Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 351
Offentligt
708672_0001.png
708672_0002.png
708672_0003.png
708672_0004.png
708672_0005.png
708672_0006.png
708672_0007.png
708672_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 15. Juli 2009Sagsnr.: 121
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommis-sionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består afeller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 88017 under Europa-Parlamentetsog Rådet forordning (EF) nr. 1829/2003. (Komitésag)
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
1Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen6. kt./HBO/BICB- 9. kt./KIRTDep. sagsnr.: 121Den 14. juli 2009FVM 678
N

OTAT TIL

F

OLKETINGETS

E

UROPAUDVALG

om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 88017under Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) nr. 1829/2003 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 2. juli 2009 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markeds-føring af genetisk modificeret majs MON 88017 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer ogfoder (GMO-forordningen).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 22. juli 2009.I oktober 2005 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs MON88017 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO forordningen.Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel majs.Majs MON 88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-dukter, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.EFSA har i udtalelse af 6. maj 2009 konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende somkonventionelle majs. Der er ifølge EFSA ikke noget, der tyder på, at majs MON 88017 harnegative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkte an-vendelser. DTU-Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateria-le. Instituttet har konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænke-ligheder.Regeringen agter på dette grundlag at stemme for forslaget.
2Fødevarestyrelsen6. kt./HBO/BICB- 9. kt./KIRTDep. sagsnr.: 121Den 14. juli 2009FVM 678
G

