Kommunaludvalget 2008-09
KOU Alm.del Bilag 103
Offentligt
706969_0001.png
706969_0002.png
706969_0003.png
706969_0004.png
706969_0005.png
706969_0006.png
706969_0007.png
706969_0008.png
706969_0009.png
706969_0010.png
706969_0011.png
706969_0012.png
706969_0013.png
706969_0014.png
706969_0015.png
706969_0016.png
706969_0017.png
706969_0018.png
706969_0019.png
706969_0020.png
706969_0021.png
706969_0022.png
706969_0023.png
706969_0024.png
706969_0025.png
706969_0026.png
706969_0027.png
706969_0028.png
706969_0029.png
706969_0030.png
706969_0031.png
706969_0032.png
706969_0033.png
706969_0034.png
706969_0035.png
Indenrigs- og SocialministerietKommunaljuraJ.nr. 2009-1990lha
30. juni 2009
Lovudkast 30. juni 09 høringsv.
Forslag tilLov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven(Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse og offent-liggørelse af budgetforslag m.v.)§1I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 2009som ændret ved § 1, nr. 3, 4 og 6 i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foretages følgen-de ændringer:1.§ 8, stk. 1,affattes således:”Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvornår og hvor ordinæremøder skal afholdes. Mødeplanen offentliggøres i begyndelsen af hvert regn-skabsår. Ordinært møde afholdes som regel mindst én gang om måneden. Tidog sted for mødet offentliggøres.”2.I§ 8, stk. 2, 2. pkt.,ændres ”og møderne bekendtgøres så vidt muligt forudfor kommunens beboere” til: ”hvilket så vidt muligt offentliggøres”.3.I§ 8, stk. 6,ændres ”være fremlagt et eller flere steder i kommunen” til:”offentliggøres”.4.Efter § 8 indsættes:”§8 a.Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at materiale, som skal være til-gængeligt for eller sendes til et eller flere medlemmer af kommunalbestyrelsen,kun formidles elektronisk. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse beslut-te at godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne udstyr eller at stille detteudstyr til rådighed for medlemmerne.”5.I§ 15, stk. 2,indsættes som2. pkt.:”Kommunalbestyrelsen kan i styrelses-vedtægten træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af degrunde, der er nævnt i 1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringenforventes at vare kortere end en måned.”6.I§ 20, stk. 7,ændres ”være fremlagt et eller flere steder i kommunen” til:”offentliggøres”.7.I§ 37indsættes somstk. 3:”Stk.3.Forslaget til årsbudget og flerårige budgetoverslag offentliggøres,når forslaget er tilgængeligt for kommunalbestyrelsens medlemmer.”
Side1af35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
8.I§ 39, stk. 1,ændres ”skal være tilgængelige for kommunens beboere” til:”offentliggøres”.9.I§ 39, stk. 2,ændres ”udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i denlokale presse efter kommunalbestyrelsens bestemmelse” til: ”offentliggøres”.10.I§ 45, stk. 3,ændres ”skal være tilgængeligt for kommunens beboere” til:”offentliggøres”.11.I§ 65 c, stk. 1,udgår ”§ 15, stk. 2,”.12.§ 65 d, stk. 4, 2.-4. pkt.,ophæves, og i stedet indsættes: ”Regulativet ogændringer heri offentliggøres”.13.I§ 68, stk. 2,udgår ”samt støttede private andelsboligforeninger”.§2I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 693 af 3. juli 2009 som ændret ved§ 2, nr. 2, i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 10, stk. 1,affattes således:”Regionsrådet træffer beslutning om, hvornår og hvor ordinære møder skalafholdes. Mødeplanen offentliggøres i begyndelsen af hvert regnskabsår. Ordi-nært møde afholdes regelmæssigt. Tid og sted for mødet offentliggøres.”2.§ 10, stk. 2,ophæves.3.§ 10, stk. 3,der bliver stk. 2, affattes således:”Lov om kommunernes styrelse § 8, stk. 2-6, om indkaldelse til og afholdel-se af kommunalbestyrelsens møder m.v. samt § 8 a om elektronisk formidlingaf materiale finder tilsvarende anvendelse.”4.§ 15, stk. 1,ophæves.5.I§ 15, stk. 2,der bliver stk. 1, ændres ”20, stk. 1-6” til: ”20”.6.I§ 18indsættes somstk. 3:”Stk.3.Forslaget til årsbudget og flerårige budgetoverslag offentliggøres,når forslaget er tilgængeligt for regionsrådets medlemmer.”7.I§ 20, stk. 1,ændres ”skal være tilgængelige for regionens beboere” til: ”of-fentliggøres”.8.I§ 20, stk. 2,og§ 23, stk. 3,udgår ”efter regionsrådets nærmere bestemmel-se”.9.I§ 36, stk. 1,udgår ”§ 12 og” og ”§ 15, stk. 2,”.
Side 2 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.§4Dispensationer meddelt i henhold til § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes sty-relse eller regionslovens § 36, stk. 1, til, at kommunalbestyrelsen henholdsvisregionsrådet i styrelsesvedtægten for valgperioden 2010- 2013 kan træffe be-stemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnti § 15, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, indkalder stedfortræde-ren, selv om den forventede varighed af hindringen er kortere end en måned,gælder for valgperioden.§5Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 3 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1. Lovforslagets hovedindhold1.1. Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelsem.v.1.2. Offentliggørelse af kommunale og regionale regnskaber, budgetter ogbudgetforslag2. Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v.2.1. Elektronisk formidling af materiale til kommunalbestyrelsens og re-gionsrådets medlemmer2.1.1.Gældende ret2.1.2.Forslaget2.2. Ophævelse af formkrav til offentliggørelse af kommunale oplysningerog ensretning af bestemmelser om offentliggørelse af kommunale ogregionale oplysninger2.2.1.Gældende ret2.2.2.Forslaget2.3. Lovfæstelse af en særlig stedfortræderordning2.3.1.Gældende ret2.3.2.Forslaget3. Offentliggørelse af kommunale og regionale regnskaber, budgetter og bud-getforslag3.1. Gældende ret3.2. Forslaget4. Administrative og økonomiske konsekvenser m.v.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema1. Lovforslagets hovedindhold1.1. Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v.I overensstemmelse med anbefalingen fra arbejdsgruppen om kommunalpoliti-kernes rolle og arbejdsvilkår, der blev nedsat ved aftalen om kommunernesøkonomi for 2009, foreslås det på tre punkter at ændre lov om kommunernes
Side 4 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
styrelses regler vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmernes arbejdstilrette-læggelse m.v.:Elektronisk formidling af materiale til kommunalbestyrelsens og re-gionsrådets medlemmerOphævelse af formkrav til offentliggørelse af kommunale oplysningerLovfæstelse af en særlig stedfortræderordning
Derudover har regeringen som nævnt i Aftale om Finanslov for 2008 (regerin-gen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance) og i aftale med kommunerne om øko-nomien for 2009 iværksat et afbureaukratiseringsprogram, som med konkreteforenklingsinitiativer i forhold til den statslige regulering skal skabe grundlagfor afbureaukratisering i den kommunale sektor.De tre nævnte forslag vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmernes arbejds-tilrettelæggelse m.v. udgør en del af regeringens samlede afbureaukratiserings-strategi. Forslagene vil således indebære administrative lettelser for kommu-nerne, jf. nærmere afsnit 4.Der foreslås fastsat tilsvarende regler for regionernes vedkommende som forkommunerne.Der henvises til afsnit 2.1.2. Offentliggørelse af kommunale og regionale regnskaber, budgetter ogbudgetforslagDet foreslås, at forslaget til kommunernes og regionernes årsbudget og fleråri-ge budgetoverslag, der i dag ikke er undergivet aktindsigt efter offentlighedslo-ven, offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt for kommunalbestyrelsenshenholdsvis regionsrådets medlemmer. Formålet hermed er at sikre offentlig-hedens indsigt i den helt centrale politiske proces, som vedtagelsen af de kom-munale og regionale årsbudgetter er.I forlængelse heraf foreslås det, at både det vedtagne årsbudget og de flerårigebudgetoverslag og det endeligt godkendte årsregnskab skal offentliggøres, så-ledes at borgere, presse og andre interessenter får en let adgang til disse doku-menter.Der henvises til afsnit 3.2. Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v.Lovforslaget indeholder på tre punkter ændringer af lov om kommunernes sty-relse og regionsloven, som vedrører kommunalbestyrelsernes og regionsråde-nes arbejdstilrettelæggelse m.v. Forslagene er på det kommunale område enudmøntning af de forslag vedrørende kommunalbestyrelsernes arbejdstilrette-læggelse m.v., som arbejdsgruppen vedrørende kommunalpolitikeres rolle ogarbejdsvilkår har fremsat i sin første afrapportering fra maj 2009.
