Forsvarskommandoen
København, den 30. december 2008
Notat vedrørende oprydningsopgave på den tidligere Farum kaserne.
Nærværende notat beskriver kortfattet det hændelsesforløb, der var i perioden fra oktober til december 2005, hvor forsvaret på anmodning fra Jord*Miljø A/S på vegne af daværende Farum kommune assisterede med at fjerne ammunition på den tidligere Farum kaserne, og de afledte konsekvenser af hændelsesforløbet.
Hændelsesforløb
Den 28. oktober 2005: I forbindelse med oprensning af én af søerne pÃ¥ den tidligere FaÂrum kaserne blev der observeret ukendte objekter, som Jord*Miljø A/S vurderede kunne være ammunition.
Den 31. oktober 2005: Da der i købsaftalen mellem Furesø kommune (daværende Farum kommune) og forsvaret fremgik, at forsvaret skulle fjerne al militært materiale blev der genÂnemført et møde mellem repræsentanter fra ammunitionsrydningskompagniet og Jord*Miljø A/S for at fastslÃ¥, om der var tale om ammunition og i givet fald drøfte metoden til at fjerne denne ammunition.
Den 16. november 2005 rettede Jord*Miljø A/S på vegne af Farum kommune henvendelse til Forsvarets Bygningstjeneste (nu Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste) med anmodning om at gennemføre ammunitionsoprydning.
Den 22. november 2005 anmodede Hærens Operative Kommando Hærens Ingeniør- og ABC skole om at påtage sig opgaven. Projektchef ved Farum kommune, Jan Hansen, blev meddelt, at arbejdet kunne påbegyndes i koordination med ammunitionsryddere.
Â
Arbejdet blev udført under ledelse af Hærens Ingeniør- og ABC skole med anvendelse af personel fra ammunitionsrydningskompagniet. Der var tale om 7 personer fra Skive og 16 personer fra den del af Ingeniørregimentet, der gjorde tjeneste på Aflandshage på Amager. Hærens Operative Kommandos baggrund for at inddrage personel fra Skive var, at man ønskede at friholde så meget personel som muligt fra ammunitionsrydnings-kompagniet på Sjælland for at kunne fortsætte ammunitionsrydningsopgaven på Vestamager i muligt omfang.
Den 5. december 2005 påbegyndte personellet opgaven, idet det var firmaet Jord*Miljø A/S, der foretog udgravningen af slammet i søerne. Opsamlingen af ammunition foregik ved, at slammet fra søen blev spredt ud på jorden, således at ammunitionsresterne kunne identificeres og opsamles.
Â
Forud for oprydningen gav Jord*Miljø A/S en orientering, hvor forsvarets personel blev oplyst om, at der var olie- og tungmetalforekomster i søen hvorfor der som minimum skulle benyttes beskyttelsesudstyr bestående af handsker, støvler og heldragt.
Â
Jord*Miljø A/S opfordrede endvidere til, at sÃ¥fremt forsvarets personel følte gener ved arbejÂdet, skulle de kontakte Jord*Miljø A/S.
Den 5.-11. december 2005 (den første uge): I løbet af denne uge var der enkelte tilfælde med hovedpine og andet ubehag hos personellet i forbindelse med gennemsøgning af slammet. Det er oplyst, at der lugtede en del af benzin og olie.
Den 12.-18.december 2005 (den anden uge): Der lugtede i den pÃ¥gældende uge fortsat af olieprodukter, men især i forbindelse med to læs mandag og tirsdag var der en del persoÂnel, som blev dÃ¥rlige. Samlet blev konstateret, at der var problemer med dampe fra slamÂmet, hvilket resulterede i gener i form af hovedpine, Ã¥ndedrætsbesvær og synsforstyrrelser blandt personellet.
Den 13. december 2005: I samrÃ¥d med henholdsvis miljøtekniker fra Forsvarets ArbejdsÂmiljøcenter og den miljøansvarlige fra Jord*Miljø A/S blev det besluttet at standse arbejde, der først blev genoptaget da heldragt med Ã¥ndedrætsværn var anskaffet.
