Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag: 0

 

Sagsbehandler: SFS

Sagsnummer.: 2008/005092

 

 

a.                   Forsvarsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at indgå en uopsigelig driftsaftale for en 10-årig periode med Sund & Bælt Holding A/S om drift af VTS Storebælt, der indebærer anskaffelse af det tekniske system for Vessel Traffic Service Storebælt, der ejes af Sund & Bælt Holding A/S. Udgiften til anskaffelsen på i alt 41,1 mio. kr. afholdes i 2008 af den på finansloven opførte bevilling på § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.).

 

b.                   Forsvaret har siden etableringen af den faste forbindelse over Storebælt varetaget den maritime sikkerhed for Storebæltsforbindelsen ved at give informationer til skibstrafikken i Storebælt til brug for sejladsen forbi broerne på baggrund af det tekniske system Vessel Traffic System (VTS). Det tekniske system VTS ejes af Sund og Bælt Holding A/S og omfatter tre radarer, kameraer til overvågning af skibstrafikken, kommunikationssystemer og et centralt databehandlingssystem med operatørstationer.

 

I 2003 nedsatte regeringen ”Udvalget vedrørende øget anvendelse af lodser samt styrket overvågning af sejladssikkerheden”. På baggrund af udvalgets rapport udarbejdede regeringen en handlingsplan for gennemførelse af rapportens anbefalinger.

 

Handlingsplanen omfattede bl.a. et pilotprojekt vedrørende landbaseret sejladsvejledning i et afgrænset område. Forsvarsministeriet iværksatte den 5. december 2005 et pilotprojekt i Storebælt, som blev gjort permanent den 1. oktober 2007 med etableringen af det udvidede VTS Storebælt.

 

Med etableringen af det udvidede VTS-Storebælt blev det område, hvor forsvaret varetager den maritime sikkerhed i, udvidet geografisk til at dække en større del af Storebælt. Endvidere blev forsvarets serviceniveau over for skibstrafikken forhøjet i hele området fra alene at give informationer til skibstrafikken i Storebælt til brug for sejladsen forbi broerne til også at give navigationsassistance, hvor forsvaret er i dialog med skibstrafikken for at kunne levere oplysninger, som vil kunne støtte skibsførerens beslutningsgrundlag i relation til sikker navigation.

 

Med etableringen af det udvidede VTS Storebælt har forsvaret i højere grad end tidligere behov for adgang til det tekniske system og data fra dette system.

 

Forsvaret har på den baggrund undersøgt mulighederne for at skaffe sig den fornødne adgang til det tekniske system og data herfra ved at indgå en permanent driftsaftale med Sund & Bælt Holding A/S.

 

Der er i forlængelse heraf opnået enighed med Sund & Bælt Holding A/S om en uopsigelig driftsaftale for en 10-årig periode. Såfremt aftalen indgås, køber forsvaret det tekniske system af Sund & Bælt Holding A/S til i alt 41,1 mio. kr. (2008-priser) samt overtager lejeaftaler med lodsejere, hvor radarerne er opstillet, mod at Sund & Bælt Holding A/S over en 10-årig periode køber serviceydelsen ”Maritim brosikkerhed” af forsvaret.

 

Med driftsaftalen bringes driftsansvaret for VTS Storebælt og ejerskabet til det tekniske system sammen i forsvaret, hvormed relationerne mellem forsvaret og Sund & Bælt Holding A/S simplificeres.  

 

Prisen for serviceydelsen ”Maritim brosikkerhed” er fastsat således, at betalingerne fra Sund & Bælt Holding A/S finansierer afskrivningerne på det tekniske system over en 10-årig periode. De samlede driftsudgifter til det tekniske system er fordelt således, at forsvaret afholder 38 pct. og Sund & Bælt Holding afholder 62 pct.      

 

Det er i driftsaftalen anført, at det påhviler forsvaret at gennemføre reinvestering i VTS tekniske system om forventeligt 10 år. Dette er baseret på forsvarets vurdering af, at risikoen forbundet med det tekniske system er lav. Således vurderer forsvaret, at systemet vil være teknisk, operativt og økonomisk anvendeligt i 10 år, uden at der skal foretages yderligere investeringer. Vurderingen skal bl.a. ses i lyset af, at det tekniske system er moderniseret af Sund & Bælt Holding A/S i 2006 for i alt 32 mio. kr. (2005-priser) og er i drift.

 

Alternativet til en permanent driftsaftale med Sund & Bælt Holding A/S er, at forsvaret køber radarbilleder og brugsret til systemet af Sund & Bælt Holding A/S over en 10-årig periode. Udvidelsen af VTS-Storebælt er en ny opgave. Der eksisterer derfor ikke et fuldstændigt sammenligningsgrundlag til alternativet.

 

Baseret på hensynet til at simplificere relationerne mellem forsvaret og Sund & Bælt Holding A/S, ved at bringe driftsansvaret for VTS Storebælt og ejerskabet til det tekniske system sammen i forsvaret, og taget den økonomiske risiko forbundet med det tekniske systems forventede levetid samt kravet om at reinvestere i det tekniske system i betragtning, er det Forsvarsministeriets vurdering, at den permanente driftsaftale er økonomisk og styringsmæssigt mere fordelagtig end at købe radarbilleder og brugsret til systemet af Sund & Bælt Holding A/S.

 

For forsvaret medfører anskaffelsen af systemet desuden den positive effekt, at det er muligt at anvende data herfra til opbygningen af forsvarets generelle maritime overvågningsbillede, der kontinuerligt viser skibstrafikken i de danske farvande.

 

Forsvarets Materielnævn er orienteret om projektet.

 

Anskaffelsen er ikke indeholdt i Aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009.

 

Den konkrete fordeling i 2008 på under- og standardkonti kan specificeres således:

§12.21.01. Forsvarskommandoen (Driftsbev.)

                     10. Almindelig virksomhed.

                                  22. Andre ordinære driftsomkostninger                                                41,1 mio. kr.

 

c.                   Aktstykket forlægges med henblik på at kunne indgå en uopsigelig driftsaftale for en 10-årig periode med Sund & Bælt Holding A/S i 2008.

 

e. Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at indgå en uopsigelig driftsaftale for en 10-årig periode med Sund & Bælt Holding A/S om drift af VTS Storebælt, der indebærer anskaffelse af det tekniske system for Vessel Traffic Service Storebælt, der ejes af Sund & Bælt Holding A/S. Udgiften til anskaffelsen på i alt 41,1 mio. kr. afholdes i 2008 af den på finansloven opførte bevilling på § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.).

                      

f.                    Finansministeriets tilslutning foreligger.

 

 

 

 

 

                                                                                    Søren Gade

                                                                                                                    /

                                                                                                                                Gunner Arpe Nielsen