Side 5 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Arbejdsgruppen vedrørende kommunalpolitikeres rolle og arbejdsvilkår blevnedsat i forbindelse med forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2009,og fik bl.a. til opgave at se på, om der er behov for at opdatere kommunalpoli-tikernes arbejdsvilkår.Det fremgår af arbejdsgruppens rapport fra maj 2009, at arbejdsgruppen er afden opfattelse, at kommunalbestyrelsens frihed til selv at fastlægge sine ar-bejdsvilkår er af stor betydning for et velfungerende politisk niveau i kommu-nerne, og at gruppen samtidig har fundet, at den gældende lovgivning i alt væ-sentligt sætter de fornødne rammer herfor. Arbejdsgruppen har dog fundet an-ledning til på enkelte punkter at overveje ændringer af reglerne, og er frem-kommet med anbefalinger om lovændringer på tre punkter. Disse udmøntesmed dette lovforslag, jf. nærmere nedenfor punkt 2.1.-2.3.Om arbejdsgruppens overvejelser og anbefalinger vedrørende arbejdstilrette-læggelse m.v. henvises til kapitel 6 i arbejdsgruppens rapport fra maj 2009.Rapporten er sendt til Folketinget (KOU – Alm. del bilag 94).De tre forslag om ændring af reglerne om arbejdstilrettelæggelse m.v. er tilligeen udmøntning af regeringens afbureaukratiseringsstrategi.Det er fundet hensigtsmæssigt, at de foreslåede lovændringer også gælder forregionsrådene.2.1. Elektronisk formidling af materiale til kommunalbestyrelsens og regions-rådets medlemmer2.1.1 Gældende retLov om kommunernes styrelse indeholder en række regler om udsendelse afmateriale til kommunalbestyrelsens medlemmer og om medlemmernes ret tilindsigt i materiale. Disse regler er ikke til hinder for, at materialet sendes tilmedlemmerne elektronisk eller at sagsindsigten formidles elektronisk.Kommunen vil således kunne benytte en praksis, hvorefter materiale udsendestil medlemmerne elektronisk, f.eks. ved at de – med de fornødne sikkerhedsfor-anstaltninger – kan koble sig på kommunens IT-system og derved få adgang tildokumenterne (”byrådsportal” el.lign.).På grundlag af bemærkningerne i betænkning nr. 1271/1994 om kommunalpo-litikernes arbejdsvilkår, der danner grundlag for bestemmelsen i styrelseslovens§ 8, stk. 5, må bestemmelserne om udsendelse af materiale til kommunalbesty-relsesmedlemmerne dog forstås således, at kommunalbestyrelsens medlemmerikke kan pålægges at modtage sagsmateriale elektronisk. Der henvises til be-tænkningens side 49 f.Hvis der blandt kommunalbestyrelsens medlemmer er nogle, der ikke er i standtil eller ikke ønsker at anvende IT, må det derfor sikres, at disse medlemmer påanden måde får adgang til oplysningerne, herunder får fremsendt oplysninger idet omfang, de efter loven har krav herpå. Kommunalbestyrelsen kan hellerikke pålægge et kommunalbestyrelsesmedlem udgifter i forbindelse med ud-Side 6 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
sendelse af materiale via IT, såfremt medlemmet modsætter sig dette. Tilsva-rende må reglerne om adgangen til at gennemse materiale forstås således, atmedlemmer, der ikke er i stand til eller ønsker at anvende IT i den forbindelse,kan udøve deres ret til at gennemse materialet på anden måde, dvs. ved at mødeop i forvaltningen.Kommunalbestyrelsen kan efter lovens § 8, stk. 5, beslutte, hvorvidt og påhvilken måde medlemmerne kan forlange, at der til brug for behandlingen afsagerne tilvejebringes oplysninger eller ydes teknisk bistand fra administratio-nen. Denne bestemmelse forudsætter i overensstemmelse med det ovenfor an-førte, at det ved anvendelse af elektronisk kommunikation sikres, at medlem-mer, der ikke kan eller ønsker at anvende IT, på anden måde får adgang til op-lysningerne.Kommunalbestyrelsen kan efter lovens § 16, stk. 11, beslutte at yde medlem-merne godtgørelse af udgifter til pc m.v. med henblik på, at deres praktiskedeltagelse i det kommunalpolitiske arbejde derved lettes eller beslutte at ydeanden støtte i forbindelse hermed.For regionsrådene og deres medlemmer gælder regler om udsendelse af materi-ale, sagsindsigt og muligheder for udgiftsgodtgørelse og støtte i forbindelsemed varetagelsen af hvervet, der svarer til reglerne i lov om kommunernesstyrelse. Der henvises til regionslovens § 10, stk. 3, § 11, stk. 1, § 12 og § 15,stk. 2.2.1.2. ForslagetMed lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med anbefalingen fra ar-bejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår, at der givesmulighed for, at kommunalbestyrelsen ved en flertalsbeslutning kan bestemme,at materiale kun formidles til medlemmerne elektronisk.Under hensyn til at en sådan beslutning om elektronisk formidling forudsætter,at medlemmerne teknisk er i stand til at modtage materialet, foreslås det samti-dig i overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefaling, at kommunalbestyrel-sen i givet fald skal træffe beslutning om at godtgøre medlemmernes udgiftertil IT-udstyr eller at stille sådant udstyr til rådighed for medlemmerne.Forslaget vil betyde en administrativ lettelse for kommunerne, der vil kunneundgå arbejde og omkostninger ved udskrivning, kopiering, udbringning ogforsendelse af materiale. Forslaget vil derfor også kunne betyde en besparelsefor kommunerne. Realiseringen af disse besparelser i den enkelte kommune vilforudsætte, at kommunerne har gennemført den nødvendige digitalisering.Over for denne administrative lettelse står det forhold, at noget af det arbejde,som kommunen sparer ved denne løsning, lægges over på kommunalbestyrel-sesmedlemmerne, der så selv skal printe det materiale, som de skal have medtil møderne. Hertil kommer, at det ikke kan udelukkes, at en beslutning om, atsagsmateriale skal modtages elektronisk, vil afholde nogle fra at gå ind i kom-munalpolitik.
Side 7 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
På grundlag af den stadigt øgede betydning og udbredelse som elektroniskkommunikation har – også i kommunerne, findes de anførte forhold dog ikke atskulle være til hinder for, at kommunalbestyrelsen gives den fulde frihed til atbeslutte, at kommunikationen med kommunalbestyrelsesmedlemmerne foregårelektronisk.Da de regler, der gælder om udsendelse af materiale, sagsindsigt og mulighederfor udgiftsgodtgørelse og støtte i forbindelse med varetagelsen af hvervet forregionsrådene og deres medlemmer svarer til reglerne i lov om kommunernesstyrelse, foreslås det, at reglerne om flertallets mulighed for at beslutte, at for-midling af materiale kun sker elektronisk, også skal gælde for regionsrådene.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 3.2.2. Ophævelse af formkrav til offentliggørelse af kommunale oplysninger ogensretning af bestemmelser om offentliggørelse af kommunale og regionaleoplysninger2.2.1. Gældende retLov om kommunernes styrelse indeholder en række regler, hvorefter kommu-nen er forpligtet til at offentliggøre oplysninger. Nogle af disse regler - menikke dem alle – foreskriver bestemte offentliggørelsesmåder:Kommunalbestyrelsens mødeplan og afholdelse af ordinært kommu-nalbestyrelsesmøde skalbekendtgøres i den lokale presseefter kom-munalbestyrelsens nærmere bestemmelse. (KSL § 8, stk. 1.)Sagsfortegnelse og beslutningsprotokol fra kommunalbestyrelsens mø-der samt sagsfortegnelse for møder i økonomiudvalget og de ståendeudvalg skal værefremlagt et eller flere steder i kommunen.(KSL § 8,stk. 6, og § 20, stk. 7.)En kort redegørelse for indholdet af årsbudgettet og budgetoverslageneskaludsendestil kommunens beboereeller indrykkes i den lokale pres-seefter kommunalbestyrelsens bestemmelse. (KSL § 39, stk. 2.)Bekendtgørelse om lokalrådsregulativer og om ændringer heri skal2gange med mindst 6 dages mellemrum indrykkes i den lokale presseef-ter kommunalbestyrelsens bestemmelse (§ 65 d.)
Disse regler om bekendtgørelse eller indrykning i pressen, om fremlæggelse ikommunen eller om udsendelse giver ikke mulighed for at erstatte de nævnteoffentliggørelsesmetoder med andre. De kan således ikke erstattes – men godtsuppleres – af offentliggørelse på kommunens hjemmeside.Regionsloven indeholder regler om offentliggørelse af visse regionale oplys-ninger efter regionsrådets nærmere bestemmelse og om, at visse regionale op-lysninger skal være tilgængelige for regionens beboere, jf. lovens §§ 10, 15, 20og 23.
