Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 350
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Udkast af 16. Juli 2009
Forslagtil
Lov om ændring af lov om administration af Det Europæiske Fæl-lesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v.og lov om fiskeri og fiskeopdræt(Sundhedstjek og Grøn Vækst m.v.)
§1I lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger forlandbrugsvarer m.v. (bemyndigelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004, som æn-dret ved § 3 i lov nr. 366 af 24. maj 2005, § 27 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 33 i lov nr. 431 af 6.juni 2005, § 68 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 3 i lov nr. 110 af 26. februar 2008 og § 41 i lov nr.1336 af 19. december 2008, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger vedrørende ordninger underDen Fælles Landbrugspolitik, finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget m.v.(landbrugsstøtteloven)«2.I§ 1indsættes efter stk. 1, som nytstk. 2:»Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler og iværksætte foranstaltninger, der er nødvendige for an-vendelse her i landet af bestemmelser, som det i medfør af de i stk. 1 nævnte forordninger, er frivil-ligt for medlemslandene at iværksætte.«Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.3.I§ 1, stk. 3,der bliver stk. 4, og i§ 1, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres to steder »stk. 1« til: »stk.1-2«.4.§ 6, stk. 2og3,affattes således:»Stk. 2.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager fra Skatteministeriet en andel afde midler, som indbetales til statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler. Ministe-ren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme fordelingen af midlerne mellem1) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,2) Promilleafgiftsfonden for landbrug,3) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget og4) Fonden for økologisk landbrug.
1
Stk. 3.Ministeren kan bestemme, at den del af de i stk. 2 nævnte midler, som tilgår Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri, anvendes til miljøforbedrende initiativer på jordbrugsområdet,sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse og til kontrol med produktion, forarbejdning og afsæt-ning af fødevarer. Ministeren kan endvidere bestemme, at en del af de i stk. 2 nævnte midler anven-des til betaling af omkostningerne ved kontrollen med overholdelsen af de i § 1 nævnte forordnin-ger.«5.I§ 9indsættes efter stk. 2, som nytstk. 3og4:»Stk. 3.Hver fond opretter en selvstændig hjemmeside på internettet. Ministeren fastsætter nær-mere regler om fondenes offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af ansøgningsfrister, an-søgningsprocedurer m.v.Stk. 4.Ministeren fastsætter nærmere regler om fondenes evaluering af effekten af de foranstalt-ninger, der er ydet tilskud til, jf. § 7.«Stk. 3 bliver herefter stk. 5.6.I§ 22, stk. 1, 1. pkt.,indføjes efter »§ 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 3,«: »samt stk. 2,«.§2I lov om fiskeri og fiskeopdræt, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008 (fiskerilo-ven), som ændret ved § 47 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 105indsættes efter stk. 2, som nytstk. 3og4:»Stk. 3.Hver fond opretter en selvstændig hjemmeside på internettet. Ministeren fastsætter denærmere regler om fondenes offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af ansøgningsfrister,ansøgningsprocedurer m.v.Stk. 4.Ministeren fastsætter de nærmere regler om fondenes evaluering af effekten af de foran-staltninger, der er ydet tilskud til, jf. § 103.«Stk. 3 bliver herefter stk. 5.§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabsforordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004,som ændret ved § 3 i lov nr. 366 af 24. maj 2005, § 27 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 33 i lov nr. 431 af 6.juni 2005, § 68 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 3 i lov nr. 110 af 26. februar 2008 og § 41 i lov nr. 1336 af 19.december 2008. (L 1990 414: FT 1989-1990: 4774, 5670, 10606, 10919; Tillæg A: s. 4093; Tillæg B:s.1823; Tillæg C: s. 927. L1991 380: FT 1990-1991: 5080, 5362, 6818, 7179; Tillæg A: s. 5771; Tillæg B:s.1439; Tillæg C: s.819. L1993 265: FT 1992-1993: 2869, 5414, 8477, 9015; Tillæg A: s. 4395; Tillæg B: s.1093; Tillæg C: s.1133. L 1994 290: FT 1993-1994: 3358, 4622, 7908, 8441; Tillæg A: s. 4645; Tillæg B: s.665; Tillæg C: s. 653. L 1995 339: FT 1994-1995: 3595, 4287, 5781, 5917; Tillæg A: s. 2359; Tillæg B: s.5781; Tillæg C: s. 409. L 1999 349: FT 1998-1999: 1060, 7084, 7378; Tillæg A: s. 1683 og 1670; Tillæg B:s. 1092; Tillæg C: s. 765. L 2000 1267: FT 2000-2001: 564, 2381, 2525; Tillæg A: s. 1541 og 1534; TillægB: s. 398; Tillæg C: s. 251. L2001 279: FT 2000-2001: 2959, 6076, 6405; Tillæg A: s. 3021 og 3003; TillægB: s. 815; Tillæg C: s. 489. L 2001 334: FT 2000-2001: 5139, 6997, 7705; Tillæg A: s. 5219 og 5208; TillægB: s. 848; Tillæg C: s. 667. L 2002 967: FT 2002-2003: 311,1684, 1857; Tillæg A: s. 442 og 426; Tillæg B:s. 28; Tillæg C: s. 33. L 2003 1158: FT 2003-2004: 770, 2566, 2972; Tillæg A: s. 753 og 730; Tillæg B: s.194: Tillæg C: s. 122. L 2005 366: FT 2004-2005: 300, 2623, 3176; Tillæg A: s. 424 og 360: Tillæg B: 280:Tillæg C: s. 167. L 2005 430: FT 2004-2005: 808, 3494, 3632; Tillæg A: s. 4770 og 4670; Tillæg B: s.614;Tillæg C: s. 290. L 2005 431: FT 2004-2005: 1844, 3495, 3633; Tillæg A: s. 6783 og 6681; Tillæg B: s.639;Tillæg C: s. 334. L 2006 538: FT 2005-2006: 4666, 7775, 8137; Tillæg A: s. 5760 og 5137; Tillæg B: s.1482; Tillæg C: s. 824).Lovforslaget fremsættes endvidere med henblik på ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008, som ændret ved § 47 i lov nr. 1336 af 19. december 2008. (L1999 281: FT 1998-1999: 2269, 6097, 6354; Tillæg A: s. 2691 og 2763, Tillæg B: s. 633, 732, Tillæg C: s.551. L 2002 145: FT 2001-2002: 2305, 3017, 3634; Tillæg A: s. 1926 og 2050; Tillæg B: s. 257, 345 og 355;Tillæg C: s. 46. L 2002 369: FT 2001-2002: 3272, 6424, 6537: Tillæg A: s. 3450 og 3462: Tillæg B: s. 856;Tillæg C: s. 441. L 2004 1428: FT 2004-2005: 915, 2506, 3235; Tillæg A: s. 2016 og 2027; Tillæg B: s. 154;Tillæg