Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 26. november 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat fra Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-20. november 2008.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jesper Wulff Pedersen


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWP

Den 25. november 2008

FVM 606

 

 

 

 

 

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-20. november 2008

 

1. Sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik

Der blev med kvalificeret flertal opnået politisk enighed i Rådet efter, at Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse den 19. november 2008. Danmark støttede kompromiset. Følgende punkter i kompromiset kan fremhæves:

 

Den generelle modulation stiger med 2 % i 2010 og 1 % i hvert af årene 2011, 2012 og 2013. Den generelle modulation er i 2013 dermed 10 % af den udbetalte støtte over bundgrænsen på 5.000 € per bedrift. Der bliver indført progressiv modulation på 4 % for støttebeløb udover 300.000 € per bedrift.  Den nationale medfinansiering bliver sænket til 25 % for de nye modulerede midler. Under landdistriktspolitikken blev der mulighed for at fokusere på mælk som en ny udfordring samt innovation relateret til de 4 oprindelige udfordringer klimaforandring, vedvarende energi, vandforvaltning og biodiversitet. I forhold til samarbejdsprojekter om innovation kan det nu ske med 2 ud af 3 mulige parter. Der blev endvidere givet mulighed for yderligere omstruktureringsstøtte under landdistriktspolitikken til specifikke sektorer med en reduktion i den direkte støtte på over 25 %, hvilket reelt dækker tobakssektoren.

 

Under artikel 68 kan op til 10 % af den direkte støtte fra 2010 anvendes til blandt andet miljøtiltag, kvalitet, dyrevelfærd, forsikringsordninger, gensidige fonde og støtte til særligt sårbare områder eller sektorer. Der er en generel begrænsning på 3,5 % for de ordninger, der ikke falder under grøn boks kriterierne i WTO. Miljøforanstaltninger, der falder under disse grøn boks kriterier, kan dog overskride loftet på 3,5 %, og dette skal i så fald notificeres til Kommissionen. De 12 nye medlemsstater får endvidere mulighed for at anvende op til 90 mio. €, således at de kan anvende op til 10 % af, hvad der svarer til deres fuldt indfasede direkte støtte, til artikel 68. Der kan desuden ydes national støtte til mælkesektoren under artikel 68. Der blev endvidere mulighed for at overføre uforbrugte midler under enkeltbetalingsordningen til foranstaltninger under artikel 68 med en sikkerhedsmargin på 0,5 % og op til maksimalt 4 % af det samlede loft for enkeltbetalingen per medlemsstat. Disse midler kan alternativt overføres til landdistriktspolitikken.

 

Der vil ske afkobling af yderligere sektorer som markafgrøder, durum hvede, olivenolie og humle fra 2010, tørret foder, kartoffelstivelse (forarbejdningsstøtte), hør og hamp fra 2012 samt oksekød (undtagen ammekopræmier), ris, nødder, frø, proteinafgrøder og kartoffelstivelse (støtte til landmanden) senest fra 2012. Den koblede støtte til energiafgrøder afskaffes helt. Den midlertidige koblede støtte til bløde bær opretholdes til 2012 og afkobles derefter. Der gives endvidere mulighed for øget afkobling af koblet støtte til frugt og grønt. Den produktionsbegrænsende brakordning ophæves. Der bliver endvidere fra 2010 mulighed for at anvende en minimumsgrænse på op til 5 hektar i forhold til udbetaling af direkte støtte, hvor udgangspunktet er en minimumsgrænse på 1 hektar. Der introduceres desuden nye mekanismer for fordelingen af den afkoblede støtte under den såkaldte historiske model. Kommissionen har endvidere afgivet en Kommissionserklæring om, at der senest ved udgangen af 2012 skal udarbejdes en fremskridtsrapport om afkobling.  

