Til rette vedkommende, d. 19. december 2008

 

Uafhængige Scenekunstnere?

Interesseorganisationen Uafhængige Scenekunstnere ønsker at rette søgelyset mod de scene­kunstnere i Danmark, der som hovedregel er freelance-arbejdende, professionelle kunstnere. Uafhængige Scenekunstnere tæller i øjeblikket 80 medlemmer. Cirka halvdelen af de midler, som Scenekunstudvalget aktuelt har tildelt frie produktioner, er gået til vores medlemmer. Vores medlemmer har tilsammen nok produktioner til at fylde to scener, men hverken vi eller de kunstnere uden for vores organisation, som vi deler scenekunstopfattelse med, råder over en eneste scene i Danmark! Entré Scenen i Århus er det sted i Danmark, der har været tættest på at operere som åben scene, men den fremtidige profil er pt. usikker.

 

Den uafhængige scenekunst opfatter sig selv som scenekunstens ”udviklingsafdeling": Hvis det danske scenekunstlandskab anskues som en stor virksomhed, er det ofte kunstnere fra det frie felt, der står bag risikovillige forsøg på at skabe morgendagens sceniske udtryk. Vore medlemmer arbejder med det innovative, det endnu ukendte – de udtryk, som efter nogle år finder vej ind på de etablerede scener som ”det nye”.

 

Den københavnske teaterrokade er en enestående mulighed for at skubbe denne innovation yderligere fremad. Men hvis der skal være tale om regulær udvikling af arbejdsvilkårene, må den uafhængige scenekunsts udøvere have et sted, som både de og deres publikum kan identificere sig med.

Det ville være et stort tilbageslag blot at fordele åben scene-forpligtelsen over forskellige scener, som hver for sig måske i grunden hellere ville fokusere på deres egen agenda. Den uafhængige scenekunst har ofte andre udgangspunkter end dramatikerens forud skrevne ord, og kræver andre scenerum end det talte teater gør. Interesseorganisationen Uafhængige Scenekunstnere ønsker ikke at drive en scene, men vi ved hvilken form for scene, som vores felt trænger til – og som ville gavne dansk teater som helhed.

 

Vores budskab lige nu

Lad os sætte et nyt mærke på det scenekunstneriske landkort, lad os få Danmark på det internationale scenekort!

 

Der er brug for en scene i Danmark, som fremmer bevidstheden om og synligheden af den scenekunst, som bevæger sig i grænselandet mellem eksempelvis performance, tværgående kunstneriske udtryk og events. Nye genrebetegnelser formuleres samtidig med at de skabes!

 

Disse tendenser er repræsenteret mange steder i Europa med åbne huse, der bliver drevet med stor succes. I Danmark mangler der en base, som kan huse dette felt af scenekunstnere – danske såvel som udenlandske. Et sted, der understøtter feltet gennem en målrettet profil, PR og markedsføring.

 

Der er brug for en visionær og fremadrettet tænkning fra kulturpolitikernes side. Netop nu er det rigtige tidspunkt at gennemføre en stor, men nødvendig vision: En ægte Ã¥ben scene efter europæisk forbillede, som kan være del af det netværk af europæiske scener, som fremmer morgendagens scenekunst. En Ã¥ben scene, som giver plads til det, som er eller bliver til de nye trends. En scene, støttet af bl.a. Scenekunstudvalget, hvor der er sikret muligheder for den scenekunst, der ligger uden for de kendte paradigmer og konventioner.

 

En gennemført Ã¥ben scene opererer med ægte engagement, ikke med udlejede scenerum i ledige perioder! Det kunstfaglige arbejde med at formidle nye kunstudtryk er krævende; endnu mere nÃ¥r man tager i betragtning hvor smÃ¥ midler, der er til rÃ¥dighed, og hvor lidt lydhørhed, der har været for dette problem i Danmark gennem de seneste Ã¥r. NÃ¥r frie scenekunstnere har lejet sig ind pÃ¥ Kaleidoskop, Kanonhallen, Plex osv. har de skullet betale for PR, teknik og administration oveni en politisk bestemt "husleje". Da budgetterne for de frie projekter sjældent nÃ¥r op over en million kroner, er det oftest umuligt at fÃ¥ pengene til at række til det, de var bevilget til - nemlig udvikling og fornyelse af det kunstneriske udtryk. Det er alt for ofte kunsten og den kunstneriske udvikling, der bliver Sorteper i dette spil, ligesom den enkelte kunstners profil opsluges af værtsstedets profil.