C: s. 262. L 2003 1158: FT 2003-2004: 770, 2666, 2972; Tillæg A: 730 og 753; Tillæg B: s. 194 og386; Tillæg C: s. 122. L 2005 366: FT 2004-2005: 300, 2623, 3176; Tillæg A: s. 360 og 424; Tillæg B: s.280; Tillæg C: s. 167. L 2005 406: FT 2004-2005: 1419, 3057, 3174; Tillæg A: s. 5152 og 5171; Tillæg B: s.439; Tillæg C: s. 192. L 2005 431: FT 2004-2005: 1844, 3495, 3633; Tillæg A s. 6681 og 6783; Tillæg B: s.639 og 769; Tillæg C: s. 334. L 2005 536: FT 2004-2005: 1002, 4278, 4874; Tillæg A: s. 1755 og 1773;Tillæg B: s. 797 og 1580; Tillæg C: s. 508. L 2006 538: FT 2005-2006: 4666, 7775, 8137; Tillæg A: s. 5137og 5760; Tillæg B: s. 1482 og 1833; Tillæg C: s. 824. L 2007 317: FT 2006-2007: 3139, 4115, 5017; TillægA: s. 3716 og 3668; Tillæg B: s. 590; Tillæg C: s. 505. L 2008 489: FT 2007-2008: 2695, 5703, 6155; TillægA: s. 498 og 4942; Tillæg B: s. 924; Tillæg C: s. 901. L 2008 507: FT 2007-2008: 2381, 4808, 5186; TillægA: s. 4528 og 4260; Tillæg B: s. 637; Tillæg C: s. 647).2. BaggrundDette forslag til lov om ændring af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger ommarkedsordninger for landbrugsvarer m.v. og lov om fiskeri og fiskeopdræt (herefter: landbrugsstøttelovenog fiskeriloven) er affødt af to væsentlige initiativer: For det første den seneste gennemgang af EU’s land-brugspolitik – det såkaldte Sundhedstjek – og dernæst Aftale om Grøn Vækst fra den 16. juni 2009.Sundhedstjekket m.v.:Forslaget giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (fødevareministeren)bemyndigelse til at gennemføre bestemmelser i forordninger om Den Fælles Landbrugspolitik, som det erfrivilligt for medlemslandene at gennemføre.
3
Grøn Vækst m.v.:Forslaget ændrer reglerne for omfang og fordeling af overførsel af pesticidafgiftsprovenu(promillemidler) fra Skatteministeriet til Fødevareministeriet. Det skyldes, at det i forbindelse med GrønVækst er besluttet, at der fra 2010 fordeles et beløb på 250 mio. kr. til promilleafgiftsfondene og Fonden forøkologisk landbrug svarende til det beløb, der kan beregnes ud pesticidafgiftsprovenuet ved en tilstræbt be-handlingshyppighed på 1,7. Der bliver herved et større beløb til rådighed til finansiering af andre offentligeformål, der fra 2010 hovedsageligt vil være til aktiviteter under Grøn Vækst.Forslagets bestemmelser om ændring af bemyndigelsesloven er en følge af Sundhedstjek og Grøn Vækstm.v.Ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om fondenes evaluering af gennemførte foranstalt-ninger. Endeligt foreslås det, at fondene skal oprette selvstændige hjemmesider, ligesom ministeren bemyn-diges til at fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af blandt andet ansøgningsfrister.3. Gældende retSundhedstjekket m.v.:Bemyndigelsesloven giver fødevareministeren mulighed for at fastsætte de regler ogiværksætte de øvrige foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre EU’s forordninger om markeds-ordninger for landbrugsvarer under Den Fælles Landbrugspolitik, som er fastlagt i Traktaten om Det Euro-pæiske Fællesskab artikel 32-38. Den Fælles Landbrugspolitik har bl.a. til formål at forøge landbrugets pro-duktivitet, at sikre landbrugerne en rimelig indkomst, at stabilisere markederne, at sikre forsyningerne ogsikre forbrugerne rimelige priser. Markedsordningerne har siden Den Fælles Landbrugspolitiks indførelse i1962 overvejende bestået af støtte til intervention, eksportstøtte og toldbeskyttelse.Siden begyndelsen af 1990’erne er der løbende gennemført reformer af landbrugspolitikken dels for at be-grænse Fællesskabets udgifter og dels for at øge markedsorienteringen. Efter en overgang med hektarstøtteog produktrelateret, koblet, direkte støtte som eksempelvis handyr- og ammekopræmie, blev enkeltbetalings-ordningen introduceret i 2005. Denne afkoblede direkte støtte ydes efter ansøgning til alle landbrugere påbaggrund af det areal, de råder over uanset produktion og produkt. Med landbrugsstøttens afkobling fra pro-duktionen er de utilsigtede markedsmæssige konsekvenser af landbrugspolitikken mindsket, og landbruger-nes opmærksomhed på markedets signaler øget.I forbindelse med den seneste gennemgang af landbrugspolitikken, Sundhedstjekket, som fandt sted i 2008,er ovennævnte udvikling fortsat samtidig med, at der er etableret nye og forbedrede muligheder for støtte tilbl.a. miljø og natur. Regler om direkte støtte er nu fastsat i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 af 19. januar2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til landbrugere. Regler omde øvrige støtteformer, navnlig intervention og eksportstøtte, er fastsat i Rådets forordning (EF)Nr.1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige be-stemmelser for visse landbrugsprodukter (Fusionsmarkedsordningen).Grøn Vækst m.v.:Fødevareministeriet har siden 1996 fra Skatteministeriet modtaget en andel af de midler,som indbetales til statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler, jf. LBK nr. 57 af 30. januar2008.Den nuværende fastsættelse af overførsel af pesticidafgiftsprovenu (promillemidlerne) indførtes ved enændring af bemyndigelsesloven fra 2003, jf. lov nr. 1158 af 19/12/2003, hvor overførslen blev fastsat til 83pct. af pesticidafgiftsprovenuet. Overførslen er nærmere beskrevet i bemærkningerne til lovforslag LF 25 af10. oktober 2003 om ændring af bemyndigelsesloven og fiskeriloven. Midlerne fordeles blandt andet tilpromilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug.Med hjemmel i bemyndigelsesloven og fiskeriloven er der etableret 13 produktionsafgiftsfonde for de en-kelte sektorer, 2 promilleafgiftsfonde (for landbruget og for frugtavlen og gartneribruget) samt Fonden forøkologisk landbrug. Fondene ledes af selvstændige bestyrelser, som udpeges af fødevareministeren. Fondeneer særlige forvaltningsmyndigheder.Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug får deres indtægter fra det til Fødevareministeri-et tilførte pesticidafgiftsprovenu (promillemidler). Produktionsafgiftsfondene tilføres midler fra produktions-afgifter opkrævet i de respektive sektorer. Herudover modtager produktionsafgiftsfondene på landbrugsom-rådet efter ansøgning indtægter i form af tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug.
