Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 344
Offentligt
708584_0001.png
708584_0002.png
708584_0003.png
708584_0004.png
708584_0005.png
708584_0006.png
708584_0007.png
708584_0008.png
708584_0009.png
Fremsat den {FREMSAT} af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Eva Kjer Hansen)
UDKAST 16. juli 2009
Forslagtil
Lov om ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelses-midler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmid-ler i jordbruget(Digital indberetning af sprøjtejournaler m.v.)§1I lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 29. juni 2006, foretages føl-gende ændringer:1.§ 1affattes således:»§ 1.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere og brugere afjordbrugsbedrifter skal føre og indberette journal over anvendelse af plantebeskyttelsesmidler modskadegørere, ukrudt og andre uønskede planter samt til nedvisning og vækstregulering i plantekultu-rer. Ministeren kan fastsætte regler om journalens udformning og indhold.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om pligt til at anvende digital kommunikation i forbindelsemed indberetning af de i stk. 1 nævnte journaler. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, atvirksomheder kan undtages fra pligten til at anvende digital kommunikation, når ganske særligeomstændigheder taler herfor.Stk. 3.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnte oplysninger fastsætte regler om, at ministeren ellerden som er bemyndiget til at varetage opgaver i henhold til loven, ved henvendelse til jordbrugs-virksomheder alene anvender digital kommunikation. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om,at ministeriet kan udstede visse typer af dokumenter uden underskrift, eller med maskinelt gengivetunderskrift eller på tilsvarene måde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestillesmed et dokument med personlig underskrift.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om vilkår og formater for anvendelse af digital kommunika-tion, herunder om brugen af digital signatur.«.§2Loven træder i kraft 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidlerog eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af29. juni 2006.Om behandling af lov nr. 266 af 6. maj 1993 henvises til Folketingstidende 1992-1993, s. 5206, s. 5542, s.8878 og s 9015, A. s 6881, B s.1199 og C s 1137. Om behandling af lov nr. 404 af 1. juni 2005 henvises tilFolketingstidende 2004-2005, s. 1433, s. 3057 og s. 3175, A s. 5083 og s. 5102 samt C s.184. Om behandlingaf lov nr. 538 af 8. juni 2006 henvises til Folketingstidende 2005-2006, s. 4666, s.7775 og s. 8137, A s. 5137og s. 5760, B s. 1482 og s. 1833 samt C s. 824.2. Gældende lovLov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyt-telsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 29. juni 2006, indeholder alene hjemmel til at stillekrav om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal føre journal over anvendelse af plantebeskyttelsesmid-ler m.v., mens der ikke kan stilles krav om indberetning af oplysningerne.Kravet om at udarbejde journal over anvendelse af plantebeskyttelsesmidler m.v. omfatter virksomhedermed over 10 ha dyrket areal, samt gartnerier, planteskoler, frugtplantager m.v.Plantedirektoratet kontrollerer på stikprøvebasis, hvorvidt jordbruger har udarbejdet den krævede journal.3. Baggrunden for lovforslaget3.1. Grøn VækstI henhold til aftalen om Grøn Vækst fra juni 2009 skal der ske indberetning af sprøjtejournaler.Den obligatoriske indberetning af sprøjtejournaler er en del af aftalens målsætning om en markant redukti-on af plantebeskyttelsesmidlers skadesvirkninger.Obligatorisk indberetning af sprøjtejournaler vil give myndighederne de nødvendige oplysninger om land-mændenes sprøjteadfærd, og derved skabe større viden om og klarhed over forbruget af plantebeskyttelses-midler i Danmark.Der vil herved fremadrettet kunne lægges et mere pålideligt datasæt til grund for en opgørelse af forbrugetaf plantebeskyttelsesmidler, hvilket tilvejebringer datagrundlag for at udarbejde en mere præcis og nøjagtigindikator for plantebeskyttelsesmidlernes belastning af miljøet.Derudover vil data fra de indberettede sprøjtejournaler kunne danne grundlag for overvejelser om fremtidi-ge virkemidler med henblik på at reducere plantebeskyttelsesmidlernes miljømæssige påvirkninger.3.2. DigitaliseringSom det fremgår af regeringsgrundlaget ”Mulighedernes Samfund” fra november 2007, er det regeringensmålsætning, at digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige skal udbredes således, at alrelevant skriftlig kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige foregår digitalt, senest i 2012.Baggrunden for dette er blandt andet et ønske om at sikre en hurtigere og mere effektiv kommunikationmellem virksomhederne og det offentlige, samtidig med at sagsgangene optimeres. Dette er en forudsætningfor at sikre vækst og fremgang for dansk erhvervsliv i en stadig mere global og digital verden.
Nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng med det af økonomi- og erhvervsministeren samtidig her-med fremsatte forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik og forskellige andre love. Med for-slaget til samlelov, foreslås der indført obligatorisk digital kommunikation mellem virksomhederne og detoffentlige i forbindelse med en række indberetninger mv. fordelt på forskellige ministerområder. På Fødeva-reministeriets område omfatter det bl.a. kravet om udarbejdelse og indberetning af gødningsregnskab i hen-hold til lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 757 af 29.juni 2006.Med nærværende lovforslag foreslås det, at ejer og bruger af jordbrugsvirksomheder, fremover skal indbe-rette sprøjtejournaler digitalt. En stor del af denne gruppe af virksomheder, er allerede omfattet af det oven-nævnte samlelovforslag om obligatorisk digital indberetning.4. Lovforslagets indholdMed forslaget til § 1 videreføres de gældende regler om udarbejdelse af sprøjtejournaler samtidig med, atder etableres en generel bemyndigelse til at stille krav om indberetning af sprøjtejournaler, og til at dette skalske digitalt.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.I 2010 etableres et digitalt indberetningssystem, og oprettes en fortegnelse over virksomheder, der omfattesaf de nye regler om digital indberetning af sprøjtejournaler. Etableringsomkostningerne i perioden 2010-2013 beløber sig til 8,1 mio. kr. Heri indgår omkostninger til ét udtræk af statistik på de indberettede datamed henblik på opfyldelse af EU´s Statistikforordningen, der snarest forventes vedtaget.Dertil kommer driftsomkostninger på 9,7 mio. kr. i perioden 2010-2013.Driftsomkostningerne vedrører en årlig indkaldelse af sprøjtejournaler i 2012 og 2013, samt en rykkerpro-cedure overfor virksomheder, der ikke indberetter rettidigt. Samtidig er der medregnet omkostninger til driftog vedligeholdelse af fortegnelser over virksomheder, der skal indberette sprøjtejournal. Driftsomkostnin-gerne vedrører desuden validering og sagsbehandling af op til 1.500 sprøjtejournaler årligt, samt omkostnin-ger til vedligeholdelse af det elektroniske indberetningssystem.Indberetning af sprøjtejournaler, jf. aftalen om Grøn Vækst, vil blive finansieret via pesticidafgiftsprove-nuet for så vidt angår 17,8 mio. kr. i perioden 2010-2013, svarende til 2 indberetninger i henholdsvis 2012 og2013. Ordningen vil blive evalueret med henblik på stillingtagen til en eventuel fortsat pligt til indberetningaf sprøjtejournaler.6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetEjere og brugere af jordbrugsbedrifter skal allerede i dag udarbejde journaler over anvendelse af plantebe-skyttelsesmidler m.v.Forslaget om, at journalerne skal indberettes, og at dette skal ske digitalt, forventes kun i begrænset om-fang at medføre omkostninger for erhvervet.Den enkelte jordbruger kan ved at anvende den digitale indberetningsløsning opnå en administrativ lettelseigennem en elektronisk tilgængelig sprøjtejournal, hvori der er forud udfyldt oplysninger fra jordbrugerseventuelle ansøgning om enkeltbetaling. Disse oplysninger om jordbrugers navn, marknummer, arealstørrel-se og afgrøde er obligatoriske i sprøjtejournalen.Det vurderes samlet set, at de administrative lettelser, der kan opnås gennem et elektronisk system til at fø-re og indberette sprøjtejournalen, kan opveje de administrative byrder, der opstår ved kravet om elektroniskindberetning af sprøjtejournaler.Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering medhenblik på vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.Styrelsen vurderer, at ……….
