Indfødsretsudvalget 2008-09
IFU Alm.del Bilag 92
Offentligt
Adam JensenVestergade 23, 1.7600 StruerTlf.: 97854748
1. september 2009
IndfødsretsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Vedr.: Ministeriel fejlfortolkningDen 6. juli 2009 bad jeg i vedlagte henvendelse Indfødsretskontoret redegøre forIntegrationsministeriets praksis m.h.t. opfyldelsen af kravet om selvforsørgelse sombetingelse for opnåelse af dansk indfødsret for særlige kategorier af personer, dermodtager hjælp i henhold til lov om aktiv socialpolitik.Som svar modtog jeg den vedlagte redegørelse af 20. august 2009.Den ene kategori er personer, der, medens de endnu modtager sygedagpenge, afkommunen visiteres til et fleksjob i henhold til f.eks. § 70, stk. 2., 2. pkt. i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, fordi de iflg. kommunens vurdering har en varigt nedsatarbejdsevne og følgelig overgår til at modtage ledighedsydelse i h.t. lov om aktivsocialpolitik §§ 74 ff som forsørgelsesgrundlag, medens de afventer bl.a. fortsatsygebehandling eller et tilbud om fleksjob.Jeg mener derfor, at Ministeriet bør betragte også ledighedsydelse inden en påbegyndtansættelse i et fleksjob som sidestillet med løn, da denne ligesom sygedagpenge ognormale arbejdsløshedsdagpenge træder i stedet for løn, når det som her drejer sig ompersoner med nedsat erhvervsevne.Den anden kategori omfatter personer med opholdstilladelse efter f.eks.Udlændingelovens § 9b, der i henhold til Socialpensionsloven ikke kan erhverve rettil (brøk)pension før efter 10 års ophold i Danmark. På grund af deres helbredstilstandkan erhvervsevnen hos sådanne allerede fra begyndelsen varigt være nedsat til detubetydelige, således at de også efter 9 års uafbrudt ophold her, hvor andre normaltkan ansøge om indfødsret, fortsat har kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag.Såfremt kommunen for sådanne personer attesterer, at ansøgeren de seneste 5 år(karensperioden) har opfyldt de helbredsmæssige betingelser for at modtage enførtidspension, må den ydelse, ansøgeren måtte have modtaget i henhold til lov omaktiv socialpolitik i disse 5 år med rette kunne anses for at træde i stedet for pensionog derfor ikke være til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse.Nogle personer, der modtager hjælp efter § 27, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik, har
Brev til Indfødsretsudvalget
først fået deres opholdstilladelse efter deres 55. år og vil derfor i kraft af reglerne omoptjening i Socialpensionsloven aldrig kunne opnå ret til dansk (brøk)folkepension.For sådanne burde selvforsørgelseskravet efter min mening altid anses for opfyldt 5 årefter opnåelse af folkepensionsalderen, fordi hjælp modtaget efter opnåelse af dennealder altid bør sidestilles med pension.Jeg mener derfor, at Ministeriet bør justere den i svaret til mig af 20. august 2009beskrevne praksis således, at bl.a. personer med nedsat eller helt uden erhvervsevneikke afskæres fra at kunne opnå indfødsret blot fordi deres forsørgelsesgrundlagudbetales med hjemmel i lov om aktiv socialpolitik.Med venlig hilsenAdam Jensen
Side 2