4
Fondene yder efter ansøgning tilskud til erhvervs- og fødevarerelaterede aktiviteter inden for fødevare-,jordbrugs- og fiskerisektorerne. Midlerne i fondene på jordbrugsområdet anvendes inden for formålene af-sætningsfremme, forskning og forsøg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsforebyggelse,sygdomsbekæmpelse, kontrol, medfinansiering af initiativer under EU-programmer samt til foranstaltninger,som ministeren i øvrigt giver tilladelse til. Fonden på fiskeriområdet har formål af samme karakter. Aktivite-terne fremgår af budgetter og regnskaber, der godkendes af fødevareministeren. For det seneste år med god-kendte regnskaber (2007) har fondene finansieret aktiviteter for ca. 577 mio. kr., hvoraf godt 40 pct. er an-vendt til forskning og udvikling.Bemyndigelsesloven og fiskeriloven indeholder hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om fonde-nes administration. Der er i bekendtgørelse nr. 762 af 10. juli 2008 om administration og revision af promil-le- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugs- og fiskeriområdet fastsat regler om, at fondene skaloprette selvstændige hjemmesider på internettet og offentliggøre godkendte budgetter og regnskaber samtansøgningsfrister og ansøgningsprocedurer.
4. Lovforslagets indholdLovforslaget er som nævnt affødt af to væsentlige initiativer – Sundhedstjekket og Aftale om Grøn Vækst.Sundhedstjekket m.v.:Som led i den fælles landbrugspolitik i EU er der under Den Europæiske Garanti-fond for Landbruget vedtaget ordninger, som det er frivilligt for medlemslandene at gennemføre, og som kanindebære national medfinansiering. Ministeren har i dag ikke hjemmel til at udstede regler, der gennemførerbestemmelser af denne art. En hjemmel til at gennemføre sådanne frivillige ordninger foreslås tilvejebragtved nærværende lovforslag.Det er en del af Sundhedstjekket, at medlemsstaterne får mulighed for at anvende op til 10 pct. af de natio-nale lofter for de direkte støtter. Dette fremgår af artikel 68 i Rådets forordning (EF) 73/2009. Midlerne kan ihenhold til bestemmelsen anvendes som særlig støtte til landbrugere til blandt andet særlige typer af land-brug, som er vigtige for beskyttelse af miljøet m.v.. For Danmarks vedkommende vil der årligt kunne anven-des op til ca. 750 mio. kr. fra 2010. Det er herunder muligt at anvende uudnyttede midler under de direktestøtteordninger. Dette beløb udgør i Danmark p.t. ca. 120 millioner kr. årligt. Som led i aftalen om GrønVækst vil aftaleparterne anvende beløb fra uudnyttede midler under de direkte støtter til for eksempel miljø-betinget tilskud til økologisk jordbrug m.v. Regeringen ønsker ikke for nuværende at anvende yderligeremidler under artikel 68, da dette ikke vurderes hensigtsmæssigt med den nuværende økonomiske situation ilandbruget.Grøn Vækst m.v.:Det andet hovedelement bag lovforslaget er en følge af aftalen om Grøn Vækst. I aftalenindgår blandt andet nedbringelse af pesticidanvendelsen i landbruget og anvendelse af en større andel af pe-sticidafgiftsprovenuet til finansiering af Grøn Vækst initiativer. Derfor foreslås reglerne for overførsel ogfordeling af pesticidafgiftsprovenuet fra Skatteministeriet til Fødevareministeriet ændret.Overførslen er under det nuværende system direkte koblet til forbruget af pesticider. Midlerne fordelesprimært til promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug, hvorfor disse fonde får tilført fleremidler i perioder, hvor forbruget af pesticider er højt.Det er derfor i forbindelse med Grøn Vækst aftalt, at promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisklandbrug fra 2010 af pesticidafgiftsprovenuet årligt får tilført et samlet beløb på 250 mio. kr., svarende til detbeløb, der ville blive tilført fondene ved en behandlingshyppighed på 1,7. Resten af det beløb, som overførestil Fødevareministeriet, anvendes til finansiering af Grøn Vækst initiativer mv. inden for de hidtidige formål,som de fremgår af lovens § 6, stk. 3Lovforslaget indeholder derfor en hjemmel til at gennemføre den foreslåede ændrede overførsel af pesti-cidafgiftsprovenu til Fødevareministeriet.Lovforslagets samlede indhold:a) Indførelse af hjemmel for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at gennemføre regler iforordningerne, som det er frivilligt for medlemslandene at anvende. Det gælder også anvendelse iDanmark af ordninger i henhold til artikel 68 i Rådets forordning (EF) 73/2009.
