Vingsted, den 18. november, 2008.
Danmarks Sportsfiskerforbunds ålenotat – udarbejdet med henblik på foretræde for Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Det Internationale HavundersøgelsesrÃ¥d – ICES – har fastslÃ¥et, at den europæiske Ã¥l er uden for sikre biologiske grænser, og at det nuværende fiskeri ikke er bæredygtigt. Formuleringen â€uden for sikre biologiske grænser†betyder, at bestanden i øjeblikket er sÃ¥ lille, at der ikke kan gives garanti for, at Ã¥len vil kunne overleve som art. Eksempelvis er antallet af glasÃ¥l, der ankommer til Europas kyster, blevet reduceret med 99 % siden 1980’erne.
På baggrund af rådgivningen fra ICES har EU-landene vedtaget en rådsforordning, der pålægger medlemslandene at udarbejde en forvaltningsplan og sikre, at de nødvendige reduktioner i fiskeriindsatsen gennemføres. Formålet med planen er at sikre ålens overlevelse som art.
Elementerne i planen er, at der i saltvand enten skal gennemføres en indsatsreduktion på mindst 50 % eller andre begrænsninger, der medfører en reduktion i ålefangsterne på mindst 50 % i forhold til perioden 2004 – 2006. For ferskvandsområder er målsætningen den, at mindst 40 % af biomassen af voksne ål skal undslippe tilbage til havet set i forhold til det bedste skøn over den ålebiomasse, der ville undslippe, hvis bestanden ikke var udsat for menneskeskabt påvirkning.
Det er ubetinget positivt, at EU-landene i fællesskab ønsker at redde ålen; i øvrigt i sidste øjeblik, for situationen er meget alvorlig. Faktisk så alvorlig, at der skal indføres drastiske restriktioner, hvis ålen skal reddes.
ICES fastslår således i en rapport[1], at det nuværende fiskeri skal reduceres med mindst 90 % overalt i Europa for at sikre den nødvendige fremgang i ålebestanden. Hvis denne reduktion indføres, vil det tage mindst 180 år for ålebestanden at nå op på et stabilt og sundt niveau – se figur 6.7, som er fra ICES-rapporten1. Værdien 0,1 på x-aksen svarer til en reduktion i fiskeridødeligheden på 90 %.
Figuren viser også, at en reduktion i fiskeriet på 95 % (se under 0,05 på figuren) vil betyde, at det vil tage mindst 110 år at nå i mål. Hvis reduktionen bliver på 85 % eller mindre, vil ålebestanden kun gå én vej – mod sin sikre undergang.
Â
Set i lyset af ICES’ rÃ¥dgivning er EU-forordningen derfor grundlæggende utilstrækkelig, men formuleringerne – â€en reduktion i Ã¥lefangsterne pÃ¥ mindst 50 %†og â€mindst 40 % af biomassen af voksne Ã¥l skal undslippe tilbage til havet†– gør det dog muligt for de enkelte lande at gennemføre de nødvendige initiativer, som kan redde Ã¥len.
Muligheden for at vise de andre lande i EU, at vi i Danmark tager Ã¥lens redning meget alvorligt blev dog ikke grebet af Fødevareministeriet – snarere tvært imod. Udkastet til den danske forvaltningsplan, som netop har været i høring, viser desværre meget tydeligt, at planen snarere gÃ¥r ud pÃ¥ at sikre Ã¥lefiskeriet nogle fÃ¥ Ã¥r ud i fremtiden end at sikre Ã¥lens overlevelse. Â
Denne pÃ¥stand baserer vi pÃ¥, at der pÃ¥ de væsentligste omrÃ¥der ikke gennemføres de nødvendige initiativer. DTU, Aqua, som rÃ¥dgiver Fødevareministeriet i fiskeribiologiske spørgsmÃ¥l, har i et notat beskrevet, hvad der skal til for at leve op til forordningens mÃ¥l[2]. PÃ¥ ferskvandsomrÃ¥det vurderer DTU, at følgende skal sættes i værk: â€Forvaltningsplaner for ferskvand med en 40 % mÃ¥lsætningen vil betyde at det nuværende fiskeri (31 tons) skal udfases, og herudover skal produktionen yderligere forøges med ca. 340 tons blankÃ¥l for at nÃ¥ 40 % mÃ¥lsætningen. Forøgelsen kan muligvis opnÃ¥s ved habitatsforbedringer, bedre drift og kontrol af Ã¥lepas, løsning af evt. problemer ved vandindtag ved ferskvandsdambrug og vandkraftturbiner samt udsætninger i størrelsesordenen 5 - 6 tons glasÃ¥l Ã¥rligt.â€
Ålens overlevelse skal altså blandt andet sikres ved at stoppe al fiskeri i ferskvand og desuden årligt udsætte 5-6 tons glasål. Hvad står der i udkastet til den danske forvaltningsplan om disse to vigtige elementer? Med hensyn til fiskeri i ferskvand lægges der op til, at det stadig skal være muligt at drive erhvervsfiskeri, så på det område ignoreres rådgivningen fra DTU Aqua. Samtidig vil det også indtil 2014 være muligt for fiskeriberettigede at anvende redskaber, der kan spærre op til 1/3 af fiskevandets bredde. Det betyder for eksempel, at en lodsejer indtil 2014 fuldt lovligt vil kunne sætte et bundgarnslignende redskab på 333 meter, hvis søen det pågældende sted er 1000 meter bred.