Side 8 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
2.2.2. ForslagetMed lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med anbefalingen fra ar-bejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår, at lov omkommunernes styrelse ændres således, at de gældende formkrav til offentliggø-relse af kommunale oplysninger ophæves. Herved vil kommunalbestyrelsernefå mulighed for at beslutte, at kommunale oplysninger alene offentliggøres påkommunens hjemmeside.Ændringen vil betyde en administrativ lettelse for kommunerne, idet offentlig-gørelse på kommunens hjemmeside er en billig og administrativt nem offent-liggørelsesmåde.Heroverfor kan det anføres, at der kan være beboere i kommunen, som ikkekan eller vil anvende pc og internet, for hvem oplysningerne herefter ikke vilvære tilgængelige. Det må imidlertid ved vægtningen af dette hensyn tillæggesbetydning, at lovforslaget giver den enkelte kommunalbestyrelse fuld frihed tilat vælge netop den offentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet til atsikre udbredelsen af netop den type oplysninger, der er tale om. Samtidig skaldet bemærkes, at der for en række oplysninger efter lov om kommunernes sty-relse heller ikke i dag stilles formkrav til offentliggørelsen, der derfor kan skealene ved anvendelse af hjemmesiden. Efter de nye bestemmelser i §§ 62 - 62 ci lov om kommunernes styrelse om kommunale kvalitetskontrakter og udbuds-strategier, der trådte i kraft den 1. juli 2009, gælder der således for kvalitets-kontrakter, udbudsstrategier og opfølgningsredegørelser ikke formkrav til of-fentliggørelsen. Med hensyn til offentliggørelsen af kommunalbestyrelsesmed-lemmers og kommunalt ansattes vederlag for andre hverv gælder heller ingenformkrav, jf. lovens § 16 e. På denne baggrund findes det forhold, at der kanvære beboere i kommunen, som ikke kan eller vil anvende pc og internet, ikkeat skulle føre til, at forslaget ikke gennemføres.For visse regionale oplysninger foreslås, at den gældende lovs krav om, at op-lysningerne skal være tilgængelige for regionens beboere ændres til krav omoffentliggørelse svarende til, hvad der foreslås for kommunernes vedkommen-de.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3, 6, 9 og 12 samt til § 2, nr. 1-5 og 8.2.3. Lovfæstelse af en særlig stedfortræderordning2.3.1. Gældende retEfter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse skal borgmesteren indkaldestedfortræder til det førstkommende møde i kommunalbestyrelsen i tilfælde,hvor borgmesteren får kendskab til, at et medlem vil være forhindret i at vare-tage sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst en måned på grundaf sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andetoffentligt hverv, forretninger eller lignende.Siden 2001, jf. lov nr. 456 af 7. juni 2001, har den tidligere indenrigs- og sund-hedsminister og velfærdsminister, nu indenrigs- og socialministeren, haft ad-gang til i medfør af lovens § 65 c, stk. 1, efter ansøgning at meddele kommu-Side 9 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
nerne dispensation fra denne bestemmelse, så det i kommunens styrelsesved-tægt bestemmes, at stedfortræderen indkaldes, når de nævnte forfaldsgrundeforeligger, selv om forfaldet ikke forventes at vare en måned, men må forventesat være kortere.Dispensationsadgangen blev gennemført i 2001 efter et forslag fra KL. I denforbindelse fremgår det af lovbemærkningerne, jf. bemærkningerne til § 1, nr.6, i L 155, 2000-2001, på den ene side, at regeringen hidtil havde været tilba-geholdende over for forslag om en øget adgang til indkaldelse af stedfortræder.De væsentligste argumenter var efter regeringens opfattelse, at en sådan adgangville kunne føre til hyppig deltagelse af stedfortrædere i kommunalbestyrelsensmøder med deraf følgende forringelse af kontinuiteten i kommunalbestyrelsensarbejde, usikkerhed med hensyn til ansvarsplacering for sagernes behandlingog afgørelse samt svækkelse af den almindelige respekt for det borgerlige om-bud og vælgernes afgørelse. For en udvidet adgang til stedfortræderindkaldelsetalte på den anden side efter regeringens opfattelse hensynet til, at det politiskestyrkeforhold i kommunalbestyrelsen ikke forrykkedes på grund af et medlemsfravær.Dispensation er siden 2001 meddelt i de tilfælde, hvor der er blevet søgt omdet, så indkaldelse af stedfortræder skal ske, uanset at medlemmet af de i lo-vens § 15, stk. 2, nævnte grunde alene er forhindret i at deltage i ét møde ikommunalbestyrelsen. For øjeblikket er 11 kommuner meddelt sådan dispensa-tion.Reglerne i den kommunale styrelseslovs § 15 om stedfortræderindkaldelsegælder efter regionslovens § 12 også for regionsrådsmedlemmer. Endviderekan regionsrådet efter lovens § 36 svarende til, hvad der gælder for kommunal-bestyrelser, meddeles dispensation til den særlige stedfortræderordning, hvoref-ter stedfortræderens indkaldes ved lovligt forfald, som forventes at vare kortereend en måned. For øjeblikket er 2 af de 5 regioner meddelt sådan dispensation.2.3.2. ForslagetMed lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med anbefalingen fra ar-bejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår, at lov omkommunernes styrelse ændres således, at kommunalbestyrelsen alene ved enændring af styrelsesvedtægten kan bestemme, at stedfortræderen skal indkaldesnår et medlem har lovligt forfald, selv om forfaldet ikke forventes at vare enmåned. Hermed ophæves kravet om indenrigs- og socialministerens dispensati-on til den nævnte stedfortræderordning.Der er ved ændringen lagt vægt på, at de kommuner, der siden 2001 har ønsketordningen, er meddelt dispensation hertil. Der er endvidere lagt vægt på, at denudvidede adgang til at indkalde stedfortrædere ikke ses at have givet anledningtil problemer i forhold til kontinuiteten i arbejdet eller placering af ansvar i depågældende kommuner. På denne baggrund forekommer det ikke betænkeligtat overlade det helt til de enkelte kommunalbestyrelsers egen beslutning, om deønsker en ordning med udvidet stedfortræderindkaldelse.
Side 10 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Ændringen vil medføre en begrænset administrativ lettelse for de kommuner,der ønsker ordningen, idet de ikke skal søge om dispensation til den.Det foreslås, at den særlige stedfortræderordning tilsvarende lovfæstes for regi-onerne.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, samt konsekvensændringer i § 1, nr.11, og § 2, nr. 9.3. Offentliggørelse af kommunale og regionale regnskaber, budgetter og bud-getforslag3.1. Gældende retEfter § 39, stk. 1, og § 45, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse skal det ved-tagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag samt det endeligt godkendteårsregnskab være tilgængelige for kommunens beboere. Der er ikke noget kravom, at kommunen skal offentliggøre disse dokumenter. Dokumenterne er imid-lertid efter offentlighedslovens regler undergivet aktindsigt. Bestemmelserne i§ 39, stk. 1, og § 45, stk. 3, har derfor ingen selvstændig betydning ved siden afoffentlighedsloven.Efter § 39, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, som foreslået ændret vedlovforslagets § 1, nr. 9, skal en kort redegørelse for indholdet af det vedtagneårsbudget og budgetoverslagene offentliggøres inden det kommende regn-skabsårs begyndelse.For regionerne gælder for så vidt angår det vedtagne årsbudget og de flerårigebudgetoverslag tilsvarende bestemmelser om tilgængelighed, jf. regionslovens§ 20, stk. 1. For det endeligt godkendte regnskab gælder i forhold til regionerneet krav om offentliggørelse, jf. regionslovens § 23, stk. 3, som foreslået ændretved lovforslagets § 2, nr. 8.Efter § 20, stk. 2, i regionsloven, som foreslået ændret ved lovforslagets § 2, nr.8, skal en kort redegørelse for indholdet af det vedtagne årsbudget og budget-overslagene offentliggøres inden det kommende regnskabsårs begyndelse.Lov om kommunernes styrelse indeholder ikke regler om offentliggørelse afeller om offentlighedens adgang til de kommunale budgetforslag. Loven stilleralene krav om offentliggørelse af en oversigt over de sager, der kommer tilbehandling på kommunalbestyrelsens møde, men ikke af sagsmateriale.Det budgetforslag og de forslag til flerårige budgetoverslag, som økonomiud-valget efter § 37, stk. 1 og 2 i lov om kommunernes styrelse skal forelægge forkommunalbestyrelsen, og det materiale, der ligger til grund herfor, herunder deenkelte fagudvalgs bidrag til budgetforslaget, er omfattet af offentlighedslovensregler om aktindsigt. Offentlighedslovens § 7 indebærer imidlertid, at økono-miudvalgets budgetforslag og forslagene til flerårige budgetoverslag samt deinterne dokumenter, der ligger til grund herfor, ikke er omfattet af retten tilaktindsigt. Bestemmelsen fastsætter, at en myndigheds interne dokumenter, derbl.a. omfatter brevveksling mellem kommunalbestyrelsen, dens udvalg og for-Side 11 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
valtningen, ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Reglen er generelt begrun-det i hensynet til myndighedens interne beslutningsproces. Der kan dog væreret til aktindsigt i visse faktiske oplysninger i sådant materiale efter reglen ioffentlighedslovens § 11 om ekstraheringspligt.Efter lov om kommunernes styrelse er kommunalbestyrelsens møder offentlige.Dette gælder også 1. og 2. behandlingen af budgetforslaget, jf. § 38, stk. 1, i lovom kommunernes styrelse, hvorefter budgetforslaget skal undergives 2 behand-linger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum. Derimod er eteventuelt budgetseminar, hvor budgetbehandlingen forberedes, og som normaltligger forud for behandlingen af økonomiudvalgets budgetforslag, ikke offent-ligt. Offentligheden har således ikke ret til indsigt i det budgetforslag, somøkonomiudvalget forelægger for kommunalbestyrelsen, men adgang til atovervære forhandlingerne herom i kommunalbestyrelsen.Noget andet er, at indholdet af kommunale budgetforslag ofte er kendt i offent-ligheden forud for kommunalbestyrelsens behandling. Dette kan enten skyldes,at kommunen offentliggør forslaget eller meddeler aktindsigt heri efter merof-fentlighedsprincippet, eller at enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer videre-giver forslaget eller oplysninger om dets indhold. Sådan offentliggørelse eralene begrænset af tavshedspligtsreglerne.Vedrørende offentlighedens adgang til budgetforslaget gælder de samme reglerfor regionerne som for kommunerne.3.2. ForslagetMed lovforslaget foreslås det, at forslaget til kommunens årsbudget og flerårigebudgetoverslag offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt for kommunalbesty-relsens medlemmer. Det er således det af økonomiudvalget endeligt vedtagnebudgetforslag og flerårige budgetoverslag, der foreslås offentliggjort.Formålet hermed er at sikre offentlighedens indsigt i den helt centrale politiskeproces, som vedtagelsen af kommunens årsbudget er. Hermed vil borgere,presse og andre på et mere oplyst grundlag kunne deltage i den politiske debatom prioriteringen af ressourcer og opgaver i kommunen. Forud for og underkommunalbestyrelsens drøftelse af budgetforslaget, foregår der typisk en debatog drøftelse heraf også i offentligheden, og forslaget vil kunne medvirke til atstyrke denne debat og højne kvaliteten heraf.Det vurderes således, at de nævnte hensyn, der taler for offentliggørelse aføkonomiudvalgets budgetforslag, vejer tungere end hensynet til kommunensinterne beslutningsproces. Der er herved lagt vægt på den centrale betydning,som kommunens budget har for kommunens opgavevaretagelse og dermed forborgerne, og på at der er tale om et færdigt forslag fra økonomiudvalgets side.At behandlingen af forslaget i kommunalbestyrelsen som øverste politiske or-gan udestår, taler ikke afgørende imod offentliggørelse henset til, at offentlig-heden har adgang til at overvære denne drøftelse.