7. KommunikationsplanDer vil inden lovens ikrafttrædelse blive udarbejdet en kommunikationsplan, således at det på bedst muligemåde sikres, at erhvervet modtager den relevante information om loven og om bekendtgørelsen, hvori æn-dringerne udmøntes første gang. Kommunikationsplanen vil i nødvendigt omfang blive drøftet med repræ-sentanter for interessenterne.Der vil i forbindelse med tilrettelæggelse af kommunikationen, blive lagt vægt på, at erhvervets organisati-oner informeres direkte. Herudover vil der vil blive informeret via ministeriets hjemmeside.8. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.9. De miljømæssige konsekvenserObligatorisk digital indberetning af sprøjtejournaler vil gøre det muligt for myndighederne at fremskaffestatistiske oplysninger om bl.a. landmændenes sprøjteadfærd, og dermed etablere det nødvendige vi-dengrundlag til at kunne iværksætte målrettede tiltag med henblik på at reducere plantebeskyttelsesmidlernesmiljømæssige påvirkninger.En digital indberetning af sprøjtejournalen vil give mulighed for i højere grad at identificere sprøjtejourna-ler, hvori der er noteret ulovlig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.De indberettede data vil således kunne danne grundlag for en risikobaseret identificering af virksomheder,der skal udtages til opfølgende kontrol. Hjemmel til dette via datasamkøring kræver imidlertid en ændring afkemikalieloven.I dag er beregningerne af forbruget foretaget ud fra de salgstal, der årligt indberettes til Miljøstyrelsen.Med en digital indberetning vil der fremadrettet kunne lægges et mere pålideligt datasæt til grund for en op-gørelse af forbruget.Indberetningerne vil desuden kunne give oplysninger om, hvilke typer bedrifter og hvilke brancher, der haret højt forbrug af plantebeskyttelsesmidler.De indberettede data vil kunne anvendes til at beregne belastningsomfanget og behandlingshyppigheden,samt indgå i arbejdet med at udvikle en ny indikator for plantebeskyttelsesmidlernes belastning af miljøet.Samtidig vil de indberettede oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler kunne bruges i en vurdering af,om den nye afgiftsmodel for bekæmpelsesmidler, jfr. Grøn Vækst-aftalen, har den ønskede effekt på forbru-get og fordelingen i brugen af plantebeskyttelsesmidler. Derudover vil data fra de indberettede sprøjtejourna-ler yderligere styrke grundlaget for et differentieret afgiftssystem for plantebeskyttelsesmidler med henblikpå at reducere de miljømæssige påvirkninger.De indberettede data forventes ligeledes at kunne anvendes til at opfylde de nye krav om statistik over brugaf plantebeskyttelsesmidler, der forventes vedtaget med EU´s Statistikforordning.10. Forholdet til EU-retten.Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Med forslaget skabes der grundlag for, at der kan stilles krav om indberetning af data i overensstemmelsemed de krav, der måtte følge af en eventuel vedtagelse af EU´s statistikforordning.Der pågår i EU-regi forhandlinger om forslag til forordning vedrørende regler for udarbejdelse af EU-statistikker over markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, herunder oplysninger om mar-kedsførte mængder, samt mængder af plantebeskyttelsesmidler, der årligt medgår til landbrugsmæssig an-vendelse.Forordninger er efter EF-traktatens artikel 249 umiddelbart gældende i medlemsstaterne. Det kan dog værenødvendigt eller hensigtsmæssigt, at udstede nationale regler til supplering af en forordningsbestemmelse.
