NÆRHEDSNOTAT

vedrørende

forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet

(KOM (2008) 553 endelig)<DOCUMENT_ST

 

1. Formålet med forslaget

Kommissionen har den 18. september 2008 fremsat et forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 24. september 2008.

 

Den foreslåede forordning vil skulle erstatte Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændringer.

 

Forslaget til forordning har ifølge Kommissionen bl.a. til formål at forbedre beskyttelsen af dyr på aflivningstidspunktet, at fremme innovation i forbindelse med bedøvelses- og aflivningsteknikker og at sikre lige vilkår i det indre marked for de berørte virksomheder. Kommissionen anfører endvidere, at de tekniske krav i direktiv 93/119/EF aldrig er blevet ændret, selv om der er blevet indført ny teknologi, hvorfor visse standarder i direktivet er forældede.

 

Forslaget finder anvendelse på aflivning af dyr, der holdes med henblik på fremstilling af fødevarer, uld, skind, pelsværk og andre produkter, jf. artikel 1, stk. 1. For så vidt angår fisk gælder alene forslagets artikel 3, stk. 1, hvorefter dyr ved aflivning skal skånes for smerte, der ikke kan undgås, og for psykisk belastning eller lidelse.  

 

Forslaget finder ifølge artikel 1, stk. 2, litra a, ikke anvendelse på dyr, der aflives

 

i)                    i forbindelse med tekniske eller videnskabelige forsøg udført under tilsyn af den kompetente myndighed,

ii)                   i forbindelse med jagt,

iii)                 i forbindelse med kultur- eller sportsarrangementer eller

iv)                 af en dyrlæge som led i udøvelse af erhvervet som dyrlæge.

   

Endvidere finder forslaget ikke anvendelse på fjerkræ, kaniner og harer, der af deres ejer slagtes uden for et slagteri til ejerens eget forbrug, jf. artikel 1, stk. 2, litra b.

 

Forslaget indeholder en række generelle bestemmelser om aflivning af dyr og dermed forbundne aktiviteter, herunder en bestemmelse om, at en række slagteoperationer kun må udføres af personer med et relevant kompetencebevis. Herudover fastsætter forslaget en række supplerende krav til slagterier, ligesom der bl.a. fastsættes regler om sanering og nød-aflivning af dyr og om oprettelse af såkaldte nationale referencecentre, som bl.a. skal yde videnskabelig og teknisk ekspertbistand i forbindelse med godkendelse af slagterier og vurdere nye bedøvelsesmetoder.

 

For så vidt angår aflivningsmetoder følger det af artikel 4, stk. 1, at dyr kun må aflives med en metode, som medfører øjeblikkelig død, eller efter forudgående bedøvelse. Hvis religiøse ritualer foreskriver sådanne metoder, kan dyr efter artikel 4, stk. 2, aflives uden forudgående bedøvelse, forudsat at aflivningen finder sted på et slagteri. Medlemslandene kan dog beslutte ikke at anvende undtagelsen i artikel 4, stk. 2.

 

Et grundnotat om forslaget er under udarbejdelse og vil snarest blive sendt til Folketinget.  

 

2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Kommissionen har om forholdet til nærhedsprincippet anført, at formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene selv.

 

Kommissionen henviser i den forbindelse til, at produkter, der fremstilles i forbindelse med aflivning af dyr, handles frit inden for EU. Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår det bedøvelses- og fastholdelsesudstyr, der anvendes ved aflivning af dyr. Forskelle i medlemslandenes regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet påvirker derfor konkurrenceevnen hos slagterier, landbrugere, rugerier og producenter af aflivningsudstyr.

 

En foranstaltning på fællesskabsplan vil ifølge Kommissionen sandsynligvis have en mere sammenhængende virkning og vil bedre kunne opfylde de mål, som forslaget forfølger.

         

Kommissionen fremhæver endvidere, at forslaget omhandler et område, der i forvejen i vidt omfang er harmoniseret ved anden fællesskabslovgivning, at forslaget ikke finder anvendelse på aflivning af kæledyr og på aflivning i forbindelse med jagt og sportsaktiviteter, og at forslaget tager hensyn til at sikre respekten for religiøse ritualer, kulturelle traditioner og regionale skikke.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget omhandler et område, der allerede på nuværende tidspunkt i vidt omfang er harmoniseret ved Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændringer.