Får den danske kylling ikke sin lovede EU særstatus nu,
er der risiko for at erhvervet dør i Danmark.
Forord:
I ønsket om at skabe den bedste slagtekylling for forbrugerne, har den danske slagtefjerkræbranche i fællesskab, udviklet og gennemført den danske salmonella handlingsplan siden begyndelsen af 1996, med dokumenterede positive resultater for forbrugeren. I dag bæres de omfattende omkostninger alene af erhvervet selv, hvorfor den konsekvent manglende indsats hos vores udenlandske kollegaer er voldsom konkurrenceforvridende – også på hjemmemarkedet, hvor nogle store danske kæder fravælger dansk kylling til fordel for udenlandsk kylling.
Alle de politiske krav har erhvervet levet op til i mere end 10 år - mens EU har udskudt salmonellaplanen til 2011 i det øvrige EU. I 2011 kan de øvrige EU lande fortsat ikke leve op til den danske salmonella handlingsplan.
Politisk situation:
Den
3. november var der møde i zoonosearbejdsgruppen i EU, omkring Danmarks
ansøgning om
særstatus for den danske salmonellafrie kylling. Modstanden kommer fra vores
nabolande Tyskland, Finland og Sverige. Fødevarestyrelsen siger at Sverige og Finland
har en form for "veto - ret" imod Danmarks ønske om særstatus. Begge
lande fik særstatus i forbindelse med deres optagelse i EU. Hvis ovenstående
står til troende, at de danske myndigheder ikke får sikret dansk kylling en EU
særstatus allerede nu, er det ikke mindre end en katastrofe for danske
kyllingeproducenter. – også i vores dialog med kæderne – omkring mere dansk
kylling i salgskummerne.
Ã…rsag til modstand:
Sverige og Finland har nydt godt af deres særstatus, gennem mindre import. Tyske leverandører står i dag bag hovedparten af de til tilbagetrækninger Fødevarestyrelsen har krævet i 2008, hvorfor de vil få sværere ved at leverer kyllingekød til de danske kæder fremover i fald at Danmark måtte opnå særstatus på kyllingekød.
Angrebsvinklen
er: at
salmonellaforekomsten ikke må overstige 2.0 %, i noget led af produktionskæden.
(Den danske salmonella handlingsplan – kort fortalt er vedhæftet som bilag).
Den danske statistik ødelægges i 2007, af et enkeltstående uheld hos rugeægs
producenten Danhatch, så de for hele året ikke levede op til deres delmål, men
endte på 3.1 %. For hele slagte kylling området holdes gennemsnittet under de krævede
2.0 % - også i 2007 - så overordnet er det krævede niveau i orden. Det danske
test - setup er meget finmasket både i rugeægs - og slagtekylling ledet, og vi
vil gå så langt at sige, at vi finder hvad der er! Faktisk er den danske
salmonellasituation mindst lige så god som i Sverige, som i øvrigt oplyst af
myndighederne, har haft mindst 8 salmonellatilfælde i 2008.
Nævnte zoonosearbejdsgruppe har EFTER, Danmark indsendte sin ansøgning til EU, udarbejdet et regelsæt for hvad der populært sagt â€skal til†for at et land kan fÃ¥ særstatus pÃ¥ salmonellaomrÃ¥det for kyllingekød og æg. Dvs. EU har kendt til de danske salmonellaforhold, FØR udarbejdelse af minimumskriterierne for særstatus. Kravene er som ovenfor nævnt bl.a. maksimalt en salmonella forekomst pÃ¥ 2,0 % i alle led i en periode pÃ¥ 2 Ã¥r. Vi mener, at den for høje forekomst hos Danhatch i 2007 er et enkelt forestÃ¥ende tilfælde, der er opstÃ¥et pga. at én foderfabrik leverede samme salmonellatype ud til rugeægsproduktionen. Udbruddet blev opdaget, fabrikken blev taget ud af produktion med det samme og alle dyr blev slÃ¥et ned. Udbruddet blev hÃ¥ndteret effektivt, og der sÃ¥s ingen effekt pÃ¥ antal kyllinger eller mennesker smittet efterfølgende. Derfor mener vi, at udbruddet mÃ¥ betragtes som force - majour.
Konsekvens:
Afgørelsens time er på det næste SKOFKA møde medio december måned 2008. Alternativerne er: Enten får Danmark særstatus, alternativt udsættes beslutningen til reelt 2010. I den mellemliggende periode, skal den danske kylling produktion belastes af de markante årlige ekstraomkostninger i omegnen af 100 millioner kr., som handlingsplanen koster hver eneste år. En omkostning, som aftagerne ikke ønsker at bidrage til. Den danske stat har også investeret meget i fødevaresikkerhed på kylling området, der risikerer at være spildt – hvis Danmark ikke får særstatus.
Danmark får alle omkostninger i endnu flere år - mens de øvrige EU lande ikke kontrolleres. Er det ikke konkurrenceforvridende at tvinge til at agerer som om kylling erhvervet i Danmark har en særstatus, uden at vi får den?
Vores ønske til Fødevareudvalget:
Med Jer, politikere ønsker vi at fÃ¥ skabt en konstruktiv dialog til, hvad der skal â€tilâ€, sÃ¥ EU status kan blive en realitet for den danske kylling NU. DFP ser en meget stor udfordring for at pÃ¥virke Jeres svenske, finske og tyske kollegaer før mødet i SKOFKA og øvrige EU-møder. BÃ¥de relevante politikere og embedsfolk. I som medlemmer af Folketingets fødevareudvalg er en væsentlig nøgle til forstÃ¥elsen af udfordringer omkring dansk EU status.
DOKUMENTATION: WWW.DFP:NU
APPENDIX: Kylling Kort
Kædernes magt er enorm og importen er nu ca. 50% af det samlede salg pÃ¥ hjemmemarkedet: Kæderne kan være bedøvende ligeglade med, at de sælger syge udenlandske kyllinger. For med en holdbarhedsdato pÃ¥ 8 dage, behøver de ikke tilbagekalde noget som helst, nÃ¥r de bliver fanget i en â€case by case†kontrol. NÃ¥r Fødevarestyrelsen kræver en tilbagetrækning, er de syge udenlandske kyllinger allerede solgt, og spist. Kæderne overholder ikke den danske salmonellahandlingsplan, ogsÃ¥ selv om de pÃ¥stÃ¥r det modsatte.
DFP spørger sig selv om de danske kæder overhoved vil den danske kylling?
Ifølge kæderne er den udenlandske kylling billigere i indkøb. DFP spørger: Hvorfor har de udenlandske kyllingeprodukter og de danske kyllingeprodukter samme udsalgspris i eksempelvis Dansk Supermarked?
Formand: Bo Wieck – Hansen
Direkte tlf.: 29 29 49 99
Mail: [email protected]