Side 12 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at både det vedtagne årsbudget og deflerårige budgetoverslag og det endeligt godkendte årsregnskab skal offentlig-gøres, så borgere, presse og andre interessenter får en let adgang til disse do-kumenter.Dette forslag skal bl.a. ses i forlængelse af forslaget om, at økonomiudvalgetsbudgetforslag og forslaget til de flerårige budgetoverslag skal offentliggøres,og i sammenhæng med kravet om, at en kort redegørelse for indholdet af detvedtagne årsbudget og budgetoverslagene skal offentliggøres.Det er centralt for nærdemokratiet, at der er en let adgang både til budgetter ogregnskaber, så borgerne kan få indsigt i den politiske prioritering af opgaverneog se, hvor mange ressourcer der er anvendt på opgaverne. Mange kommuneroffentliggør allerede det vedtagne årsbudget og det endeligt godkendte regn-skab, f.eks. på kommunens hjemmeside.Da tilsvarende hensyn som nævnt ovenfor vedrørende kommunerne gør siggældende for regionerne, foreslås tilsvarende ændringer af regionsloven. For såvidt angår offentliggørelse af regionernes endeligt godkendte regnskaber eksi-sterer der dog allerede et krav herom, jf. regionslovens § 23, stk.3, som foreslåsændret ved lovforslagets § 2, nr. 8.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 8 og 10 samt til § 2, nr. 6 og 7.4. Administrative og økonomiske konsekvenser m.v.Forslagene vedrørende kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdsvil-kår m.v. vil indebære administrative lettelser for kommuner og regioner. I etvist omfang vil forslagene også indebære besparelser for kommuner og regio-ner.For så vidt angår forslaget om elektronisk formidling af materiale til kommu-nalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer, jf. ovenfor afsnit 2.1., vil den admi-nistrative lettelse og besparelse først og fremmest bestå i, at kopiering, ud-bringning og porto spares. Det skønnes, at bruttobesparelsen vil udgøre i gen-nemsnit 150.000 – 200.000 kr. pr. kommune/region. For kommunernes ved-kommende vil den samlede bruttobesparelsen udgøre 15-20 mio. kr. årligt,mens den for regionerne vil udgøre 0,75 mio. kr. – 1 mio. kr. Forslaget indebæ-rer, at kommunalbestyrelsen/regionsrådet godtgør medlemmernes udgifter tildet fornødne udstyr eller stiller dette udstyr til rådighed for medlemmerne, enanslået samlet udgift for kommunerne på. ca. 8,7 mio. kr. årligt og for regio-nerne på ca. 0,7 mio. kr. årligt. Det vil tage nogen tid, før alle kommuner ogregioner har gennemført den nødvendige digitalisering, hvorfor der først kanregnes med et gevinstpotentiale fra 2011.Forslaget om ophævelse af formkrav til offentliggørelse af kommunale oplys-ninger, jf. ovenfor afsnit 2.2., vil navnlig medføre lettelser og besparelser forkommunernes udgifter til annoncering i pressen. De udgifter, der knytter sig tilden lovpligtige annoncering efter den kommunale styrelseslov anslås at udgøreop til ca. 80.000 kr. pr. kommune på årsbasis svarende til op til ca. 8 mio. kr.
Side 13 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
for alle kommuner. Efter regionsloven gælder der ikke formkrav til regionensoffentliggørelse af oplysninger, hvorfor denne del af lovforslaget ikke medførerbesparelser for regionerne.Forslaget om lovfæstelse af kommunernes og regionernes mulighed for at ind-føre en særlig stedfortræderordning, jf. ovenfor afsnit 2.3., vil indebære enadministrativ lettelse for de kommuner og regioner, der ønsker den særligeordning, idet de ikke skal anmode ministeriet om dispensation. Ændringenvurderes dog ikke at ville frigøre nævneværdige ressourcer.Forslaget om offentliggørelse af kommunale og regionale budgetter og budget-forslag, jf. ovenfor afsnit 3, vurderes ikke at have nævneværdige administrativeog økonomiske konsekvenser, idet der ikke er knyttet formkrav til offentliggø-relsen.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralor-ganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BDO Kommunernes Revision,Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Naturfredningsforening,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Dagblades Forening,Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Jour-nalistforbund, Danske Mediers Forum, Danske Specialmedier, Dansk Transportog Logistik, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DESA DanskErhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, For-eningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede Revi-sorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Hotel-, restaurant- ogturisterhvervets brancheorganisation, Håndværksrådet, Institut for Menneske-rettigheder, KL, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte, Konkur-rencestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsfor-eningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark, Offentligt Ansattes Or-ganisationer, Organisationen af Selvejende Institutioner, Pårørendegruppen forsvage ældre, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening, Rigs-revisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning af Landbrugets
Side 14 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Arbejdsgiverforeninger, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfælles-skab, Sundhedskartellet og Ældremobiliseringen.
Side 15 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
11. Sammenfattende skemaPositivekonsekven- Negativekonsekven-ser/mindre udgifterser/merudgifterØkonomiske konse- Fra 2010 8 mio. kr. årligtkvenser for det of- for kommunerne somfentligefølge af ophævelse afformkrav ved offentliggø-relse af visse oplysningerefter lov om kommuner-nes styrelse.Fra 2011 derudover enbruttobesparelse på 15-20mio. kr. årligt for kom-munerne og 0,75-1 mio.kr. årligt for regionernesom følge af forslaget omelektronisk formidling afmateriale til kommunal-bestyrelses- og regions-rådsmedlemmer.Administrative kon- Administrativ lettelse isekvenser for det kommunerne som følge afoffentligeophævelse af formkravved offentliggørelse afoplysninger efter lov omkommunernes styrelse.Administrativ lettelse ikommuner og regionersom følge af forslaget omelektronisk formidling afmateriale til kommunal-bestyrelses- og regions-rådsmedlemmer.Begrænset administrativlettelse i kommuner ogregioner som følge aflovfæstelsen af adgangentil at indføre en særligstedfortræderordning.Økonomiske konse- Ingenkvenser for er-hvervslivetAdministrative kon- Ingensekvenser for er-hvervslivetAdministrative kon- Ingensekvenser for bor-IngenFra 2011 en merudgift påca. 9 mio. kr. årligt forkommunerne og ca. 0,7mio. kr. årligt for regioner-ne, hvis de beslutter, atmateriale kun skal formid-les elektronisk. Dette somfølge af, at de i så fald skalgodtgøre medlemmernesudgifter til det fornødneudstyr eller stille dette tilrådighed for medlemmer-ne.
Begrænsetadministrativbelastning for kommunerog regioner, hvis de beslut-ter, at materiale kun skalformidles elektronisk tilkommunalbestyrelses- ogregionsrådsmedlemmer.Dette som følge af, at de iså fald skal godtgøre med-lemmernes udgifter til detfornødne udstyr eller stilledette til rådighed for med-lemmerne.
Ingen
Ingen
Side 16 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
gerneMiljømæssige kon- IngensekvenserIngen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterretten
Side 17 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Efter den foreslåede ændring af § 8, stk. 1, i lov om kommunernes styrelseophæves de gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen af kommunalbe-styrelsens mødeplan med angivelse af tid og sted for kommunalbestyrelsensordinære møder i løbet af regnskabsåret og offentliggørelsen af det enkelteordinære møde. Der gælder således efter forslaget ikke krav om bekendtgørelseheraf i den lokale presse, men blot om at de skal offentliggøres.Det vil efter forslaget være op til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvordanoplysningerne skal offentliggøres, men offentliggørelsen skal indebære, atkommunens borgere i almindelighed vil have mulighed for at gøre sig bekendtmed oplysningerne. Offentliggørelse på kommunens hjemmeside vil opfyldekravet om offentliggørelse efter lovforslaget. Kommunalbestyrelsen vil kunneanvende flere eller andre offentliggørelsesmåder. Det vil ikke være tilstrække-ligt, at oplysningerne efter offentlighedslovens regler er undergivet aktindsigt.Kommunalbestyrelsen vil kunne overlade beslutninger om offentliggørelses-måde til et udvalg eller til kommunens administration.Forslaget indebærer ingen ændring af de tidsmæssige krav til offentliggørelsen.Offentliggørelsen af mødeplanen skal således efter bestemmelsen ske i begyn-delsen af hvert regnskabsår, og offentliggørelsen af det enkelte ordinære mødeskal ud fra formålet med offentliggørelsen ske forud for mødet.Med den foreslåede ændring af § 8, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse op-hæves kravet efter den gældende lovs § 8, stk. 1, 2. pkt., hvorefter det i forbin-delse med offentliggørelsen af mødeplanen skal oplyses, på hvilke steder ikommunen sagsfortegnelse og beslutningsprotokol for kommunalbestyrelsensmøder vil være fremlagt. Dette skyldes, at også formkravet vedrørende dissedokumenters offentliggørelse foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.Der gælder ikke noget krav om, at offentliggørelsesmåden skal være den sam-me for alle oplysninger. Hvis offentliggørelse af oplysning om det enkelte mø-de efter lovforslagets § 1, nr. 1, (lov om kommunernes styrelse § 8, stk. 1, 4.pkt.) eller om sagsfortegnelse eller beslutningsprotokol efter lovforslagets § 1,nr. 3, (lovens § 8, stk. 6) sker på en anden måde end offentliggørelse af møde-planen, må offentliggørelsesmåden for de førstnævnte oplysninger af hensyn tilopfyldelsen af formålet med offentliggørelsen dog oplyses ved offentliggørel-sen af mødeplanen. F.eks. må det i en mødeplan, som kommunalbestyrelsenvælger at lade indrykke i lokalavisen, fremgå, hvordan de enkelte møder, sags-fortegnelse og beslutningsprotokoller offentliggøres, hvis dette ikke også sker iavisen, men på kommunens hjemmeside eller på anden måde.
