Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 377
Offentligt
718579_0001.png
718579_0002.png
718579_0003.png
718579_0004.png
718579_0005.png
718579_0006.png

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Departementet

Kontor/initialer: 3AFD_1KT / LINI

Sagsnr.: 16309

Dato: 24. august 2009

Referat af det 71. møde i Det Rådgivende Fødevareudvalg

den 3. juni 2009

Mødedeltagere:

Formand:

Ib Byrge Sørensen (deltog ikke) repræsenteret ved afdelingschef Per K. Christiansen

Forbrugerrådet:

Camilla Udsen

Dansk Landbrug:

Ib W. Jensen(deltog ikke) repræsenteret ved Else Nørgård

Dansk Gartneri/Landbrugsraadet:

Flemming Nør-Pedersen (deltog ikke) Susanne Kofoed

Økologisk Landsforening:

Bodil Søgaard

Landbrugsraadet:

Jørgen Hald Christensen (Mejeriforeningen) og Erik Bisgaard Madsen (DanishMeat Association) (afbud) repræsenteret ved Anne Mette Olsen

Dansk Industri:

Tanja Buch-Weeke

Fødevarekontroludvalget:

Jørgen Højmark Jensen

Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening og Organisationen Dansk Akvakultur:

HanneGroth-Andersen (deltog ikke)

Dansk Fødevareråd:

Torsten Buhl (Danske Slagtermestres Landsforening)

COOP Danmark A/S:

Karin Frøidt

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:

Mogens Eliasen (Fødevareforbundet NNF), Herdis LykkePoulsen (HK Handel) (afbud)

Dansk Erhverv:

Tine Skriver (Dansk Erhverv), Kirsten Jacobsen (De Samvirkende Købmænd),Lone Njor Holth (HORESTA) (deltog ikke), Jørgen Bentzen (Dansk Supermarked)

Kost og Ernæringsforbundet:

Ghita Parry (afbud) repræsenteret ved Kirsten Skovsby

Danmarks Fiskeriforening:

Ole Lundberg Larsen (deltog ikke)

Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening:

Rikke Lundsgaard (deltog ikke)

Udpeget af ministeren:

Motions- og Ernæringsrådet:

Rådet er nedlagt

Formand for Det Rådgivende Forskningsudvalg:

Leo Larsen (deltog ikke)

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug & Fiskeri, Kontor for Bæredygtighed og Land-

brug/Miljø:

(deltog ikke)

Øvrige deltagere:

Esben Egede Rasmussen, FødevarestyrelsenAnnelise Fenger, FødevarestyrelsenJens Munk Ebbesen, FødevarestyrelsenKåre Degn Joansson, RevisionsenhedenChristian Dons Christensen, departementetKatrine Lindegaard, departementetTanja Erbs, departementet

Sekretariat:

Lisbet Nielsen, departementet

Ad dagsordenens punkt 1: Godkendelse af dagsorden

Dagsorden godkendt.Per K. Christiansen præsenterede Christian Dons Christensen, ny kontorchef for FødevarepolitiskKontor i departementet og Katrine Lindegaard, ny medarbejder i Fødevarepolitisk Kontor og frem-tidig sekretær for udvalget.

Ad dagsordenens punkt 2: Godkendelse af referat fra 70. møde

Referat godkendt.

Ad dagsordenens punkt 3: Revisionsenhedens rapport om Fødevarestyrelsens kontrol med

fødevarer, dyrevelfærd og dyresundhed i 2008.

