Folketingets Forsvarsudvalg Christiansborg
|
|
Â
Â
Vedlagt fremsendes aktstykke vedrørende forsvarets køb af Vessel Traffic Service Storebælts, benævnt VTS Storebælt, tekniske system.
VTS Storebælt tekniske system omfatter tre radarer, kameraer til overvågning af skibstrafikken, kommunikationssystemer og et centralt databehandlingssystem med operatørstationer. Det tekniske system er ejet af Sund & Bælt Holding A/S, og Søværnets Operative Kommando er VTS autoritet. Søværnet har således drevet VTS Storebælt som operatør for Sund & Bælt Holding A/S siden arbejdet med etablering af den faste forbindelse over Storebælt begyndte. Det er Sund & Bælt Holding A/S, der ansvarlig for Storebæltsforbindelsens sikkerhed.
Regeringen nedsatte i 2003 â€Udvalget vedrørende øget anvendelse af lodser samt styrket overvÃ¥gning af sejladssikkerhedenâ€. PÃ¥ baggrund af dennes rapport blev der udarbejdet en â€Regeringens handlingsplan†– hvis forslag nr. 4 var â€Pilotprojekt vedrørende landbaseret sejladsvejledning i et afgrænset omrÃ¥deâ€. Forsvarsministeriet iværksatte efterfølgende blandt andet Pilotprojekt landbaseret sejladsvejledning i Storebælt. Dette pilotprojekt blev 1. oktober 2007 gjort permanent, og forsvaret blev pÃ¥lagt løsning af myndighedsopgaver i hele Storebælt. Denne opgaver overlapper opgaven med Storebæltsforbindelsens maritime sikkerhed, og forsvaret fik derfor behov for at kunne bruge data fra VTS-systemet.
Der er nu med Kammeradvokatens assistance forhandlet en aftale mellem Forsvarskommandoen og Sund & Bælt Holding A/S, der gÃ¥r ud pÃ¥, at forsvaret køber det tekniske VTS system til en pris pÃ¥ 41.1 mio. kr. Efterfølgende betaler Sund & Bælt Holding A/S de næste 10 Ã¥r forsvaret for ydelsen â€maritim brosikkerhedâ€. Der er i priskalkulationen for serviceydelsen indregnet betaling for afskrivning af anlægget sÃ¥ledes, at forsvaret ved aftalens udløb har fÃ¥et fuld dækning for investeringen. Der er endvidere aftalt, at Sund & Bælt Holding A/S tegner en forsikring, der dækker forsvarets erstatningsansvar overfor tredjemand som følge af fejl eller forsømmelser ved driften af VTS-systemet.
Aftalen er den økonomisk mest fordelagtige for forsvaret, i det alternativet, at købe data fra VTS-systemet fra Sund & Bælt Holding A/S, er vurderet væsentlig dyrere.
Med driftsaftalen bringes driftsansvaret for VTS Storebælt og ejerskabet til det tekniske system sammen i forsvaret, hvormed relationerne mellem forsvaret og Sund & Bælt Holding A/S simplificeres.
Forsvarsministeriet agter at videreekspedere aktstykket med henblik på behandling på Finansudvalgets møde den 11. december 2008.
Med venlig hilsen
Søren Gade
/Gunner Arpe Nielsen