5
b) Ændret overførsel og fordeling af midler fra pesticidafgifterne til Fødevareministeriet.c) Ajourføring af lovens regler om fondenes administration, herunder krav om hjemmesider m.v. samtbemyndigelse til ministeren til at fastsætte nærmere regler om fondenes evaluering af gennemførteforanstaltninger.Alle de ovennævnte elementer indgår i de foreslåede ændringer af bemyndigelsesloven. Forslagets ændringaf fiskeriloven omfatter alene det i litra c) anførte element.Ad aI den gældende bemyndigelseslov er der alene hjemmel til at gennemføre de regler, der er nødvendige foranvendelse her i landet af EU’s forordninger om markedsordningerne m.v. og til at fravige bestemmelserne iforordningerne i det omfang, der i forordningerne er hjemmel hertil. Der er derfor behov for, at fødevaremi-nisteren får hjemmel til at gennemføre regler, som efter EU forordningerne er frivillige for medlemslandeneat anvende. Der er aktuelt tale om ordninger, der giver mulighed for EU-støtte ved udbrud af dyresygdomme,markedsforstyrrelser i fjerkræ- og ægsektoren samt støtte til skolefrugt.Hertil kommer, at art. 68 i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 af 19. januar 2009 om fælles regler for denfælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til landbrugere indebærer, at medlemslandene fremoverkan anvende op til 10 pct. af de nationale lofter for de direkte støtter til særlig støtte til landbrugere. De uud-nyttede midler fra de direkte støtter, som ellers vil tilfalde EU, indgår som del af loftet på 10 pct., som erangivet i artikel 68. I Danmark er det for nuværende, jf. Grøn Vækst-initiativet, alene hensigten at anvendede uudnyttede midler, svarende til et beløb på p.t. cirka 120 millioner kr. årligt.Væsentlige ændringer vedrørende anvendelsen af foranstaltninger i henhold til art. 68, herunder beslutningom at benytte muligheden for at nedsætte de direkte støtter for at finansiere sådanne foranstaltninger, forud-sættes drøftet med Folketinget inden iværksættelsen.Ad bForslaget indebærer, at der af andelen af pesticidafgiftsprovenuet fra Skatteministeriet til Fødevareministe-riet fra og med 2010 fordeles 250 mio. kr. til promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug, mensresten af beløbet fra Skatteministeriet optages under Fødevareministeriet til finansiering af Grøn Vækst initi-ativer mv. inden for formålene miljøforbedrende initiativer på jordbrugsområdet, sygdomsforebyggelse, syg-domsbekæmpelse og til kontrol med produktion, forarbejdning og afsætning af fødevarer.Det beløb, som overføres fra Skatteministeriet, opgøres - som hidtil - på grundlag af pesticidafgiftsprove-nuet 2 år tidligere, dvs. beløbet i 2010 er baseret på afgiftsprovenuet i 2008.I Grøn Vækst sammenhæng er der for 2008 budgetteret med et afgiftsprovenu på 572,1 mio. kr., og der vilderfor – efter anvendelsen af 250 mio. kr. til promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug i2010 være et beløb til finansiering af Grøn Vækst initiativer på 572,1 – 250,0 = 322,1 mio. kr. Dette beløbfordeles mellem Fødevareministeriet og Miljøministeriet. På baggrund af den aftalte indsats og beløbet i2010 er der således 62,7 mio. kr. til Grøn Vækst pesticidindsats under Miljøministeriet, mens resten – 259,2mio. kr. anvendes under Fødevareministeriet til finansiering af Grøn Vækst m.v.Ovennævnte fordelingsmodel anvendes ligeledes i efterfølgende år. Hvis afgiftsprovenuet i efterfølgendeår bliver mindre end budgetteret under Grøn Vækst, vil der være behov for sammen med Finansministeriet (iGrøn Vækst regi) at se på anden finansiering af besluttede initiativer.Beløbet på 250 mio. kr. svarer til det beløb, som fondene ville få i tilskud, hvis behandlingshyppigheden påforbrug af bekæmpelsesmidler var 1,7, svarende til den tilstræbte behandlingshyppighed. Beløbet til promil-leafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug foreslås fordelt med 232,8 mio. kr. til Promilleafgiftsfon-den for landbrug, 7,2 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavl og gartneribruget og 10,0 mio. kr. tilFonden for økologisk landbrug. Til sammenligning kan oplyses, at tilskuddet i 2009 udgjorde 290,0 mio. kr.til Promilleafgiftsfonden for landbrug, 8,2 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavl og gartneribruget og13,1 mio. kr. til Fonden for økologisk landbrug.Det indgår i aftalen om Grøn Vækst, at pesticidafgiften skal omlægges fra en værdiafgift til en afgift påbekæmpelsesmidlets afledte virkninger og med en skærpelse af afgiftsprovenuet. Det er i aftalen forudsat, atmerprovenuet fra afgiftsomlægningen tilbageføres erhvervet via nedsættelse af grundskatter på produktions-
6
jord. Det afgiftsprovenu, som nærværende lovforslag omfatter, er eksklusiv det eventuelle merprovenu, derkunne blive resultatet af en omlægning, jf. ovenfor, og som forudsættes tilbageført via jordskatterne.Ad cMed lovforslaget ajourføres bemyndigelseslovens og fiskerilovens regler om fondenes administration. Mi-nisteren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om fondenes evaluering af effekten af gennemførte for-anstaltninger. Endvidere foreslås det eksplicit i lovene, at fondene skal oprette selvstændige hjemmesider,ligesom ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af blandt andet ansøg-ningsfrister.