Folketingets Forsvarsudvalg Christiansborg
|
 |
Â
De hastige forandringer pÃ¥ kommunikationsomrÃ¥det kræver, at Forsvarsministeriet hele tiden udvikler sig og forholder sig til, hvordan man bedst kommunikerer. I mange Ã¥r har Forsvarsministeriet udgivet Ã¥rlig redegørelse. Nu har internettet for alvor gjort sit indtog som en vigtig kommunikationskanal.Â
For således at skabe mere fokuseret kommunikation og bruge ressourcerne optimalt afløses Forsvarsministeriets årlige redegørelse af to nye kommunikationstiltag. For det første kommunikation på ministerområdets nye internetportal. For det andet mere tematiserede og målrettede print og tryksager. Beslutningen skal også ses i lyset af den meget begrænsede feedback, der over de sidste år er kommet vedrørende årlig redegørelse.
Jeg har vedlagt et eksempel på en tematiseret publikation. Den omhandler det nordiske forsvarssamarbejde, som Danmark har stået i spidsen for i 2008, og vil blive lagt på Forsvarsministeriets hjemmeside.
Der arbejdes på, at Forsvarsministeriets nye internetportal lanceres i første udgave medio 2009. Derefter vil den blive videreudviklet og fungere som indgang til hele Forsvarsministeriets område. Internetportalen vil sætte brugeren i centrum og eksempelvis have et tema om Afghanistan og give overblik over nyheder inden for ministerområdet. Alle vil således kunne printe et tema fra internetportalen, som vil ligne det vedlagte print. Det er effektivt – også rent ressourcemæssigt.
Folketinget og Forsvarsudvalget vil naturligvis også fortsat få indsigt i forsvarets vilkår, opgaver og forventede udvikling blandt andet gennem min årlige forligsrapportering til Forsvarsudvalget og orienteringer i forbindelse med NATO og EU-møder samt redegørelse om beredskabet til Folketinget.
Målet er derfor, at Forsvarsministeriet fortsat udvikler sin kommunikation. Effektiv og rettidig kommunikation er afgørende både internt og eksternt.
Med venlig hilsen
Søren Gade