Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag).
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri5. kontor / 9. kontor Sagsnr.: 2008-20-221-03272/ dep. sags. nr. 13650 Den 5. december 2008 FVM 610
|
Notat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslår konkret, at grænseværdierne for to stoffer, Azoxystrobin og fludioxonil,  bliver forhøjet i forhold til den generelle grænseværdi. Disse grænseværdier er i dag fastsat i pesticidrammeforordningen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler og restkoncentrationer, den 8. december 2008 med henblik på vedtagelse.
EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne. Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesniveauet i Danmark bliver derfor ikke forringet.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU, og idet de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdierne vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontor / 9. kontor Sagsnr.: 2008-20-221-03272/ dep. sags. nr. 13650 Den 5. december 2008 FVM 610
|
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordnings (396/2005), hvor de vedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag II, mens de midlertidige EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag III. Forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Baggrund    Â
Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Â
Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler og restkoncentrationer, den 8. december 2008 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslår konkret, at grænseværdierne for to stoffer, Azoxystrobin og fludioxonil,  bliver forhøjet i forhold til den generelle grænseværdi. Disse grænseværdier er i dag fastsat i pesticidrammeforordningen.
Ændringer i grænseværdierne kan bl.a. ske ved, at der bliver ansøgt om tilladelse til brug af stoffet i EU eller, at der bliver ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder rester af stoffet. Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt.
Så længe, der ikke er ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet, eller ansøgt om brug af stoffet i EU, fastsætter pesticidrammeforordningen en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.
De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, udarbejder en evaluering af grænseværdierne for disse stoffer.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigt acceptable foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark. Iht. pesticidrammeforordningens art. 34 fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Â
Konsekvenser
Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra EFSA af de pågældende aktivstoffer. EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne.
Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesniveauet i Danmark bliver derfor ikke forringet.
Â
Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Fødevareforordningen, ligesom §2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III og IV.
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Fødevarestyrelsen vurderer, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor forslaget kan støttes.
Â
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.