Folketingets Præsidium
Â
|
Interparlamentarisk gruppe Christiansborg Tlf.   +45 33 37 55 00 www.ft.dk |
Kontakt Dir. tlf.   +45 33 37 55 15 |
Indstilling om fast delegation til møderne i IPU og om betaling af kontingentet til IPU. |
11. juni 2008 |
I forlængelse af det netop afholdte ½ årlige møde i IPU (Interparlamentarisk Union) i Cape Town den 13. – 18. april 2008 har den udpegede delegation bestående af Kristian Pihl Lorentzen, Preben Rudiengaard, Pia Kjærsgaard, Jens Christian Lund, Yildiz Akdogan og Lennart Damsbo-Andersen evalueret delegationens deltagelse i de ½ årlige møder.
Den Interparlamentariske Union (IPU) er en international organisation, der består af parlamentarikere fra 140 landes parlamenter. IPU’s formål er at virke for de parlamentariske institutioners udvikling, demokrati, fred og mellemfolkeligt samarbejde. Organisationen arbejder desuden for et styrket og tættere samarbejde med FN.
Den danske IPU Gruppe består af Folketingets medlemmer og ledes af en bestyrelse, som Folketinget efter hvert nyvalg vælger efter reglerne i Folketingets Forretningsorden § 36. Bestyrelsen er på i alt 18 medlemmer og 11 stedfortrædere.
Der afholdes to årlige møder i IPU. Der udpeges 6 medlemmer af Folketinget til IPU's forårskonference (den der netop er afholdt i Cape Town) og 3 til IPU's efterårsmøde. Delegationens sammensætning skifter således fra møde til møde. Den danske IPU-delegation udpeges på basis af den sædvanlige forholdstalsberegning, dog således at formand Kristian Pihl Lorentzen og næstformanden Jens Christian Lund er faste i delegationen.
Bortset fra formandskabet er det således ikke en fast delegation, der udpeges, hver gang der er møder i IPU, hvilket indebærer manglende kontinuitet med deraf følgende svækket indflydelse på det politiske arbejde i IPU’s komiteer og udvalg. De danske delegationer ved OSCE’s og NATO’s parlamentariske forsamlinger er derimod med faste medlemmer og stedfortrædere, hvilket giver den fornødne indsigt og kontinuitet i arbejdet.
Hvert folketingsmedlem betaler et kontingent til IPU på 30 kr. pr. måned, som automatisk trækkes af medlemmernes vederlag. Hertil kommer, at Folketinget på de årlige budgetter afsætter et beløb til dækning af kontingent til IPU og til rejseudgifter. Der har angiveligt tidligere været en vis modstand blandt folketingets medlemmer mod at betale det månedlige kontingent på 30 kr. til IPU.
Ved en rundspørge til de nordiske parlamenter, som er vedlagt som bilag 1, fremgÃ¥r det, at der er forskellige ordninger i parlamenterne, men bÃ¥de Norge og Sverige har faste delegationer, og Finland synes ogsÃ¥ at have større kontinuitet i delegationen end den danske model indebærer, idet de store partier har en fast plads. For sÃ¥ vidt angÃ¥r medlemmers egetbidrag fremgÃ¥r det, at der ikke er egetbidrag fra medlemmerne i Sverige og Norge, mens de finske medlemmer betaler et beskedent egetbidrag.Â
På vegne af medlemmer i den netop udsendte delegation skal jeg i forlængelse af ovenstående indstille om følgende:
Med venlig hilsen
Kristian Pihl Lorentzen,
Formand
Bilag 1
Resultatet af en rundspørge til de nordiske parlamenter om faste delegationer og kontingentbetaling:
Land |
Fast delegation til IPU? |
Udpegningsperiode |
Betaler de enkelte medlemmer et kontingent |
Betaler parlamentet kontingent/ bidrag |
Danmark |
Nej, formand og næstformand udpeges dog permanent |
IPU-bestyrelsen udpeges for en valgperiode |
Ja, 30 kr. pr. md. |
Ja, 0,5 mio. kr. om året. |
Sverige |
Ja |
Delegationen udpeges for hele valgperioden. Den består af 5 parlamentarikere udpeget af partigrupperne. Ved forårssessionerne må de have 8 med, og derfor udpeges yderligere 2 medlemmer ad hoc samt en delegationsleder ved forårssessionerne. |
Nej |
Hele kontingentet betales af Riksdagen |
Norge |
Ja |
Delegationen og formanden for delegationen udpeges for hele perioden |
Nej |
Hele kontingentet betales af Stortinget |
Finland |
Delegationen udpeges af IPU-bestyrelsen. Store partier har en fast plads i delegationen, mens de små partier skiftes til at få en plads. |
IPU-bestyrelsen udpeges for en valgperiode |
Ja, 10 euro om året |
|