Kåre Degn Johansson gennemgik de væsentligste konklusioner fra rapporten, der i år har fokus påimport/samhandel:---------Fødevareberedskabet fungerer godt,Der blev ikke udført restriktionskontrol vedr. ris fra Kina for indhold af GMO,Der er ikke blevet taget blodprøver på levende dyr ved import,Der mangler strategisk kontrol af ulovlig importDer mangler koordinering mellem kontrol af varer på lagre og dokumentkontrol i kontor-virksomheder,Der er ingen registrering af ressourcer anvendt på importkontrol,Supervision foregår uhensigtsmæssigt,Traces bør udnyttes bedre,Der blev ikke udført stikprøvekontrol af fjerkræ.
Jørgen Højmark Jensen bemærkede, at det er en god og læsevenlig rapport. Fødevarekontroludval-get har konkluderet, at importkontrollen i Fødevarestyrelsen stort set udføres efter reglerne. Import-kontrol er et vigtigt område henset til omfanget af global handel. Over halvdelen af de fødevarer,der spises i Danmark, er indført fra udlandet. Da ulovlig import kan udgøre en betydelig risiko formennesker og dyr, bør myndighederne have strategisk fokus på områder og samarbejde med f.eks.Skat. Hér bør Fødevarestyrelsen tage initiativet til samarbejde.I de tilfælde hvor fysisk kontrol og dokumentkontrol foregår adskilt stilles store krav til koordine-ring af kontrollen, og der bør derfor indføres faste procedurer for denne type kontrol.For så vidt angår tidsregistrering, mener Fødevarekontroludvalget, at det vil være hensigtsmæssigt,at man kan danne sig et skøn over tidsforbrug på importkontrol.Esben Egede Rasmussen var enig i, at det er en god og lærerig rapport. I alt væsentligt gør Fødeva-restyrelsen det, den skal i forbindelse med importkontrol. Risikoen for forbrugeren minimeres, til-bagetrækning ved problemer fungerer effektivt, ligesom TRACES fungerer effektivt i krisesituatio-ner på grund af det underliggende sporbarhedssystem. Fødevarestyrelsen vil nøje vurdere anbefa-lingerne vedrørende koordination af kontrollen inden disse eventuelt implementeres.Det er et grundlæggende princip i kontrollen, at man har tillid til andre landes kontrol. Dette gælderogså ved kontrol ved EU’s ydre grænse.Fødevarestyrelsen har gennem den senere tid intensiveret samarbejdet med andre myndigheder, ogder foreligger en samarbejdsaftale vedrørende toldvarerne animalske fødevarer, ligesom der er ind-ført et toldsamarbejde vedrørende ikke-animalske fødevarer. Der er årligt 4 koordinationsmøder
med Skat og der laves stikprøvekontrol af bagage ved indrejse i Danmark for at afsløre ulovlig im-port af fødevarer og dyr.Vedrørende import af dyr og den manglende udtagning af blodprøver er der udstedt et cirkulæreherom i maj 2009. Det skal bemærkes, at der i praksis altid er blevet udført klinisk undersøgelser afdyrene.For så vidt angår tidsregistrering, er det rigtigt, at Fødevarestyrelsen ikke kender det præcise tids-forbrug på importkontrol, men flere registreringer vil ikke nødvendigvis give et retvisende billede.Fødevarestyrelsen vil hellere have fokus på effekten af kontrollen frem for tidsforbruget.Fødevarestyrelsen har med tilfredshed noteret sig Fødevarekontroludvalgets konklusion vedrørendeGMO-Kina afrapporteringen, og bemærker, at der er forskelle i forståelsen af henholdsvis rapporte-ringskrav og krav om kontrol.Fødevarestyrelsen følger FVO’s anbefalinger vedrørende supervision, hvor Mørkhøj superviserer,men det er op til fødevareregionerne at følge op på supervisionen. Hvorvidt fødevareregionerne føl-ger korrekt op på supervisionen superviseres herefter af Mørkhøj.Jørgen Højmark Jensen gjorde opmærksom på, at der har været afholdt et seminar med Fødevare-kontroludvalget og Revisionsenheden om effektmålinger, og at der er et stort arbejde i gang i Føde-vareministeriet om netop effekt.Kirsten Jacobsen spurgte til virksomhedernes mulighed for korrekt håndtering, når en fast leveran-dør pludselig skifter distributionsmønster og begynder at levere varer direkte fra udlandet til virk-somheden uden at meddele denne ændring til kunden. Herved kan en dansk virksomhed uforvaren-de blive importør.Hertil kommenterede Jens Munk Ebbesen, at der i praksis godt kan forekomme sådanne gråzoner,men at det i sidste ende er en sag mellem leverandør og kunde. Else Nørgård bemærkede, at der fordanske varer, der f.eks. pakkes eller opskæres i Tyskland, også er tale om indførsel, når de kommertilbage ind i landet.Susanne Kofoed bemærkede, at den omstændighed, at der betales gebyrer for importkontrollen, kanvære et særskilt og yderligere argument for at tidsregistrere. Hertil kommenterede Per K. Christian-sen, at det altid er en svær balance mellem ressourcer anvendt på tidsregistrering og hvor meget derskal kunne dokumenteres. Det bør være muligt at dokumentere anvendelsen af bevilligede ressour-cer. Anne Mette Olsen mente, at det kunne være en fordel for virksomhederne at vide, hvor mangeressourcer, der bruges på importkontrol, men registreringen skal dog også give mening.Per K. Christiansen konkluderede, at kritikken vedrørende manglende tidsregistrering giver anled-ning til refleksion, og vil indgå i Fødevareministeriets budgetanalyse, der også omfatter Fødevare-styrelsen, som led i en mere effektiv økonomistyring.Esben Egede Rasmussen oplyste, at der er en bevilling på 4 mio. kr. til importkontrol, og Fødevare-styrelsen har drøftelser med brancheorganisationerne om detaljeringsgrad.Per K. Christiansen afsluttede punktet med at konkludere, at departementet synes, at det er en godrapport med gode konstruktive kommentarer, som der arbejdes videre med. Rapporten og de for-skellige bemærkninger til rapporten, inklusiv referatet fra dette møde i Det Rådgivende udvalg, vilblive forelagt ministeren med henblik på oversendelse til Fødevaretingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri.

