Forsvarsudvalget 2008-09
FOU Alm.del Bilag 175
Offentligt
Update #3
Kære venner og samarbejdspartnere
Mens forhandlingerne om et nyt forsvarsforlig nærmer sig enden – og beslutningen om hvilket kamp-fly, der skal erstatte F-16 ligger lidt længere ude i fremtiden – fortsætter Boeing med at udvide ogopbygge relationer med det danske erhvervsliv.Jeg skriver til jer for at fortælle om nogle af vores aktiviteter omkring F-18 Super Hornet – såvel somandre Boeing-aktiviteter i Danmark.
Hvis I har spørgsmål eller kommentarer, kan jeg kontaktes via e-mail på [email protected]
Med venlig hilsen,Thomas Bell, Vice PresidentBoeing Military Aircraft
Århus, 18. maj:
Boeing og Systematic undersøger
muligheder for samarbejde om
missilforsvar
Boeing og Systematic har besluttet, at undersøgemulighederne for et samarbejde om et globalt for-svarssystem mod ballistiske missiler samt en rækkeNATO-projekter. De to virksomheder arbejder på atAdm. direktør Michael Holm, Systematic (Foto:Systematic)
fastlægge om Systematics Battle Manage-ment/Command, Control & Communications-
systemer kan integreres med Boeings Missile Defense Integrated Test Bed, som er en test-, model-,simulator- og træningsplatform for missilforsvarssystemer. Kombinationen af de to udviklingsprojekterkan nedsætte omkostningerne ved udviklingen af missilforsvarssystemer og samtidig gøre systemer-ne mere effektive. “Samarbejdet er en spændende mulighed for Systematic og samtidig et bevis på,hvordan vi tænker fremadrettet,” siger Michael Holm, som er adm. direktør i Systematic. “Systematicsnye fokus på ballistisk missilforsvar gør det muligt for os at accelerere udviklingen på et vigtigt områ-de, dele vores viden og udvide vores SitaWare suite. Ved at bruge vores kernekompetencer prøver viat forenkle de afgørende beslutninger, som skal træffes i et missilforsvarssystem”. Mira Ricardel somer Vice President for Business Development hos Boeing Missile Defense Systems fortæller, at etpartnerskab med en virksomhed som Systematic er altafgørende for at fremme udviklingen af vigtigforsvarsteknologi: “Boeing har arbejdet for at gøre globalt missilforsvar til virkelighed igennem tekno-
1
logi, talent, engagement og samarbejde. Systematics ekspertise indenfor informationshåndtering ogkompleks systemintegration kan i betydelig grad bidrage til fremtidens missilforsvar,” siger Mira Ricar-del.Flere oplysninger:http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=662
Karup, 29. april:
Boeing og Danish Aerotech underskriver
aftale om Performance Based Logistics
Boeing og Danish Aerotech i Karup har underskreveten principaftale (Memorandum of Understanding),som åbner mulighed for, at Danish Aerotech kan leve-re logistisk støtte til Boeings F/A-18E/F Super Hornetkampfly. Hvis det danske forsvar vælger Super Hor-Thomas Bell (VP, Business Development, BoeingMilitary Aircraft) og Søren E. Pedersen (Adm. direktør,Danish Aerotech). (Foto: Tony Brøchner)
net som Danmarks nye kampfly, vil Boeing og DanishAerotech gennemføre et langsigtet samarbejde om etlogistikprogram baseret på Performance Based Lo-
gistics til støtte af kampfly og andre platforme. "Aftalen har stor betydning for vores virksomhed” sigerdirektør Søren E. Petersen fra Danish Aerotech. ”Boeing er med sine vidtfavnende aktiviteter i for-svarsindustrien – og som førende producent af civil- og militærfly – en særdeles attraktiv partner forDanish Aerotech. Vi ser frem til at udvikle vores kerneaktiviteter og samarbejde med Boeing på nyeområder, som kan få strategisk og langsigtet værdi for Danish Aerotech og samtidig give omsætnin-gen og medarbejderantallet et betydeligt løft”, siger Søren E. Pedersen. Boeing og Danish Aerotechundersøger også samarbejdsmuligheder indenfor træning og uddannelse, leverandørstyring ifb. Per-formance Based Logistics, reparation, vedligeholdelse og produktionsopgaver indenfor Boeings pro-duktpalette, som omfatter verdens mest avancerede militærfly og helikoptere.Flere oplysninger:http://www.boeing.com/news/releases/2009/q2/090428b_nr.html
St. Louis, 28. april:
Super Hornet: En unik kommando- og
kontrolplatform
Boeings Super Hornet anvender den mest avancere-de radar- og sensorteknologi i verden. Kernen i sy-stemet er den revolutionerende APG-79 AESA-radar,som produceres af Raytheon. AESA-radaren giver enAPG-79 AESA i aktion (Foto: Raytheon)
2
