Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 343
Offentligt
708580_0001.png
708580_0002.png
708580_0003.png
708580_0004.png
708580_0005.png
708580_0006.png
708580_0007.png
708580_0008.png
708580_0009.png
708580_0010.png
708580_0011.png
708580_0012.png
708580_0013.png
708580_0014.png
708580_0015.png
708580_0016.png
708580_0017.png
Side 1 af 17Fremsat denFREMSATaf fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)Udkast af 16. juli 2009
Forslagtil
lov om ændring af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom tiljordbrugsmæssige formål m.m.(Forenkling af kendelsessystemet ved jordfordelinger)§1I lov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jord-brugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven), som ændret ved § 4 i lov nr. 536 af 24. juni 2005,§ 65 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, lov nr. 1553 af 20. december 2006 og § 54 i lov nr. 1336 af 19.december 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1,ændres ”§§ 2-9” til: ”§§ 2-4 og §§ 6-9”.2.§ 2, stk. 2-4,affattes således:Stk. 2.Ministeren nedsætter en jordfordelingskommission i hvert af de områder, der dækkes af enjordbrugskommission. Jordfordelingskommissionen består af 7 medlemmer. Hvert medlem skalhave en suppleant.Stk. 3.Formanden skal være dommer og udpeges efter indstilling fra Domstolsstyrelsen. 1 med-lem, der skal være kreditkyndigt og repræsentere realkredit- og pengeinstitutter, udpeges efter ind-stilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. De øvrige 5 medlemmer er medlemmerne af områdetsjordbrugskommission.Stk. 4.Sager om jordfordeling behandles af jordfordelingskommissionerne og ministeren for fø-devarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil. Anmodning om rejsning af enjordfordelingssag indgives til ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil.3.I§ 2indsættes som stk. 5:Stk. 5.Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, stiller sekretariatsbistand til rådighedfor jordfordelingskommissionen. Ministeren fastsætter regler om jordfordelingskommissionernesvirksomhed, sekretariatsbetjening af jordfordelingskommissionerne og om gennemførelse af jord-fordelingssager.4.§ 3, stk. 1,affattes således:Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte,at der på grundlag af en anmodning efter § 2, stk. 4, skal udarbejdes en plan for en hensigtsmæssigjordfordeling inden for et fastlagt område.5.I§ 3, stk. 2,ændres ”Direktoratet indkalder” til: ”Ministeren eller den, ministeren bemyndigerdertil, kan indkalde”.
Side 2 af 17
6.I§3 ophævesstk. 3 og 4,og istk. 5,der bliverstk. 3,ændres ”Direktoratet” til: ”Ministeren ellerden, ministeren bemyndiger dertil”.7.§ 4, stk. 1,affattes således:”Den samlede jordfordelingsplan forelægges på et offentligt møde, hvor jordfordelingskommissi-onen afgør, om planen kan godkendes. Lodsejere, panthavere og berettigede i henhold til leje- ellerforpagtningskontrakter underrettes af jordfordelingskommissionen ved brev med 14 dages varselom tid og sted for mødet, hvori kendelsen afsiges. Med samme varsel sker der indkaldelse i Statsti-dende og dagspressen af alle rettighedshavere i ejendommene.”8.I§ 4, stk. 2-4ændres ”Jordbrugskommissionen” til: ”Jordfordelingskommissionen”.9.I§ 4, stk. 4, og § 7, stk. 1ændres ”Den udvidede jordbrugskommission” til: ”Jordfordelings-kommissionen”.10.I§ 4, stk. 4,udgår ”foreløbig”.11.I§ 4, stk. 5,ændres ”Jordbrugskommissionens” til: ”Jordfordelingskommissionens”.12I§ 4, stk. 5,udgår ”foreløbige” og ”, indtil den endelige kendelse tinglyses”.13.§ 5ophæves.14.I§ 6, § 7, stk. 2, og § 27, stk. 2,ændres ”den udvidede jordbrugskommission” til: ”jordforde-lingskommissionen”.15.I§ 6, stk. 1, 1. pkt.,tilføjes efter ”den udvidede jordbrugskommission”: ”,jf. dog § 8”.16.§ 8ophæves, og i stedet indsættes:”Såfremt jordfordelingen ikke kan registreres i matriklen eller noteres i tingbogen, sikrer jordfor-delingskommissionen dette ved tillæg til kendelse. Såfremt en panthaver efter kendelsesmødet mod-sætter sig, at et areal udgår af pantet, eller en lodsejer gør indsigelse mod regulering af kontantevederlag eller mod fordeling af skatter og afgifter m.v., tager jordfordelingskommissionen stillinghertil ved tillæg til kendelse.Stk. 2. Formanden for jordfordelingskommissionen beslutter, om spørgsmål i henhold til stk. 1skal behandles af jordfordelingskommissionen, og om spørgsmålene kan behandles af formanden påjordfordelingskommissionens vegne. De rejste spørgsmål afgøres i form af tillæg til kendelse. Til-læg til kendelse har samme retsvirkning som kendelsen.”17.§ 9, stk. 2,ophæves.18.I§ 23, stk. 2 og 5,ændres ”jordbrugskommissionen” til: ”jordfordelingskommissionen”.19.I§ 23, stk. 2,ændres ”§§ 2-6” til: ”§§ 2-4, § 6 og § 8”.20.I§ 23, stk. 5,udgår ”, herunder af de tiltrædende medlemmer,”.21.I§ 25, stk. 1,indsættes efter ”jordbrugskommissionerne,”: ”jordfordelingskommissionerne,”.
Side 3 af 17
22.I§ 26,udgår ”Direktoratet for FødevareErhvervs”, og ”§ 2, stk. 4, og § 3, stk. 2-5” ændres til: ”§ 2, stk. 5, og § 3, stk. 2”.23.I §27, stk. 2,ændres ”§§ 4-6 og 8” til: ”§ 4, § 6 og § 8”.24.I§ 27, stk. 3,ændres ”§ 25, stk. 1” til: ”stk. 1”.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.Stk. 2.Loven har virkning for jordfordelingssager, hvor anmodning om rejsning af jordfordeling ermodtaget efter lovens ikrafttrædelse. Jordfordelingssager, som er påbegyndt før lovens ikrafttrædel-se, behandles efter de hidtil gældende regler.Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordelingog offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven),som ændret ved § 4 i lov nr. 536 af 24. juni 2005, § 65 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, lov nr. 1553 af20. december 2006 og § 54 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 (L 2005 535: Folketingstidende2004-2005 (2. samling), sp. 349, 3058, 3779, 4202, A 142, A 114, B 222, C 375, L 2005 536: Fol-ketingstidende 2004-2005 (2. samling), sp. 1002, 4278, 4874, A 1773, A 1755, B 797, C 508, L2006 538: Folketingstidende 2005-2006, sp. 4666, 7775, 8137, A 5760, A 5137, B 1482, B 1833, C824, L 2006 1553: Folketingstidende 2006-2007, sp. 748, 2202, 2513, A 1301, A 1295, B169, C250 og L 2008 1336: Folketingstidende 2008-2009, sp. 436,1947,2229, A 283, B91, B 264, C 61).2. BaggrundJordfordelinger har siden midten af 1900-tallet været gennemført for at forbedre arronderingen ogtilpasse landbrugsstrukturen. Herved er landbrugstransporten på offentlige veje mindsket, og land-brugets effektivitet, produktion og indtjening er øget. Siden begyndelsen af 1990’erne og senest