Ad dagsordenens punkt 4: orientering om initiativer inden for sundhed og forebyggelse.

Karen Lorenzen fortalte om Fødevareministeriets arbejde med en strategi for mad og måltider, hvorfokus er på kulturen omkring spisning frem for ren ernæring. Ministeriet har desuden været aktiv iforbindelse med Forebyggelseskommissionens arbejde, og der er 10-12 udspil på kostområdet i den
endelige rapport fra kommissionen, herunder skatteudspil af afgifter på sunde/usunde fødevarer, er-næringsmærkning og skolemad samt skolefrugtordninger. Til efteråret vil regeringen komme meden handlingsplan med afsæt i Forebyggelseskommissionens anbefalinger. Handlingsplanen vil havefokus på målbare målsætninger.Torsten Buhl henstillede, at mærkningsregler bør være håndterbare. Hertil kommenterede KarenLorenzen, at der i denne sammenhæng tales om det nordiske ernæringsmærke (nøglehul), og om-fanget af kampagnepenge til oplysningsindsats om nøglehullet.På forespørgsel fra Kirsten Jacobsen, oplyste Karen Lorenzen, at regeringen mad skattepakken ar-bejder med at koble afgifter sammen med sundhed.Karen Lorenzen orienterede herefter om ministeriets forslag om etablering af et MadExperimenta-rium med fokus på udvikling, innovation, erhverv og gastronomi. Mad Experimentariet skal inde-holde nye fødevareuddannelser og efteruddannelse og have fokus på maddannelse hos den alminde-lige forbruger. MadExperimentariet indgår i forhandlingerne i Grøn Vækst, som endnu ikke af af-sluttede. Efter eventuel vedtagelse vil der følge en projekteringsfase, hvor man vil se på allerede ek-sisterende aktiviteter både nationalt og internationalt. Man har blandt andet set på vinderes af ma-doplevelseszonen: Madelins Madteater, der har fokus på madoplevelsen.Per K. Christiansen bemærkede, at man nok så en vis lighed med det tidligere Måltidets Hus, men atsamfundet ser anderledes ud i dag, hvilket der skal tages hensyn til.Torsten Buhl foreslog, at man så på Kold college i Odense, der er en selvejende uddannelsesinstitu-tion, der har specialiseret sig i uddannelser inden for området fra jord til bord.Kirsten Skovsby fortalte, at Kost- og Ernæringsforbundet er med i Madkulturzonen, der skal frem-me den gode og velsmagende hverdagsmad. Det tages udgangspunkt i 4 personer i 4 aldre.Per K. Christiansen oplyste, at der vil følge en fase, hvor indholdet af MadExperimentariet skal de-signes, og at der vil blive nedsat et udvalg hertil. Som det ser ud nu, vil der blive tale om en bruger-drevet institution bygget på partnerskaber og sponsorater.Jørgen Hald Christensen bemærkede, at det bliver en udfordring at ændre befolkningens hver-dagspisevaner. Hertil kommenterede Jørgen Højmark, at fokus bør være på hverdagsmaden, og ikkesom i Måltidets Hus på den elitære gastronomi. Karen Lorenzen svarede, at MadExperimentariet vilomfatte begge dele. Kirsten Skovsby bad ministeriet overveje, om det elitære kan trække det hver-dagsagtige op, som det var tilfældet med Statens Husholdningsråd. Tine Skriver var enig i, at ga-stronomi skal rykke hverdagsmaden.Mogens Eliasen bad ministeriet tænke på uddannelse af de brede masser. Per K. Christiansen be-mærkede afsluttende, at MadExperimentariet vil omfatte både elite og bredde.

