Kunstnersammenslutninger er udelukket fra at ansøge Charlottenborg om udstillingsperiode!

 

 

 

Kunstnersammenslutningernes bemærkninger til:

 

 

 

Svar på spørgsmål vedr. Kunsthal Charlottenborg, stillet af Folketingets Kulturudvalg. Besvaret af kulturminister Carina Christensen d. 3.december 2008.

Fremsendt10. december 2008

 

Oprindelig tekst vises i grå

Bemærkninger fremhæves med sort

 

 

Med venlig hilsen

 

PÃ¥ vegne af kunstnersammenslutningerne

 

Corner, Den Gyldne, Grønningen, Transit og Pro

 

Bent Hedeby Sørensen

Enghave Plads 25, 1.th.

1670 København V

28931221

 

København 17. december 2008

 

 

 

 

 


 

Spørgsmål nr. 36

(Alm. del - bilag 59 ), Kunsthal Charlottenborg

Skrivelse af   

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. november 2008 fra kunstner-sammenslutningerne Corner, Grønningen, Den Gyldne, PRO og Transit, jf. KUU alm. del - bilag 59."

 

Svar:

 

I henvendelsen af 20. november 2008 fra kunstnersammenslutningerne Corner, Grønningen, Den Gyldne, PRO og Transit nævnes det, at der er tre kanaler for formidling af kunst i Danmark: 1.  Kunstnernes egne udstillinger 2. Kunsthistorikernes kuraterede udstillinger og 3.  Galleriejernes mere kommercielle formidling. Som jeg læser henvendelsen, er den underliggende påstand fra kunstnersammenslutningerne, at der med omlægningen af Charlottenborg er sket en begrænsning af kanal nr. 1, kunstnernes egne udstillinger, og dermed en ensretning af kunstlivet.

 

 

 

Jeg er ikke enig i denne underliggende påstand. Der er ingenting i den nuværende profil og bekendtgørelse for Charlottenborg, der udelukker kunstnersammen-slutningerne, blot skal deres udstillinger udvælges efter kvalitetskriterier, og efter om de passer med Charlottenborgs profil. Dette ligger i tråd med anbefalingen fra Karsten Ohrt-arbejdsgruppen i 2005. Det må nu være op til den siddende bestyrelse og direktion at tage nærmere stilling til, i hvilket omfang og på hvilke kvalitetsmæssige vilkår, kunstnersammenslutningerne fremover skal udstille på Charlottenborg.

 

 

Svar fra kunstnersammenslutningerne:

 

Kunstnersammenslutninger kan ikke ansøge Charlottenborg om udstillingsperiode

 

På Charlottenborg egen hjemmeside står under:”vejledning i ansøgning om udstilling” bl.a. følgende at læse:

 

 

Ansøgning om udstilling

Det anbefales ikke at ansøge med et udstillingskoncept, hvor ansøger optræder som både kunstner og kurator i og for samme udstilling

(hele ansøgningsvejledningen er gengivet nedenfor under bilag)

 

Dette er en klar afvisning af, at kunstnergrupper og sammenslutninger kan søge om at kuraterer udstillinger på Charlottenborg.

Det er netop grundlæggende for sammenslutninger, at kunstnere, i forlængelse af det kunstneriske arbejde, indgår i et fællesskab om at kuraterer udstillinger, og udstille sammen, for at bidrage med kunstnernes særlige syn på den aktuelle kunst.

At bestyrelsen på Charlottenborg ikke ønsker et samarbejde med kunstnersammenslutningerne, bekræftes af at alle sammenslutninger er blevet afvist, uden dialog, efter den siddende bestyrelses tiltræden.

Dette er sket på trods af at sammenslutningerne, ud fra enhver seriøs betragtning burde leve op til Charlottenborgs ofte nævnte profil og kvalitetskriterier.

Bla. skriver Charlottenborg under Mission og Udstillinsprofil:” stedet ønsker at være et mødested for kunst, kunstnere og det internationale publikum”

Samt:

Det internationale perspektiv prioriteres og sammentænkes med den danske kunstscene med henblik på at styrke husets faglighed.

Netop sammenslutningerne har en lang tradition for at arbejde internationalt. Der er tale om betydelige udenlandske kunstnere der ofte præsenteret for første gang i Danmark via sammenslutningerne. Det internationale netværk der her skabes er af uvurderlig betydning for danske kunstnere, og dermed for dansk kunst, og dets publikum.

Sammenslutningerne er altså i høj grad et mødested mellem kunstnere og publikum, på tværs af alder og grænser.

 

 

Kunstner sammenslutningerne arbejder ud fra skrappe kvalitets kriterier. De fleste medlemmer har været gæster mindst 2 gange inden medlemskab kan komme på tale. Derefter vurderes kvalitets niveauet af et kunstfagligt udvalg bl.a. med skelen til eksternt opnåede meriter som f.eks. vigtige (censurerede) udstillinger, salg til statens kunstfond , opnået medlemskab af kunstnersamfundet mv.