Hvordan ser det sÃ¥ ud med muligheden for at kunne udsætte de 5-6 tons glasÃ¥l – og vil udsætningerne i givet fald kunne redde Ã¥len fra at uddø? Her er det vigtigt at bemærke, at det aldrig er dokumenteret, at udsætninger af glasÃ¥l vil kunne bidrage positivt til at øge gydebestanden i Sargassohavet. Men selv hvis det mod forventning skulle vise sig at være tilfældet, er det ikke sandsynligt, at denne løsning kan bruges. DTU skriver sÃ¥ledes i notatet: â€Det konkluderes at forvaltningsmÃ¥let pÃ¥ 40 % kun kan nÃ¥s ved meget store udsætninger, som vil være meget kostbare at foretage og sandsynligvis umulige at fremskaffe grundet den generelle dÃ¥rlige situation for bestanden.â€2
I Danmark er de indre farvande meget vigtige opvækstomrÃ¥der for Ã¥len. Derfor foreslÃ¥r DTU Aqua i notatet, at der laves en fælles forvaltningsplan for bÃ¥de ferskvand og saltvand. DTU Aqua begrunder deres anbefaling sÃ¥ledes: â€Forordningen fokuserer pÃ¥ produktionen af blankÃ¥l i ferskvand, hvilket ikke er det væsentligste produktionsomrÃ¥de for blankÃ¥l i Danmark, som er de lavvandede saltvandsomrÃ¥der. Det synes derfor ikke hensigtsmæssigt at have en 40 % mÃ¥lsætning i ferskvand, der medfører, at alt fiskeri skal forbydes, og at de samme Ã¥l, der er fredet i ferskvand, herefter kan fanges i saltvand under udvandring mod gydepladserne. Det anbefales derfor, at der udarbejdes én forvaltningsplan for bÃ¥de saltvand og ferskvand.â€2
Det bør her nævnes, at forholdene i Sverige meget minder om de danske med de vigtigste produktionsområder i marine områder, og derfor har de svenske myndigheder (Fiskeriverket) i den svenske forvaltningsplan foreslået, at der laves en fælles plan for salt- og ferskvand.
Men i Danmark blev eksperternes rÃ¥dgivning fuldstændigt forbigÃ¥et. Ã…rsagen til det er med stor sandsynlighed, at en fælles forvaltningsplan for salt- og ferskvand – ifølge DTU – vil betyde, at fiskeriet i saltvand helt skal ophøre2.  Â
Konklusionen for ferskvandsdelen er derfor, at de tre væsentligste rÃ¥d – stop for al fiskeri, udformning af en fælles forvaltningsplan for bÃ¥de fersk- og saltvand samt udsætning af 5-6 tons glasÃ¥l – enten blev ignoreret eller med meget stor sandsynlighed ikke kan gennemføres. Det er derfor højst usandsynligt, at forordningens mÃ¥l i ferskvand med de 40 % udtræk af blankÃ¥l kan opnÃ¥s i danske farvande. Â
Da alle blankål fra Østersøområdet – Østersøen alene er 377.000 km2 og hertil skal lægges de i tusindvis af km2 opvækstområder i ferskvand i Sverige, Finland, de baltiske lande, Polen og Tyskland – skal passere gennem de indre danske farvande på deres vej mod Sargassohavet kunne en reduktion af fiskeridødeligheden i de danske saltvandsområder på mindst 90 % måske redde ålebestanden i vores del af Nordeuropa. Men udkastet til planen viser, at overliggeren også her sættes meget lavt.
