,615,2404,120084672,620,6525,620094672,614,8460,2
4.691,8100,0
4.611,798,3
4.512,096,2
4.614,898,4
4.738,1101,0
4.741,0101,0
4.720,2100,6
4.769,7101,7
4.765,9101,6
4.691,8100,0
4.511,096,1
4.406,693,9
4.513,796,2
4.635,498,8
4.627,798,6
4.605,498,2
4.654,899,2
4.649,199,1
Center for kultur- og oplevelsesøkonomiI globaliseringsaftalen fra juni 2007 mellem regeringen og S, DF, RV og SF blev der afsat 90 mio. kr. ialt i perioden 2007-2010 til initiativer vedrørende kultur- og oplevelsesøkonomi. 50 mio. kr. blev afsattil finansieringen af Center for kultur- og oplevelsesøkonomi, og de resterende 40 mio. kr. blev afsat tiletablering af fire oplevelseszoner.Kulturministeriet bidrager til finansieringen af Center for kultur- og oplevelsesøkonomi. Bidragetstammer fra de kulturelle tips- og lottomidler. Bevillingen påvirker således ikke det samledekulturbudget på finansloven, da den optages både som en udgift på finansloven og en indtægt i form afoverførsel af tipsmidler. Kulturministeriets finansieringsbidrag fra tipsmidlerne er på 5 mio. kr. årligt iperioden 2006-2009. Centret er oprettet og finansieret i samarbejde med Økonomi- ogErhvervsministeriet.