vedVandmiljøplan II og III har jordfordeling været anvendt til gennemførelse af offentligt initieredearealkrævende natur- og miljøtiltag. Procedurerne i jordfordelingsloven er gennem de seneste årtierkun i mindre omfang blevet tilpasset og udviklet til anvendelse i jordfordelinger til realisering afarealkrævende projekter i det åbne land.Dette forslag til lov om ændring af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom tiljordbrugsmæssige formål m.m. indeholder en forenkling af jordfordelingsproceduren ved indførelseaf en jordfordelingskommission og et generelt en-kendelsessystem ved jordfordelinger.Som led i forenklingen af jordfordelingsproceduren lægges der i lovforslaget op til, at der oprettesen jordfordelingskommission i hvert af de områder, der dækkes af en jordbrugskommission. Kom-missionen får kompetence til - ved afsigelse af en jordfordelingskendelse - endeligt at afgøre alleindsigelser og krav i forbindelse med en jordfordelingssag. Jordfordelingskommissionerne foreslåssammensat på samme måde som de udvidede jordbrugskommissioner i gældende lov.
Side 4 af 17
Lovforslaget indeholder et forslag om indførelse af et generelt en-kendelsessystem, hvor der sikresen enkel og effektiv jordfordelingsprocedure til blandt andet realisering af vådområdeprojekter un-der Grøn Vækst-initiativet og andre natur- og miljøtiltag under det danske landdistriktsprogram.
3. Gældende retLov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jord-brugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven) trådte i kraft den 1. juli 2005.Jordfordeling er en samlet koordineret procedure for forhandling og berigtigelse af arealomlægnin-ger mellem flere landbrugsejendomme på en fastlagt skæringsdag. Det er FødevareErhverv og denudvidede jordbrugskommission, der er myndighed på jordfordelingsområdet. Private aktørers vare-tagelse af opgaver i jordfordelinger er løbende tilpasset forskellige typer af jordfordelinger og afta-les i de enkelte sager konkret med jordfordelingsmyndigheden.Anmodninger om rejsning af jordfordelingssager skal indgives til FødevareErhverv. Såfremt enanmodning imødekommes, rejses en jordfordelingssag ved et offentligt møde (indledende møde).Indkaldelse sker ved annoncering i dagspressen, eller på anden hensigtsmæssig måde. På mødetfastlægges jordfordelingens skæringsdag, som er den dato, hvor ejendomsretten overgår til den nyeejer. Der tages endvidere beslutning om planområdets afgrænsning. Afgræsningen er vigtig, da denanvendes i forbindelse med efterfølgende annoncering efter fortrinsstillede i henhold til landbrugs-loven. Endvidere nedsættes der et lodsejerudvalg på det indledende møde. Lodsejerudvalget harbl.a. til opgave at råde og vejlede planlæggeren under dennes arbejde i sagen.Jordfordelingens forhandlinger gennemføres af en planlægger, som efter forhandlinger med de en-kelte lodsejere indhenter skriftlige tilbud fra lodsejerne om køb og/eller salg af arealer og om vilkårherfor. Tilbudene udgør en sammenhængende plan, og det skal sikres, at alle arealomlægninger kangennemføres efter anden lovgivning, f.eks. landbrugsloven, planloven og udstykningsloven.Planen fremlægges for lodsejerne og jordbrugskommissionen på et offentligt møde med henblik påafsigelse af foreløbig kendelse. Jordfordelingsplanen skal godkendes af den stedlige jordbrugs-kommission, som udvides med tiltrædelse af en byretsdommer og et kreditkyndigt medlem, når derskal afsiges foreløbig kendelse. Byretsdommeren overtager formandskabet i den udvidede jord-brugskommission og skal være dommer i en retskreds beliggende helt eller delvis indenfor jord-brugskommissionens geografiske område. Ved den foreløbige kendelse, som afsiges inden skæ-ringsdagen, tager den udvidede jordbrugskommission stilling til indsigelser fra lodsejere, og beslut-ter hvilke panthavere, der skal høres, inden et vederlag kan udbetales til lodsejerne. Den foreløbigekendelse er bindende for samtlige lodsejere og disses rettighedshavere.Efter afsigelse af den foreløbige kendelse tinglyser FødevareErhverv denne som byrde på de delta-gende ejendomme, indtil den endelige tinglysningsmæssige berigtigelse finder sted. Der indhentesaccept fra panthavere til udbetaling af salgssummer, der foretages ud- og indbetalinger af vederlag,jordfordelingssagen sendes til omvurdering hos SKAT, og der fortages refusion af skatter og afgif-ter. Arealomlægningerne opmåles af en praktiserende landinspektør.Efter opmåling berigtiges sagen endeligt ved, at den udvidede jordbrugskommission afsiger en en-delig kendelse. Til den endelige kendelse indvarsles alle lodsejere, panthavere, berettigede i hen-
Side 5 af 17
hold til leje- og forpagtningskontrakter samt øvrige rettighedshavere i de berørte ejendomme. Vedden endelige kendelse afgør den udvidede jordbrugskommission endeligt alle overfor kommissio-nen fremsatte indsigelser og krav. FødevareErhverv sikrer, at jordfordelingen registreres og noteresi hhv. matrikel og tingbog, samt at deltagende lodsejere og panthaverne i de deltagende ejendommefår besked om jordfordelingens endelige afslutning.I jordfordelinger med et begrænset antal ejendomme – normalt mellem 5 og 10 ejendomme – kanjordfordelinger gennemføres efter en forenklet procedure med bl.a. afsigelse af kun én kendelse.4. Lovforslagets indholdHovedelementet bag dette lovforslag er en forenkling af jordfordelingsproceduren ved at indføre etenkelt og effektivt en-kendelsessystem i jordfordelinger. Som led i forenklingen foreslås oprettet enjordfordelingskommission i hvert af de områder, der dækkes af en jordbrugskommission, til vareta-gelse af de opgaver, som efter gældende ret varetages af jordbrugskommissionen og den udvidedejordbrugskommission. Jordfordelingskommissionen afsiger kendelser om jordfordelingens gennem-førelse og får kompetence til endeligt at afgøre alle indsigelser og krav i forbindelse med en jord-fordelingssag.Lovforslaget indeholder således følgende elementer:a) Nedsættelse af jordfordelingskommissioner.b) Indførelse af et generelt en-kendelsessystem i alle jordfordelingssager.ad a)Ved lovforslaget søges oprettet en jordfordelingskommission i hvert af de områder, der dækkes afen jordbrugskommission. Jordfordelingskommissionerne får kompetence til - ved afsigelse af enjordfordelingskendelse - endeligt at afgøre alle indsigelser og krav i forbindelse med en jordforde-lingssag. Sammensætningen i de nye jordfordelingskommissioner svarer til sammensætningen i deudvidede jordbrugskommissioner, der i dag afsiger kendelser.ad b)Med lovforslaget foreslås det, at der indføres et generelt en-kendelsessystem således, at der i allejordfordelingssager, uanset antallet af deltagende ejendomme, fremover kun afsiges én jordforde-lingskendelse. Der stilles forslag om, at det nuværende system, hvor der almindeligvis afsiges bådeen foreløbig og en endelig kendelse, ændres. Forslaget indebærer endvidere, at der i særlige tilfældekan afsiges en tillægskendelse, hvis der er behov herfor i forbindelse med jordfordelingens matriku-lære og tinglysningsmæssige berigtigelse og til afgørelse af spørgsmål vedrørende relaksation, regu-lering af kontante vederlag og fordeling af skatter og afgifter.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget er en ændring og tilpasning af procedureregler til en enklere og mere effektiv procedu-re. Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslagets ændring og tilpasning af procedureregler har ingen økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet.
