Absalon, Apostelkirkens, Elias, Enghave, Gethsemane, Kristkirken, og Maria Sognes Menighedsråd
|
|
Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 394509 Dato: 20. januar 2009.
|
Ved e-post af 13. november 2008 fra Københavns Stift har Kirkeministeriet modtaget Deres ansøgning om godkendelse af en samarbejdsaftale mellem menighedsrådene for Absalon, Apostelkirken, Elias, Enghave, Gethsemane, Kristkirken og Maria Sogne, hvor der iværksættes forsøg med et samarbejde om en ny struktur, hvor folkekirken på Vesterbro fremtræder som en fælles bykirke – Vesterbro Bykirke.
Det er ministeriets ønske i videst muligt omfang, at imødekomme sådanne ansøgninger, og ministeriet er således indstillet på at dispensere fra dele af den kirkelige lovgivning for at iværksætte de ønskede forsøg på Vesterbro.
Det fremgår af ansøgningen, at de syv menighedsråd ønsker at oprette et pastoratsråd for en 4 årig forsøgsperiode. Pastoratsrådet skal bestå af 18 medlemmer: En repræsentant for hvert menighedsråd, udpeget af de enkelte menighedsråd blandt de valgte medlemmer, og 11 medlemmer, valgt af årsmødet, hvoraf to skal vælges af og blandt præsterne, to skal vælges af og blandt kirkefunktionærerne og syv vælges af og blandt menighedsrådsmedlemmerne.
Det fremgår endvidere af ansøgningen, at pastoratsrådet skal overtage en række kompetencer fra de enkelte menighedsråd såsom kompetencen til at udøve arbejdsgiverbeføjelser i forhold til personalet ved kirkerne, herunder kompetencen for ansættelse, afskedigelse, administration og tilsyn.
Endvidere henlægges de opgaver, der i menighedsrådsloven er henlagt til kirkeværge, kontaktperson, kasser og bygningskyndig til pastoratsrådet.
Ansøgningen om oprettelse af pastoratsrådet er begrundet med:
· at Vesterbro er en bydel, hvor befolkningssammensætningen er markant forandret i kraft af byfornyelsen
· at Vesterbro er en bydel med fortsat medlemsnedgang og med vigende deltagelse i højmesserne i flere af bydelens kirker
· at en traditionel kirke spiller en mindre rolle i en ung og moderne bydel som Vesterbro
· at kirkerne i bydelen derfor i fællesskab står overfor store udfordringer
· at en undersøgelse fra efteråret 2006 viser, at Vestebro-borgerne gerne vil have en moderne kirke, der lægger op til dialog og har et differentieret udbud af gudstjenester og aktiviteter.
Formålet med pastoratsrådet er herefter i henhold til ansøgningen, at menighedsrådene på Vesterbro ønsker at iværksætte et forsøg med samarbejde med en helt ny struktur, hvor folkekirken på Vesterbro fremtræder som en fælles bykirke med en differentiering og en profilering af de enkelte kirker.
Kirkeministeriet er generelt meget positiv overfor indgåelse af samarbejder mellem menighedsråd, da dette efter ministeriets opfattelse kan bidrage til en bedre ressourceudnyttelse, en bedre videns deling i forhold til udviklingen af en moderne folkekirke og derved en bedre kirke for folkekirkens medlemmer. Endvidere kan sådanne samarbejder og forsøg bidrage med vigtige erfaringer til brug for arbejdet med folkekirkens struktur.
For så vidt angår den konkrete ansøgning om oprettelse af pastoratsrådet på Vesterbro, er ministeriet som udgangspunkt indstillet på at godkende den indsendte vedtægt. Ministeriet finder således henset til forsøgsordningens karakter og formål, og de ganske særlige forhold som gør sig gældende for folkekirken på Vesterbro, at det er formålstjenligt at gennemføre en forsøgsordning som den foreslåede.
Ministeriet er således indstillet på at dispensere fra dele af den kirkelige lovgivning under henvisning til § 43, stk. 1. Der dispenseres således fra følgende bestemmelser:
· Lov om menighedsråd § 10, stk. 1, § 10, stk. 2, § 10, stk. 5, § 10, stk. 8, § 10, stk. 9, § 20.