Side 18 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Til nr. 2Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Den foreslåede ændring af § 8, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelseom ekstraordinære kommunalbestyrelsesmøder, indebærer alene en ensretningaf sprogbrugen i loven, så ordet ”offentliggøres” anvendes i stedet for ”be-kendtgøres”. Der er således ingen indholdsmæssig forskel på offentliggørelseog bekendtgørelse.Forslaget indebærer ingen ændringer med hensyn til de tidsmæssige krav tiloffentliggørelsen, der ud fra formålet med offentliggørelsen så vidt muligt skalske forud for mødet. Idet offentliggørelse kan ske på kommunens hjemmeside,vil det antageligt sjældent være nødvendigt at afholde ekstraordinære kommu-nalbestyrelsesmøder med så kort varsel, at forudgående offentliggørelse ikke ermulig.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1.Til nr. 3Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Efter den foreslåede ændring af § 8, stk. 6, i lov om kommunernes styrelseophæves de gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen af kommunalbe-styrelsens sagsfortegnelse og beslutningsprotokol. Der gælder således efterforslaget ikke krav om, at disse oplysninger skal være fremlagt et eller fleresteder i kommunen, men blot om at de skal offentliggøres.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse, kravet om forudgåendeoffentliggørelse samt kommunalbestyrelsens beslutninger om offentliggørel-sesmåde, henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.Til nr. 4Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.1.Den foreslåede § 8 a i lov om kommunernes styrelse fastsætter i 1. pkt., atkommunalbestyrelsen kan beslutte, at materiale, som skal være tilgængeligt foreller sendes til et eller flere af kommunalbestyrelsens medlemmer, kun formid-les elektronisk. Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelsens 2. pkt. i denforbindelse beslutte at godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne udstyreller at stille dette udstyr til rådighed for medlemmerne.Lov om kommunernes styrelse indeholder visse regler om udsendelse af mate-riale til et, flere eller alle kommunalbestyrelsens medlemmer: Efter lovens § 8,stk. 4, skal borgmesteren sørge for, at der så vidt muligt 4 dage inden kommu-nalbestyrelsens møder udsendes en dagsorden til medlemmerne. Efter § 8, stk.Side 19 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
5, 1. pkt., kan kommunalbestyrelsen beslutte, at medlemmerne skal have til-sendt sagsmateriale til brug for behandlingen af sagerne. Efter § 9, stk. 4, 1.pkt., har et medlem ret til at få tilsendt en kopi af sagsmateriale, hvori den på-gældende har ret til sagsindsigt. Efter § 20, stk. 3, 2. pkt., udsendes en dagsor-den til medlemmerne forud for udvalgenes møder. Efter § 20, stk. 6, har ethvertmedlem af kommunalbestyrelsen med de begrænsninger, der følger af reglerneom tavshedspligt, ret til efter anmodning at få tilsendt dagsordener, beslut-ningsprotokoller og sagsmateriale fra udvalg, som vedkommende ikke selv ermedlem af.Endvidere indeholder lov om kommunernes styrelse regler om medlemmernesret til indsigt i materiale: Efter lovens § 8, stk. 4, skal materiale, der er optagetpå dagsordenen, så vidt muligt være tilgængeligt for medlemmerne mindst 3hverdage inden et møde og efter lovens § 9, stk. 1, har et medlem ret til at gen-nemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger i kommunens administrati-on.Herudover kan hvert enkelt stående udvalg som led i tilrettelæggelsen af sitarbejde selv beslutte, at udvalgsmateriale skal udsendes til eller stilles til rådig-hed for medlemmerne, jf. herved § 20, stk. 3, 1. pkt., hvorefter udvalgene selvfastsætter deres forretningsorden.Den foreslåede § 8 a, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse giver kommunal-bestyrelsen mulighed for at træffe beslutning om elektronisk formidling efterbestemmelsen for alt materiale, som kommunen stiller til rådighed eller sendertil kommunalbestyrelsens medlemmer eller nogle af dem, jf. ovenfor. Kommu-nalbestyrelsen vil imidlertid også kunne træffe sådan beslutning alene for noglekategorier af materiale f.eks. alene for det materiale, som skal foreligge til brugfor kommunalbestyrelsens møder, jf. § 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrel-se, eller alene for materiale, som et medlem har ret til indsigt i eller kopi afefter lovens § 9 om medlemmernes ret til sagsindsigt.En beslutning efter den foreslåede § 8 a, 1. pkt., om elektronisk formidlingindebærer, at kommunalbestyrelsens medlemmer ikke har ret til at få materialetstillet til rådighed på anden vis, dvs. ved at få tilsendt en kopi eller ved at kunnemøde op i forvaltningen og læse dokumenterne. Kommunalbestyrelsen træfferbeslutning efter den foreslåede bestemmelse med almindeligt flertal, jf. lovens§ 11, stk. 3. Det enkelte medlem har ikke ret til at modsætte sig en sådan be-slutning.En beslutning efter den foreslåede § 8 a, 1. pkt., skal efter den foreslåede be-stemmelses 2. pkt., ledsages af en beslutning om enten at godtgøre medlem-mernes udgifter til det udstyr, som er fornødent til at kunne modtage materialeteller at stille dette udstyr til rådighed for kommunalbestyrelsens medlemmer.Dette gælder, uanset om kommunalbestyrelsens beslutning om elektroniskformidling vedrører alt materiale til kommunalbestyrelsesmedlemmerne ellerkun en enkelt eller visse kategorier af materiale, og uanset om beslutningenvedrører materiale, som skal sendes til alle medlemmer af kommunalbestyrel-sen eller kun nogle af dem.
Side 20 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Det udstyr, som er omfattet af den foreslåede § 8 a, 2. pkt., er det udstyr, somer nødvendigt for, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne kan modtage materia-le elektronisk. Bestemmelsen indeholder ikke nogen fast definition af, hvilketudstyr der er tale om, bl.a. fordi dette ændres som følge af den teknologiskeudvikling. Det er op til kommunalbestyrelsen at afgøre, hvilket udstyr der ernødvendigt. Udstyret vil dog i dag normalt omfatte pc med det software, dergør det muligt for medlemmerne at få adgang til og læse dokumenterne, eninternetforbindelse samt en printer og papir bl.a. med henblik på, at materialetkan medbringes til møder. Det fornødne udstyr omfatter også, at kommunenenten godtgør medlemmernes udgifter til service på udstyr eller stiller sådanservice til rådighed for medlemmerne.Kommunalbestyrelsen beslutter selv, om den vil dække medlemmernes udgif-ter til udstyr, eller om kommunen vil stille dette til rådighed for medlemmerne.Beslutningen træffes ved almindeligt stemmeflertal, jf. § 11, stk. 3, i lov omkommunernes styrelse, og det enkelte medlem har ikke ret til at vælge, ommedlemmet ønsker udgiftsgodtgørelse eller at få udstyr stillet til rådighed.Vælger kommunalbestyrelsen at godtgøre medlemmernes udgifter til udstyret,skal medlemmet rent faktisk have afholdt udgifter til udstyr for, at godtgørelsekan gives. Dette er ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan fastsættesatser for standardgodtgørelse for det omhandlede udstyr, når blot dette skerunder hensyn til de faktiske omkostninger, men sådanne satser kan kun anven-des som grundlag for udbetaling af godtgørelse til et medlem, der rent faktiskhar afholdt udgifter.Kommunalbestyrelsens beslutning efter den foreslåede § 8 a, 2. pkt., skal findested i forbindelse med beslutning om elektronisk formidling efter 1. pkt. Detteindebærer ikke, at beslutningerne nødvendigvis skal træffes i samme kommu-nalbestyrelsesmøde. Det indebærer derimod, at beslutningen efter 2. pkt., skaltræffes således, at kommunalbestyrelsens medlemmer har mulighed for at skaf-fe sig det fornødne udstyr eller – afhængig af indholdet af kommunalbestyrel-sens beslutning – har fået udstyret stillet til rådighed af kommunen, inden ord-ningen med elektronisk formidling træder i kraft.Idet beslutningen vedrører kommunalbestyrelsesmedlemmernes egne forhold,skal enhver beslutning om elektronisk formidling efter den foreslåede § 8 a, 1.pkt., træffes af kommunalbestyrelsen, og kan ikke overlades til et udvalg ellertil administrationen. Dette gælder, selv om beslutningen alene angår udvalgs-materiale. Kommunalbestyrelsen kan heller ikke overlade beslutningen efter 2.pkt., om at godtgøre medlemmernes udgifter til IT-udstyr eller at stille sådantudstyr til rådighed for medlemmerne til andre.Kommunalbestyrelsen vil til enhver tid kunne ændre, herunder ophæve, ind-skrænke eller udvide beslutninger efter den foreslåede § 8 a, 1. pkt. En beslut-ning om at ophæve en ordning med elektronisk formidling af materiale skalikke nødvendigvis ledsages af en ophævelse af kommunalbestyrelsens beslut-ning efter 2. pkt. Dette skyldes, at kommunalbestyrelsen, uanset om den har
Side 21 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
truffet beslutning om elektronisk formidling efter 1. pkt., har mulighed for efter§ 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse at godtgøre kommunalbestyrel-sesmedlemmernes udgifter til det udstyr, der er omfattet af den foreslåede § 8a, 2. pkt., eller at stille dette udstyr til rådighed for dem.Til nr. 5Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.3.Ved den foreslåede ændring af § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelsefastsættes det, at kommunalbestyrelsen i kommunens styrelsesvedtægt kantræffe beslutning om, at formanden ved et medlems forfald af de grunde som ernævnt i § 15, stk. 2, 1, pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen for-ventes at vare kortere end en måned.Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen alene ved at træffe beslutningherom i styrelsesvedtægten kan fastsætte, at stedfortræderen for et medlem skalindkaldes, når medlemmet har lovligt forfald, selv om forfaldet ikke forventesat vare en måned. Det gældende krav om indenrigs- og socialministerens di-spensation efter § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse til en sådan ord-ning ophæves hermed.Når kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten træffer en beslutning efter denforeslåede bestemmelse, indebærer den, at der skal ske stedfortræderindkaldel-se, når fravær forventes at vare kortere end en måned. Kommunalbestyrelsenvil kunne træffe beslutning om, at stedfortræderindkaldelse skal ske ved ethvertlovligt forfald, uanset dets forventede varighed. Kommunalbestyrelsen vilimidlertid også kunne fastsætte, at det lovlige forfald skal have en bestemt for-ventet varighed, som skal være kortere end en måned, før stedfortræder skalindkaldes.Bestemmelsen giver ikke mulighed for at fastsætte regler i styrelsesvedtægten,som vil kunne indskrænke adgangen til stedfortræderindkaldelse. Der vil ek-sempelvis ikke kunne fastsættes bestemmelser, hvorefter stedfortræderindkal-delse forudsætter, at medlemmet forud for kommunalbestyrelsesmødet oplyserformanden om sit forfald. Derimod vil det ved bestemmelse herom i styrelses-vedtægten kunne fastsættes, at medlemmerneså vidtmuligt skal give forman-den meddelelse om deres forfald. Hensigten med en sådan bestemmelse er ale-ne at fremme formandens muligheder for at sikre, at stedfortræderen indkaldes.De lovlige forfaldsgrunde, som kan begrunde stedfortræderindkaldelse efterden foreslåede bestemmelse, er de samme, som i øvrigt kan begrunde indkal-delse af stedfortræder efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. For-slaget giver således ikke kommunalbestyrelsen mulighed for at ændre forfalds-grundene. Forslaget giver heller ikke kommunalbestyrelsen mulighed for attræffe beslutning efter den foreslåede bestemmelse for visse lovlige forfalds-grunde, men ikke for andre, eller at beslutte, at den forventede varighed af for-fald, som kan begrunde stedfortræderindkaldelse, skal være kortere for visselovlige forfaldsgrunde end for andre.
