Finansudvalget
|
|
|
|
|
|
a.        Forsvarsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til 660 mio. kr. (2009-priser) til fuldtidschartring og drift af en strategisk lufttransportkapacitet til LUFTARK-projektet i perioden 2009 - 2012. Udgifterne, der fordeler sig over den samme periode, afholdes af den pÃ¥ finansloven opførte bevilling pÃ¥ § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.). I indeværende finansÃ¥r pÃ¥regnes der anvendt ca. 165 mio. kr.Â
b.        Det er i Aftale om forsvarets ordning af 10. juni 2004 aftalt, at forsvaret deltager i NATO’s fælles finansierede kapacitetsinitiativer, de såkaldte Prague Capability Commitments (PCC), herunder NATO’s multinationale Strategic Airlift Capability projekt (SAC).
Som følge af at udgiften ved deltagelse i SAC-projektet væsentligt havde overskredet det budgetterede niveau, traf Forsvarsministeriet den 20. december 2007 beslutning om at udtræde af projektet. Udtrædelsen blev fulgt af en tilkendegivelse til NATO om, at Danmark arbejder målrettet på tilvejebringelse af en national, civil strategisk lufttransportkapacitet. Kapaciteten tilvejebringes inden for den samme tidshorisont som SAC-projektet gennem leasing af en civil lufttransportkapacitet efter samme model som ARK-konceptet. ARK-konceptet omfatter fuldtidschartring af en skibstransportkapacitet, blandt andet som bidrag til NATO’s maritime strategiske transportkapacitet, jf. akt 31 af 23. november 2006. I lighed med ARK-konceptet vil overskydende strategisk lufttransportkapacitet fra LUFTARK tilbydes alliancen, subsidiært øvrige aktører, herunder civile.
LUFTARK forventes at dække størstedelen af forsvarets forventede årlige behov for strategisk lufttransport. Konceptet med fuldtidschartring af en kapacitet er en forudsætning for at opnå den nødvendige rådighed og fleksibilitet i forhold til forsvarets internationale engagement. Samtidig vil kapaciteten fleksibelt kunne indgå helt eller delvist i Danmarks støtte i forbindelse med naturkatastrofer, støtte til humanitære formål eller tilsvarende. Samlet set vil LUFTARK dermed højne forsyningssikkerheden for strategisk lufttransport markant; både mht. forsvarets opgaver, og i tilfælde hvor pludselig øget efterspørgsel kan mætte markedet.
De seneste år har behovet for lejlighedsvis indchartring af strategisk lufttransport været stigende i takt med omfanget og karakteren af forsvarets internationale engagement. Således udgjorde udgiften til indcharting af strategisk lufttransport ca. 104 mio. kr. i 2005, ca. 137 mio. kr. i 2006, ca. 153 mio. kr. i 2007 og ca. 210 mio. kr. i 2008 (2009-priser). Udgifterne dækker både gods-, og personeltransport. Transportbehovet frem til 2012 forventes ikke at blive mindre end det nuværende niveau.
Fuldtidschartring betyder, at transportbehovet overvejende kan dækkes til lavere rater, end det typisk gør sig gældende ved korttidschartring - særligt i forhold til rater i perioder med spidsbelastning på det civile transportmarked.
Fuldtidschartring giver imidlertid en overkapacitet i forhold til forsvarets umiddelbare behov. Denne overkapacitet vil blive søgt afsat til anden side. Anvendelse af kapaciteten i LUFTARK-projektet er omkostningsbaseret. De konkrete brugere afholder derfor de omkostninger, der er forbundet med udnyttelse af kapaciteten. Dermed kan kapaciteten stilles til rådighed for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorganisationer, civile firmaer m.v., mod at disse dækker de omkostninger, der er forbundet med den konkrete opgaveløsning. I forbindelse med salg af overskydende kapacitet til tredjeparter vil der blive taget udgangspunkt i den på tidspunktet for salget gældende spotmarkedspris. Forsvarets salg af overskydende kapacitet får derved ikke en konkurrenceforvridende effekt.
Â
Behovet for strategisk lufttransport er voksende ved koalitions- og alliancepartnere. Overskydende LUFTARK kapacitet forventes derfor i overvejende grad at kunne afsættes til disse. Ydermere forventes kapaciteten at kunne veksles til transportydelser, der ikke kan dækkes af LUFTARK, fx transport af personel og materiel til og fra områder med højere trusselsniveau, der fordrer fly udstyret med selvbeskyttelsessystemer.