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerSundhedstjekket m.v.:Frivillige foranstaltninger, som det er muligt at iværksætte i medfør af EU’s mar-kedsordninger, kan indebære national medfinansiering. Dette gælder aktuelt foranstaltninger om støtte vedudbrud af dyresygdomme, markedsforstyrrelser i fjerkræ- og ægsektoren samt støtte til skolefrugt. Forslagetkan derfor på dette område få økonomiske konsekvenser for staten. Det skal bemærkes, at beløb til nationalmedfinansiering ikke i alle tilfælde behøver at være statsmidler.De ordninger, det er muligt at gennemføre i medfør af artikel 68 i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009, kanindebære national medfinansiering. Dette gælder imidlertid ikke de ordninger, som det i henhold til GrønVækst-initiativet er besluttet at gennemføre. Forslaget har derfor på dette område ingen økonomiske konse-kvenser for staten. Det må dog forventes, at en eventuel anvendelse her i landet af ordninger i henhold tilartikel 68 vil få administrative konsekvenser for staten, idet de foranstaltninger, som medlemsstaterne harmulighed for at iværksætte efter forordningen, vil medføre, at der skal afholdes udgifter til administration afforanstaltningerne, herunder til løn m.v. samt til udvikling af IT-værktøjer. Herudover har det samlede for-slag ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetSundhedstjekket m.v.:Anvendelse af frivillige ordninger og foranstaltninger i henhold til artikel 68 i Råds-forordning nr. 73/2009 vil kunne have forskellige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervetafhængig af udmøntningen.Den i Grøn Vækst sammenhæng besluttede udmøntning, hvorefter der alene gennemføres foranstaltninger ihenhold til artikel 68, som kan finansieres af de uudnyttede midler under de direkte støtter, vil have positiveøkonomiske konsekvenser for erhvervet, idet der er tale om midler, som ellers ville være tabt for sektoren.Det skal dog bemærkes, at der naturligvis vil være begrænsede administrative konsekvenser for erhvervet,idet der skal søges om støtte under de nye ordninger.Ved andre frivillige ordninger vil der, afhængig af ordningernes nærmere indhold, kunne være tale om be-grænsede økonomiske konsekvenser for erhvervet, idet det bemærkes, at eventuelle midler i henhold til ord-ningerne tilgår erhvervet. For så vidt angår de administrative konsekvenser for erhvervet vil der stadig skullesøges om støtte under de nye ordninger.Grøn Vækst m.v.:I forslaget lægges op til en ændret overførsel og fordeling af midler fra pesticidafgifterne(promillemidler) til Fødevareministeriet, således at beløbet til fordeling mellem promilleafgiftsfondene ogFonden for økologisk landbrug fastlåses til 250 mio. kr. I forhold til 2009 giver det et mindre beløb til fonde-ne, som herved får begrænset mulighederne for at støtte projekter inden for fondenes formål. Det har – altandet lige – en negativ effekt, mens anvendelsen af det resterende provenu til finansiering af Grøn Vækstinitiativer – alt andet lige – har en positiv effekt for erhvervet. Forslaget medfører ikke administrative konse-kvenser for erhvervslivet.[Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering,der har vurderet, at forslaget ……]
7
7. Miljømæssige konsekvenserSundhedstjekket m.v.:En beslutning om iværksættelse af ordninger under artikel 68 i Rådets forordning(EF) 73/2009 kan få positive miljømæssige konsekvenser, hvis de pågældende midler eller en del heraf an-vendes som støtte til landbrug eller landbrugsvirksomhed, som er vigtige for beskyttelsen eller forbedringenaf miljøet, eller som resulterer i miljøfordele. I så tilfælde vil der for eksempel kunne opnås reduktion i ud-ledning af kvælstof og andre næringsstoffer med miljømæssige forbedringer til følge.Herudover har forslaget ingen miljømæssige konsekvenser.8. Administrative konsekvenser for borgerneDet vurderes, at forslaget ikke har administrative konsekvenser for borgerne.9. Forhold til EU-rettenSundhedstjekket m.v.:Den gældende lov bemyndiger ministeren til at fastsætte de regler og iværksætte deøvrige foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre retsakter fastlagt af EU. Ved nærværende for-slag udvides denne hjemmel til at omfatte retsakter, som har hjemmel i EU-forordninger, men som er frivil-lige for medlemslandene at gennemføre.Herudover indeholder forslaget ingen EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er den 16. juli 2009 sendt i høring hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheudvalgetfor Frø, Brancheudvalget for Økologiske Frugt-, Bær- og Grøntprodukter, Danmarks Fiskeindustri- og Eks-portforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske ProducentOrganisation, Dansk Fisk, Dansk Frøhandlerforening, Dansk Galop, Dansk Gartneri, Dansk Havefrøavler-forening, Dansk Kartoffelproducentforening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug Frøsektionen, Dansk Pelsdyrav-lerforening, Danske Sukkerroedyrkere, Det Danske Fjerkæraad, , Dansk Varmblod, Danske Fiskeres Produ-cent Organisation, Dansk Slagtefjerkræ, , Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd, Erhvervs-fjerkræsektionen Dansk Landbrug, Finansministeriet, Fiskeafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden, Fonden forøkologisk landbrug, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Havefrøgrossister, Frøafgiftsfonden, Fåreafgifts-fonden, Gartneribrugets Afsætningsudvalg, Hesteafgiftsfonden, Justitsministeriet, Kartoffelafgiftsfonden,Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Kvægafgiftsfonden, Kødbranchens Fællesråd,Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svine-producenter, Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsudvalget for Heste, Landsudvalget for Planteproduktion,Miljøministeriet, Mejeriforeningen, Mælkeafgiftsfonden, Pelsdyrafgiftsfonden, Planteforædlingsfonden,Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribru-get, Promilleafgiftsfonden for landbrug, Skagen Fiskernes Producentorganisation, Skatteministeriet, Sukker-roeafgiftsfonden, Svineafgiftsfonden og Økologisk Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet.Lovforslaget er endvidere offentliggjort på Høringsportalen på www.danmark.dk og på FødevareErhvervshjemmeside på www.ferv.fvm.dk.11. Skematisk oversigt over konsekvenser af forslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner og kom-munerAdministrative konsekven-ser for stat, regioner ogkommunerØkonomiske og admini-strative konsekvenser forNegative konsekvenser/ merudgifterUdgifter for staten til foranstaltninger,der kræver national medfinansieringAdministrative omkostninger for staten
Fortsat udnyttelse af støttemidlerder ellers skulle tilbageføres EU
Udfyldelse af ansøgningsskema
8
erhvervslivetFinansiering af Grøn Vækst ini-tiativerReduceret tilførsel af midler til promil-leafgiftsfondene og Fonden for økolo-gisk landbrug
Miljømæssige konsekven-serAdministrative konsekven-ser for borgerneForhold til EU-retten
Mulighed for miljømæssige for-bedringer.Ingen
Ingen