Ad dagsordenens punkt 4: orientering om kommende og nuværende ændringer af fødevare-

loven.

Lisbet Nielsen orienterede om den seneste ændring af fødevareloven vedrørende etablering af enkosttilskudsportal. Lovforslaget blev vedtaget i Folketinget og træder i kraft 1. juli 2009. Væsent-ligste kritik er kommet fra Forbrugerrådet. Der er desuden netop vedtaget en lov om sikring af dy-repatogener, ligeledes med ikrafttræden 1. juli.I november 2009 agter ministeren at fremsætte forslag om forhåndsgodkendelse. Forslaget kræveren ændring af fødevareloven, da der er tale om en ny opgave forud for den nuværende kontrol. For-håndsgodkendelse vil i første omgang kunne søges på mærkning af fødevarer, men der åbnes mu-lighed for udvidelse med flere områder, f.eks. indretning af køkkener. Ministeriet er ved at afklarede nærmere detaljer, og et lovforslag forventes sendt i høring i august-september 2009.
Kirsten Jacobsen spurgte om forhåndsgodkendelsen gik på mærkning eller emballage, da der er for-skel. Endvidere bør forhåndsgodkendelsen være gratis. Hertil svarede Lisbet Nielsen, at det ermærkningen på emballage, ikke emballagens fysiske egenskaber. Forhåndsgodkendelsen vil væreen valgfri tjenesteydelse, som virksomheder kan købe på linje med en forhåndsgodkendelse hosSkat.Camilla Udsen fandt forhåndsgodkendelse problematisk, da myndighederne ikke vil kunne foretageen helhedsvurdering af fødevaren, f.eks. om omgivelserne vildleder forbrugeren. Hertil svaredeLisbet Nielsen, at forhåndsgodkendelsen ikke er en blanco check; godkendelse gives på det forelig-gende grundlag og der vil være betingelser forbundet med godkendelsen. Ved den almindelige fø-devarekontrol i virksomheden eller på hjemmesiden vil kontrollanterne stadig se på helhedsindtryk-ket.Tanja Buck-Weeke oplyste, at DI Fødevarer støtter forslaget, der er blevet efterspurgt af medlem-merne. Også Torsten Buhl og Karin Frøidt støttede forslaget. Detailvirksomhederne oplever, at nog-le leverandører ikke har godt nok kendskab til reglerne.Tine Skriver opfordrede til at udvide forhåndsgodkendelse til at omfatte indretning af køkkener.

