Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 377
Offentligt
718581_0001.png
718581_0002.png
718581_0003.png
718581_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen2. kontor – kontoret for kontrolstyring
29.05.2009J.nr.: 2009-20-212-00007/PSN/VIH/TLJ/EEP
Notat om Fødevarestyrelsens kommentarer til Fødevarekontroludvalgets bemærkninger iforbindelse med Revisionsrapporten ”Fødevarestyrelsens kontrol med fødevarer,dyrevelfærd og dyresundhed i 2008”.
Revisionsenheden har udarbejdet en rapport vedrørende Fødevarestyrelsens kontrol i 2008 medfokus på indførsel til Danmark af produkter og dyr fra såvel EU som tredjelande.Fødevarestyrelsen har noteret sig med tilfredshed, at rapporten konkluderer, at importkontrollengennemføres i overensstemmelse med retningslinjerne for kontrollen, og at styrelsen harstyringsredskaber til at sikre, at lovgivningen overholdes. Tilbagekaldelse af importeredefødevarer, der udgør en sundhedsmæssig risiko, er blandt andet et område, hvor kontrollen ereffektiv og gennemføres i overensstemmelse med instrukserne. I rapporten nævnes det også, atFødevarekontrollens rejsehold har haft en betydelig rolle i forbindelse med opsporing af ulovligimport.I rapporten er der også nævnt områder, hvor der efter Revisionsenhedens vurdering kan strammesop og ske forbedringer, som f.eks. ulovlig import og kontrol med lagervirksomheder.Nedenfor er anført Fødevarestyrelsens bemærkninger til Fødevarekontroludvalgets bemærkninger.Det fremgår også, om styrelsen agter at foretage sig noget i anledning af kritikken ligesom alleredeigangsatte og planlagte initiativer er nævnt.Ulovligt importerede fødevarerFødevarekontroludvalget finder, at Fødevarestyrelsen bør sætte strategisk fokus på at opsporeulovlig import og lave fælles kampagner med politi og SKAT.Fødevarestyrelsen skal bemærke, at uanset at ulovlig import ikke specifikt er anført som etstrategisk mål i delstrategien for kontrol med importerede fødevarer af animalsk oprindelse, så harFødevarestyrelsen i de senere år via bekendtgørelser og cirkulærer øget fødevareregionernes fokuspå at identificere og beslaglægge animalske fødevarer, der forsøges indsmuglet.Fødevarestyrelsen har endvidere i de senere år i samarbejde med Skat intensiveretopsporingsarbejdet mod ulovlig import, dels ved kommerciel import via havne og lufthavne medgrænsekontrol, dels ved import af ikke-kommercielle dyr og animalske produkter til brug i egenhusholdning via andre indgangssteder til Danmark.
Side 1 af 4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen
Fødevarestyrelsen bistår endvidere politiet og Skat i deres fælles kontrolkampagne ved Danmarksgrænse til Tyskland (landegrænsen samt færgelejerne i Rødby og Gedser). Fødevarestyrelsensbistand vedrører alene kontrol af lasten i mistænkelige fødevaretransporter.Grænsekontrol og sikring af den danske dyresundhedFødevarekontroludvalget nævner, at grænsekontrollen bør have de fornødne retningslinjer ogredskaber til at udtage blodprøver på levende dyr, der importeres til Danmark. Udvalget nævnerendvidere, at fødevareregionerne bør have fokus på ved stikprøve at kontrollere levende dyr, derindføres til Danmark.Fødevarestyrelsen prioriterer den dyresundhedsmæssige kontrol med importerede dyr meget højt.Fødevarestyrelsen skal bemærke, at styrelsen har udstedt cirkulære nr. 9244 af 19. maj 2009 omveterinærkontrol ved indførsel af levende dyr. Cirkulæret fastsætter bl.a. kravene til stikprøvevisudtagning af blodprøver af klovbærende dyr og dyr af hestefamilien til serologisklaboratorieanalyse. Der er kun EU-krav til laboratorieanalyse af blodprøver fra hov- og klovdyr.Fødevarestyrelsen vil derudover i indeværende år udarbejde detaljerede retningslinier tilgrænsekontrollen om, hvilke specifikke dyresygdomme, grænsekontrollen skal foretage analyse af,samt frekvensen af hver enkelt af disse analyser.Kontrol af kontorimportørerFødevarekontroludvalget nævner, at de regionale fødevareafdelinger både internt i regionerne samtpå tværs heraf bør have faste procedurer for, hvordan kontrollen i importvirksomhedernes kontorerog lagrer koordineres, så kontrollen med dokumenter og fødevarer kan blive udført samtidigt.Fødevarestyrelsen finder, at koordineringen af kontrollen mellem kontor- og lagervirksomhed ermeget vigtig, hvis kontrollen med potentielt ulovlige fødevarer skal være effektiv.Fødevarestyrelsen er imidlertid af den opfattelse, at koordineringen af kontrollen primært bør værerisikoorienteret således, at koordineringen kan ske hurtigt og effektivt i tilfælde af mistanke omovertrædelser eller uregelmæssigheder eller konkrete konstateringer af overtrædelser elleruregelmæssigheder på fødevarelovens område.Fødevarestyrelsen vurderer, at de eksisterende retningslinier for denne koordinering ertilstrækkelige. Samtidig er Fødevarestyrelsen af den opfattelse, at rejseholdets indsats udgør envæsentlig aktivitet i målet om at styrke og koordinere importkontrollen. Koordineringen afkontrollen mellem kontor- og lagervirksomhed vil derfor fortsat være et fokusområde forfødevareafdelingerne i kontrollen med importerede fødevarer.Fødevarestyrelsens organisering af fødevarekontrollenFødevarekontroludvalget rejser kritik af Fødevarestyrelsens organisering af fødevarekontrollen,som bevirker, at