Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 347
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 15. juli 2009Sagsnr.: 39
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om EU-sager 2. halvår 2009 –orientering fra Fødevareministeriet.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1/ Kontoret for Europapolitik og internationale relationerSagsnr.: 16271Den 15. juli 2009FVM 679
EU-sager 2. halvår 2009 – orientering fra Fødevareministeriet
1. IndledningDenne orientering har til formål at præsentere det svenske formandskabsprogram for det2. halvår af 2009 for så vidt angår de sager, der hører under Fødevareministeriets res-sort. Orienteringen vil fokusere på de sager, som Sverige har annonceret, at de vil be-handle i løbet af deres formandskabsperiode.
Sverige er det tredje og dermed sidste formandskabsland i den trojka, der sammen medFrankrig og Tjekkiet er formand for EU i perioden 1. juli 2008 til 31. december 2009.Sverige har udarbejdet et formandskabsprogram for perioden 1. juli 2009 til 31. decem-ber 2009 og har i fællesskab med de øvrige lande i formandskabstrojkaen udarbejdet et18-måneders formandskabsprogram. Det svenske formandskab har 3 overordnede prio-riteter i Rådet (landbrug og fiskeri): ”bæredygtigt fiskeri”, ”fødevarer og klima – globaleudfordringer” og ”husdyrproduktion og dyresundhed”. Af de 3 prioriteter rangerer ar-bejdet med de utilsigtede konsekvenser af klimaændringerne højest. Det er dog særligtpå fiskeriområdet, at der lægges op til vedtagelse af egentlige lovforslag med den nye fi-skerikontrolforordning og TAC/kvoter for 2010.
Der er planlagt rådsmøder (landbrug og fiskeri) på følgende datoer:
13. juli i Bruxelles7. september i Bruxelles19. – 20. oktober i Luxembourg19. – 20. november i Bruxelles14. – 15. december i Bruxelles
1
2. Generelle forventninger til det svenske formandskabsprogram
2.1. Fødevare- og plantesundhedssager
Drøftelserne om forslaget til revision af forordningen om nye fødevarer (novel food) vilfortsætte under det svenske formandskab med henblik på at finde en løsning i andenbe-handlingen af forslaget. Novel food-reglerne omfatter godkendelse af nye fødevarer in-den markedsføring heraf i EU. Ved nye produkter forstås i den nuværende forordningfødevarer og fødevareingredienser, der ikke har været anvendt til konsum i nævnevær-digt omfang i EU før maj 1997. Det svenske formandskab vil forsøge at få forslagetvedtaget i anden behandlingen i efteråret 2009.
Forhandlingerne om en ny forordning om de generelle mærkningsregler vil ligeledesfortsætte under svensk formandskab. Forordningen vil erstatte en række direktiver, her-under det horisontale (generelle) mærkningsdirektiv samt næringsdeklarationsdirektivet.Det lægges op til en større revision af de gældende regler om næringsdeklaration, her-under at næringsdeklaration bliver obligatorisk, og der åbnes for angivelsen af nærings-deklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne. Det svenske formandskab håber atkunne afslutte første behandlingen af forslaget i december 2009 med vedtagelse af engenerel indstilling, da Europa-Parlamentets udtalelse først forventes at foreligge i januar2010. Det forventes ikke, at forslaget vil kunne vedtages i første behandling med Euro-pa-Parlamentet, så også det spanske og belgiske formandskab vil skulle prioritere for-slaget under deres formandskaber i 2010.
Kommissionen igangsætter hen over sommeren arbejdet med at gennemgå lovgivningenpå hele plantesundhedsområdet som opfølgning på de rådskonklusioner om emnet, derblev vedtaget i foråret. Dette arbejde forventes ikke afsluttet under svensk formandskab,men tidligst i foråret 2010. På plantesundhedsområdet har det svenske formandskab iøvrigt ikke planer om nye initiativer.