Ud fra fangstdata fra 21 fritidsfiskere har man beregnet, at forbud mod rekreativt rusefiskeri i perioden 10. maj – 31. juli samt stop for brug af pæleruser og krogliner vil medføre en halvering i fritidsfiskernes Ã¥lefangster. Der findes cirka 30.000 fritidsfiskere i Danmark, som alle per definition dyrker redskabsfiskeri som en hobby. Danmarks Sportsfiskerforbund mener ikke, at det er rimeligt, at 21 personers Ã¥lefiskeri ekstrapoleres til 30.000 fritidsfiskeres, og at disse meget usikre fangstdata efterfølgende danner grundlag for en forvaltningsplan, der skal redde en stærkt truet art. Den enorme statistiske usikkerhed burde medføre en anderledes forsigtig tilgang. Den foreslÃ¥ede tidsbegrænsning kan lige sÃ¥ vel resultere i en fangstreduktion pÃ¥ 10 % i stedet for de ønskede 50 %. Det undrer i den forbindelse meget, at forsigtighedsprincippet ikke er blevet anvendt. Danmarks Sportsfiskerforbund frygter under alle omstændigheder, at den foreslÃ¥ede tidsbegrænsning ingen positiv effekt vil fÃ¥ pÃ¥ Ã¥lebestanden, idet hovedtrækket af blankÃ¥l finder sted efter den 31. juli.  Â
Reduktionen i erhvervs- og bierhvervsfiskernes ålefiskeri skal ske ved, at der udstedes tilladelser til personer, der har fanget en defineret mængde ål i perioden 2004-2007. Formålet er at halvere mængden af redskaber. Forordningen gør det ellers også muligt at halvere ålens fiskeridødelighed ved at sikre, at der kun fanges halvt så mange kg ål. Men den danske plan fokuserer udelukkende på at gennemføre en halvering af fiskeri-indsatsen. Problemet ved det er, at det ikke nødvendigvis betyder en halvering i fangsterne. DTU skriver således i deres notat2:
â€Alene en nedbringelse af antal registrerede redskaber (option i) giver ikke nødvendigvis en reduktion i fangstmængden, idet der er stor forskel pÃ¥ fangsten i det enkelte redskab, og det mÃ¥ derfor være forvaltningsmæssigt nødvendigt at følge forordningens kombination (option ii) af reduktion i indsats med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ en 50 % reduktion i den samlede danske fangst.â€
Selv om DTU her pointerer, at det vil være â€nødvendigt†ogsÃ¥ at fokusere pÃ¥ fangsterne for at sikre, at fiskeridødeligheden halveres, sÃ¥ indgÃ¥r en regulering af fangsterne som før nævnt ikke i den danske Ã¥leplan. Det er derfor meget sandsynligt, at fangsten af blankÃ¥l i de danske farvande ikke bliver halveret, som jo ellers er formÃ¥let med forvaltningsplanen.
Vi er samtidig bekendt med, at grænsen for, hvor mange kg ål, der skal være fanget i perioden 2004-2007 for at kunne opnå tilladelse til fiskeri, er under voldsomt pres. Hvis grænsen lempes, vil resultatet blive endnu dårligere end de krævede 50 %. Dette tal skal sættes op mod minimums-anbefalingen fra ICES: En reduktion på mindst 90 %.
Det er vigtigt at erindre, at åleplanen er sat i verden for at redde en art, som netop nu balancerer på grænsen af udryddelse. Hvis vi ikke gør det rigtige nu, har vi om få år sandsynligvis forpasset chancen – og endnu en art er definitivt forsvundet.
Vigtigheden af, at det er nu eller aldrig, kan ikke overdrives: Den nuværende bestand af blankål og store gulål i de danske farvande er et resultat af et indtræk af glasål, som fandt sted for 10-15 år siden. Dengang var indtrækket af glasål mindst ti gange større end det, som rammer vore kyster i disse år. Derfor vil et totalt stop for fiskeri nu og her få en relativ stor positiv effekt, idet årgangene af voksne ål er relativt store. Venter vi derimod bare nogle få med at gennemføre fangstforbuddet, vil bestanden af voksne ål i vore farvande være meget mindre, og den positive effekt på gydebestanden vil være stærkt begrænset.
Set i lyset af, at bestanden allerede nu er uden for sikre biologiske grænser kan det derfor undre, at eksperternes rådgivning, som refereret i dette notat, ikke er taget til efterretning. Den danske forvaltningsplan i dens nuværende udformning vil ifølge eksperterne ikke redde ålen. Vil Folketingets partier påtage sig det ansvar?