lang række muligheder indenfor overvågning og rekognoscering, højhastighedsoverførsel af informa-tioner, uovertrufne overbliksfunktioner og muligheder for at udpege og følge angrebsmål på længereafstand end nogensinde før. Ved at kombinere AESA-radaren med Super Hornets øvrige sensorerkan F/A-18 E/F fungere som et fremskudt kommando- og kontrolcenter, der leverer nøjagtige efterret-ninger til beslutningstagerne på slagmarken både til lands, til vands og i luften. De indsamlede datekan vises i cockpittet eller overføres digitalt til andre kampenheder eller til hovedkvarteret. Super Hor-net kan forblive en observationspost eller angribe flere mål direkte. Med den unikke konfiguration medto sæder, har Super Hornet desuden plads til en observatør fra søværnet eller hæren, som kan ledestøtteoperationer på havet eller landjorden. Som supplement til den traditionelle rolle som kampflykan Super Hornet med sin avancerede radar og sensorsystemer udføre langvarige overvågningsmis-sioner og støtte civile opgaver som f.eks. eftersøgning, redning og miljøovervågning.Flere oplysninger:http://www.raytheon.com/capabilities/products/apg79aesa/
Norfolk-St. Louis-Washington DC, 26-29. April:
Danske medier på Super Hornet-besøg i USA
En delegation på fem journalister fra bl.a. Børsen, Ingeniøren, BT m.fl. rejste til USA den 26. til 28.april. Programmet for rejsen omfattede et besøg hos U.S. Navy på Naval Air Station Oceana i Norfolk,hos Boeing i St. Louis, og derudover møder med uafhængige eksperter i Washington D.C. Naval AirStation Oceana er hjemsted for 17 eskadriller F/A-18 Hornets og F/A-18 Super Hornets, og tjenersamtidig som hovedbase for US Navy’s kampfly på den amerikanske østkyst. Journalisterne besøgteVFA-136 eskadrillen, der også går under navnet “Knighthawks”. I St. Louis bød dagens program pået besøg på Boeings fabrik, hvor der bygges fly til US Navy og det australske luftvåben.
Rio de Janeiro den 14. april:
Boeing Super Hornet flysimulator i Rio
I april fremviste Boeing ved Aerospace and Defensemessen 2009 i Rio de Janeiro i Brasilien en SuperHornet flysimulator. Flysimulatoren var hoved-attraktionen på Boeings udstilling, som bestod af etcockpit med to sæder, der demonstrerede funktio-nerne i E-modellen med enkelt sæde og F-modellen(Foto: Boeing)
med to sæder. En 180-graders projektionsskærmgav en virtual-reality oplevelse med byer, skove, veje
og bygninger samt fjendtlige fly. Systemet simulerede luftkampe og luft-til-jord angreb, navigation ogbrug af missionssystemer. Og brugerne kunne også lette eller lande fra både landingsbaner og han-garskib. I oktober 2008 valgte det Brasilianske luftvåben F/A-18E/F Block II Super Hornet som et af
3
tre fly, der skal bedømmes under tilbudsfasen (RFP) i Brasiliens valg af kampfly. F/A-18E/F Block IISuper Hornet var blandt seks fly, som oprindeligt var med i opløbet. Brasilien forventes at underskriveden endelige kontrakt i slutningen af 2009. Den første ordre er på 36 fly med mulighed for udvidelse tilop mod 120 kampfly.
Flere oplysninger:www.asd-network.com/press_detail/20061/Boeing_to_Showcase_Super_Hornet_Flight_Simulator.htm
Aden-bugten, 9. april:
Ubemandet fly leverer værdifulde efter-
retninger ved Maersk Alabama
redningsaktion
Et ubemandet ScanEagle fly blev et betydeligt ogværdifuldt redskab i forbindelse med redningen afden amerikanske kaptajn, Richard Phillips, da hanFoto af redningsbåd fra Maersk Alabama optaget af etScanEagle fly. (Foto: US Navy)
blev holdt som gidsel af somaliske pirater. Ud for denafrikanske kyst kaprede fire pirater den 8. april detdanskejede containerskib Maersk Alabama, og gjor-
de dermed for første gang i næsten 200 år et skib under amerikansk flag til bytte for pirater. US NavySEAL’s efterfølgende skydning af tre pirater under redningen af Kaptajn Phillips er veldokumenteret.Den succesfulde afslutning på gidselsituationen blev i høj grad hjulpet af data, som blev leveret afScanEagle, mens dramaet stod på. Den 18 kg tunge ScanEagle er resultatet af et fælles samarbejdemellem Boeing og datterselskabet, Insitu Inc. Flyet indeholder et gyrostabiliseret kamera, som kanfølge både faste og bevægelige mål over længere tid. Med en flyvehøjde på 5.000 meter og kapacitettil at være i luften i mere end 20 timer, dag som nat, er det muligt at levere en konstant strøm af efter-retninger i realtid til flyets operatører på land. Under Maersk Alabama-aktionen leverede flyet bådestillbilleder og video fra sine kameraer og sensorer. Dette forsynede US Navy med afgørende data, ogforbedrede deres kendskab til situationen under selve konfrontationen.Flere oplysninger:http://pacificwingsmagazine.com/2009/05/02/uas-proves-worth-in-pirate-hostage-case/
4