Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 326
Offentligt
1
Lemvig den 14.06.2009
Folketinget, ChristiansborgUdvalget for fødevarer, landbrug og fiskeri1240 København KVedr. fiskeripolitikAfsender:Landsforeningen Levende HavHemmedvej 59, Hemmed8585 Glesborgwww.levendehav.dkTil udvalgets medlemmerMed denne henvendelse opfordrer vi Folketinget til at stille fødevareministeren en række aktuelle ogrelevante spørgsmål til den førte fiskeripolitik. Politiske vedtagelser, vedtagelser i EU og love ogregler, omgås og rettes til af fiskeriforvaltningen, og det i et omfang som er helt uforeneligt med deprincipper der må gælde i en retsstat.Følgende spørgsmål begrundes1.2.3.4.Misbrug af EU’s nye oliestøtteprogramKoncentrering af kvote på enkelt fartøjMusling- og østersfiskerietFKA
BaggrundenSagen som aktualiserer denne henvendelse, er den seneste myndighedsbeslutning som vi mener, er ialvorlig konflikt med det vedtagne i Folketinget og EU. Den fortjener udvalgets opmærksomhed forden udstiller samtidig de store problemer som styrer i fiskeriet i dag. Og det er problemer som kunnevære tacklet mere fornuftigt, hvis den politiske vilje var til det.1. Den 26/5 offentliggør direktoratet for FødevareErhverv 2. Fase af et EU oliestøtteprogram på 240mio. kroner, vedtaget i EU i juli 2008 Nr. 744/2008 til energieffektiviseringer i fiskeriet somfølge af høje oliepriser i 2008. På direktoratets hjemmeside kan man læse om programmet:http://ferv.fvm.dk/nyhedsvisning.aspx?ID=38863&PID=228522&year=2009&NewsID=7391I pressen læser vi at Danmarks Fiskeriforening nu arbejder i døgndrift for at udnytte denneordning og i den udnyttelse, indgår ophugninger af uoplagte og oplagte fartøjer. Dvs. fartøjersom er på vej til at blive handlet el. allerede handlet med det formål, at få lagt kvoter ogrettigheder over i et andet fartøj, eller kvoteselskaber til. Nu forsøges de fartøjer ophugget underdette program.Det strider efter vores mening mod hensigterne med denne EU støtteordning, som er fremadrettetmod de aktive fartøjer og et mindre olieforbrug og i dansk fiskeri og det er der ingen garanti for
2
når pengene bruges til at fjerne fartøjer som er på vej ud eller taget ud af fiskeriet. Under FKAsystemet fjerner vi ikke længere kapacitet med støtten til ophugning, da alle kvoter og rettighederforbliver i fiskeriet og hos den samme person el. personkreds som modtager støtten. Dervedmener vi Danmark kommer på kant med EU retten på området, som udelukkende giver støtte tilophugning sammen med en kapacitetsnedbringelse, målt i BT og kW. I EU’s tekst til detteoliestøtteprogram står det at medlemsstaterne ”der har indført en flådetilpasningsordning” ogherunder hører Danmark med FKA reguleringen ”bør have lov til at gennemføre foranstaltningertil delvis oplægning af fiskefartøjer”. ”I forbindelse med sådanne foranstaltninger til delvisoplægning bør fartøjsejere, der tager et eller flere fartøjer ud af flåden, hav lov til at genanvendeen del af udtagne kapacitet til et nyt og mindre fartøj med lavere energiforbrug”.Det er altså lovligt at bruge den oplagte kapacitet som er meget mere end blot BT og kW på etandet fartøj i forbindelse med denne ordning, mens det er uklart om det også er muligt fraudtagne fartøjer.Den danske stat kan heller ikke støtte ophugning. For det strider, efter vores forståelse af FKAsystemet, mod det som regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om i 2005, hvor de overdrogkvoter og rettigheder til fartøjsejerne mod at de fik ansvaret for, at få de ”rippede” fartøjer ud affiskeriet og væk fra kajerne.Vi har intet overblik over hvor mange af den type fartøjer der er i spil i sagen, men antallet erefter vores mening ikke spørgsmålet i denne sag. Det er dette at det overhovedet er muligt.At EU med dette program nu åbner støtter ophugning, gælder for hele EU flåden, hvor derhersker mange forskellige nationale forvaltninger. Men det behøver ikke at gælde i danskefiskeri, hvor FKA er en national ordning, som ikke findes i andre lande.Det er vigtigt at vi fastholder at i Danmark har vi privatiseret fiskeriet og de rettigheder der følgerfiskeriet og derved har ejerne af fiskefartøjerne fået overdraget meget store værdier, som deefterfølgende kan omsætte og for manges vedkommende også blive meget rige af. Det eneste deskulle gøre til gengæld var at få fjernet de fartøjer de ikke fik brug for – på egen regning.Hvorfor skal de samme kvote ejere nu gives flere hundrede millioner til formål som de selv haransvaret for? Vi mener, at denne sag skal i Folketinget, det er ikke politisk holdbart at ministerietog direktoratet selv kan afgøre så store sager. Derfor bør Folketinget tage stilling til, om detteoliestøtteprogram overhovedet kan bruges til støtte for ophugning i dansk fiskeri? Vi er klar overat den førte fiskeripolitik og FKA reguleringen udelukkende er et politisk anliggende mellemregeringen og Dansk Folkeparti, men det ændrer efter vores mening ikke ved det principielle idenne sag.Kan staten på dette foreliggende grundlag, bruge 240 mio. til støtte for ophugning af fiskefartøjerfor derefter at forlange, at de millioner bruges til finansieringen af nye fartøjer, udstyr og grej?2. Den 10/6 kl. 10.42 rundsender ministeriet en hasthøring vedr. en sag om sildefiskeri i Kattegathvor en ejerkreds vil udnytte dette olieprogram og dertil ansøger de om til at samle 34 % afsildekvoten i Kattegat på et enkelt fartøj. De søger en dispensation fra de gældende regler somskal forhindre at kvoterne koncentreres på få enkelt fartøjer. Høringen slutter samme dag kl.