 

Mælkekvoterne øges gradvist med 1 % om året i 5 år fra 2009 og er helt væk i 2015. Italien får dog stigningen på 5 % allerede i 2009, men der sker en forøgelse til 150 % af den normale superafgift ved kvoteoverskridelser i 2009/2010 og 2010/2011 med mere end 6 % i forhold til kvoteniveauet i 2008/2009. Derudover sker der en teknisk tilpasning af fedtreguleringen, der giver Danmark en yderligere stigning på over 2 % allerede fra 2009. Det vil sige en stigning i den danske mælkekvote på i alt over 7 %. Kommissionen vil endvidere evaluere mælkekvoterne i lyset af markedssituationen i både 2010 og 2012.

 

Der sker en øget markedsorientering blandt andet via en afskaffelse og modernisering af en række støtteordninger, som for eksempel intervention af korn og kvoter for kartoffelstivelse. Kommissionen forpligter sig til løbende at arbejde med forenkling af den fælles landbrugspolitik, og der sker allerede visse forenklinger i forhold til krydsoverensstemmelse. Kommissionen og Rådet afgiver endvidere en erklæring om, at Kommissionen skal undersøge de forskellige niveauer for direkte støtte i medlemsstaterne efter 2013.

 

2. Skolefrugt

Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed i Rådet efter, at Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse den 19. november 2008. Budgetrammen på 90 mio. € om året blev fastholdt, og der blev givet mulighed for anvendelse af forældrebetaling.

 

3. GMO soja MON 89788

Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslaget om markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO soja MON 89788. Kommissionen kan herefter vedtage forslaget.

 

4. EU/Norge fiskeriforhandlinger 2009

Medlemsstaterne tilkendegav deres holdninger forud for den anden runde af konsultationer med Norge. Der ville i forhandlingerne være fokus på discard, planen for torsk i Nordsøen, år til år kvotefleksibilitet, TAC-niveauet for fælles bestande i Nordsøen og udveksling af fiskerimuligheder.

 

5. Afrapportering om polsk kontrol af torskefiskeri

Kommissionen orienterede kort om den polske kontrol af torskefiskeri i Østersøen. Kommissionen fandt, at der var sket fremskridt i den polske fiskerikontrol, og Kommissionen fremhævede, at Polen i juni 2008 frivilligt havde lukket for torskefiskeriet i den østlige del af Østersøen i resten af 2008.

 

6. Ny fiskerikontrolforordning

Kommissionen præsenterede forslaget til en ny kontrolforordning.

 

7. Tilpasning af torskegenopretningsplanen

Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed i Rådet. Planen vil dække fire bestande i Kattegat, Skagerrak, Nordsøen, den østlige del af den Engelske Kanal og farvandene vest for Skotland samt det Irske Hav. Der blev for alle bestande sat et mål for fiskeridødeligheden på 0,4. Der blev endvidere fastlagt regler for fastlæggelse af niveauerne for TAC og fiskerindsats. Planen indebærer desuden blandt andet, at den tidligere havdageordning, erstattes af en kW-dageordning, der regulerer fiskeriet ud fra fartøjernes motorkraft. Der bliver endvidere mulighed for at tildele ekstra fiskeriindsats til fiskere, der anvender særligt selektive redskaber og reducerer discard.

 

8. Strategi for akvakultur

Der var en drøftelse på basis af spørgsmål fra formandskabet. Kommissionen vil fremlægge en meddelelse med en strategi for europæisk akvakultur i 2009.

 

9. Forenkling af fiskeripolitikken

Kommissionen orienterede om status for forenklingen af fiskeripolitikken, og fremover ville denne afrapportering ske i forbindelse med den generelle forenklingsproces. Kommissionen ville dog fremkomme med en endelig afrapportering for perioden 2006-2008 i foråret 2009.

 

10. Flerårig plan for sild vest for Skotland

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

11. RÃ¥dskonklusioner om import af levnedsmidler, foder, dyr og planter

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

12. Mærkning af foder

Punktet var ikke på dagsordenen.