 

Det uafhængige scenekunst har brug for en scene, der kan rumme en større divergens i det kunstneriske udtryk og som har som sin primære opgave at løfte de nye scenekunstneriske udtryk frem:

 

Vor vision for en åben scene for den frie samtids-scenekunst:

 

·  En scene som favner bredt bÃ¥de nationalt og internationalt og dermed skaber netværk mellem eksperimenterende og alternative scenekunstnere i og udenfor Danmark.

 

·  En scene som har profilen og viljen til at præsentere, repræsentere og markedsføre den risikovillige scenekunst og placere den pÃ¥ bÃ¥de det nationale og det internationale landkort.

 

·  En scene som har som mÃ¥lsætning at promovere diversitet, risikovillighed og viljen til at eksperimentere med og udvikle nye scenekunstneriske udtryk.

 

·  En scene hvor det er muligt at opføre forestillinger med bÃ¥de store og smÃ¥ budgetter, og hvor det er visionen og professionalismen, ikke økonomien, der er det vigtigste kriterium.

 

·  En scene, hvor den enkelte kunstner bevarer sin integritet og sit navn i co-produktion med huset og dets produktionsapparat, der favner og bærer vedkommende frem.

 

·  En scene, hvor ressourcerne er til stede og ikke skal lejes ind eller betales for – teknik, pr-apparat, mandskab, m.v..

 

·  En scene med holdninger, en klar vision og viljen til at føre denne ud i livet.

 

En sådan scene er mere end selve scenerummet med dets nødvendige udstyr og fleksible indretning. Den vil også blive udgangspunkt for scenekunstneriske aktiviteter, som foregår andre steder i byrummet eller er netbaserede. Den vil blive ramme og referencepunkt for udvikling, research og fremadrettethed i det nationale såvel som det internationale scenekunstneriske landskab.

 

Det er et stort projekt at etablere en sådan åben scene, men uden den vil der fortsat være et åbenbart hul i det danske teaterlandskab - en svaghed, som er medvirkende til at Danmark ikke løfter sig ind i den europæiske superliga af banebrydende scenekunstneriske udtryk.

 

Med syv-otte millioner, en god ledelse, samt et rigtig godt team, der er tro mod idealerne, vil scenen kunne bidrage til, at scenekunstbegrebet i Danmark vokser ud over de gængse rammer.

 

Det er på tide at produktionsrammerne for dansk scenekunst træder ind i det 21. århundrede og derved kan måle sig med vore nabolande!

 

 

Uafhængige Scenekunstnere, 20. december 2008

 

 

Uafhængige Scenekunstnere er en interesseorganisation og et kulturpolitisk talerør, hvis medlemmer er professionelle freelance-scenekunstnere, der som hovedregel ikke er tilknyttet en institution, men arbejder med risikovillig og banebrydende scenekunst.

En stor del af vore medlemmer støttes af Scenekunst­udvalget, og i indeværende sæson er vore medlemmer modtagere af cirka halvdelen af Scenekunstudvalgets uddeling af frie midler.

Uafhængige Scenekunstnere har siden 2005 arbejdet for en synliggørelse af det frie felt og en forbedring af produktionsbetingelserne og tæller p.t. 85 medlemmer, hvor den enkelte er igangsætter og arbejdsgiver for mange personer, når et projekt gennemføres.

Uafhængige Scenekunstnere er medlem af ITI og høringspartner for Kunstministeriet.

Uafhængige Scenekunstnere er det frie scenekunstfelts danske repræsentant i et nordisk samarbejde mellem Teatercentrum Sverige, Sjálfstæðu leikhúsin - Association of Independent Theatres in Iceland, Finske Teatercentrum, Produforum Helsinki og Danse- & Teatersentrum Norge.

www.scenekunstnere.dk