Side 22 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
En ændring af kommunens styrelsesvedtægt efter den foreslåede bestemmelsekræver to behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellem-rum, jf. § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Kommunalbestyrel-sen kan på ethvert tidspunkt i løbet af valgperioden ændre beslutningen omstedfortræderordningen, blot den nævnte fremgangsmåde for ændring af styrel-sesvedtægten følges. Reglerne gælder uanset styreform. Dog skal alle styrel-sesvedtægtsændringer i magistratskommuner stadfæstes af indenrigs- og soci-alministeren, jf. § 2, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.Regionslovens § 12 fastsætter, at § 15 i lov om kommunernes styrelse findertilsvarende anvendelse for regionsrådet og dets medlemmer. Med den foreslåe-de ændring af § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, gives regionsrådenesåledes tilsvarende mulighed som kommunalbestyrelserne for ved en ændringaf styrelsesvedtægten at fastsætte, at formanden indkalder stedfortræderen, selvom hindringen forventes at vare kortere end en måned.Til nr. 6Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Efter den foreslåede ændring af § 20, stk. 7, i lov om kommunernes styrelseophæves de gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen af de ståendeudvalgs sagsfortegnelser. Der gælder således efter forslaget ikke krav om, atdisse skal være fremlagt et eller flere steder i kommunen, men blot om at deskal offentliggøres.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kravet om forudgåendeoffentliggørelse henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning omoffentliggørelsesmåden også vedrørende udvalgenes sagsfortegnelser, menbeslutningen herom kan overlades til udvalgene, til et bestemt udvalg eller tiladministrationen.Efter lovforslaget skal offentliggørelsesmåden for alle udvalgs sagsfortegnelserikke nødvendigvis være den samme, men offentliggørelseskravet i loven forud-sætter af hensyn til opfyldelsen af formålet med offentliggørelsen, at kommu-nen på ét sted, f.eks. på kommunens hjemmeside, offentliggør oplysninger om,hvordan udvalgenes sagsfortegnelser offentliggøres, hvis det ikke sker dér.Til nr. 7Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit3.Efter den foreslåede bestemmelse skal forslaget til kommunens årsbudget ogflerårige budgetoverslag offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt for kom-munalbestyrelsens medlemmer.
Side 23 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Offentliggørelsen omfatter det forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag,som økonomiudvalget udarbejder og forelægger for kommunalbestyrelsen, jf.§ 37, stk. 1 og 2, i lov om kommunernes styrelse. Offentliggørelsen gælder deti økonomiudvalget endeligt vedtagne forslag. Hvor økonomiudvalget mellemkommunalbestyrelsens 1. og 2. behandling foretager ændringer af det oprinde-lige budgetforslag, er det således reviderede forslag ikke udvalgets budgetfor-slag efter § 37, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Dette reviderede forslager dermed ikke omfattet af forslaget om offentliggørelse.Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at forslaget bliver tilgængeligt forkommunalbestyrelsens medlemmer. Forslaget bliver tilgængeligt for kommu-nalbestyrelsens medlemmer, når det er endeligt vedtaget af økonomiudvalgetog foreligger i endelig form i kommunens administration, jf. § 9, stk. 1, i lovom kommunernes styrelse. Hvis forslaget ikke samtidig formidles til kommu-nalbestyrelsens medlemmer, vil det være hensigtsmæssigt af hensyn til disse, atkommunens administration enten sørger for sådan formidling eller giver med-lemmerne oplysning om offentliggørelsen.Det følger af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 446 af 1. juni 2009 om kommu-nernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., at forslaget skal udarbejdestil kommunalbestyrelsen senest den 15. september forud for det pågældenderegnskabsår. Også hvis forslaget er tilgængeligt for kommunalbestyrelsensmedlemmer forud for denne dato, skal det offentliggøres, når det bliver tilgæn-geligt for kommunalbestyrelsen.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1.Til nr. 8Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit3.Efter den foreslåede ændring af § 39, stk. 1, i lov om kommunernes styrelseskal det endeligt vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag offentlig-gøres. Budgettet og de flerårige budgetoverslag skal herefter ikke blot væretilgængelige for kommunens beboere, men kommunen skal aktivt offentliggøredem.Offentliggørelse skal under hensyn til formålet med offentliggørelsen ske iforbindelse med vedtagelsen. Offentliggørelsen kan ske sammen med offent-liggørelsen af en kort redegørelse for budgettet og de flerårige budgetoverslag,jf. § 39, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, som foreslået ændret ved lov-forslagets § 1, nr. 9. Offentliggørelsen af redegørelsen skal dog efter den nævn-te bestemmelse i loven først være foretaget inden det kommende regnskabsårsbegyndelse.
Side 24 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1.Til nr. 9Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Efter den foreslåede ændring af § 39, stk. 2, i lov om kommunernes styrelseophæves de gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen af redegørelsenfor kommunens vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag. Der gældersåledes efter forslaget ikke krav om, at denne skal udsendes til kommunensbeboere eller indrykkes i den lokale presse, men blot om at den skal offentlig-gøres.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1. Tidspunktet for offentliggørelsen af redegørelsen efter lo-vens § 39, stk. 2, ændres ikke, jf. herved bemærkningerne til § 1, nr. 8.Til nr. 10Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit3.Efter den foreslåede ændring af § 45, stk. 3, i lov om kommunernes styrelseskal det endeligt godkendte årsregnskab offentliggøres. Regnskabet skal heref-ter ikke blot være tilgængeligt for kommunens beboere, men kommunen skalaktivt offentliggøre det.Offentliggørelse skal under hensyn til formålet med offentliggørelsen ske iforbindelse med kommunalbestyrelsens godkendelse af regnskabet, jf. § 45,stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1.Til nr. 11Der er tale om en konsekvensændring.Dispensationsbestemmelsen i § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelsegiver for så vidt angår lovens § 15, stk. 2, alene hjemmel til, at indenrigs- ogsocialministeren kan dispensere til den stedfortræderordning, der ved lovfors-lagets § 1, nr. 5, foreslås lovfæstet. Derfor foreslås henvisningen i lovens § 65c, stk. 1, til lovens § 15, stk. 2, ophævet.Til nr. 12Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.
Side 25 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Efter den foreslåede ændring af § 65 d, stk. 4, i lov om kommunernes styrelseophæves de gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen af regulativer forlokaludvalg. Der gælder således efter forslaget ikke krav om, at disse skal ind-rykkes i den lokale presse 2 gange med mindst 6 dages mellemrum, men blotom at de skal offentliggøres.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kommunalbestyrelsensbeslutninger om offentliggørelsesmåde, henvises til bemærkningerne til lov-forslaget § 1, nr. 1.Til nr. 13Der er tale om en konsekvensændring, jf. § 1, nr. 1, i lov nr. 330 af 18. maj2005, hvorefter lovens titel er: ”Lov om almene boliger m.v.”.Til § 2Til nr. 1Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Efter den foreslåede ændring af regionslovens § 10, stk. 1, sker der en ensret-ning af sprogbrugen i loven, så ordet ”offentliggøres” anvendes konsekvent istedet for ”bekendtgøres” både om regionsrådets mødeplan og om de ordinæremøder. Der er ingen indholdsmæssig forskel på offentliggørelse og bekendtgø-relse.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse, henvises til bemærknin-gerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende til, hvad der gælderfor kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om offentliggørelses-måde til forretningsudvalget eller til regionens administration.Med den foreslåede ændring af regionslovens § 10, stk. 1, ophæves kravet efterden gældende lovs § 10, stk. 1, 3. pkt., hvorefter det i forbindelse med offent-liggørelse af mødeplanen tillige skal angives, på hvilken måde regionsrådetssagsfortegnelse og udskrift af beslutningsprotokollen vil være tilgængelig forregionens beboere. Dette skyldes, at den gældende bestemmelse i regionslo-vens § 10, stk. 2, hvorefter disse dokumenter skal være tilgængelige for regio-nens beboere, foreslås ophævet og erstattet med en henvisning i regionslovens§ 10, stk. 3, der bliver stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 3, til § 8,stk. 6, i lov om kommunernes styrelse. § 8, stk. 6, i lov om kommunernes sty-relse fastsætter som ændret ved lovforslagets § 1, nr. 3, at der for sagsfortegnel-se og udskrift af beslutningsprotokollen skal gælde et krav om offentliggørelse.Der henvises herved til lovforslagets § 2, nr. 2 og 3.Om kravene, hvis der vælges forskellige offentliggørelsesmåder for forskelligeoplysninger, henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.Med den foreslåede affattelse af regionslovens § 10, stk. 1, fremgår det udtryk-keligt af bestemmelsen, at regionsrådets mødeplan skal offentliggøres og der-med være vedtaget i begyndelsen af hvert regnskabsår. Dette indebærer imid-
Side 26 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