Forslaget vedrører gennemførelse af EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Tidligere bestod Den Fælles Landbrugspolitik af en række markedsordninger for de enkelte produkter, somfx korn, oksekød, mælk og mejeriprodukter m.v. Siden 2007 har systemet bestået af én fælles markedsord-ning (Rådets forordning (EF) 1234/2007) samt en forordning om de direkte støtteordninger til landbrugere(Rådets forordning (EF) nr. 73/2009). Ordninger under den sidstnævnte forordning omfatter de afkobledestøtter, som nu dækker størsteparten af støtten under EU’s Fælles Landbrugspolitik. Lovens titel er derforikke længere retvisende.Til nr. 2Bestemmelsen giver fødevareministeren hjemmel til at gennemføre regler fastsat i EU forordningerne, somdet er frivilligt for medlemslandene at gennemføre.Sådanne regler findes aktuelt i Rådets forordning (EF) Nr. 1234/2007, som giver Kommissionen hjemmeltil at iværksætte foranstaltninger i form af økonomisk støtte til markedet, hvis det påvirkes af begrænsningeri omsætningen af animalske produkter på grund af dyresygdomme. Desuden giver forordningen mulighed forat yde støtte i fjerkræ- og ægsektoren til imødegåelse af alvorlige markedsforstyrrelser på grund af faldendeforbrugertillid som følge af risici for folke- og dyresundheden. Endelig kan der i medfør af Rådets forordning(EF) Nr. 13/2009 af 18. december 2008 ydes tilskud til skolefrugtsordninger. De nævnte foranstaltninger,som Kommissionen kan iværksætte og støtte, kan kun gennemføres efter ønske fra det berørte medlemslandog indebærer national medfinansiering.Bestemmelsen giver desuden ministeren hjemmel til at fastsætte regler til gennemførelse af foranstaltnin-ger i henhold til artikel 68 i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 på op til 10 pct. af de nationale lofter for dedirekte støtter. Støtten kan anvendes til følgende formål:1)a) Særlige typer landbrug, som er vigtige for beskyttelsen eller forbedringen af miljøet,b) forbedring af landbrugsprodukters kvalitet,c) forbedring af markedsføring af landbrugsprodukter,d) styrkelse af dyrevelfærdsstandarder oge) særlig landbrugsaktivitet, der resulterer i yderligere miljøfordele på landbrugsområdet.Støtten under litra e) kan kun ydes til aktiviteter, der opfylder kravene i bestemmelserne om betalinger tilmiljøvenligt landbrug i reglerne om EU’s landdistriktspolitik og må kun anvendes til at dække ekstraom-kostningerne ved miljøvenlig drift. På samme måde skal støtte under litra b) opfylde kravene i EU’s forord-ning om oprindelsesmærkning for geografisk oprindelse og traditionelle produktionsformer samt reglerne om
9
økologiske produkter. Ligeledes skal støtte under litra c) opfylde betingelserne i EU’s regelsæt om oplys-ningskampagner og salgsfremstød.Støtten kan ydes i form af årlige supplerende betalinger.2)Til at overvinde særlige ulemper for landbrugere, der producerer mælk, oksekød, fåre- og gedekød og ris iøkonomisk sårbare eller miljømæssigt følsomme områder eller til økonomisk sårbare typer landbrug indenfor disse sektorer.Støtten må kun ydes i det omfang, det er nødvendigt for at skabe incitament til at bevare det nuværendeproduktionsniveau. Forordningens betragtninger nævner herom specifikt behovet for at afbøde konsekven-serne af afviklingen af mælkekvoterne og afkobling af støtten i særlig følsomme områder. Der er fastsatyderligere betingelser for de forskellige produktionsformer.Støtten kan ydes som årlige betalinger pr. dyr eller som græsarealpræmie.3)I områder, der er omfattet af omstrukturerings- og /eller udviklingsprogrammer, for at sikre at jorden ikkeopgives, og/eller for at kompensere for særlige ulemper for landbrugere i disse områder.Støtten kan ydes som forhøjelse af værdien eller antallet af landbrugernes betalingsrettigheder, der er tildeltlandbrugerne under enkeltbetalingsordningen.4)I form af bidrag til afgrøde-, dyre- og planteforsikringspræmier.Der kan ydes finansielle bidrag til forsikringspræmier. Forsikringerne skal dække økonomiske tab som føl-ge af ugunstige vejrforhold, dyre- og plantesygdomme samt skadedyrsangreb.Landbrugerne skal selv dække minimum 35 pct. af forsikringspræmien. De resterende 65 pct. dækkes somudgangspunkt af offentlige midler. EU kan med artikel 68-midler bidrage med op til 75 pct. af det samledeoffentlige tilskud. Det vil sige, at det samlede EU-bidrag til forsikringspræmierne højst kan blive 48,75 pct.(75 pct. af 65 pct.).De dele af præmien, der ikke dækkes af EU, kan medlemsstaten lade dække af obligatoriske kollektive an-svarsordninger. Dette gælder både landbrugernes udgifter og de nationale offentlige udgifter. I princippet kanforsikringspræmierne således finansieres med 48,75 pct. EU-midler og f.eks. 51,75 pct. parafiskale midler.Støtten kan ydes som årlige betalinger.5)Ved hjælp af gensidige fonde i forbindelse med dyre- og plantesygdomme samt miljøhændelserDer kan ydes støtte til gensidige fonde, der er godkendte af medlemsstaterne, og som yder finansiel kom-pensation til landbrugere for økonomisk tab som følge af en dyre- eller plantesygdom eller en miljøhændelse.Landbrugerne skal selv dække 35 pct. af udgifterne til en gensidig fond. De resterende 65 pct. dækkes somudgangspunkt af offentlige midler. EU kan med artikel 68-midler bidrage med op til 75 pct. af det samledeoffentlige tilskud. Det vil sige, at det samlede EU-bidrag til forsikringspræmierne højst kan blive 48,75 pct.(75 pct. af 65 pct.).De dele af støtten, der ikke dækkes af EU, kan medlemsstaten lade dække af obligatoriske kollektive an-svarsordninger. Dette gælder både landbrugernes udgifter og de offentlige udgifter. I princippet kan de gen-sidige fonde således finansieres med 48,75 pct. EU-midler og f.eks. 51,75 pct. parafiskale midler.Støtten til formålene under pkt. 1, litra a)-d), pkt. 2 samt pkt. 5 er begrænset til samlet 3,5 pct. af støttebe-løbet. Dog er miljøprogrammer under litra e) undtaget, idet støtten til den type programmer kan andrage optil 10 pct. af støttebeløbet.Finansieringen af aktiviteter under artikel 68 kan tilvejebringes ved anvendelse af de uudnyttede midlerunder de direkte støtter i enkeltbetalingsordningen, herunder beløb fra den nationale reserve.Finansieringen kan endvidere tilvejebringes gennem en lineær nedsættelse af betalingsrettighedernes vær-di, og nedsættelse af støtten til moderfår og kvæg.