Side 6 af 17
[Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRe-gulering, der har vurderet, at forslaget….]7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen direkte miljømæssige konsekvenser, men lovforslaget vil medvirke til ateffektivisere realiseringen af natur- og miljørelaterede projekter i det åbne land.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget er den 16. juli 2009 sendt i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening,Dansk Gartneri, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk landbrugs Realkreditfond, Dansklandbrugsrådgivning - landscentret, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Planteskoleejerforening,Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Andelsselskaber, Dansk Øko-logileverandørforening, Danske Biavleres Landsforening, Danske Regioner, Danske Småøer, Dedanske Skovdyrkerforeninger, Den danske Dommerforening, Den danske Landinspektørforening,DLR Kredit, Det økologiske Råd, Domstolsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeninger-nes Fællesråd, Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, Finansmi-nisteriet, Finansrådet, Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter, Foreningen Registrerede Revi-sorer, Foreningen af vandværker i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Foreningenfor Biodynamisk Jordbrug, Friluftsrådet, Fugleværnsfonden, HedeDanmark, Jordbrugsakademiker-nes Forbund, Rigsrevisionen, Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet, Klima- og Energi-ministeriet, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kyst, land og Fjord, KøbenhavnsEnergi, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen afFrie Bønder - Levende Land, Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landsorganisationen i Dan-mark, Mejeriforeningen, Miljøministeriet, Nordea Kredit, Nykredit, Nærings- og Nydelsesmiddel-arbejderforbundet, Orbicon, Realkredit Danmark, Realkreditrådet, Danske Godser og Herregårde,Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammenslutningen af danske Småøer,Skovdyrkerforeningen, Skatteministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, Verdensnaturfonden, Økonomi-og Erhvervsministeriet, Økonomistyrelsen, Aage V. Jensen Fonde, Ålborg Universitetscenter ogsamtlige jordbrugskommissioner.Lovforslaget er endvidere offentliggjort på Høringsportalen på www.danmark.dk og på Fødevare-Erhvervs hjemmeside www.ferv.fvm.dk.11. Sammenfattende skema over konsekvenser af forslagetPositive konsekven-ser/mindreudgifterNegative konsekven-ser/merudgifter
Side 7 af 17
Økonomiske og administrativekonsekvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivet
IngenIngenIngenLovforslaget har ingen direktemiljømæssige konsekvenser,men lovforslaget vil medvirketil at effektivisere realiserin-gen af natur- og miljørelatere-de projekter i det åbne land.
IngenIngenIngen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr.1§ 2, stk. 1Ændringen er en konsekvens af, at den nugældende bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf. lovfors-lagets § 1, nr. 10.Til nr.2§ 2, stk. 2Den foreslåede bestemmelse er ny. Jordfordelingsplaner godkendes efter de gældende regler af denstedlige jordbrugskommission, hvorefter jordbrugskommissionen udvides med tiltrædelse af en by-retsdommer og et kreditkyndigt medlem, når der skal afsiges kendelse. Byretsdommeren varetagerformandskabet i den udvidede jordbrugskommission.Ved lovforslaget foreslås det, at der nedsættes en jordfordelingskommission i hvert af de områder,som dækkes af en jordbrugskommission. I de regioner, hvor der er mere end en jordbrugskommis-sion, nedsættes der en jordfordelingskommission for hver jordbrugskommission. Jordfordelings-kommissionens sammensætning svarer som udgangspunkt til den udvidede jordbrugskommission ilovens nuværende udformning, jf. bemærkningerne nedenfor til den foreslåede § 2, stk. 3.§ 2, stk. 3Den foreslåede bestemmelse er ny. Jordfordelingskommissionen skal bestå af en dommer, som va-retager formandsopgaven, et kreditkyndigt medlem, der sikrer varetagelse af panthavernes interes-ser samt de 5 medlemmer af områdets jordbrugskommission. Den udpegede dommer behøver ikkesom hidtil være byretsdommer i en retskreds beliggende helt eller delvis inden for jordbrugskom-missionens område, men kan være dommer i andre retskredse. Endvidere skal det være muligt atudpege dommere i andre retter end byretterne. Som en konsekvens heraf kan en dommer som noget
Side 8 af 17
nyt bestride formandshvervet for flere jordfordelingskommissioner. Ministeren for fødevarer, land-brug og fiskeri udpeger dommeren og det kreditkyndige medlem efter indstilling fra hhv. Domstols-styrelsen og Økonomi- og Erhvervsministeren.§ 2, stk. 4Den forslåede bestemmelse er en videreførelse af gældende lovs § 2, stk. 2, således, at jordbrugs-kommissionen erstattes af jordfordelingskommissionen, jf. bemærkningerne nedenfor til den fore-slåede § 2, stk. 2.Endvidere erstattes Direktoratet for FødevareErhverv af ministeren for fødevarer, landbrug og fiske-ri eller den, ministeren bemyndiger dertil. Der er med forslaget ikke for tiden tilsigtet nogen æn-dring af den nuværende opgavevaretagelse, idet ministeren kan bemyndige FødevareErhverv til atvaretage denne opgave.Til nr. 3§ 2, stk. 5Den foreslående bestemmelse er ny. Bestemmelsen giver mulighed for, at ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri kan fastsætte regler for jordfordelingskommissionernes virksomhed og for se-kretariatsbetjening af jordfordelingskommissionerne. Disse bemyndigelser svarer i princippet tilgældende bemyndigelser i bestemmelsen i § 2, stk. 4. Endvidere foreslås en ny bemyndigelse tilministeren til at fastsætte regler om gennemførelse af jordfordelingssager, bl.a. om behandling afansøgninger, annoncering og afholdelse af møder, fastlæggelse af jordfordelingsområde og skæ-ringsdag, indhold i kendelsen og krav til jordfordelingsplanen.Til nr. 4§ 3, stk. 1Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende § 3, stk. 1, med den ændring, atDirektoratet for FødevareErhverv erstattes af Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,ministeren bemyndiger dertil. Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændring af den nuværendeopgavevaretagelse, idet ministeren kan bemyndige FødevareErhverv til at varetage denne opgave.Endvidere er den foreslåede bestemmelse en konsekvensændring af, at § 3, stk. 3 og 4, om evt. af-holdelse af vurderingsforretninger foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 5§ 3, stk. 2Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende lovs § 3, stk. 2, med den ændring,at det ikke længere er et krav, at der skal afholdes et lodsejermøde (indledende møde), men at mini-steren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte, om der skal afholdes et indledende mø-de. Denne ændring sikrer, at proceduren bliver mere fleksibel og kan tilpasses formålet med jord-fordelingen, herunder til projektjordfordelinger, hvor der ofte er tale om en begrænset deltager-kreds.I tilfælde, hvor der ikke afholdes indledende møde, fortages fastlæggelsen af jordfordelingens skæ-ringsdag og planområdets udstrækning i forbindelse med behandlingen af anmodning om rejsningaf en jordfordelingssag.Til nr. 6§ 3, stk. 3 og 4
Side 9 af 17
Det foreslås, at gældende lovs § 3, stk. 3 og 4, ophæves. Den gældende lovs § 3, stk. 3 og 4 inde-holder regler om varsel, frister, deltagere og procedurer for afholdelse af eventuel vurderingsforret-ning til fastsættelse af jordernes ombytnings- og beliggenhedsværdi. Ved gennemførelse af jordfor-delinger anvendes den i gældende lovs fastsatte procedure stort set ikke, da jordernes værdi normaltfastsættes efter en procedure, der er tilpasset den enkelte jordfordeling og efter konkret forhandlingmed lodsejerne. Som konsekvens af, at vurderingsreglerne normalt ikke anvendes foreslås bestem-melsen ophævet for at forenkle regelsættet.Gældende lovs § 3, stk. 5, bliver til stk. 3, og Direktoratet foreslås ændret til Ministeren eller den,ministeren bemyndiger dertil.Til nr. 7§ 4, stk. 1Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen forenkler jordfordelingsproceduren ved, at dethidtidige to-kendelsessystem erstattes af et en-kendelsessystem, og som konsekvens heraf afholdesder kun ét kendelsesmøde.I henhold til gældende lov er det den stedlige jordbrugskommission, der skal godkende jordforde-lingsplanen, og det er den udvidede jordbrugskommission, der afsiger kendelsen. Proceduren for-enkles ved, at jordfordelingsplanen ikke længere skal behandles af den stedlige jordbrugskommissi-on, men at det er den nye jordfordelingskommission, der både godkender planen og afsiger kendel-sen.Indkaldelse til kendelsesmødet sker med et varsel på 14 dage, hvilket svarer til varslet forud forendelig kendelse jf. gældende lovs § 5, stk. 3.Til nr. 8§ 4, stk. 2 -4.Den foreslåede bestemmelse er en generel konsekvensændring således, at Jordbrugskommissionenoveralt i loven ændres til Jordfordelingskommissionen.Til nr. 9§ 4, stk. 4, og § 7, stk. 1.Den foreslåede bestemmelse er en generel konsekvensændring således, at Den udvidede jordbrugs-kommission overalt i loven ændres til Jordfordelingskommissionen.Til nr. 10§ 4, stk. 4.Med bestemmelsen foreslås det, at der ikke længere skal kunne afsiges foreløbige kendelser.I den gældende jordfordelingslov skal der som udgangspunkt afsiges to kendelser. Dels en foreløbigkendelse, der afsiges før jordfordelingens skæringsdag, og dels en endelig kendelse, når jordforde-lingen er opmålt og skal registreres i matriklen og noteres i tingbogen.Sammensmeltningen af to kendelser til én er kendt i den gældende procedure for jordfordelingermed et begrænset antal ejendomme, jf. den gældende lovs § 8. Der er positive erfaringer med gen-nemførelse af mindre jordfordelinger efter en forenklet procedure med kun én kendelse.
Side 10 af 17
Forslaget betyder, at der fremover kun skal afsiges én kendelse, uanset antallet af ejendomme, derdeltager i jordfordelingen (en-kendelsessystemet).Ved kendelsen træffer jordfordelingskommissionen afgørelse om ejendommens fremtidige jordtil-liggender. Kendelsen er retligt bindende for samtlige deltagende lodsejere og disses pant- og rettig-hedshavere. Den afsagte kendelse er jordfordelingskommissionens accept af lodsejernes tilbud omkøb og salg i henhold til den underskrevne overenskomst. Jordfordelingskommissionen sendermeddelelse til alle lodsejere om, at planen er godkendt, og på skæringsdagen overtager lodsejerneden fysiske råderet over deres nye arealer, med mindre andet er særskilt aftalt i forbindelse med deenkelte jordomlægninger.Til nr. 11§ 4, stk. 5Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring således, at Jordbrugskommissionens ændrestil Jordfordelingskommissionens.Til nr. 12§ 4, stk. 5Ændringen er en konsekvens af, at der fremover kun skal afsiges én kendelse, jf. lovforslagets § 1,nr. 10, således at det kun er jordfordelingskendelsen, der tinglyses.Til nr. 13§5Det foreslås, at den gældende bestemmelse i § 5 ophæves. Forslaget skal ses i lyset af indførelsen afen-kendelsessystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.Til nr. 14§ 6, § 7, stk. 2, og § 27, stk. 2Den foreslåede bestemmelse er en generel konsekvensændring således, at den udvidede jordbrugs-kommission overalt i loven ændres til jordfordelingskommissionen.Til nr. 15§ 6, stk. 1Med ændringen foreslås det, at der indsættes en henvisning til den foreslåede nye § 8, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 16 om afsigelse af en tillægskendelse.Den gældende bestemmelse i § 6, stk. 1, fastslår jordfordelingskommissionens kompetence til vedkendelse at træffe afgørelse om alle krav og indsigelser fremsat forud for eller på kendelsesmødeteller efterfølgende i forbindelse med panthaverhøring, fordeling af skatter og afgifter samt veder-lagsregulering.Det er jordfordelingskommissionens ansvar at sikre, både i forbindelse med kontante udbetalingerog i det hele taget som en konsekvens af en ejendoms deltagelse i jordfordeling, at der ikke finderen forringelse af pantesikkerheden sted for de i ejendommen indestående pantehæftelser. Der skalsom hidtil foretages panthaverhøring, før der udbetales kontante vederlag til en lodsejer, medmindreder er tale om ubetydelige formindskelser i forhold til ejendommens værdi.I henhold til gældende praksis foretages panthaverhøring i perioden mellem de to kendelsesmøder,efter at det på det foreløbige kendelsesmøde er besluttet, hvilke panthavere, som skal høres. Pantha-