lertid ingen indholdsmæssig ændring, idet også den gældende bestemmelse ommødeplanen under hensyn til formålet med en sådan plan forudsætter, at møde-planen vedtages ved årets begyndelse. Tilsvarende skal offentliggørelsen af detenkelte ordinære møde ud fra formålet med offentliggørelsen ske forud formødet.Til nr. 2 og 3Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Med den foreslåede ophævelse af regionslovens § 10, stk. 2, og ændringen aflovens § 10, stk. 3, som herefter bliver stk. 2, fastsættes det, at regionsrådetssagsfortegnelser og udskrifter af beslutningsprotokollen skal offentliggøres, jf.henvisningerne i regionslovens § 10, stk. 3, der bliver stk. 2, til § 8, stk. 6, i lovom kommunernes styrelse, der foreslås ændret ved lovforslagets § 1, nr. 3.Bestemmelserne om offentlighedens adgang til kommunalbestyrelsers og re-gionsråds sagsfortegnelser og beslutningsprotokoller bliver dermed ens.Der er for så vidt angår regionsrådets sagsfortegnelser og udskrifter af beslut-ningsprotokollen tale om en indholdsmæssig ændring, idet disse efter den gæl-dende § 10, stk. 2, i regionsloven blot skal være tilgængelige for regionensbeboere, hvilket ikke indebærer et krav om offentliggørelse.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og – for sagsfortegnelser-nes vedkommende – kravet om forudgående offentliggørelse, henvises til be-mærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende til, hvad dergælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om offentliggø-relsesmåde til forretningsudvalget eller til regionens administration.Med den ved lovforslagets § 2, nr. 3, foreslåede affattelse af regionslovens§ 10, stk. 3, der bliver stk. 2, fastsættes det endvidere, at den ved lovforslagets§ 1, nr. 4, foreslåede § 8 a i lov om kommunernes styrelse om elektronisk for-midling af materiale til kommunalbestyrelsesmedlemmerne finder tilsvarendeanvendelse for regionsrådene.Til nr. 4 og 5Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Med den foreslåede ophævelse af regionslovens § 15, stk. 1, og ændringen aflovens § 15, stk. 2, som herefter bliver stk. 1, fastsættes det, at forretningsud-valgets sagsfortegnelser skal offentliggøres, jf. henvisningen i regionslovens §15, stk. 2, som bliver stk. 1, til § 20, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse, derforeslås ændret ved lovforslagets § 1, nr. 6. Bestemmelserne om offentlighe-dens adgang til sagsfortegnelser for stående udvalg i kommunerne og de regio-nale forretningsudvalg bliver dermed ens.Der er for så vidt angår forretningsudvalgets sagsfortegnelser tale om en ind-holdsmæssig ændring, idet disse efter den gældende § 15, stk. 1, i regionsloven
Side 27 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
blot skal være tilgængelige for regionens beboere, hvilket ikke indebærer etkrav om offentliggørelse.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse og kravet om forudgåendeoffentliggørelse, henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Re-gionsrådet vil svarende til, hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunneoverlade beslutninger om offentliggørelsesmåde til forretningsudvalget eller tilregionens administration.Til nr. 6Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit3.Efter den foreslåede bestemmelse skal forslaget til regionens årsbudget og fler-årige budgetoverslag offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt for regionsrå-dets medlemmer.Offentliggørelsen omfatter det forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag,som forretningsudvalget udarbejder og forelægger for regionsrådet, jf. § 18,stk. 1 og 2 i regionsloven. Offentliggørelsen gælder det i forretningsudvalgetendeligt vedtagne forslag, jf. nærmere bemærkningerne til § 1, nr. 7.Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at forslaget bliver tilgængeligt forregionsrådets medlemmer. Forslaget bliver tilgængeligt for regionsrådets med-lemmer, når det er endeligt vedtaget af forretningsudvalget og foreligger i en-delig form i regionens administration, jf. regionslovens § 12, jf. § 9, stk. 1, i lovom kommunernes styrelse og nærmere bemærkningerne til lovforslagets § 1,nr. 7.Det følger af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1 af 5. januar 2009 om regionernesbudget- og regnskabsvæsen, revision m.v., at forslaget skal udarbejdes til re-gionsrådet senest den 15. september forud for det pågældende regnskabsår.Også hvis forslaget er tilgængeligt for regionsrådets medlemmer forud for den-ne dato, skal det offentliggøres, når det bliver tilgængeligt for regionsrådet.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse, henvises til bemærknin-gerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende til, hvad der gælderfor kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om offentliggørelses-måde til forretningsudvalget eller til regionens administration.Til nr. 7Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit3.Efter den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, i regionsloven skal det endeligtvedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag offentliggøres. Budgettet ogde flerårige budgetoverslag skal herefter ikke blot være tilgængelige for kom-munens beboere, men kommunen skal aktivt offentliggøre dem.
Side 28 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Offentliggørelse skal under hensyn til formålet med offentliggørelsen ske iforbindelse med vedtagelsen. Offentliggørelsen kan ske sammen med offent-liggørelsen af en kort redegørelse for budgettet og de flerårige budgetoverslag,jf. § 20, stk. 2, i regionsloven, som foreslået ændret ved lovforslagets § 2, nr. 8.Offentliggørelsen af redegørelsen skal dog efter den nævnte bestemmelse iregionsloven først være foretaget ved regnskabsårets begyndelse.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse, henvises til bemærknin-gerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende til, hvad der gælderfor kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om offentliggørelses-måde til forretningsudvalget eller til regionens administration.Til nr. 8Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger afsnit2.2.Den forslåede ændring indebærer en ensretning af sprogbrugen, således at ale-ne ordet ”offentliggøres” anvendes overalt i regionsloven.Med hensyn til, hvad der forstås ved offentliggørelse, henvises til bemærknin-gerne til lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil efter ændringen svarende til,hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger omoffentliggørelsesmåde til forretningsudvalget eller til regionens administration.Til nr. 9Der er tale om en konsekvensændring.Dispensationsbestemmelsen i regionslovens § 36, stk. 1, giver for så vidt angårregionslovens § 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 15, stk. 2, alene hjem-mel til, at indenrigs- og socialministeren kan dispensere til den stedfortræder-ordning, der ved lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås lovfæstet. Derfor foreslåshenvisningen i regionslovens § 36, stk. 1, til regionslovens § 12, jf. lov omkommunernes styrelse § 15, stk. 2, ophævet.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010, så de foreslåede lovæn-dringer får virkning fra den nye kommunale og regionale valgperiode.For så vidt angår de beslutninger, som lovforslagets § 1, nr. 4 og 5 og § 2, nr. 3,giver kommunalbestyrelsen og regionsrådet mulighed for at træffe om hen-holdsvis elektronisk formidling af materiale til medlemmerne og om en særligstedfortræderordning bemærkes, at disse kan træffes, så de får virkning fra den1. januar 2010.For så vidt angår de ændrede bestemmelser om offentliggørelse af kommunaleog regionale budgetter samt budgetforslag og flerårige budgetoverslag, jf. lov-forslagets § 1, nr. 7 og 8 og § 2, nr. 6 og 7, indebærer ikrafttrædelsesbestem-melsen, at reglerne får virkning for budgetter og budgetforslag for 2011.
Side 29 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
For så vidt angår de ændrede bestemmelser om offentliggørelse af kommunaleog regionale regnskaber, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, og § 2, nr. 8, indebærerikrafttrædelsesbestemmelsen, at reglerne får virkning for de endeligt godkendteregnskaber for 2009.Til § 4Bestemmelsen indebærer, at dispensationer efter § 65 c, stk. 1, i lov om kom-munernes styrelse og regionslovens § 36, stk. 1, til en særlig stedfortræderord-ning meddelt for valgperioden 2010-2013, har virkning for den nævnte valgpe-riode. Dette gælder således uanset, at kommunalbestyrelsen og regionsrådetefter lovforslagets § 1, nr. 5, gives mulighed pr. 1. januar 2010 at vedtage ord-ningen uden dispensation.Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelser og regionsråd, der forud forden 1. januar 2010 er meddelt dispensation til den særlige stedfortræderord-ning, ikke i valgperioden 2010-2013 skal ændre deres styrelsesvedtægt. Dissekommunalbestyrelser og regionsråd kan imidlertid vælge pr. 1. januar 2010eller senere i valgperioden ikke længere at gøre brug af dispensationen og ind-føre den særlige stedfortræderordning efter lovforslagets § 1, nr. 5. Dette vilnavnlig indebære, at den bestemmelse i styrelsesvedtægten, der vedrører sted-fortræderordningen, ikke længere skal placeres i et midlertidigt kapitel i styrel-sesvedtægten.Til § 5Bestemmelsen vedrører lovens territorielle gyldighed.
Side 30 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1I lov om kommunernes styrelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni2009 som ændret ved § 1, nr. 3, 4 og6, i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foreta-ges følgende ændringer:1.§ 8, stk. 1, affattes således:”Kommunalbestyrelsen træffer be-slutning om, hvornår og hvor ordinæremøder skal afholdes. Mødeplanenoffentliggøres i begyndelsen af hvertregnskabsår. Ordinært møde afholdessom regel mindst én gang om måne-den. Tid og sted for mødet offentlig-gøres.”
§ 8.Kommunalbestyrelsen træffer be-slutning om, når og hvor ordinære mø-der skal afholdes, og der indrykkes ibegyndelsen af hvert regnskabsår be-kendtgørelse herom i den lokale presseefter kommunalbestyrelsens bestem-melse. I bekendtgørelsen angives tilli-ge, på hvilke steder i kommunen der vilvære fremlagt sagsfortegnelse samtudskrift af beslutningsprotokollen, jf.stk. 6. Ordinært møde afholdes somregel mindst én gang om måneden ogbekendtgøres forud i den lokale presseefter kommunalbestyrelsens bestem-melse.Stk. 2.Ekstraordinære møder afholdes,når borgmesteren finder det fornødent,eller mindst en tredjedel af medlem-merne forlanger det. Borgmesterenfastsætter tid og sted for de ekstraordi-nære møders afholdelse, og mødernebekendtgøres så vidt muligt forud forkommunens beboere.Stk. 6.En fortegnelse over de sager, dervil komme til behandling på kommu-nalbestyrelsens møde, samt en udskriftaf beslutningsprotokollen skal med debegrænsninger, der følger af lovgivnin-gens regler om tavshedspligt, så vidtmuligt være fremlagt et eller flere ste-der i kommunen.