· Lov om folkekirkens økonomi § 2.
Det bemærkes, at dispensationen alene er gældende for den kommende valgperiode, således at lovens almindelige ordning derefter finder anvendelse fra valgåret 2012.
For så vidt angår ansøgningen om, at pastoratsrådet skal bestå af 18 medlemmer - en repræsentant for hvert menighedsråd, udpeget af de enkelte menighedsråd blandt de valgte medlemmer, og 11 medlemmer, valgt af årsmødet, hvoraf to skal vælges af og blandt præsterne, to skal vælges af og blandt kirkefunktionærerne og syv vælges af og blandt menighedsrådsmedlemmerne - skal ministeriet dog bemærke, at man ikke kan godkende, at der blandt pastoratsrådets medlemmer er valgt repræsentanter for kirkefunktionærerne. Med vedlagtelse af lov nr. 531 af 6. juni 2007 blev indført at kirkefunktionærer ikke kan have sæde i menighedsråd (lov om valg til menighedsråd § 3, stk. 3). Bestemmelsen trådte i kraft ved de ordinære valg til menighedsråd i 2008. Af forarbejderne til loven fremgår bl.a.:
"Det er et grundlæggende retsprincip, at ingen kan deltage i afgørelsen af en sag, hvori vedkommende selv har en væsentlig personlig interesse. Overholdelsen af princippet er en forudsætning for, at offentligheden kan have tillid til, at offentlige myndigheders afgørelser hviler på et sagligt grundlag og ikke er dikteret af usaglige interesser.
Det anses for uheldigt, såfremt ansatte ved kirken i kraft af deres medlemskab af menighedsrådet skal deltage i tilsynet med egne eller andre ansattes tjenstlige forhold. Samme hensyn ligger til grund for lovens bestemmelser om, at kirkefunktionærer ikke kan vælges til kirkeværge eller kontaktperson, jf. § 10, stk. 1 og 5.
Ud fra princippet om generel inhabilitet må det derfor samlet set anses for uhensigtsmæssigt at fastholde muligheden for kirkefunktionærers medlemskab af menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvori de er ansat. Dette skal ses på baggrund af, at langt hovedparten af de beslutninger, menighedsrådet træffer, får betydning for indholdet af de ansattes job. Det skal fremhæves, at ansatte ved kirken generelt har en (naturlig) personlig interesse i afgørelsen af sager, hvori der træffes beslutning om f.eks. udvidelse af ansættelsesområdet eller spørgsmålet om sognets eventuelle sammenlægning med et andet sogn. Sådanne interesser kan stride mod, hvad der tjener det lokale kirkelige liv bedst. Hertil kommer, at såfremt menighedsrådet domineres af kirkens ansatte, øger det risikoen for, at kirkens virke får sit udspring i de ansatte i stedet for i menigheden."
På denne baggrund finder ministeriet således ikke grundlag for at dispensere fra bestemmelsen i lov om valg til menighedsråd § 3, stk. 3.
Da den indsendte ansøgning er udarbejdet og underskrevet inden menighedsrådsvalget i november 2008, er det en betingelse for godkendelsen, at de nyvalgte menighedsråd træffer en formel beslutning om oprettelsen af pastoratsrådet. Ministeriet skal således bede om udskrift fra de nuværende menighedsråds beslutningsprotokoller, hvoraf fremgår, at de enkelte menighedsråd tilslutter sig pastoratsrådet.
Menighedsrådene skal i øvrigt genoverveje pastoratsrådets sammensætning, jf. ovenstående, således at kirkefunktionærerne ikke får sæde i rådet.
På baggrund heraf skal ministeriet anmode om, at en tilrettet og underskrevet vedtægt snarest fremsendes til ministeriet med henblik på ministeriets endelige godkendelse samt offentliggørelse på ministeriets hjemmeside, jf. § 43, stk. 2 og 3, i lov om menighedsråd.
Med venlig hilsen
Paolo Perotti
Kontorchef
Kopi til:
Københavns Stift
Vesterbro Provsti