Side 11 af 17
vernes eventuelle indsigelser bliver derved først behandlet af kommissionen, når det endelige ken-delsesmøde finder sted.I konsekvens af det foreslåede en-kendelsessystem foreslås det, at panthaverne fremover orienteresom jordfordelingens konsekvenser for deres pant samtidig med, at panthaverne modtager oriente-ring om kendelsesmødet, jf. lovforslagets § 1, nr. 7. Dermed har panthaverne på kendelsesmødetmulighed for at gøre indsigelse mod jordfordelingen og panthavernes retssikkerhed er tilgodeset.Samtykke fra panthaverne vil blive indhentet efter, at kendelsen er afsagt. Såfremt en panthaver iforbindelse med panthaverhøringen gør indsigelse mod, at et areal udgår af pantet og altså ikke la-der sig nøje med, at det kontante vederlag anvendes til nedbringelse af den samlede gæld i ejen-dommen, afgøres indsigelsen af jordfordelingskommissionen i henhold til den foreslåede § 8.Til nr.16Den gældende lovs § 8 foreslås ophævet som konsekvens af, at en-kendelsessystemet foreslås ind-ført, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.Den foreslåede § 8 er ny og omhandler muligheden for at afsige tillægskendelser. Bestemmelsenhar til formål at sikre, at jordfordelingskommissionen afklarer spørgsmål, som hindrer den endeligeberigtigelse af jordfordelingen. Dette kan være spørgsmål, som ikke er afklaret i jordfordelingsken-delsen eller spørgsmål opstået efter afsigelse af kendelse. Bestemmelsen har endvidere til hensigt atsikre, at jordfordelingskommissionen tager stilling til krav fra panthavere, indsigelse mod regule-ring af kontante vederlag og indsigelse mod fordeling af skatter og afgifter m.v. Bestemmelsen ernødvendig, fordi systemet med to kendelser foreslås afskaffet. I den gældende procedure bliver kravog indsigelser opgjort i perioden mellem de to kendelser og bliver behandlet i forbindelse med denendelige kendelse. Det er endvidere hensigten, at de spørgsmål, som i dag behandles af den udvide-de jordbrugskommission i henhold til den gældende lovs § 6, stk. 1, også efter formandens skøn kanbehandles af jordfordelingskommissionen.Muligheden for behandling af krav og indsigelser ved afsigelse af tillægskendelse sikrer sammeretssikkerhed for lodsejere, panthavere og øvrige rettighedshavere som efter den gældende lov.§ 8, stk. 1Den foreslåede bestemmelse er ny og sikrer, at forhold, der ikke var kendte på kendelsestidspunktet,kan blive behandlet og afgjort af jordfordelingskommissionen på et senere tidspunkt, jf. bemærk-ningerne nedenfor til den foreslåede § 8, stk. 2. Begrundelsen herfor er, at der kan opstå forhold iforbindelse med den matrikulære sagsbehandling, i forbindelse med høring af panthaverne eller vedregulering af kontante vederlag samt fordeling af skatter og afgifter, som nødvendiggør, at der tagesstilling til disse spørgsmål. Jordfordelingskommissionen træffer afgørelse om de opståede forhold iform af et tillæg til den afsagte kendelse. Bestemmelsen kan anvendes, indtil sagen er registreret imatriklen og noteret i tingbogen.§ 8, stk. 2Den foreslåede bestemmelse er ny, og bemyndiger formanden for jordfordelingskommissionen til atbeslutte, om og hvordan kommissionen skal behandle de opståede forhold, jf. bemærkningerneovenfor til den foreslåede § 8, stk. 1. Bestemmelsen giver også formanden mulighed for at træffeafgørelse på kommissionens vegne. Her tænkes navnlig på spørgsmål om regulering af kontantevederlag og fordeling af skatter og afgifter m.v.
Side 12 af 17
Tillæg til kendelse tinglyses og har samme retsvirkning som den oprindeligt afsagte kendelse.Med forslaget sikres således en fleksibel procedure for afslutning af jordfordelinger i tilfælde, hvornye forhold stiller sig hindrende i vejen for registrering og notering af jordfordelingen, eller derforeligger panthaverkrav eller lodsejerindsigelser, der kræver afklaring.Til nr. 17§ 9, stk. 2Ændringen er en konsekvens af, at den gældende bestemmelse i § 8 foreslås ophævet, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 16, og der således ikke længere skelnes mellem almindelige jordfordelingssager ogjordfordelingssager med deltagelse af et begrænset antal ejendomme.Til nr. 18§ 23, stk. 2 og 5Den foreslåede bestemmelse er en generel konsekvensændring således, at jordbrugskommissionenoveralt i loven ændres til jordfordelingskommissionen.Til nr. 19§ 23, stk. 2Ændringen er en konsekvens af, at den gældende bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf. lovforsla-gets § 1, nr. 13. Samtidig foreslås indsat en henvisning til den foreslåede § 8, jf. lovforslagets § 1,nr. 16, således at ministeren bemyndiges til at dække eventuelle krav i henhold til en tillægskendel-se.Til nr. 20§ 23, stk. 5Ændringen er en konsekvens af, at jordbrugskommissionen (den udvidede jordbrugskommission)foreslås ændret til en jordfordelingskommission, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, således at der ikke læn-gere er tale om en jordbrugskommission med tiltrædende medlemmer.Til nr. 21§ 25, stk. 1Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås oprettet jordfordelingskommissioner til behandlingaf jordfordelingssager, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.Til nr. 22§ 26Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af den nugældende bestemmelse i § 2, jf.lovforslagets § 1 nr. 2 og 3 samt af den foreslåede ophævelse af bestemmelserne i § 3, stk. 3 og 4,jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Endvidere foreslås ”Direktoratet for FødevareErhvervs” slettet som følgeaf, at det nu foreslås, at det er ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, eller den som ministe-ren bemyndiger hertil, der varetager opgaver efter loven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.Til nr. 23§ 27, stk. 2Ændringen er en konsekvens af, at den nugældende bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf. lovfors-lagets § 1, nr. 13.Til nr. 24
Side 13 af 17
§ 27, stk. 3Den foreslåede ændring giver ministeren mulighed for at fastsætte endelighedsbestemmelser ogsåfor afgørelser truffet af en institution under ministeriet og ikke som hidtil kun for afgørelser truffetaf jordbrugskommissionerne, kommunale myndigheder, jordkøbsnævn og Økonomistyrelsen..____________________________________________________Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovLovforslaget

1.

I§ 2, stk. 1,ændres ”§§ 2-9” til: ”§§ 2-4 og §§ 6-9”.
Gældende formulering

§ 2.

Jordfordeling gennemføres ved, at samtligearealomlægninger mellem de deltagende lodsejereberigtiges samtidig på en fastsat skæringsdag vedkendelse efter reglerne i §§ 2-9.Stk. 2.Sager om jordfordeling behandles i samar-bejde mellem jordbrugskommissionen og Direktora-tet for Fødevareerhverv. Anmodning om rejsning afen jordfordelingssag indgives til direktoratet.Stk. 3.Ved afsigelse af kendelse udvides jord-brugskommissionen, idet den tiltrædes af en byrets-dommer, der beskikkes af ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri. Byretsdommeren skal væredommer i en retskreds beliggende helt eller delvisinden for jordbrugskommissionens område. Domme-ren overtager formandskabet i jordbrugskommissio-nen. Endvidere tiltrædes jordbrugskommissionen afet medlem, der repræsenterer realkredit- og pengein-stitutter. Ministeren beskikker medlemmet efter for-handling med økonomi- og erhvervsministeren.Stk. 4.Direktoratet kan fungere som sekretariat forjordbrugskommissionerne. Ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler forjordbrugskommissionernes virksomhed og for direk-toratets sekretariatsbistand.

2.

§ 2, stk. 2-4,affattes således:Stk. 2.Ministeren nedsætter en jordfordelings-kommission i hvert af de områder, der dækkes af enjordbrugskommission. Kommissionen består af 7medlemmer. Hvert medlem skal have en suppleant.Stk. 3.Formanden skal være dommer og udpegesefter indstilling fra Domstolsstyrelsen. 1 medlem, derskal være kreditkyndigt og repræsentere realkredit-og pengeinstitutter, udpeges efter indstilling fra Øko-nomi- og Erhvervsministeriet. De øvrige 5 medlem-mer er medlemmerne af områdets jordbrugskommis-sion.
Stk. 4.Sager om jordfordeling behandles af jord-fordelingskommissionerne og ministeren for fødeva-rer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren bemyn-diger dertil. Anmodning om rejsning af en jordforde-lingssag indgives til ministeren eller den, ministerenbemyndiger dertil.

3.

I§ 2indsættes som stk. 5:Stk. 5.Ministeren eller den, ministeren bemyndigerdertil, stiller sekretariatsbistand til rådighed for jord-fordelingskommissionen. Ministeren fastsætter reglerom kommissionernes virksomhed, sekretariatsbetje-ning af kommissionerne og om gennemførelse afjordfordelingssager.

4.

§ 3, stk. 1,affattes således:Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ellerden, ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte, atder på grundlag af en anmodning efter § 2, stk. 4,skal udarbejdes en plan for en hensigtsmæssig jord-fordeling inden for et fastlagt område.

§ 3.