10
Finansieringen af støtte til de gensidige fonde under nr. 5 ovenfor kan alene tilvejebringes ved en lineærnedsættelse af betalingerne under enkeltbetalingsordningen og/eller de uudnyttede midler under de direktestøtter.Det er med Grøn Vækst aftalen besluttet at iværksætte foranstaltninger i henhold til art. 68 svarende til deuudnyttede midler under de direkte støtter, som ellers ville falde tilbage til EU, p.t. 1,6 pct. svarende til ca.120 mio. kr. årligt. Regeringen ønsker ikke for nuværende at anvende yderligere midler under artikel 68, dadette ikke vurderes hensigtsmæssigt med den nuværende økonomiske situation i landbruget.De uudnyttede midler fra de direkte støtter vil som led i Grøn Vækst blive anvendt til miljøbetinget tilskudtil økologisk jordbrug m.v.Desuden er det p.t. hensigten at anvende dele af de uudnyttede midler f.eks. til støtte til energiafgrøder,pleje af græsarealer og lignende naturforbedrende foranstaltninger.Til nr. 3Der er tale om redaktionelle tilpasninger.Til nr. 4Fødevareministeriet har siden 1996 fra Skatteministeriet modtaget en andel af de midler, som indbetales tilstatskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler.Ved lovændringen i 2003, jf. L 1158 2003, blev det fastlagt, at overførslen skulle ske med 83 pct. af af-giftsprovenuet.Ved forslaget ændres grundlaget for overførsel af provenuet af pesticidafgifterne fra at udgøre en fast pro-centdel af afgiftsprovenuet (83 pct.) til at udgøre en andel af pesticidafgiftsprovenuet. Af denne andel anven-des 250 mio. kr. til promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug.Det er hensigten, at fordele de overførte midler mellem fondene med 232,9 mio. kr. til Promilleafgiftsfon-den for landbrug, 7,2 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget og 10 mio. kr. tilFonden for økologisk landbrug.Ud over omlægningen af overførslen af afgiftsmidlerne er der tale om redaktionelle tilpasninger i teksten.Til nr. 5Det præciseres i loven, at fondene har pligt til at oprette en selvstændig hjemmeside. Ved en selvstændighjemmeside forstås, at hver enkelt fond skal have sit eget domænenavn. Ministerens bemyndigelse omfatterhjemmel til at fastsætte regler om offentliggørelse af budgetter, regnskaber, ansøgningsfrister, ansøgnings-procedurer m.v., herunder på fondenes hjemmesider.Ministeren bemyndiges desuden til at fastsætte regler om, at fondene evaluerer effekten af foranstaltninger,de har ydet tilskud til. Reglerne herom vil blive fastsat med udgangspunkt i Rigsrevisionens anbefalinger pådet statslige område, således som det eksempelvis fremgår af Rigsrevisionens beretning om effekten af er-hvervsfremmeindsatsen på innovations- og iværksætterområdet, 14/2007. Effektevaluering vil således ske udfra en af fondene formuleret strategi med opstillede effektmål.Til nr. 6Der er tale om redaktionelle tilpasninger.Til § 2Til nr. 1
11
Det præciseres i loven, at fondene har pligt til at oprette en selvstændig hjemmeside. Ved en selvstændighjemmeside forstås, at hver enkelt fond skal have sit eget domænenavn. Ministerens bemyndigelse omfatterhjemmel til at fastsætte regler om offentliggørelse af budgetter, regnskaber, ansøgningsfrister, ansøgnings-procedurer m.v., herunder på fondenes hjemmesider.Ministeren bemyndiges desuden til at fastsætte regler om, at fondene evaluerer effekten af foranstaltninger,de har ydet tilskud til. Reglerne herom vil blive fastsat med udgangspunkt i Rigsrevisionens anbefalinger pådet statslige område, således som det eksempelvis fremgår af Rigsrevisionens beretning om effekten af er-hvervsfremmeindsatsen på innovations- og iværksætterområdet, 14/2007. Effektevaluering vil således ske udfra en af fondene formuleret strategi med opstillede effektmål.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.
12
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om administration af Det EuropæiskeFællesskabs forordninger om markedsordningerfor landbrugsvarer (bemyndigelsesloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 297 af 28. april 2004,som ændret ved § 3 i lov nr. 366 af 24. maj2005, § 27 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 33 ilov nr. 431 af 6. juni 2005, § 68 i lov nr. 538 af8. juni 2006, § 3 i lov nr. 110 af 26. februar2008 og § 41 i lov nr. 1336 af 19. december2008, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:Lov om administration af Det Europæiske»Lov om administration af Det EuropæiskeFællesskabs forordninger om markedsordninger Fællesskabs forordninger vedrørende ordningerfor landbrugsvarer m.v.under Den Fælles Landbrugspolitik, finansieretaf Den Europæiske Garantifond for Landbrugetm.v. (landbrugsstøtteloven)«
§ 1.Ministeren for fødevarer, landbrug og fi-skeri bemyndiges til at fastsætte de regler ogiværksætte de øvrige foranstaltninger, der ernødvendige for anvendelse her i landet af DetEuropæiske Fællesskab (EF)’s forordningerom:1) markedsordninger for landbrugsvarer,2) ordninger for landbrugsvarer omfattet afEF-traktatens bilag uden at være omfattetaf en markedsordning,3) ordninger for varer, ved hvis fremstillingder er anvendt landbrugsvarer,4) oplysninger om indkomstforhold og drifts-økonomiske forhold i landbruget og5) foranstaltninger som følge af anvendelsenaf særlige omregningskurser inden for denfælles landbrugspolitik.2.I§ 1indsættes efter stk. 1, som nyt stk. 2:
13
»Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler ogiværksætte foranstaltninger, der er nødvendigefor anvendelse her i landet af bestemmelser,som det i medfør af de i stk. 1 nævnte forord-ninger, er frivilligt for medlemslandene ativærksætte.«Stk. 2.Ministeren kan fastsætte bestemmelserom fravigelse af regler i forordningerne i detomfang, disse indeholder adgang hertil.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler omsupplerende betingelser for udbetaling af støt-tebeløb i henhold til de i stk. 1 nævnte forord-ninger samt regler om reduktion eller bortfaldaf støtten ved manglende overholdelse af dissesupplerende betingelser.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler omstøttebetingelser m.v. samt regler om reduktioneller bortfald af støtten ved manglende over-holdelse af disse støttebetingelser m.v. i forbin-delse med udnyttelsen her i landet af mulighe-der for etablering af støtteordninger i henholdtil de i stk. 1 nævnte forordninger.Stk. 5.Landbrugsvarer i denne lov omfatterogså frugt og gartneriprodukter, ligesom land-bruget også omfatter frugtavlen og gartneribru-get.Stk. 6.For så vidt angår spørgsmål, som henhø-rer under andre ministres ressort, udøves befø-jelserne i henhold til denne lov af den pågæl-dende minister.§ 6.Ministeren for fødevarer, landbrug og fi-skeri kan efter indstilling fra de i § 8, stk. 1,nævnte bestyrelser fastsætte regler om betalingaf afgifter af landbrugsvarer, der fremstilles heri landet, og om betaling af de samme afgifter aftilsvarende landbrugsvarer, der indføres her tillandet, samt om, i hvilket omfang sådanne af-gifter skal refunderes for landbrugsvarer, nårdisse indgår som materiale i industrielt fremstil-lede varer. Afgifterne indgår i en produktions-afgiftsfond for hver sektor, hvor opkrævningfinder sted.Stk. 2.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri modtager fra Skatteministeriet 83 pro-cent af de midler, som indbetales til statskasseni henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmid-Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3.I§ 1, stk. 3,der bliver stk. 4, og i§ 1, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres to steder »stk. 1« til:»stk. 1-2«.