Der kan desuden være tale om udstedelse af regler af mere administrativ art, f.eks. om administrerende myn-dighed, ansøgningsprocedure, kontrol, tilsyn m.v.11. Hørte organisationerAdvokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Biogas, Brancheudvalgetfor Frø, DAKOFO, Biogas, DanBio, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Miljøundersøgelser v/AarhusUniversitet, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund,Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Juletræsdyr-kerforening, Dansk ornitologisk forening, Dansk Planteværn, Dansk Vand og spildevandsrensning, DanskSkovforening, Dansk Svineproduktion, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,Datalogisk, Datatilsynet, Den Danske Landinspektørforening, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aar-hus Universitet, Det Økologiske Fødevareråd v/sekretariatet, Det økologiske råd, Erhvervs- og Selskabssty-relsen, Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af DanskeHandelsmøller, Foreningen af Vandværker i Danmark, Frie Bønder-Levende Land, Friluftsrådet, Fødevare-økonomisk Institut v/Københavns Universitet, Greenpeace, Ingeniørforeningen IDA, Indenrigs- og Social-ministeriet, Justitsministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fø-devarer, Landsforeningen Danske Maskinstationer, Landsforeningen af danske Mælkeproducenter, Lands-foreningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Gylleramte, Miljøklagenævnet, Miljøministeriet, Naturkla-genævnet, Noah, Plankat, Skatteministeriet, Skovdyrkerforeningerne, WWF, Økologisk Landsforening,Økonomi- og Erhvervsministeriet.12. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifter17,8 mio. i perioden 2011-2014Der skal etableres et elek-tronisk indberetningssy-stem med tilknyttet admi-nistration.IngenBegrænsede, idet det alle-rede i dag er lovpligtigt atudarbejde en sprøjtejour-nal, og der vil i forbindel-se med den foreslåedepåkrævede elektroniskeindberetning ske forud-fyldning af oplysninger,som myndighederne alle-rede har.Ingen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerDe økonomiske konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konsek-venser for erhvervslivet
Ingen
IngenIngen
Administrative konsek-venser for borgerneMiljømæssige konsekven-ser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forbedret viden om for-Ingenbruget af plantebeskyttel-sesmidler som basis for atkunne iværksætte målret-tede tiltag.Med forslaget skabes der grundlag for, at der kan stilleskrav om indberetning af data i overensstemmelse medde krav, der måtte følge af en eventuel vedtagelse af
EU´s statistikforordning.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 1)Med forslaget til stk. 1 videreføres hjemlen til, at fødevareministeren kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter skal føre journal over deres anvendelse af plantebeskyttelsesmidler (bekæmpel-sesmidler). Som noget nyt etableres der samtidig en generel bemyndigelse til at stille krav om indberetningaf sprøjtejournalerne.De virksomheder, der er i dag har pligt til at udarbejde sprøjtejournaler, omfatter virksomheder med over10 ha dyrket areal, samt gartnerier, planteskoler, frugtplantager m.v.Efter de gældende regler, skal journalen føres løbende og indeholde oplysninger om marken/arealets stør-relse og beliggenhed, den dyrkede afgrøde, anvendte middel, dosering og dato for anvendelse, jf. bekendtgø-relse nr. 492 af 7. juni 1994 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.Disse regler forventes som udgangspunkt videreført. Det foreslås, at de oplysninger virksomheden skal an-give i sprøjtejournalen for identifikation af virksomheden, marker m.v. fastsættes på bekendtgørelsesniveau.Der vil i videst muligt omfang blive anvendt identifikationsoplysninger, som jordbruger allerede anvender iandre sammenhæng, f.eks. i forbindelse med ansøgning om enkeltbetaling.Der pågår i EU-regi forhandlinger om forslag til forordning vedrørende regler for udarbejdelse af EF-statistikker over markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, herunder oplysninger om mar-kedsførte mængder, samt mængder af plantebeskyttelsesmidler, der årligt medgår til landbrugsmæssig an-vendelse.Det er hensigten, at kravene til indberetning af data vil blive