 

Det står dog klart at disse kriterier ingen betydning har for afslagene på sammenslutningernes ansøgninger om udstilling på Charlottenborg, men derimod den principielle afvisning der ligger udtrykt i udstillingsanvisningen. At den siddende bestyrelse ønsker udlukkende selv at stå for alle udstillingsarrangementer

 

 

Kunstnersammenslutningerne hævder endvidere i henvendelsen af 20. november, at der tidligere var et stort publikum til deres udstillinger på Charlottenborg, og at dette publikum vil vende tilbage, hvis kunstnersammenslutningerne igen fik mulighed for at udstille der. Til støtte herfor nævnes, at sammenslutningernes publikumstal tidligere lå på 40.000 om året for kun tre måneder om året, og at publikum nu følger sammenslutningerne på andre udstillingssteder f.eks. Sophienholm, hvor Corner senest har udstillet, samt Bornholms Kunstmuseum, hvor Grønningen p.t. udstiller.

 

 

 

 

 

Jeg synes det er overordentlig positivt, at kunstnersammenslutningerne har succes med udstillinger både på Sophienholm og på Bornholms Kunstmuseum. Men hvis vi ser på besøgstallene for Charlottenborg, så er de faktisk højere i 2008 – altså efter omlægningen - end i både 2004, 2005 og 2006. I 2008 var Charlottenborgs samlede besøgstal til dato på 39.796 gæster. Det er ganske pænt – også selvom det hører med til billedet, at Charlottenborg fik en særskilt bevilling til at tilbyde fri adgang til åbningsudstillingen primo 2008. I 2007 var Charlottenborg lukket pga. ombygning en stor del af året, hvorfor besøgstal herfra ikke er sammenlignelige. Hvis vi sammenligner med tidligere år, så er besøgstallet i 2008 højere end det samlede besøgstal var til kunstnersammenslutningernes udstillinger i både 2004, 2005 og 2006.  I de nævnte år lå sammenslutningernes samlede besøgstal på omkring 28.000. Når der i henvendelsen af 20. november tales om ”den tomhed, der nu råber fra rummene på Kunsthal Charlottenborg”, synes jeg derfor det hører med til billedet, at selv om besøgstallet til den aktuelle udstilling på Charlottenborg har været forholdsvis lavt, så har det bestemt ikke set sådan ud i hele året 2008. Tværtimod har besøgstallene været rigtig pæne i 2008.

 

Kommentar fra sammenslutningerne:

 

Det er desværre ikke korrekt at besøgstallet er højere i år end i 2005 og 2006. I 2006 var det samlede besøgstal for hel året således 55.623 og i 2005 var det samlede besøgstal 55.623, mod 39.796 besøgende indtil december 2008, Af disse 23 000 var gratister, pga. omtalt særbevilling.

Det er korrekt at sammenslutningernes samlede besøgstal har ligget på ca. 28 000, men altså inden for en 3 til 4 måneders periode. Dette kan naturligvis ikke umiddelbart sammenlignes med besøgstallet for et helt år.

 

De 40 000 der henvises til i kulturministerens svar, er vore egne beregninger af besøgstallene for de 3 kunstnerstyrede udstillinger man nåede inden lukningen i 2007. Nemlig Grønningen, Cornor og Forårsudstillingen. Charlottenborg har valgt ikke at fremlagt de officielle tal. Men altså et tal der er på størrelse med tallet for hele 2008 på blot 3 måneder.

 

Alle tallene for 2005 og 2006 gengives herunder. Det fremgår her tydeligt at de kunstnerkuraterede udstillinger trækker de fleste besøgende.

 

2006

 

Udstilling

Periode

Udstillings-
periode

Gæster

Netto-
udgifter

Corner

19/12-22/1

4 uger

8,871

neutral

Grønningen

28/1 – 19/2

4 uger

9,372

neutral

Den Gyldne

3/4 - 30/4

4 uger

3,634

neutral

Transit

1/5-28/5

4 uger

2,637

neutral

PRO

20/11-17/12

4 uger

4,100

neutral

 

sammenslutninger

20 uger

28,614

neutral

 

 

 

 

 

Forårsudstillingen

20/2 – 4/4

6 uger

11,718

neutral

Efterårsudstillingen

23/10 - 19/11

4 uger

6,840

neutral

 

charlottenborgfonden

10 uger

18,558

neutral

 

kunstnerkuraterede

30 uger

47,172

neutral

 

 

 

 

 

Fantom

9/6 - 6/8

11 uger

2,471

?

Taking place

18/8 - 15/10

9 uger

5,980

?

Karina Kaiikon

1/5-28/5

4 uger

2,637

?

 

 

 

 

?

 

Bestyrelseskuraterede

20 uger

11,088

?