4.§ 6, stk. 2og3,affattes således:
»Stk. 2.Ministeriet for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri modtager fra Skatteministeriet enandel af de midler, som indbetales til statskas-sen i henhold til lov om afgift af bekæmpel-
14
ler. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiske-ri kan bestemme fordelingen af midlerne mel-lem1) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri,2) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen oggartneribruget og3) Promilleafgiftsfonden for landbrug.Stk. 3.Ministeren kan bestemme, at de i stk.2, nr. 1, nævnte midler anvendes til miljøfor-bedrende initiativer på jordbrugsområdet, syg-domsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse og tilkontrol med produktion, forarbejdning og af-sætning af fødevarer. Ministeren kan desudenbestemme, at en andel af de i stk. 2, nr. 1,nævnte midler kan indgå i Fonden for økolo-gisk landbrug. Ministeren kan endvidere be-stemme, at en del af de i stk. 2 nævnte midleranvendes til betaling af omkostningerne vedkontrollen med overholdelsen af de i § 1 nævn-te forordninger.§ 9.Budgetter og regnskaber for de enkeltefonde skal godkendes af ministeren for fødeva-rer, landbrug og fiskeri efter indstilling fra denpågældende bestyrelse. Ministeren kan doguden indstilling foretage ændringer i budgetter-ne for de i § 6, stk. 2 og 3, nævnte fonde.Stk. 2.Ministeren fastsætter de nærmere reg-ler for fondene om udarbejdelsen af budgetterog regnskaber samt om administration og revi-sion. Fondenes regnskaber skal revideres afstatsautoriserede eller registrerede revisorer.
sesmidler. Ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri kan bestemme fordelingen af midler-ne mellem1) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri,2) Promilleafgiftsfonden for landbrug,3) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen oggartneribruget og4) Fonden for økologisk landbrug.Stk. 3.Ministeren kan bestemme, at den del afde i stk. 2 nævnte midler, som tilgår Ministerietfor Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, anvendestil miljøforbedrende initiativer på jordbrugsom-rådet, sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæm-pelse og til kontrol med produktion, forarbejd-ning og afsætning af fødevarer. Ministeren kanendvidere bestemme, at en del af de i stk. 2nævnte midler anvendes til betaling af omkost-ningerne ved kontrollen med overholdelsen afde i § 1 nævnte forordninger.«
5.I§ 9indsættes efter stk. 2, som nytstk. 3og4:»Stk. 3.Hver fond opretter en selvstændighjemmeside på internettet. Ministeren fastsætternærmere regler om fondenes offentliggørelse afbudgetter og regnskaber samt af ansøgningsfri-ster, ansøgningsprocedurer m.v.Stk. 4.Ministeren fastsætter nærmere reglerom fondenes evaluering af effekten af de foran-staltninger, der er ydet tilskud til, jf. § 7.«Stk. 3.Ministeren fastsætter de nærmere reg-Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
15
ler for fondenes ydelse af kompensation i for-bindelse med dyre- eller plantesygdomme.§ 22.Ministeren for fødevarer, landbrug og6.I§ 22, stk. 1, 1. pkt.,indføjes efter »§ 1, stk.fiskeri kan fastsætte regler, hvorefter visse af-1, nr. 1, 2 og 3,«: »samt stk. 2,«.gørelser eller dispositioner i henhold til de i § 1,stk. 1, nr. 1, 2 og 3, omhandlede forordningerkan træffes af bestemte brancheorganisationereller af bestemte producentsammenslutninger.Disse afgørelser kan indbringes for ministereninden 4 uger, efter at afgørelsen er meddelt kla-geren. Afgørelsen skal indeholde oplysning omklageadgangen og om fristen herfor. Ministerenkan ændre afgørelsen, uden at der foreliggerklage.§2I lov om fiskeri og fiskeopdræt, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008(fiskeriloven), som ændret ved § 47 i lov nr.1336 af 19. december 2008, foretages følgendeændringer:§ 105.Budgetter og regnskaber for de enkeltefonde skal godkendes af ministeren for fødeva-rer, landbrug og fiskeri efter indstilling fra denpågældende bestyrelse.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler forfondene om udarbejdelsen af budgetter ogregnskaber samt om administration og revision.Fondenes regnskaber skal revideres af statsau-toriserede eller registrerede revisorer.1.I§ 105indsættes efter stk. 2, som nytstk. 3og4:
»Stk. 3.Hver fond opretter en selvstændighjemmeside på internettet. Ministeren fastsætterde nærmere regler om fondenes offentliggørelseaf budgetter og regnskaber samt af ansøgnings-frister, ansøgningsprocedurer m.v.Stk. 4.Ministeren fastsætter de nærmere reg-ler om fondenes evaluering af effekten af deforanstaltninger, der er ydet tilskud til, jf. §103.«Stk. 3.Ministeren fastsætter de nærmere reg-ler for fondenes ydelse af kompensation i for-bindelse med fiskesygdomme.Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
16
17