udformet således, at de i givet fald vil kunneanvendes til opfyldelse af de krav, der måtte følge af en vedtagelse af en indberetningspligt i henhold tilnævnte forordning.Det foreslås, at der med hjemmel i den foreslåede bestemmelse fastsættes regler om, at oplysningerne i deindberettede sprøjtejournalerne skal omfatte en planperiode, og dermed følge vækstsæsonen, som det kendesfra gødningsregnskaberne. Den første indberetning vil skulle omfatte planperioden 1. august 2010-31. juli2011. Fristen for indberetning vil blive søgt samordnet med fristen for indberetning af gødningsregnskab,således at antallet af indberetningsfrister for jordbruger minimeres.Med forslaget til stk. 2 skabes der hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at indberetning afsprøjtejournaler skal foregå digitalt.Forslaget skal ses i sammenhæng med det af økonomi- og erhvervsministeren samtidig hermed fremsatteforslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik og forskellige andre love.Det er hensigten, at indberetning af sprøjtejournalerne skal kunne finde sted via en elektronisk internetløs-ning.Indberetningen kan være webbaseret, og vil bl.a. kunne tilgås via virksomhedsportalen, www.virk.dk.Det foreslås, at bemyndigelsen til at fastsætte krav om anvendelse af digital indberetning, første gang vilblive anvendt i forbindelse med indberetning af sprøjtejournaler for planperioden 2010/2011. Journalerne fordenne periode vil skulle indberettes primo 2012.Kravet om anvendelse af digital indberetning betyder, at oplysningerne ikke vil blive betragtet som modta-get, medmindre de er fremsendt i den foreskrevne digitale form. De sanktioner, der knytter sig til manglendeopfyldelse af indberetningspligten m.v. vil også finde anvendelse ved manglende digital indberetning. Hvisder efter reglerne er trådt i kraft, modtages indberetninger på papir, vil Fødevareministeriet dog i første om-gang vejlede om, hvorledes indberetningen skal fortages.
Det foreslås, at jordbrugers indberetning af sprøjtejournalen vil blive anset for modtaget på det tidspunkt,hvor meddelelsen registreres automatisk i datasystemet hos den administrerende myndighed. For at kunneanses for at være indberettet rettidigt, skal indberetningen være modtaget på den foreskrevne digitale mådesenest ved fristdagens udløb, det vil sige senest kl. 24.00 på fristdagen. Kan modtagelsestidspunktet for endigital meddelelse ikke fastlægges, som følge af problemer med myndighedens it-systemer eller andre lig-nende problemer, må meddelelsen anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen blevafsendt, hvis der kan fremskaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet. Det vil således ikkekomme virksomheden til skade, at indberetningen mv. modtages efter fristens udløb, hvis dette skyldes sy-stemnedbrud hos myndigheden.Med forslaget til stk. 2, bemyndiges ministeren til at kunne fastsætte regler om, at visse grupper af virk-somheder, kan undtages fra krav om digital indberetning og digital kommunikation, når ganske særlige om-stændigheder taler for det.Det foreslås således, at kravet om digital indberetning i første omgang ikke vil omfatte alle jordbrugere,der er omfattet af pligten til at føre og indberette journal over anvendte sprøjtemidler m.v. For at lette over-gangen til digital indberetning, foreslås det, at virksomheder, hvor det matrikulære areal er under 25 ha, tid-ligst vil skulle indberette digitalt i 2014. Derved skabes der størst mulig sammenfald med den gruppe virk-somheder, der i henhold til det af økonomi- og erhvervsministeren samtidig hermed fremsatte lovforslag, iførste omgang forslås undtaget fra pligten til at indberette gødningsregnskaber digitalt. Virksomheder, dererhvervsmæssigt driver deres virksomhed som gartneri, planteskole, frugtplantager, m.v. vil efter forslagetikke blive undtaget fra kravet om digital indberetning af sprøjtejournaler.Det forventes, at indberetningssystemet vil kunne være tilgængeligt for jordbrugsvirksomhederne alleredeved starten af planperiodens 2010/2011 således, at det er muligt for virksomhederne løbende at foretage de-res registreringer.Med forslaget til stk. 3 skabes der hjemmel til, at fødevareministeren kan fastsætte regler om, at kommuni-kationen mellem myndighederne og virksomheden i