Direktoratet for Fødevareerhverv kan beslutte,at der på grundlag af en anmodning efter § 2, stk. 2,skal udarbejdes en plan til en hensigtsmæssig jord-fordeling inden for et fastlagt område, eventuelt medfastsættelse af de deltagende jorders værdi ved afhol-delse af vurderingsforretning efter stk. 3 og 4.
Side 14 af 17
Stk. 2.Direktoratet indkalder til et lodsejermøde,hvor der redegøres for sagen, og hvor flertallet af defremmødte lodsejere vælger et lodsejerudvalg. Ind-kaldelse til mødet sker ved meddelelse i dagspressen,gennem postvæsenet eller på anden hensigtsmæssigmåde med 8 dages varsel. Lodsejerudvalget repræ-senterer lodsejerfællesskabets interesser. På mødetfastlægges sagens skæringsdag og planområdetsudstrækning, ligesom dato for planlægningens afslut-ning aftales.Stk. 3.Eventuel vurderingsforretning til fastsættel-se af jordernes ombytnings- og beliggenhedsværdiforetages efter forudgående indvarsling af ejeren medmindst 8 dages varsel af to lokalkendte, landbrugs-kyndige personer, valgt af lodsejerne, samt af direk-toratet, der leder vurderingsforretningen.Stk. 4.Værdifastsættelserne fremlægges efter for-nøden bekendtgørelse til offentligt eftersyn i 14 dagemed tilkendegivelse af, at indsigelser mod vurde-ringsforretningen og værdiansættelsen fremsættesskriftligt over for direktoratet inden 14 dage fra sidstefremlæggelsesdag. Værdiansættelsen vil blive lagt tilgrund for jordfordelingsplanen. Jordbrugskommissi-onen bestemmer, om en indsigelse imod værdiansæt-telsen kan tages til følge, og om den ændrede værdi-ansættelse skal fremlægges til fornyet eftersyn.Stk. 5.Direktoratet udarbejder efter forhandlingmed den enkelte lodsejer forslag til en hensigtsmæs-sig jordfordelingsplan med oplysning om vilkår,kontante vederlag og øvrige betingelser for planensgennemførelse.

§ 4.

Den samlede jordfordelingsplan forelægges forlodsejerne og jordbrugskommissionen på et offentligtmøde, hvor jordbrugskommissionen afgør, om planenkan godkendes. Indkaldelse til mødet sker ved med-delelse i dagspressen, gennem postvæsenet eller påanden hensigtsmæssig måde med 8 dages varsel.

5.

I§ 3, stk. 2,ændres ”Direktoratet indkalder” til:”Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,kan indkalde”.

6.

I§3 ophævesstk. 3 og 4,og istk. 5,der bliverstk.3,ændres ”Direktoratet” til: ”Ministeren eller den,ministeren bemyndiger dertil”.

7.

§ 4, stk. 1,affattes således:”Den samlede jordfordelingsplan forelægges på etoffentligt møde, hvor jordfordelingskommissionenafgør, om planen kan godkendes. Lodsejere, pantha-vere og berettigede i henhold til leje- eller forpagt-ningskontrakter underrettes af kommissionen vedbrev med 14 dages varsel om tid og sted for mødet,hvori kendelsen afsiges. Med samme varsel sker derindkaldelse i Statstidende og dagspressen af allerettighedshavere i ejendommene.”

8.

I§ 4, stk. 2-4ændres ”Jordbrugskommissionen”til: ”Jordfordelingskommissionen”.
Stk. 2.Jordbrugskommissionen kan beslutte, atsærskilt beliggende ubebyggede lodder, som udgør enmindre del af den samlede ejendom, og som hverkendanner væsentligt grundlag for ejerens erhvervsvirk-somhed eller er af tilsvarende væsentlig økonomiskbetydning for denne, ved kendelse inddrages helt ijordfordelingen. Afståelsessummen fastsættes i såtilfælde af jordbrugskommissionen.Stk. 3.Jordbrugskommissionen kan bestemme, atanden fast ejendom end landbrugsejendomme kaninddrages under jordfordelingen, i det omfang det erpåkrævet til gennemførelse af en hensigtsmæssigplan.Stk. 4.Den udvidede jordbrugskommission afsigerforeløbig kendelse om, at jordfordelingsplanen skalgennemføres efter foranstående bestemmelser. Ken-delsen er bindende for samtlige af planen omfattede

9.

I§ 4, stk. 4, og § 7, stk. 1ændres ”Den udvidedejordbrugskommission” til: ”Jordfordelingskommissi-onen”.
Side 15 af 17
lodsejere og rettighedshavere i ejendommene. Jord-brugskommissionen foranlediger kontante vederlagbetalt og arealerne opmålt og afsat i marken.Stk. 5.Jordbrugskommissionens foreløbige kendel-se tinglyses som byrde på ejendommene. Det kan ikendelsen bestemmes, at den skal tinglyses pantstif-tende med et for hver ejendom angivet beløb og for-rentning heraf til sikkerhed for kontante vederlag,indtil den endelige kendelse tinglyses.

§ 5.

Jordfordelingen berigtiges ved endelig kendel-se, når opmåling og afsætning, jf. § 4, stk. 4, er fore-taget.Stk. 2.Jordbrugskommissionens kendelse har gyl-dighed over for de deltagende lodsejere samt pant- ogandre rettighedshavere.Stk. 3.Lodsejere og panthavere samt berettigede ihenhold til leje- eller forpagtningskontrakter under-rettes af jordbrugskommissionen ved brev med 14dages varsel om tid og sted for mødet, hvori kendelseafsiges. Med samme varsel sker indkaldelse i Statsti-dende af alle rettighedshavere i ejendommene.Stk. 4.Kendelsen skal indeholde beskrivelse af deaf jordfordelingen berørte ejendomme med redegø-relse for jordomlægningerne samt ejendoms- og be-hæftelsesforholdene efter jordfordelingen.

§ 6.

Ved kendelsen afgøres endeligt alle indsigelserog krav, der som følge af jordomlægningerne måttevære fremsat over for den udvidede jordbrugskom-mission. Denne træffer endvidere afgørelse om udbe-taling af kontante vederlag og om fordeling af skatterog afgifter m.v. på de omlagte arealer.Stk. 2.Medfører jordfordelingen, at der fra en ejen-dom fraskilles et grundstykke, for hvilket der i hen-seende til ejendommens økonomiske udnyttelse ikkeeller kun delvis ydes vederlag i jord, skal fornødentsamtykke foreligge fra panthaverne til grundstykketsfrigørelse for hæftelserne. Gives samtykket ikke, kanden udvidede jordbrugskommission dog ved kendelsebestemme, at jordfordelingen alligevel skal findested. Panthavernes krav imødekommes i så fald iprioritetsorden, så langt vederlaget rækker. Der måikke ske nogen forringelse af pantesikkerheden for defortsat indestående pantehæftelser. Disse rykker op, idet omfang foranstående pantehæftelser helt ellerdelvis indfries.Stk. 3.Samtykke fra panthavere, jf. stk. 2, er dogikke nødvendigt, hvis jordfordelingen alene bevirkeren ubetydelig formindskelse af ejendommen i forholdtil dennes værdi og den udvidede jordbrugskommis-sion i kendelsen efter enstemmig vedtagelse udtryk-keligt erklærer, at udskillelsen af det jordstykke, derafgives eller ombyttes ved jordfordelingen, kan skeuden fare for pantesikkerheden, og at pantehæftelser-ne kan slettes for det udskilte stykkes vedkommende.Stk. 4.Hvis en lodsejer ikke har tinglyst adkomst tildet areal, denne afstår i jordfordelingen, kan denudvidede jordbrugskommission, når lodsejerens ejen-

10.

