I regeringsgrundlaget "Mulighedernes samfund" af 23. november 2007 er der i afsnittet om folkekirken bl.a. anført følgende:
"Af hensyn til den brede opbakning bag folkekirkeordningen vil regeringen omlægge statens økonomiske støtte til folkekirken fra et tilskud til præstelønninger mv. til en støtte til de samfundsopgaver, som folkekirken varetager, f.eks. inden for kirkegårdsdrift og vedligeholdelse af kirkebygningerne. Derfor skal støtten - uden at ændre på den økonomiske byrdefordeling mellem staten og folkekirken - omlægges til et bloktilskud."
Regeringen nedsætter derfor Udvalg om bloktilskud med den opgave at udarbejde modeller for omlægning af statens økonomiske støtte til folkekirken til bloktilskud.
Under de gældende regler for folkekirkens økonomi afholdes udgifter vedrørende løn til præster og provster delvis af statens tilskud og delvis af folkekirkens fællesfond, det vil sige på et nationalt niveau. De samlede bevillinger til præsteløn fordeles mellem stifterne, hvor de administreres af biskopperne. Løn til biskopper samt pension til tidligere præster, provster og biskopper afholdes fuldt ud af staten. Staten yder desuden i begrænset omfang tilskud til restaurering af kirker. Udgifter vedrørende kirkegårdsdrift og vedligeholdelse af kirkebygninger afholdes på lokalt niveau af sognenes kirkelige kasser, som menighedsrådene har ansvar for inden for bevillingsmæssige rammer, der fastsættes af provstiudvalgene. Desuden finansieres løn til et mindre antal præstestilling af de lokale kirkelige kasser.
Omlægning af statens tilskud til et bloktilskud vil således have betydning for den folkekirkelige økonomi på såvel det nationale som det lokale niveau, da den både vil berøre opgaver, som i dag med hensyn til finansiering og kompetence varetages på et nationalt niveau, og opgaver, som i dag med hensyn til finansiering og kompetence varetages på det lokale niveau.
Udvalget om bloktilskud skal i sine overvejelser i relevant omfang inddrage grundlovens § 4, hvorefter den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sÃ¥dan af staten.Â
Udvalget skal i sine overvejelser også inddrage den kompensation, som staten i henhold til finansloven yder til folkekirken på grund af anden lovgivnings provenuvirkninger på kirkeskatten.
Udvalget om bloktilskud skal analysere mulighederne for, at statens økonomiske støtte til folkekirken omlægges til bloktilskud, der ydes som
· af Folketinget øremærkede tilskud eller
· generelle tilskud.
Udvalget skal videre analysere mulighederne for, at bloktilskud ydes til henholdsvis
· det nationale niveau (fællesfonden),
· det regionale niveau (stifterne) eller
· det lokale niveau (sogne, provstier, ligningsområder).
Udvalget skal beskrive, hvilke muligheder og konsekvenser en omlægning vil medføre i forhold til
· finansiering af løn til præster og provster
· finansiering af pension til tidligere præster og provster
· kompetencen til at beslutte normering og placering af præstestillinger
· kompetencen i forhold til ansættelse og afskedigelse af præster
· behov for udligning mellem områder af folkekirken med forskellig økonomisk styrke.
Udvalget skal rapportere til Regeringens økonomiudvalg senest den 1. september 2009.
Udvalget får følgende sammensætning:
3 medlemmer fra Kirkeministeriet, heraf en som formand for udvalget
1 medlem fra Finansministeriet
1 medlem fra Justitsministeriet
1 biskop
1 medlem fra Landsforeningen af Menighedsråd
1 medlem fra Danmarks Provsteforening
1 medlem fra Den danske Præsteforening
Udvalget kan inddrage særligt sagkyndige i arbejdet.
Udvalgets sekretariat varetages af Kirkeministeriet.