forbindelse med de nævnte indberetninger ligeledes skalforegå digitalt, eksempelvis via elektronisk post. Det foreslås endvidere, at der kan fastsættes regler om, atmyndighederne kan udstede visse dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift. Påsigt er det således hensigten, at myndigheden kan indkalde og eventuelt rykke for manglende indberetning afsprøjtejournalerne digitalt. Der ses ikke at være retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved, at en sådanstandardkommunikation, der ikke har karakter af afgørelse, kan sendes digitalt til virksomhederne uden per-sonlig underskrift.Med forslaget til stk. 4 etableres der hjemmel til at fastsætte nærmere regler om vilkår og formater for an-vendelse af digital kommunikation, herunder om brugen af digital signatur.For at myndigheden kan håndtere de modtagne indberetninger, foreslås det, at fødevareministeren kan stil-le krav om, at virksomheden skal anvende bestemte it-systemer og særlige digitale formater. Det foreslåsendvidere, at der af sikkerhedsmæssige grunde kan stilles krav om anvendelse af digital signatur. Ved atanvende digital signatur, skabes der sikkerhed for, at afsenderen er den, han eller hun giver sig ud for. Føde-vareministeriet vil i forbindelse med den konkrete udmøntning af kravet om obligatorisk digital indberetningtage stilling til, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at der stilles krav om jordbrugers anvendelse af digital sig-natur i forbindelse med indberetning af sprøjtejournaler.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2010.Da det er hensigten, at sprøjtejournalerne skal omfatte en planperiode, og dermed følge vækstsæsonen, somdet kendes fra gødningsregnskaberne, foreslås det at fastsætte reglerne om obligatorisk, digital indberetningsåledes, at kravet første gang vil omfatte planperioden 1. august 2010-31. juli 2011.Indberetning af sprøjtejournalen forventes først at skulle finde sted i begyndelsen af 2012. Det er hensig-ten, at fristen samordnes med fristen for indberetning af gødningsregnskab eller anden indberetningsfrist,således at antallet af frister for jordbruger minimeres.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om journal over brug af plantebe-skyttelsesmidler og eftersyn af udstyrtil udbringning af plantebeskyttelses-midler i jordbruget, jf. lovbekendtgørel-se nr. 758 af 29. juni 2006, foretagesfølgende ændringer:1.§ 1affattes således:§ 1.Landbrugsministeren kan fastsæt-te regler om pligt for ejere og brugereaf jordbrugsbedrifter til at føre journalover deres anvendelse af plantebeskyt-telsesmidler mod skadegørere, ukrudtog andre uønskede planter samt til ned-visning og vækstregulering i plantekul-turer. Ministeren kan herunder fastsættenærmere regler om, hvordan journalenskal udformes og føres samt om tilsynmed, at reglerne overholdes.»§ 1.Ministeren for fødevarer, land-brug og fiskeri kan fastsætte regler om,at ejere og brugere af jordbrugsbedrifterskal føre og indberette journal overanvendelse af plantebeskyttelsesmidlermod skadegørere, ukrudt og andreuønskede planter samt til nedvisning ogvækstregulering i plantekulturer. Mini-steren kan fastsætte regler om journa-lens udformning og indhold.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte reglerom pligt til at anvende digital kommu-nikation i forbindelse med indberetningaf de i stk. 1 nævnte journaler. Ministe-ren kan herunder fastsætte regler om, atvirksomheder kan undtages fra pligtentil at anvende digital kommunikation,når ganske særlige omstændighedertaler herfor.Stk. 3.Ministeren kan for de i stk. 1nævnte oplysninger fastsætte regler om,at ministeren eller den som er bemyn-diget til at varetage opgaver i henholdtil loven, ved henvendelse til jord-brugsvirksomheder alene anvender di-gital kommunikation. Ministeren kanendvidere fastsætte regler om, at mini-steriet kan udstede visse typer af doku-menter uden underskrift, eller med ma-skinelt gengivet underskrift eller påtilsvarene måde, således at sådannedokumenter i retlig henseende sidestil-
les med et dokument med personligunderskrift.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte reglerom vilkår og formater for anvendelse afdigital kommunikation, herunder ombrugen af digital signatur.«.§2Loven træder i kraft 1. januar 2010.