2.2. Landbrugssager
Det svenske formandskab vil fortsætte arbejdet med forenkling af den fælles landbrugs-politik. På rådsmødet i november vil der blive gjort status på arbejdet med de konkrete39 forenklingsforslag, der er henvist til i rådskonklusionerne fra maj 2009. Det er for-mandskabets ambition, at der for hvert enkelt forslag angives status for gennemførelse,videre proces og Kommissionens bemærkninger. Kommissionen forventes endvidere i
2
november 2009 at præsentere et forenklingsforslag om tilpasning af landdistriktsforord-ningen for så vidt angår harmonisering af betalingsfrister.
Klimaændringer og landbrug vil være et af hovedtemaerne under det svenske formand-skab, og der vil være drøftelser på flere rådsmøder. Formandskabet lægger ikke op tilvedtagelse af rådskonklusioner. Foruden det allerede offentliggjorte ledsagedokumentom landbrug til hvidbogen om klima vil Kommissionen udarbejde et arbejdspapir om,hvordan de uhensigtsmæssige konsekvenser af klimaforandringerne bedst kan imødegås.Formandskabet vil på baggrund heraf udarbejde et dokument som grundlag for drøftel-serne.
Drøftelserne om den fremtidige landbrugspolitik efter 2013 vil fortsætte under det sven-ske formandskab i form af en drøftelse af den fremtidige landdistriktspolitik i oktober2009. Formandskabet lægger ikke op til en vedtagelse af rådskonklusioner.
Det er uklart, hvorvidt forslaget om fødevarehjælp til socialt dårligt stillede personerkan afsluttes under svensk formandskab, da der fortsat må forventes at være et bloke-rende mindretal i Rådet imod forslaget.
Der forventes ikke debat om meddelelsen om støtte til landbrug i områder med naturbe-tingede ulemper under svensk formandskab, da fristen for medlemsstaters indsendelse afkort og simuleringer på baggrund af de foreslåede kriterier er sat til januar 2010. Mulig-vis vil Kommissionen præsentere en statusrapport om processen i slutningen af 2009.
2.3. Fiskerisager
Grønbogen om reform af den fælles fiskeripolitik blev fremlagt i april 2009, og der harværet en første drøftelse i Rådet i maj 2009. Reformen skal senest være vedtaget medudgangen af 2012. Ifølge Kommissionens tidsplan vil der være en konsultationsperiodemed interessenter og offentligheden indtil udgangen af 2009. Kommissionen og Europa-Parlamentet forventes at afholde en konference i efteråret 2009. Det svenske formand-skab forventes ikke at foretage sig noget videre som følge af den igangværende konsul-tationsproces. Det kan bemærkes, at Danmark har fremlagt en regeringsrapport om denfremtidige fiskeripolitik i december 2008 med udgangspunkt i det seneste regerings-grundlag.
3
Forslaget om en ny fiskerikontrolforordning, der afløser den nuværende kontrolforord-ning, blev drøftet på rådsmødet i juni 2009. Det svenske formandskab lægger op til atopnå politisk enighed på rådsmødet i oktober 2009. Formålet med forslaget er at konso-lidere og forenkle den gældende lovgivning, men også at udvikle en ny harmoniseret til-gang til inspektion og kontrol, der dækker alle aspekter fra ”redskab til bord”, at udvikleen fælles kultur for efterlevelse af reglerne og at sikre en effektiv anvendelse af reglernei den fælles fiskeripolitik.
Forslaget om de generelle TAC/kvoter 2010 vil sandsynligvis blive fremsat i begyndel-sen af november 2009 med henblik på vedtagelse på rådsmødet i december 2009. Detsvenske formandskab arbejder dels for, at forslaget skal fremsættes tidligere og dels for,at forslaget skal være udformet, så det i givet fald kan vedtages under Lissabon-traktaten. Kommissionen vil generelt tage udgangspunkt i principperne i politikerklæ-ringen om TAC/kvoter for 2010. Forslaget om TAC/kvoter for Østersøen 2010 vil sand-synligvis blive fremsat i september med henblik på vedtagelse på rådsmødet i oktober2009. Der vil være en orientering om forhandlingerne med Norge på rådsmøderne i ok-tober og november 2009.
4
5