Notatet er udarbejdet af Danmarks Sportsfiskerforbund, KME. Vingsted, den 18. november, 2008.
Bilag 1. Artikel fra Politikens netavis, 4. november 2008.
Bilag 2. Pressemeddelelse fra Danmarks Sportsfiskerforbund. Totalforbud mod at fange ål. Vedlagt som PDF-fil.
Bilag 1.
Af Rasmus Bech
Som alle de øvrige ålefiskende europæiske lande er også Danmark blevet
pålagt at lave en såkaldt ålehandlingsplan, der skal hindre en stærkt truende
udryddelse af ålen.
Den danske rammeplan er blevet udformet af Fødevareministeriet, og den har
netop været ude til høring i interesseorganisationerne, bl.a. hos
erhvervsfiskerne, fritidsfiskerne og i forskerkredse. Derfor vides det endnu
ikke, hvordan den endelige plan kommer til at se ud.
Ã…len mest truet blandt 150 arter
Men både i det internationale havforskningsråd ICES og i Danmarks
Sportsfiskerforbund er det opfattelsen, at rammeplanen mere tager sigte på at
beskytte fiskeriet end at beskytte ålen.
Begge steder mener man, at kun et totalt forbud mod ålefiskeriet vil have nogen
effekt. Ellers står ålen foran udryddelse. Situationen er alarmerende, mener
man.
»Blandt de 150 fiskearter, vi følger og skriver årlige rapporter om, er ålen
den absolut mest truede«, siger forsker Henrik Sparholt fra det internationale
havforskningsråd, ICES. Sparholt var leder af åleforskningsprojektet på
Galathea3-ekspeditionen.
Ålen måske væk om 30 år
Havforskningsrådet, der har hovedkvarter i København, har hvert år siden 1998
anbefalet et fiskeristop i kombination med handlingsplaner – men i 2006
skærpede man sit råd til Danmark og de øvrige europæiske ålefiskende lande:
Stop al fiskeri.
»Det er vores vurdering, at ministeriets åle-handlingsplan bare i sin nuværende
form er en dødsdom over ålen. Og da planen er under stærkt pres fra
fiskerierhvervet, er der fare for, at den bliver endnu mindre restriktiv«,
siger biolog Kaare Manniche Ebert, Danmarks Sportsfiskerforbund.
»Hvis ikke der sker noget drastisk, vil ålen måske være væk om 20-30 år«.
Det er tanken, at åle-handlingsplanen, der skal vurderes af EU-kommissionen,
skal træde i kraft til sommer. Det sagde fødevareminister Eva Kjer Hansen (V),
da hun på Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby ved København deltog i en
temadag om ålens fremtid.
Minister: »Alvorlig udmelding«
»Udmeldingen om udryddelsen af ålen skal tages meget alvorligt«, sagde Eva Kjer
Hansen til de 130 deltagere i temadagen, hvor frokosten bød på – røget ål.
»Der er mange stærke følelser forbundet med ålen, og ålefiskeriet i Danmark er
meget traditionsbundet. Der fiskes i salt- og ferskvand, og der er derfor mange
hensyn at tage. Alle er enige om, at der er et behov for at beskytte ålen, men
der er forskellige meninger om hvordan. Det kigger vi nu på i ministeriet«.
»Vi skal have ålen stærkere tilbage, men ikke med begrænsninger, der er hårdere
end nødvendigt«, lød det fra ministeren.
Kritik af handlingsplanen
Og det er disse ord, der får forskellige forskere til at sige, at den danske
handlingsplan mere vil gå i retning af at beskytte fiskerierhvervets interesser
end at sikre ålens overlevelse.
»Planen går ganske enkelt ud på at redde fiskeriet«, lyder det kontant fra
biolog Kaare Manniche Ebert, der var blandt dem, der lyttede til Eva Kjer
Hansen.
Forsker: Giv kompensation til fiskerne
»Sådan ser det ud lige nu. Planen synes at tage mere hensyn til erhvervet end
til ålen«, siger forsker Henrik Sparholt – der som et kompromis foreslår
ministeriet at udstede et tre-Ã¥rigt fiskeforbud, eventuelt i kombination med
udsættelse af opdrættede ål.
»Jeg forstår ikke helt beskyttelsen af erhvervet«, lyder det fra Sparholt.
»For 50 år siden var ålefiskeriet det økonomisk vigtigste fiskeri i Østersøen,
men siden har været i tilbagegang. Og i dag er erhvervet ikke større, end der
er råd til at kompensere fiskerne økonomisk i de 3 år, jeg foreslår fiskeriet
stoppet«.
Â