Ad 6: orientering om konsulentundersøgelse om kødkontrollen

Per K. Christiansen orienterede om baggrunden for undersøgelsen – nemlig de senere års stigning iudgifter til kødkontrol, hvilket blandt andet skyldtes mangel på arbejdskraft og brande på slagterier,men også i høj grad mangelfuld økonomisk styring.Konsulentundersøgelsen underbygger den analyse, der blev lavet forud for ministerens handlings-plan for kødkontrollen, som trådte i kraft i november 2008. Med ministerens handlingsplan kan manopnå en besparelse i kødkontrollen på 113 mio. kr., og dette bekræfter konsulentundersøgelsen.Derudover peger konsulentundersøgelsen på, at der kan opnå større besparelser ved yderligere til-tag. Konkret drejer det sig om: 1) en ny organisatorisk struktur, 2) et nyt styringssystem inklusivehyppigere afregninger med slagterierne og 3) en ny aflønningsform for de ansatte. Der skal dog ta-ges forbehold for konsulentundersøgelsens konklusioner vedrørende besparelsespotentialets om-fang.Ministeren har taget anbefalingerne til efterretning og vil implementere disse i det omfang, det ermuligt. Det er nogle dele, der kan gennemføres på eget initiativ, og der er andre dele, som kræverinddragelse af eksterne parter, eksempelvis de faglige organisationer. FVST vil udarbejde en im-plementeringsplan.Anne Mette Olsen takkede for en god og grundig rapport, og bemærkede at det er muligt at spareuden at det forringer fødevaresikkerheden. Pausestrukturen og organiseringen / ledelsen af kødkon-trollen er noget af det, der skal tages fat på som det første og skal ses i lyset af en samlet enhedsom-kostning (per slagtet enhed). DMA er gerne behjælpelig med at afdække nye problemstillinger ellerandet.Bodil Søgaard spurgte ind til de 113 mio. kr., og hvad de så eventuelt kunne bruges til hos slagteri-erne.Torsten Buhl og Anne Mette Olsen var enige om, at besparelserne er nødvendige for at opretholdeslagterisektoren i DK.Per K. Christiansen understregede, at det, der kan ændres inden for den nærmeste fremtid, er indfø-relsen af en ny styringsmodel. De to andre anbefalinger og de ændringer, der vil følge heraf, invol-verer andre parter, og implementeringen af disse nye tiltag vil derfor have et lidt længere forløb.

Ad 7: Oversigt over væsentlige EU-sager

Tanja Erbs gennemgik det udsendte skema. I forhold til novel food-forslaget (nye fødevarer) er detvæsentligste stridspunkt spørgsmålet om fødevarer fra klonede dyr. Forslaget forventes vedtaget iefteråret 2009.Forslag til forordning om fødevareinformation (mærkningsforslaget) er stadig under behandling, ogder sigtes mod at opnå enighed om en generel indstilling i Rådet i december 2009 inden Europa-Parlamentet forventes at stemme om deres betænkning på Europa-Parlamentets plenarforsamling ijanuar 2010. Europa-Parlamentet forventes at afgive betænkning i efteråret 2009.Kommissionen fik ca. 560 bidrag i høringen af grønbogen om landbrugsprodukters kvalitet, som dehar samlet op på i meddelelse fra 28. maj 2009. Der er eksempelvis tale om forslag om at mærkemed oplysning om, hvor landbrugsproduktet er produceret, og at man undersøger muligheden for atindføre fakultative forbeholdte udtryk for "produkt fra bjergområde" og "traditionelt produkt".Også den danske regering afgav høringssvar til Kommissionens grønbog.Et forslag om ændring af importkontrol for foder og ikke-animalske fødevarer blev vedtaget i marts2009, men træder først i kraft 6 måneder efter offentliggørelsen. Dette er endnu ikke sket. Der er ta-le om en konsekvens af art. 15.5 i kontrolforordningen.Per K. Christiansen orienterede om den positive nyhed om, at Danmark er blevet godkendt til sal-monellasærstatus på æg.Vedrørende rapport om status for kontrol med Salmonella oplyste Anne Mette Olsen, at man ønskermere risikobaseret kontrol og spurgte om det også omfatter kontroludgifter. Hertil svarede AnneliseFenger, at udkastet til rapporten om bl.a. ECU-satser viser, at alle medlemsstater fastsætter omkost-ningerne forskelligt.Camilla Udsen spurgte, om status for ernæringsprofiler. Hertil svarede Annelise Fenger, at afklaringformentlig er udskudt til ultimo 2009.Kirsten Jacobsen afsluttede punktet med (igen) at efterspørge en ordning, hvor erhvervet får infor-mation om EU-lovgivning fra Fødevarestyrelsen.

Ad 8: Eventuelt

Torsten Buhl udtrykte tilfredshed den positive holdningsændring hos de tilsynsførende, når de er påbesøg i virksomhederne. Detailslagtevirksomhederne har oplevet bedre tid og vejledning.
Næste møde er d. 2. september 2009.