I§ 4, stk. 4,udgår ”foreløbig”.

11.

I§ 4, stk. 5,ændres ”Jordbrugskommissionens”til: ”Jordfordelingskommissionens”.

12

I§ 4, stk. 5,udgår ”foreløbige” og ”, indtil denendelige kendelse tinglyses”.

13.

§ 5ophæves.

14.

I§ 6, § 7, stk. 2, og § 27, stk. 2,ændres ”denudvidede jordbrugskommission” til: ”jordfordelings-kommissionen”.

15.

I§ 6, stk. 1, 1. pkt.,tilføjes efter ”den udvidedejordbrugskommission”: ”,jf. dog § 8”.
Side 16 af 17
domsret til arealet er sandsynliggjort, bestemme, atlodsejeren må anses som rette adkomsthaver. Derskal foretages indkaldelse af eventuelle adkomstbe-rettigede efter regler svarende til reglerne i tinglys-ningslovens § 20. Ligeledes kan den udvidede jord-brugskommission bestemme, at et areal beliggende ijordfordelingsområdet, og hvortil ingen gør ejen-domsret gældende, indgår i jordfordelingsplanen påde heri fastsatte vilkår.

§ 7.

Den udvidede jordbrugskommission foranledi-ger, at de jordomlægninger m.v., der er omfattet afkendelsen, bliver noteret i matriklen og tinglyst medtil- og fraskrivning for hver ejendom af tinglystehæftelser og byrder, jf. tinglysningslovens §§ 21-23.Stk. 2.Når tinglysning har fundet sted, underretterden udvidede jordbrugskommission hver enkelt lods-ejer og panthaver om matrikelbetegnelse m.v. for deomlagte arealer.

§ 8.

Direktoratet for Fødevareerhverv kan beslutte,at en anmodning om jordomlægninger mellem etbegrænset antal ejendomme kan gennemføres ved énkendelse. Sagerne fremmes i så fald til jordbrugs-kommissionens godkendelse uden iagttagelse af be-stemmelserne i § 3.

16.

§ 8ophæves, og i stedet indsættes:”Såfremt jordfordelingen ikke kan registreres i ma-triklen eller noteres i tingbogen, sikrer jordforde-lingskommissionen dette ved tillæg til kendelse.Såfremt en panthaver efter kendelsesmødet modsæt-ter sig, at et areal udgår af pantet, eller en lodsejer gørindsigelse mod regulering af kontante vederlag ellermod fordeling af skatter og afgifter m.v., tager kom-missionen stilling hertil ved tillæg til kendelse.Stk. 2. Formanden for kommissionen beslutter, omspørgsmål i henhold til stk. 1 skal behandles af kom-missionen og om spørgsmålene kan behandles afformanden på kommissionens vegne. De rejstespørgsmål afgøres i form af tillæg til kendelse. Tillægtil kendelse har samme retsvirkning som kendelsen.”

§ 9.

I sager, som rejses af lodsejere efter § 3 i den-ne lov, afholdes udgifterne af lodsejerne. Ministerenfor fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme, atder skal ydes tilskud til de omkostninger, som afhol-des af lodsejerne.Stk. 2.I sager, som rejses af lodsejere efter § 8 idenne lov, afholdes udgifterne af lodsejerne. Ministe-ren kan bestemme, at der skal ydes tilskud til en delaf de omkostninger, som afholdes af lodsejerne.

§ 23.

Stk. 2.Ministeren kan af statens midler anvende defornødne beløb dels til opfyldelse af krav, som aner-kendes af jordbrugskommissionen efter bestemmel-sen i § 6, stk. 1, og som ikke dækkes af andre, delssom tilskud til særlige foranstaltninger, der anbefalesaf jordbrugskommissionen, og som undtagelsesvis erpåkrævet til gennemførelse af en hensigtsmæssigplan efter §§ 2-6.Stk. 3.Stk. 4.Stk. 5.Ministeren fastsætter regler om betaling fordet arbejde, der udføres af jordbrugskommissionen,herunder af de tiltrædende medlemmer, og af lods-

17.

§ 9, stk. 2,ophæves.

18.

I§ 23, stk. 2 og 5,ændres ”jordbrugskommissio-nen” til: ”jordfordelingskommissionen”.

19.

I§ 23, stk. 2,ændres ”§§ 2-6” til: ”§§ 2-4, § 6 og§ 8”.

20.

I§ 23, stk. 5,udgår ”, herunder af de tiltrædendemedlemmer,”.
Side 17 af 17
ejerudvalget.

§ 25.

Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskerikan henlægge sine beføjelser til jordbrugskommissi-onerne, kommunale myndigheder, jordkøbsnævn og– efter aftale med finansministeren – Økonomistyrel-sen.Stk. 2.

§ 26.

Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskerikan fastlægge regler om, at Direktoratet for Fødeva-reErhvervs opgaver i henhold til denne lovs § 2, stk.4, og § 3, stk. 2-5, kan lægges ud til private.

§ 27.

Stk. 2.Afgørelse truffet af den udvidede jordbrugs-kommission, jf. §§ 4-6 og § 8, kan ikke indbringesfor anden administrativ myndighed.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om adgangentil at klage over afgørelser truffet af de i § 25, stk. 1,anførte myndigheder, herunder at klage ikke skalkunne indbringes for anden administrativ myndighedog om myndighedens adgang til at genoptage en sag,efter at der er indgivet klage.

21.

I§ 25, stk. 1,indsættes efter ”jordbrugskommis-sionerne,”: ”jordfordelingskommissionerne,”.

22.

I§ 26,udgår ”Direktoratet for FødevareEr-hvervs”, og ”§ 2, stk. 4, og § 3, stk. 2-5” ændres til: ”§ 2, stk. 5, og § 3, stk. 2”.

23.

I §27, stk. 2,ændres ”§§ 4-6 og 8” til: ”§ 4, § 6og § 8”.

24.

I§ 27, stk. 3,ændres ”§ 25, stk. 1” til: ”stk. 1”.