 

 

 

 

 

 

Hele året

50 uger

55,623

 

 

 

 

 

 

 

 

2005

Udstilling

Periode

Udstillings-
periode

Gæster

Netto-
udgifter

Corner

29/12 - 23/1

3 uger

11,465

neutral

Grønningen

29/1 – 20/2

3 uger

8,562

neutral

Den Gyldne

9/4 - 1/5

3 uger

4,607

neutral

PRO

3/9 - 25/9

3 uger

4,169

neutral

 

sammenslutninger

12 uger

28,803

neutral

 

 

 

 

 

Forårsudstillingen

12/3 – 3/4

3 uger

10,233

neutral

Efterårsudstillingen

1/10 - 23/10

3 uger

8,901

neutral

 

charlottenfonden

6 uger

19,134

neutral

 

kunstnerkuraterede

18 uger

47,937

neutral

 

 

 

 

 

Seoul, Until Now

1/6 - 21/8

12 uger

6,179

1,623,142

Duel

3/9 - 25/9

3 uger

4,169

158,628

Labyrinter

3/11 - 18/12

8 uger

4,114

354,272

4 Mellemdæk-udstillinger

Fordelt over året

3-5 uger

4,169

63,758

 

Bestyrelseskuraterede

23 uger

14,462

2,199,800

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hele året

38 uger

58,230

 

 

 

Bemærkninger til besøgstallene:

 

 

I 2005 har bygningen valgt at opgive udstillingsperiodens antal uger og i 2006 har bygningen valgt at opgive udstilingstid + opstilling( som for 4 ugersperioderne har været en uge og for bestyrelsens udstillinger 2 eller 3 uger) 

 

 

 

I 2006 har  de kunstnerkuraterede udstillinger haft 47.172 besøgende ud af ialt 55.263  besøgende hele Ã¥ret.

N.B. Transit og Kariina Kaikon har udstillet samtidligt så det er de samme 2637 besøgende , som derfor kun figurerer en gang i totalen.

 

I 2005 har  de kunstnerkuraterede udstillinger haft 47,937 besøgende ud af ialt 58,230  besøgende hele Ã¥ret.

N.B. PRO og Duel har udstillet samtidligt sÃ¥ det er de samme 4,169 besøgende , som derfor kun figurerer en gang i totalen.

 

 

 

Bilag

 

 

(Fra Charlottenborgs hjemmeside)

 

Ansøgning om udstilling

Der udarbejdes et udstillingskoncept, som klart og præcist forklarer, hvorfor projektets kunstnere og kunstværker ønskes sammenstillet. Det forventes, at udstillingens koncept eller projektbeskrivelse tager hensyn til en bredere formidling af udstillingens emne, og at konceptet indeholder bud på en formidlingsstrategi for udstillingen (f. eks folder, mp3, avis, katalog, formidling på hjemmeside eller andet). Desuden medsendes et overslag med angivelse af udstillingens udgifter samt mulig finansiering af disse. det forventes at projektet/ansøger dækker finansiering til op mod halvdelen af udstillingens udgifter. disse udgifter skal anses som vederlag for tildeling af en udstillingsperiode. Udstillingen tilrettelægges i tæt samarbejde med kuratorteamet i Kunsthal Charlottenborg, således at kunsthallen kan markedsføre udstillingen som en del af en samlet profil for huset.

Der er deadline for ansøgning om udstilling to gange om året; 1. april og 1. oktober. Der kan forventes 8 ugers behandlingstid på ansøgningerne.

Det anbefales ikke at ansøge med et udstillingskoncept, hvor ansøger optræder som både kunstner og kurator i og for samme udstilling. Ej heller kan det anbefales at søge om soloudstillinger, idet disse videst muligt indgår i husets egenproducerede udstillinger.

 

Mission

Kunsthal Charlottenborg tjener som et nonkommercielt udstillings- og mødested for kunsten, kunstnerne og det kunstinteresserede publikum. Kunsthallen skal favne sine brugere med lige dele åbenhed og udfordring.

Med udgangspunkt i samtidens problemstillinger og gennem udstilling og udveksling med internationalt arbejdende kunstnere, danske som udenlandske, skal Kunsthal Charlottenborg skabe nærværende debat og refleksion.

 

Udstillingsprofil

Kunsthal Charlottenborg har for øje at skabe en samlet og enslydende udstillingsprofil med et internationalt omdrejningspunkt. Det internationale perspektiv prioriteres og sammentænkes med den danske kunstscene med henblik på at styrke husets faglighed. Udstillingerne tilrettelægges med fokus på høj kvalitet, og det kuratoriske greb prioriteres og strammes med henblik på at skabe grobund for en bred formidlingsindsats og dermed gøre Kunsthal Charlottenborg mere synlig.

Udstillingsprogrammet udgøres af samarbejdsprojekter med internationale institutioner og kuratorer, egenproducerede udstillinger, udstillinger udarbejdet sammen med ansøgere og endelig forårsudstillingen, der er et samarbejde med Charlottenborg Fonden. Alle udstillinger er del af den samlede profil for Kunsthal Charlottenborg og markedsføres alle af huset selv.

Der vil således være en rød tråd igennem årets udstillingsmoduler; forår, sommer, efterår og vinter.

Bekendtgørelsen for Kunsthal Charlottenborg giver husets bestyrelse mandat til at definere de overordnede mål for husets udstillingspolitik, mens det er direktøren, der udarbejder det egentlige udstillingsprogram og iværksætter dette.