RUNDNOTAT TIL

F

OLKETINGETS

E

UROPAUDVALG

om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 88017under Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) nr. 1829/2003 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeForslaget vedrører godkendelse af genetisk modificeret majs MON 88017 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og markedsføring af fødevarer, fødevareingre-dienser og foder, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017, samt anvendelse afmajsen til anden industriel brug undtagen dyrkning. MON 88017 har fået indsat genernecry3Bb1 og cp4-epsps, som udtrykker proteinerne Cry3Bb1 og CP4-EPSPS, der beskyttermajsplanten mod visse typer af skadelige billelarver (Coleoptera-arter) og ukrudtsmidler medglyfosat som aktivt stof. Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenska-ber end konventionel majs. Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføringi EU af MON 88017-majs stammende fra dyrkning i tredjelande. Majs MON 88017 indehol-der ikke antibiotikaresistens-markørgener. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at villeberøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen har den 2. juli 2009 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markeds-føring af genetisk modificeret majs MON 88017 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer ogfoder (GMO-forordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen forRådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtageforslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
3skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 22. juli 2009.NærhedsprincippetForslaget vedrører gennemførelsesbestemmelserne til en allerede vedtaget retsakt. Det er der-for regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdI oktober 2005 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs MON88017 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO forordningen.Majs MON 88017 indeholder genernecry3Bb1og cp4-epsps, som udtrykker proteinerneCry3Bb1 og CP4-EPSPS, der beskytter majsplanten mod visse typer af skadelige billelarver(coleoptera-arter). Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenskaber endkonventionel majs. Majs MON 88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.Tilladelsen vil omfatte majskerner fra MON 88017 samt krydsninger af MON 88017 medkonventionelle ikke-genmodificerede majslinier. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af maj-sen i EU.Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MON 88017 adskiller sig ifølge ansøg-ningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for densundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne led-saget af et forslag til miljømæssig overvågning.Godkendelsens omfangBeslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-dukter, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017. Ifølge Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodificerede majsanvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majskerner, dvs. bå-de som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til industrielforarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver spe-ciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte majs MON 88017 samt majs fra efterfølgendekrydsninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
4Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godkendel-se. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.MærkningProdukter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majsMON 88017 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk mo-dificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-kerner af MON 88017. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvarende fødeva-rer.Miljømæssig overvågningIfølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter afmarkedsføringen, at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtigekerner m.v. i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodificeretmajs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retEn vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-somheder og umiddelbart gældende for disse.KonsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vil være en forbedring af importvilkårene for majsbaseret foder ogfødevarer. En manglende vedtagelse af forslaget kan således medføre handelsmæssige vanske-ligheder. Såfremt der ikke gives tilladelse, vil der gælde en 0-tolerance for tilstedeværelse afMON 88017-majs i importerede produkter, hvilket kan vanskeliggøre import af majs fra tred-jelande, hvor majsen dyrkes.Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs MON88017 konkluderer EFSA i udtalelse af 6. maj 2009, at majsen er lige så sikker at anvendesom konventionelle majs. Der er ifølge EFSA ikke noget, der tyder på, at majs MON 88017
5har negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkteanvendelser.DTU-Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttethar konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og atden ernæringsmæssigt set er ækvivalent med ikke-genmodificeret majs. Undersøgelser af deindsatte proteiner viser ingen lighed til kendte toksiner og allergener.Miljøstyrelsen har i forbindelse med EFSA’s høring af miljømyndighederne, forud for offent-liggørelsen af EFSA’s udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, Fø-devareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vilvære miljømæssige konsekvenser af import af majs MON 88017, når de anvendes til andreformål end dyrkning.På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringSagen har været i høring via høringsportalen, ligesom sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg (EU-underudvalget).Landbrug & Fødevarer noterer sig, at EFSA i sin risikovurdering af 6. maj 2009 har konklude-ret, at den pågældende majslinie ikke adskiller sig fra konventionelle majssorter og dermedikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet. Landbrug & Føde-varer anbefaler på den baggrund, at Danmark stemmer for markedsføringstilladelsen, idet detsamtidig skal understreges, at en forsinkelse af godkendelsen vil få betydelige konsekvenserfor samhandelen blandt andet som følge af den gældende nultolerance overfor ikke godkendteGM-afgrøder.Den Danske Dyrlægeforening anbefaler, at der træffes tilstrækkelige og nødvendige forholds-regler, så den importerede majs ikke utilsigtet anvendes som såsæd eller kan bringes til spi-ring, ved kun at tillade import af majs i form af forarbejdede GMO produkter som majsgritseller majsmel. Den Danske Dyrlægeforening mener, at spredning af GMO ukontrolleret kanskade den økologiske produktionsmetode.DI Fødevarer noterer sig, at EFSA i sin risikovurdering af 6. maj 2009 har konkluderet, at denpågældende majslinie ikke adskiller sig fra konventionelle majssorter og dermed ikke udgørnogen risiko for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet. DI Fødevarer opfordrer derfortil, at Danmark stemmer for markedsføringstilladelsen uden unødigt ophold, idet en langvariggodkendelsesproces kan få betydelige konsekvenser for samhandelen som følge af den gæl-dende nultolerance overfor ikke godkendte GM-afgrøder.
6De Samvirkende Købmænd (DSK) støtter forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-ring, som fastsat i GMO forordningen.Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs MON 88017 ikke giver danske og in-ternationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundedeindvendinger imod godkendelsen. I forlængelse heraf skal ansøgningen om godkendelse afmajs MON 88017 også ses i lyset af, at foderpriserne i EU i de seneste år er steget betydeligtmed deraf negative konsekvenser for husdyrproduktionen. Regeringen er af den holdning, atmuligheden for at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes fuldt ud indenfor EU’s eksisterende lovgivninger. Regeringen kan således støtte forslaget.Vedrørende høringssvaret fra Den Danske Dyrlægeforening er det et krav, at produkter, derindeholder spiringsdygtige kerner, skal mærkes med sætningen ”ikke til dyrkning”. Det er dognæppe sandsynligt, at de importerede majskerner vil blive anvendt til såsæd, da majskernernevil være fra den såkaldte F2-generation, hvor sammensætningen af majsens gener er forskelli-ge kernerne imellem. Hvis disse kerner anvendes som såsæd, vil planterne blive indbyrdesforskellige og samlet set give et ringere udbytte end de hybridsorter, de kommer fra.Desuden vil de enkelte majssorter, som bliver udviklet fra MON88017-majsen, være tilpassetforskellige klimazoner. Udsåning af kerner fra en sådan blanding af majssorter vil bidrageyderligere til et forringet udbytte ved misbrug.Endelig har majskerner en ringe overlevelsesevne i jorden, og optræder bl.a. som følge herafkun sjældent som spildplanteukrudt under europæiske forhold. Spild af MON 88017-majskerner vurderes således ikke at ville udgøre noget problem.Med hensyn til risikoen for spredning af majsen til skade for den økologiske produktionsme-tode er det næppe sandsynligt, at der under eventuel transport vil blive spildt så mange gen-modificerede majskerner, at den efterfølgende pollenspredning fra fremspirede majsplanter vilkunne resultere i et GMO-indhold i økologiske majsmarker, som overstiger 0,9 %-tærskelværdien for mærkning.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7