2.I§ 8, stk. 2, 2. pkt.,ændres ”ogmøderne bekendtgøres så vidt muligtforud for kommunens beboere” til:”hvilket så vidt muligt offentliggø-res”.
3.I§ 8, stk. 6,ændres ”være fremlagtet eller flere steder i kommunen” til:”offentliggøres”.
4.Efter § 8 indsættes:”§8 a.Kommunalbestyrelsen kanbeslutte, at materiale, som skal væretilgængeligt for eller sendes til et ellerflere medlemmer af kommunalbesty-relsen, kun formidles elektronisk.Kommunalbestyrelsen skal i den for-bindelse beslutte at godtgøre med-lemmernes udgifter til det fornødneSide 31 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
Stk. 2.Når kommunalbestyrelsens for-mand får meddelelse om eller på andenmåde får kendskab til, at et medlem vilvære forhindret i at varetage sine kom-munale hverv i en forventet periode afmindst 1 måned på grund af sin hel-bredstilstand, graviditet, barsel elleradoption, varetagelse af andet offentligthverv, forretninger eller lignende, ind-kalder formanden stedfortræderen tilførstkommende møde i kommunalbe-styrelsen.Stk. 7.En fortegnelse over de sager, der6.I§ 20, stk. 7,ændres ”være frem-vil komme til behandling på udvalge- lagt et eller flere steder i kommunen”nes møder, skal med de begrænsninger, til: ”offentliggøres”.der følger af lovgivningens regler omtavshedspligt, så vidt muligt være frem-lagt et eller flere steder i kommunen.7.I§ 37indsættes somstk. 3:§ 37.Forslag til kommunens årsbudget ”Stk.3.Forslaget til årsbudget ogfor det kommende regnskabsår udar-flerårige budgetoverslag offentliggø-bejdes af økonomiudvalget til kommu- res, når forslaget er tilgængeligt fornalbestyrelsen inden en af velfærdsmi-kommunalbestyrelsens medlemmer.”nisteren fastsat frist.Stk. 2.Forslaget ledsages af budget-overslag for en flerårig periode, hvislængde fastsættes af velfærdsministe-ren.8.I§ 39, stk. 1,ændres ”skal være§ 39.Det endeligt vedtagne årsbudgettilgængelige for kommunens beboere”og de flerårige budgetoverslag skaltil: ”offentliggøres”.være tilgængelige for kommunens be-boere.9.I§ 39, stk. 2,ændres ”udsendes tilStk. 2.En kort redegørelse for indholdet kommunens beboere eller indrykkes iaf årsbudgettet og budgetoverslageneden lokale presse efter kommunalbe-skal inden det kommende regnskabsårs styrelsens bestemmelse” til: ”offent-begyndelse udsendes til kommunensliggøres”.beboere eller indrykkes i den lokalepresse efter kommunalbestyrelsensbestemmelse.10.I§ 45, stk. 3,ændres ”skal væreStk. 3.Det endeligt godkendte regnskab tilgængeligt for kommunens beboere”skal være tilgængeligt for kommunenstil: ”offentliggøres”.beboere.§ 65 c.Med velfærdsministerens god-11.I§ 65 c, stk. 1,udgår ”§ 15, stk.kendelse kan en kommunalbestyrelse i2,”.styrelsesvedtægten fastsætte regler
udstyr eller at stille dette udstyr tilrådighed for medlemmerne.”5.I§ 15, stk. 2,indsættes som2. pkt.:”Kommunalbestyrelsen kan i styrel-sesvedtægten træffe bestemmelse om,at formanden ved et medlems forfaldaf de grunde, der er nævnt i 1. pkt.,indkalder stedfortræderen, selv omhindringen forventes at vare kortereend en måned.”
Side 32 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
gældende for en valgperiode, der afvi-ger fra reglerne i denne lovs § 15,stk. 2, § 16, § 16 a, § 17, § 18, § 19,§ 20, stk. 4 og 5, §§ 21, 22, 27, 28, 37,38 og § 45, stk. 1 og 2.Stk. 4.Regulativet om lokaludvalg skalvedtages af kommunalbestyrelsen efterde regler, som gælder for vedtagelse afkommunens styrelsesvedtægt, jf. § 2,stk. 2, og godkendes af velfærdsmini-steren efter forhandling med vedkom-mende minister. Bekendtgørelse omregulativet og om ændringer heri skalindrykkes i den lokale presse efterkommunalbestyrelsens bestemmelse.Bekendtgørelse skal ske 2 gange medmindst 6 dages mellemrum. Regulativetskal være tilgængeligt for kommunensbeboere.Stk. 2.Reglerne i stk. 1 gælder ikke vedsalg af fast ejendom til gennemførelseaf offentligt støttet byggeri i henhold tillov om almene boliger samt støttedeprivate andelsboliger m.v. og lov omstøttede private ungdomsboliger.
12.§ 65 d, stk. 4, 2.-4. pkt.,ophæves,og i stedet indsættes: ”Regulativet ogændringer heri offentliggøres”.
13.I§ 68, stk. 2,udgår ”samt støttedeprivate andelsboligforeninger”.
§2I regionsloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 693 af 3. juli 2009 som ændret ved§ 2, nr. 2, i lov nr. 510 af 6. juni 2007,foretages følgende ændringer:§ 10.Regionsrådet træffer beslutningom, hvornår og hvor ordinære møderskal afholdes. Beslutningen offentlig-gøres efter regionsrådets nærmere be-stemmelse. I forbindelse med offentlig-gørelsen angives tillige, på hvilkenmåde sagsfortegnelse og udskrift afbeslutningsprotokollen, jf. stk. 2, vilvære tilgængelige for regionens beboe-re. Ordinære møder afholdes regelmæs-sigt og bekendtgøres forud efter re-gionsrådets bestemmelse.Stk. 2.En fortegnelse over de sager, dervil komme til behandling på regionsrå-dets møde, samt en udskrift af beslut-ningsprotokollen skal med de begræns-ninger, der følger af lovgivningensregler om tavshedspligt, så vidt muligtvære tilgængelige for regionens beboe-1.§ 10, stk. 1,affattes således:”Regionsrådet træffer beslutning om,hvornår og hvor ordinære møder skalafholdes. Mødeplanen offentliggøres ibegyndelsen af hvert regnskabsår.Ordinært møde afholdes regelmæssigt.Tid og sted for mødet offentliggøres.”
2.§ 10, stk. 2,ophæves.
Side 33 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
re.Stk. 3.Lov om kommunernes styrelse§ 8, stk. 2-5, om indkaldelse til og af-holdelse af kommunalbestyrelsens mø-der finder tilsvarende anvendelse forregionsrådets møder.
§ 15.En fortegnelse over de sager, dervil komme til behandling på forret-ningsudvalgets møder, skal med debegrænsninger, der følger af lovgivnin-gens regler om tavshedspligt, så vidtmuligt være tilgængelig for regionensbeboere.Stk. 2.Lov om kommunernes styrelse§ 20, stk. 1-6, § 21, stk. 1, og § 23 omkommunalbestyrelsens udvalg m.v.finder i øvrigt tilsvarende anvendelsefor forretningsudvalget.§ 18.Forslag til regionens årsbudgetfor det kommende regnskabsår udar-bejdes af forretningsudvalget til re-gionsrådet inden for en af velfærdsmi-nisteren fastsat frist.Stk. 2.Forslaget ledsages af budget-overslag for en flerårig periode, hvislængde fastsættes af velfærdsministe-ren.§ 20.Det endeligt vedtagne årsbudgetog de flerårige budgetoverslag skalvære tilgængelige for regionens beboe-re.Stk. 2.En kort redegørelse for indholdetaf årsbudgettet og budgetoverslageneskal inden det kommende regnskabsårsbegyndelse offentliggøres efter regions-rådets nærmere bestemmelse.Stk. 3.Det endeligt godkendte regnskaboffentliggøres efter regionsrådets nær-mere bestemmelse.§ 36.Med velfærdsministerens god-kendelse kan et regionsråd i styrelses-vedtægten fastsætte regler, der afvigerfra reglerne i denne lovs §§ 11, 13, 14,
3.§ 10, stk. 3,der bliver stk. 2, affat-tes således:”Lov om kommunernes styrelse § 8,stk. 2-6, om indkaldelse til og afhol-delse af kommunalbestyrelsens møderm.v. samt § 8 a om elektronisk for-midling af materiale finder tilsvarendeanvendelse.”4.§ 15, stk. 1,ophæves.
5.I§ 15, stk. 2,der bliver stk. 1, æn-dres ”20, stk. 1-6” til: ”20”.
6.I§ 18indsættes somstk. 3:”Stk.3.Forslaget til årsbudget ogflerårige budgetoverslag offentliggø-res, når forslaget er tilgængeligt forregionsrådets medlemmer.”
7.I§ 20, stk. 1,ændres ”skal væretilgængelige for regionens beboere”til: ”offentliggøres”.
8.I§ 20, stk. 2,og§ 23, stk. 3,udgår”efter regionsrådets nærmere bestem-melse”.
9.I§ 36, stk. 1,udgår ”§ 12 og” og ”§15, stk. 2,”.
Side 34 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]
18 og 19 og § 23, stk. 1 og 2, samt reg-lerne i denne lovs § 12 og § 15, stk. 2-4, jf. lov om kommunernes styrelse§ 15, stk. 2, § 20, stk. 4 og 5, § 21,§ 22, stk. 1, 3. pkt., stk. 2 og 3, og § 28.§3Loven træder i kraft den 1. januar2010.§4Dispensationer meddelt i henhold til §65 c, stk. 1, i lov om kommunernesstyrelse eller regionslovens § 36, stk.1, til, at kommunalbestyrelsen hen-holdsvis regionsrådet i styrelsesved-tægten for valgperioden 2010- 2013kan træffe bestemmelse om, at for-manden ved et medlems forfald af degrunde, der er nævnt i § 15, stk. 2, 1.pkt., i lov om kommunernes styrelse,indkalder stedfortræderen, selv omden forventede varighed af hindringener kortere end en måned, gælder forvalgperioden.§5Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
Side 35 af 35Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e0020f21\@[email protected]