European Commission

DG Regional Policy

Green Paper on Territorial Cohesion

CSMI 4/161

B-1049 Bruxelles

 

[email protected]

 

 

 

20 February 2009

 

Local Government Denmark

 

Jnr 04.00.00 P05

Yours ref 000203170

 

Ref LJO

[email protected]

Dir +45 3370 3374

 

Weidekampsgade 10

P.O.box 3370

DK-2300 Copenhagen S

 

Tlf +45 3370 3370

Fax +45 3370 3070

 

www.lgdk.dk

 

1/2

 

 

Consultation concerning the Commission’s Green Paper on Territorial Cohesion

KL hilser velkommen, at Kommissionen med sin grønbog om territoriel samhørighed lægger op til en debat om, hvordan begrebet territoriel samhørighed skal defineres.

 

Det fremgår, at den centrale udfordring for en territoriel samhørighedspolitik er at sikre en velafbalanceret og bæredygtig territoriel udvikling af EU som helhed, som styrker den økonomiske konkurrenceevne og vækstkapacitet, samtidig med at behovet for at bevare naturressourcerne og at sikre social samhørighed respekteres. KL er enig i dette formål, og støtter i den forbindelse, at territoriel samhørighed ses som et middel til at gøre forskelligartethed til et aktiv, der bidrager til bæredygtig udvikling i EU.

 

KL er enig i, at konkurrenceevne og velstand starter lokalt og i stigende grad afhænger af lokalbefolkningernes og det lokale erhvervslivs evne til at udnytte alle territoriale muligheder. Det er KL’s opfattelse, at de lokale rammevilkår er afgørende for at skabe økonomisk vækst og udvikling.

 

Kommunerne i Danmark har et væsentligt ansvar for sikre, at de bedst mulige rammevilkår for vækst er tilstede. Det drejer sig fx om at sikre den lokale infrastruktur, adgangen til uddannelse, sundhedspleje, arbejdskraft, energiforsyning mm.

 

Danske kommuner er i dag meget opmærksomme på den globale konkurrence, og arbejder med hvordan deres særlige geografiske karakteristika og beliggenhed kan anvendes som en styrke i forhold til at sikre økonomisk velstand og vækst.

 

KL er derfor enig i, at offentlige politikker kan understøtte, at aktiverne i de meget forskellige landområder, der udgør Europas geografi, udnyttes. KL vil på den baggrund opfordre kommissionen til at give plads til en bottom-up tilgang i det videre arbejde med at sikre territoriel samhørighed.

 

Det er også KL’s opfattelse, at mange af de territorielle udfordringer er tværsektorielle og kræver en koordineret tilgang og samarbejde mellem forskellige berørte parter. KL støtter, at sektorpolitikker og territoriale politikker koordineres, og finder det interessant, hvis Kommissionen vil undersøge, hvordan andre fællesskabspolitikker har påvirket den territorielle samhørighed. 

 

Det er KL’s vurdering, at Kommissionen kan spille en rolle i forhold til at fremme territoriel samhørighed ved at sikre videndeling på tværs af lande og regioner.

 

En række lande, herunder Danmark har erfaring med at skabe udvikling og vækst i partnerskaber mellem offentlige myndigheder, det private erhvervsliv, videninstitutioner og arbejdsmarkedets parter. Flere danske regioner samarbejder også med myndigheder og andre parter på tværs af landegrænser.

 

Det er derfor ikke KL’s umiddelbare vurdering, at der er behov for at udvikle nye lovgivnings- og forvaltningsredskaber for at fremme samarbejde.

 

Kommissionen kan dog med fordel skabe incitament til øget samarbejde ved at understøtte erfaringsudveksling og videndeling på tværs af regions- og landegrænser.

 

KL støtter desuden Kommissionens idé om at udvikle en række kvantitative og kvalitative indikatorer med henblik på at overvåge den territorielle samhørigheds udvikling.