Anvendelse, prioritering og indsættelse af LUFTARK vil blive styret gennem en mindre organisatorisk enhed i forsvaret suppleret med etablering af en professionel afsætningskanal. Afsætning af lufttransport til alliance- og koalitionspartnere vil således ske via forsvarets egen enhed, hvorimod afsætning af kapacitet på det civile spotmarked vil ske ved anvendelsen af en civil professionel mægler med nødvendigt markedskendskab. Det medfører endvidere, at forsvaret ikke vil stå i direkte kontraktforhold med tredjepart, hvorved der ikke er risiko for, at forsvaret kan blive erstatningsansvarlig ved tredjeparts anvendelse af kapaciteten.
Der planlægges indgået en kontrakt med en indledende varighed på fire år i perioden 2009 - 2012. Herefter vil konceptet skulle genovervejes i forhold til de aktuelle behov.
Forsvarets finansiering sker overvejende ved besparelser som følge af et reduceret behov for flyvninger indkøbt på det ordinære spotmarked samt ved afsætning af hele eller dele af overskudskapaciteten. Derved fremstår projektet i sit hele udgiftsneutralt i forhold til udgiftsniveauet i 2008. Risikoen for, at det ikke er muligt at afsætte overskydende kapacitet, vurderes lav. Denne vurdering baseres på den forudgående markedsundersøgelse samt efterfølgende udtalelser fra allierede samarbejdspartnere.
Kontrakten vil indeholde en klausul, der muliggør hel eller delvis opsigelse. Forsvaret vil i så tilfælde skulle betale visse omkostninger samt en rimelig erstatning for det forventede tab. Omfanget afhænger af tidspunktet for opsigelsen.
Indtægter ved anvendelse af kapaciteten til løsning af opgaver for bl.a. allierede, andre myndigheder, nødhjælpsorganisationer, civile firmaer m.v. indtægtsføres under Forsvarskommandoen.
Den årlige udgift forventes samlet at andrage ca. 165 mio. kr. Heraf udgør faste udgifter til bl.a. leasing ca. 60 % og variable udgifter til bl.a. brændstof ca. 40 %. Det bemærkes, at den årlige forventede udgift på 165 mio. kr. er en bruttoudgift, dvs. uden modregning af eventuelle indtægter forbundet med afsætning af den tidligere anførte overskudskapacitet.
Der søges på denne baggrund om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca. 660 mio. kr. (2009-priser) over fire år til fuldtidschartring og drift af en strategisk lufttransportkapacitet til LUFTARK projektet.
Da projektets endelige udgiftsfordeling på finansår først vil kunne fastlægges i forbindelse med de egentlige kontraktindgåelser, er de samlede udgifter foreløbig påregnet afviklet med følgende beløb:
Finansåret 2009:…………………….. ca. kr. 165 mio.
Finansåret 2010:……………………..ca. kr. 165 mio.
Finansåret 2011:……………………..ca. kr. 165 mio.
Finansåret 2012:……………………..ca. kr. 165 mio.
Projektet er omfattet af EU udbudsdirektiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige varekøbskontrakter mv. og har derfor været igennem en udbudsproces. Der er i 2008 afholdt 0,4 mio. kr. til gennemførsel af udbuddet.
Den konkrete fordeling i 2009 på under- og standardkonti kan specificeres således:
§ 12.21.01. Forsvarskommandoen (Driftsbev.)
           10. Almindelig virksomhed
                     22. Andre ordinære driftsomkostninger …………                                               165 mio. kr.
c.         Aktstykket forelægges for Finansudvalget nu med henblik på at kunne indgå kontrakt primo 2009 om fuldtidschartring og drift af en lufttransportkapacitet til LUFTARK projektet fra 2009 - 2012.
d. ………….
e.     Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca. 660 mio. kr. (2009-priser) til fuldtidschartring og drift af en lufttransportkapacitet til LUFTARK projektet i perioden 2009 - 2012. Udgifterne, der fordeler sig over den samme periode, afholdes af den på finansloven opførte bevilling på § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.). I indeværende finansår påregnes der anvendt op til ca. 165 mio. kr.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.
Søren Gade
                                                                                                                    Â
                                                                                                                                 /Gunner A. Nielsen