det ikke er muligt for styrelsen at opgøre, hvor stor en del af kontrollen ivirksomhederne, der er rettet mod importerede og indførte varer.Fødevarestyrelsen finder, at importkontrollen som udgangspunkt er organiseret hensigtsmæssigt.Det er korrekt, at kontrol med import bl.a. indgår som en integreret del af den ordinære kontrolmed fødevarevirksomheder på samme måde, som kontrol med alle andre lovgivningsområder. DetSide 2 af 4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsener i denne sammenhæng vigtigt at understege, at en væsentlig del af importkontrollen foregår iforbindelse med den veterinære grænsekontrol, og at importkontrollen ved de ordinærekontrolbesøg derfor kun udgør en mindre del af den samlede indsats på importområdet.Fødevarestyrelsen holder fast i, at organisering af importkontrollen som en integreret del af denordinære kontrol er hensigtsmæssig, idet import er én blandt flere aktiviteter, som en virksomhedudøver. Det betyder endvidere, at kontrolresultaterne registreres og opgøres efter sammeretningslinier som kontrol med andre lovgivningsområder, hvilket er væsentligt i forhold tildokumentation og offentliggørelse af kontrolresultaterne.Fødevarestyrelsen vurderer samtidig, at det vil skabe uhensigtsmæssige og bureaukratiskeforretningsgange, hvis de tilsynsførende skal foretage særskilt registrering af den tid, der under etkontrolbesøg bruges f.eks. til kontrol af regelefterlevelse på importområdet eller et andetlovgivningsområde. Fødevarestyrelsen finder derfor ikke anledning til, på baggrund afrevisionsrapporten, at ændre i organisering af kontrollen eller i procedurerne for registrering afkontrolresultater.Fødevarestyrelsen vurderer, at der er anvendt 4 mio. kr. på styrket importkontrol i 2008 ioverensstemmelse med bevillingen. Fødevarestyrelsen har løbende fulgt op på, at de initiativer,der er iværksat med henblik på at implementere fødevareforliget, bliver udført i regionerne, blandtandet gennem gennemgang af kontrolrapporter m.v.EffektstyringFødevarekontroludvalget bemærker, at Fødevarestyrelsen tager del i et projekt, der skal afklare, omder skal implementeres effektstyring i styrelsen, og at udvalget ser frem til, at effektstyringimplementeres i Fødevarestyrelsen.Fødevarestyrelsen tager del i et arbejde, som er påbegyndt i 2008 i Fødevareministeriet vedr.opstilling af effektmål og opgavehierakier i forbindelse med effektstyring i koncernen. Modellenfor effektstyring er i en udviklingsfase, hvor brugen af modellens styringsværktøjer pt. forsøgesanvendt på et begrænset plan.Håndtering af EU-restriktionerFødevarekontroludvalget finder, at styrelsen bør rapportere til EU-kommissionen som påkrævet.Udvalget finder dog samtidig, at det udfra en risiko- og behovsvurdering ikke var ufornuftigt, atFødevarestyrelsen undlod at lave analyser for forbudte GMO i ris og risprodukter fra Kina.Fødevarestyrelsen skal oplyse, at styrelsen har indberettet resultaterne af aflatoksinkontrollen tilKommissionen.Fødevarestyrelsen vil i indeværende år påbegynde indberetning af analyseresultater af den øvrigerestriktionskontrol af fødevarer til Kommissionen i overensstemmelse med de regler, der gælder påområdet.Fødevarestyrelsen har med tilfredshed noteret sig udvalgets kommentarer vedr. analyser forforbudte GMO i ris og risprodukter fra Kina.
Side 3 af 4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSupervision af grænsekontrollenFødevarekontroludvalget anbefaler, at Fødevarestyrelsen overvejer, om supervisionen afgrænsekontrollen er organiseret bedst muligt.Fødevarestyrelsen skal bemærke, at styrelsen løbende overvejer om styrelsens opgaver, herundersupervision af grænsekontrollen, er organiseret mest hensigtsmæssigt.Fødevarestyrelsen finder det for nærværende mest hensigtsmæssigt, at det er kontrolchefen, der hardet direkte ansvar for grænsekontrollen, og som fører tilsyn med grænsekontrolstedet, somforetager supervisionen af grænsekontrollen.Fødevarestyrelsen finder, at denne organisering af supervisionen bidrager med større indsigt iveterinær grænsekontrol hos den superviserende end hvis supervisionen blev udført regionalt.TRACESFødevarekontroludvalget bakker op om Revisionsenhedens anbefaling om, at Fødevarestyrelsensætter fokus på fødevareregionernes brug af TRACES som støtte til kontrollen iimportvirksomhederne. Fødevarekontroludvalget finder tillige, at de tilsynsførendes kompetencertil at anvende TRACES til kontrollen i importvirksomhederne bør forbedres.Fødevarestyrelsen skal bemærke, at TRACES ikke er et hovedredskab i relation til kontrollen medimportvirksomheder, men derimod primært et redskab i forbindelse med grænsekontrol samt vedsamhandel af levende dyr. Fødevareafdelinger kan anvende TRACES som et supplement iplanlægning af kontrolarbejdet, men der vil som hovedregel ikke være behov for i de dagligerutiner at anvende TRACES. Fødevarestyrelsen finder, på baggrund af styrelsens erfaringer i detdaglige arbejde, at Revisionsenheden har overvurderet nytten af TRACES i forbindelse medkontrol af importvirksomheder.Fødevarestyrelsen er dog enig i, at der i TRACES er et udviklingspotentiale, og at styrelsen støtteren videreudvikling af TRACES. TRACES er dog for indeværende ikke et hovedredskab tilkontrollen af importvirksomheder.
Side 4 af 4