Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 8. december 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jesper Wulff Pedersen



Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

5. kontor / 9. kontor

Sagsnr.: 2008-20-221-03273/ dep. sags. nr. 13650

Den 5. december 2008

FVM 611

 

 

 

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Kommissionen foreslÃ¥r, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslÃ¥r konkret, at grænseværdierne sættes ned for en række stoffer: benfuracarb, carbendazim, carbosulfan, dimethoate, ethephon, fenamiphos, fenarimol, methamidophos, methomyl, omethoate, oxydemeton-methyl, pirimiphos-methyl, procymidone, thiodicarb og vinclozolin. Disse grænseværdier er i dag fastsat i pesticidrammeforordningen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler og restkoncentrationer, den 8. december 2008 med henblik på vedtagelse.

 

EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne. Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et øget sundhedsbeskyttelsesniveau i Danmark.

 

Regeringen agter at støtte forslaget, idet det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et øget sundhedsbeskyttelsesniveau i Danmark.

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

5. kontor / 9. kontor

Sagsnr.: 2008-20-221-03273/ dep. sags. nr. 13650

Den 5. december 2008

FVM 611

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af pesticidrammeforordnings (396/2005) bilag II, hvor de vedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet. Forslaget vurderes samlet set at forøge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til ændring af bilag II til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen. 

 

Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-

varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommis-

sionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og

Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.

 

Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet

og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler og restkoncentrationer, den 8. december 2008 med henblik på vedtagelse.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Kommissionen foreslÃ¥r, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslÃ¥r konkret, at grænseværdierne sættes ned for en række stoffer: benfuracarb, carbendazim, carbosulfan, dimethoate, ethephon, fenamiphos, fenarimol, methamidophos, methomyl, omethoate, oxydemeton-methyl, pirimiphos-methyl, procymidone, thiodicarb og vinclozolin. Disse grænseværdier er i dag fastsat i pesticidrammeforordningen.

 

Ændringer i grænseværdierne kan bl.a. ske, hvis ny information om toksikologi, forbrugereksponering eller forventede restindhold er blevet tilgængelig.

 

Medlemsstaterne bruger sådanne informationer i en evaluering af maksimalgrænseværdierne for de aktuelle stoffer.

 

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne.

Hvis der ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt er behov for at ændre grænseværdierne, foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende grænseværdier.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Forslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark. Iht. pesticidrammeforordningens art. 34 fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.

 

Konsekvenser

Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra EFSA af de pågældende aktivstoffer. EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder en sundhedsmæssige risiko for forbrugerne.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et øget sundhedsbeskyttelsesniveau i Danmark.

 

Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Fødevareforordningen, ligesom §2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.

 

Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III og IV.

 

Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor forslaget kan støttes.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.