Den 20. december 2005: Overlæge ved infirmeriet pÃ¥ Skive Kaserne blev kontaktet af arÂbejdsmedicinsk klinik, der tilsÃ¥ en patient, som formentlig havde været udsat for insektgift-forgiftning. Infirmeriet fik kontakt med 3 (alle fra Hærens Ingeniør- og ABC skole), der havde deltaget i opgaven før jul, og de øvrige fra Skive fik taget blodprøver den 6. januar 2006. Personellet fra ammunnitionsrydningskompagniet blev ligeledes kontaktet og fik foretaÂget undersøgelse pÃ¥ infirmeriet pÃ¥ Holmen.
Endvidere fik personellet optaget deres sygehistorie til arbejdsskadeanmeldelsen.
Forgiftningen.
Forsvarets Sundhedstjenestes vurdering er, at personellet har været udsat for orgaÂnÂophosfatforgiftning, og at forgiftningen sandsynligvis stammer fra gammeldags insektgifte (bladan).
Â
Det er Forsvarets Sundhedstjenestes vurdering, at en sÃ¥dan forgiftning kan behandles, sÃ¥fremt den konstateres i det akutte stadie, hvilket vil sige i umiddelbar tilknytning til udsætÂtelsen for forgiftningen. Mistanken om forgiftningen blev først erkendt ca. halvanden uge efter eksponeringen, hvor behandlingen ifølge Forsvarets Sundhedstjeneste ikke har virkning og ville kunne pÃ¥føre bivirkninger.
Jord*Miljø A/S analyser.
Jord*Miljø A/S havde i eftersommeren 2005 foretaget jordprøver. Disse prøver omfattede ikke organophosfat. Det er oplyst til forsvaret, at der ikke er blevet gemt prøvemateriale, som senere har kunnet bruges til nye analyser, og som eventuelt havde kunnet komme en bestemmelse af eventuelle giftstoffer, herunder organophosfat, nærmere.
Â
Konklusionen fra Jord*Miljø A/S var, at der ikke blev pÃ¥vist indhold af forureningskompoÂnenter over Miljøstyrelsens kvalitetskriterier.
Den rapport, forsvaret siden er kommet i besiddelse af, er dateret den 29. august 2006.
Sundhedsfaglig assistance.
Forsvarets Sundhedstjeneste koncentrerede den lægelige indsats om at følge op pÃ¥ patienterne og om at fÃ¥ evt. gener og sygdomstegn dokumenteret med henblik pÃ¥ arbejdsskadeudredning og evt. erÂstatning.
Medio 2007 var status, at i alt 23 personer havde været involveret, heraf 16 personer med symptomer pÃ¥ organophosfatforgiftning. Symptomerne havde for hovedpartens vedkomÂmende været milde og hurtigt forbigÃ¥ende, men enkelte har haft svære og/eller langvarige symptomer. Alle eksponerede har været til lægeundersøgelse og orientering på infirmeriet pÃ¥ Skive Kaserne eller Holmen. Tre personer havde fortsat gener, som kunne mærkes i dagligÂdagen. To personer havde mave/tarm problemer, og en havde fÃ¥et konstateret en lettere hjerneskade i form af en hukommelsesdefekt, især korttidshukommelsen.
Der er skrevet arbejdsskadeanmeldelser på alle involverede.
Forsvarets Sundhedstjeneste har ydet direkte assistance til de involverede og har tillige afholdt møder med Hærens Konstabel- og Korporal Forening med henblik på at følge op på arbejdsskadeanmeldelserne.
Arbejdsskade – erstatningsforløb.
Som det fremgår, har forsvaret aktivt via Forsvarets Sundhedstjeneste søgt at hjælpe de skadelidte med at få udarbejdet arbejdsskadeanmeldelser.
I henhold til Forsvarskommandoens oplysninger er der tre personer, der har rejst deres sag overfor Arbejdsskadestyrelsen.
Arbejdsgiveransvar i forhold til arbejdsmiljøloven.
Forsvarschefen har det overordnede ansvar for arbejde, der udføres i forsvaret, herunder ogsÃ¥ oprydningsopgaver. Det daglige arbejdsgiveransvar for arbejdsmiljøvirksomheden ligger hos cheferne for niveau II myndighederne (de operative kommandoer og funktionelle tjenester m.fl.). Det er sÃ¥ledes cheferne for niveau II myndighedernes ansvar, at myndigÂhederÂnes personel følger arbejdsmiljøloven samt forsvarets egne bestemmelser, herunder at der anvendes det rette sikkerhedsudstyr og gives den rette instruktion mv.
Cheferne for niveau II myndighederne kan uddelegere det daglige arbejdsgiveransvar inÂden for eget myndighedsomrÃ¥de, hvilket typisk vil være til cheferne for de underlagte mynÂdigheder.
For så vidt angår den konkrete opgave, havde Hærens Ingeniør- og ABC skole ansvaret for sikkerheden.
For så vidt angår forholdene på en byggeplads, in casu Farum kaserne, er det ligeledes fastsat, at det er byggeherren, der har ansvaret for at koordinere sikkerhedsarbejdet. Det er således ikke de firmaer, der leverer medarbejdere til enkeltopgaver på byggepladsen, der hver især skal sikre at der arbejdes under arbejdsmiljømæssigt forsvarlige forhold. I dette tilfælde er det Forsvarskommandoens opfattelse, at det er Furesø kommune, der er ejer af grunden, og derfor har ansvaret for at det arbejde, der udføres på pladsen foregår arbejdsmiljømæssigt forsvarligt.
Â
Arbejdstilsynets vejledning – risikovurdering.
Arbejdstilsynet stiller krav om, at arbejdsgiver (her Hærens Ingeniør- og ABC skole) forud for arbejdet skal foretage en vurdering af de konkrete arbejdsmiljøforhold, og at der med afsæt heri skal sikres, at der er taget passende foranstaltninger, fx anvendelse af beskytÂtelsesudstyr, sÃ¥fremt arbejdsmiljøforholdene vurderes at være af en sÃ¥dan karakter, at dette pÃ¥kræves.
Det er vurderingen, at forsvaret forud for oprydningsopgaven foretog en risikovurdering af opgavens indhold med udgangspunkt i orienteringen fra Jord*Miljø A/S, som blev givet pÃ¥ stedet forud for oprydningens begyndelse jf. ovenfor. Det blev oplyst fra Jord*Miljø A/S, at der var olie- og tungmetalforekomster i søen, hvorfor der skulle benyttes beskyttelsesÂudÂstyr bestÃ¥ende af handsker, støvler og heldragt.
Hærens Konstabel og Korporalforening anmeldelse.
Hærens Konstabel- og Korporalforening er i henhold til det oplyste af den opfattelse, at forsvaret har overtrådt arbejdsmiljøloven på følgende punkter:
§15: â€â€¦arbejdsgiver skal sørge for, at arbejdsforholdene sikkerheds- og sundhedsÂmæssigt er fuldt forsvarlige.â€
Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører, at arbejdsopgaven har haft/har betydeÂlige helbredsmæssige omkostninger og lidelser, hvorfor paragraffen vurderes overtrÃ¥dt.
§ 17 â€â€¦ arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte fÃ¥r nødvendig oplæring og inÂstruktion i at udføre arbejdet pÃ¥ farefri omrÃ¥deâ€.
Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører, at de har fået oplyst, at der ikke er givet den nødvendige oplæring og instruktion, inden arbejdet blev iværksat, ej heller information om de hygiejniske forholdsregler.
§ 38 â€â€¦arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres sÃ¥ledes, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligtâ€.
Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører, at denne paragraf er overtrådt, fordi man ikke anvendte åndedrætsværn i den første uge.
§ 42 â€â€¦ arbejdsstedet skal indrettes sÃ¥ledes at det sikkerhedsmæssigt er fuldt forsvarÂligtâ€.
Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører, at denne paragraf er tilsidesat, da der ikke var oprettet særlige hygiejniske og sanitære forhold.
Forsvarskommandoens vurdering af HKKF anmeldelse.
Forsvarskommandoen har fastholdt, at der blev foretaget en risikovurdering med det rÃ¥dÂgivende firma pÃ¥ stedet. Forsvaret var ikke bygherre men bidrog i den aktuelle sag med personel til at løse ammunitionsrydningsopgaven pÃ¥ byggepladsen, og det er i henhold til lovgivningen bygherren, som er forpligtet til at afgrænse sikkerhedsforanstaltningerne pÃ¥ byggepladsen, herunder at udarbejde en plan for sikkerheden samt at koordinere sikkerÂhedsarbejdet pÃ¥ byggepladsen.
Disse forhold fratager naturligvis ikke forsvaret ansvaret for, at foretage en risikovurdering, nÃ¥r forsvaret som i dette tilfælde indsætter personel til ammunitionsrydning pÃ¥ en byggeÂplads. Det er dog forsvarets vurdering, at det ikke er forsvarets ansvar, at der er foretaget tilstrækkelige undersøgelser med heraf afledte behov for arbejdsmiljømæssige sikkerÂhedsforskrifter.
Den manglende rettidige anvendelse af åndedrætsværn skal ses i relation til, at hverken forsvaret eller entreprenørfirmaet, dvs. de tilstedeværende eksperter på området, havde forudset, at søen indeholdt giftige dampe.
Forsvarets Auditørkorps undersøgelse.
Forsvarets Auditørkorps foretager p.t. en undersøgelse af de forhold, som Hærens KonstaÂbel- og Korporalforening har rejst.
Afsluttende bemærkninger.
Der er ingen tvivl om, at der er personer, som er blevet syge af det arbejde, de har udført under tjenesten.
Der er heller ingen tvivl om, at forsvaret som arbejdsgiver har et ansvar for at sikre, at forsvaÂrets medarbejdere arbejder under arbejdsmiljømæssigt forsvarlige forhold. Det er dog vurderingen, at det i den aktuelle sag ikke var forsvarets ansvar at koordinere sundÂheds- og sikkerhedsÂarbejdet pÃ¥ byggepladsen, der ikke tilhørte forsvaret.
Â
Set retrospektivt var instruktionen, der blev givet til personellet ikke tilstrækkelig, fordi inÂstruktionen blev givet i forhold til, at det var en ammunitionsrydningsopgave, der skulle løses, og ikke en miljørydningsopgave. Opgaven ændrede karakter i forløbet. Det er endÂvidere værd at bemærke, at personalet fra det civile firma, der ligeledes var til stede pÃ¥ omrÃ¥det, ikke havde anlagt beskyttelsesudstyr i forhold til omgang med â€farlige stofferâ€.
Hvis personellet var blevet sendt pÃ¥ infirmeri, da de fik symptomer, kunne de mÃ¥ske have undgÃ¥et de nu kendte sygdomsforløb. Forsvarets Sundhedstjeneste vurderer, at persoÂnellet kunne have været behandlet, hvis man tidligere (pÃ¥ det akutte stadie) fik mistanke om, at de var forgiftet.
Det fremgÃ¥r af Danmarks Radios dækning af sagen, at der har været anvendt civilt kontorÂpersonale til rydningsopgaven. Dette er ikke korrekt. Det personel forsvaret indsatte til ammuÂnitionsrydningsÂopgaven var udelukkende militært personel. Nogle af dem havde pÃ¥ daværende tidspunkt en funktion som kontorhjælpere mv. Dette ændrer ikke ved, at der var tale om soldater. Metoden med at have hjælpere, der ikke nødvendigvis er uddannede ammunitionsryddere, som afsøger et omrÃ¥de under ledelse af en uddannet ammunitionsÂrydder, og tilkalder uddannede ammunitionsryddere ved ammunitionsfund er en godkendt metode, der bruges andre steder, blandt andet i forbindelse med den omfattende ammunitiÂonsrydningsopgave pÃ¥ Vestamager.