3
15.33 hvor ministeriet melder ud, at de har givet denne dispensation. På få timer beslutterministeriet det kan man godt. Det burde ikke være muligt, men det er det. Sagen viser hvordanfiskeriforvaltningen er foregået siden 2006. Nogle timers høring og så vedtagelsen. Så vidt vived, er der ingen der reaktion på de mange høringer, der er højest tale om en telefonsamtale meden af Danmarks Fiskeriforenings direktører i Taulov.Det er besluttet politisk, at sammen med de omsættelige kvoter er det klogt at sætte en grænse forkvotekoncentrationerne på enkelt fartøjer. Men nu ejer et fartøj mere end 1/3 af hele sildekvoten iKattegat og den udvikling vil med statsgaranti også føre til et øget pres på andre kvoter i andrefarvande.Det uholdbart, at et enkelt fartøj på denne måde, kan tage magten over et fiskeri i et bestemtområde med hvad deraf følger af problemer for andre og tilhørende industri. Udvalget må tageden sag på dagsorden.3. Nu er det efter mange års forhandlinger og mislykkede forsøg vedtaget, at musling- ogøsterslicenser bliver omsættelige. Det sker nu alt imens situationen i denne branche udvikler sig iretning af det totale kollaps i denne industri. Nu er konkurrencen fra ex. Chile blevet så stor, atden reelt truer de danske muslingskrabere på levebrødet. Men alt mens den udvikling har fundetsted, har fiskerne siden 2004, foregrebet situationen hvor licenserne bliver omsættelige og de harmed mange millioner i offentlig støtte i ryggen fået bygget store moderne fartøjer som hver harbrug for mange licenser.Fødevare Økonomisk institut vurderer, at de 51 licenser bliver samlet på 7 store fartøjer. Det i sigselv er dybt problematisk i forhold til hele fiskeriet på Limfjorden det være sig muslinger somøsters og sild. Og med de voldsomt faldende priser på muslingkødet kan det ikke andet endbringe denne store kapitalisering i industrien i fare. Hvad skal det ske med fiskeriet påLimfjorden? Er udviklingen på fjorden foreneligt med en økonomisk bæredygtig udvikling i dettefiskeri, målt på forvaltningen? Og kan man se hele udviklingen i FKA og nu også i dennebranche, som en stor fiasko, hvor manglen på rettidig omhu i fiskeriforvaltningen udstilles somdet den er, nemlig spændt for den vogn som styres af de store kapitaltunge interesser i danskfiskeri og industri?Og sidst men ikke mindst, så er det meget svært at se bort fra at udviklingen i dette fiskeri påLimfjorden og hele sagen omkring Natura 2000 områderne i Limfjorden. For når en offentligforvaltning støtter så massivt i et afgrænset område og et enkelt fiskeri, og der så bliver tvivl omhele ressource eksistensgrundlaget for det samme fiskeri, gennem et eventuelt stop for skrabningaf muslinger i de to Natura 2000 områder, så er der vel en begrundet mistanke om hvorvidtsamme forvaltning kan tage det nødvendige hensyn til naturen i denne sag. For fakta erkrystalklar i denne sag. Et stop el. alternativt store begrænsninger på skrabning af muslinger iLovns- og Løgstør Bredning, vil medføre at muslingfiskeri i Limfjorden forsvinder.4. Disse og mange andre sager siden 2006 rejser spørgsmålet om det fornuftige i at kapitaliserekvoter og fiskerettigheder? Man behøver altså ikke den store dybe fiskerifaglige og historiske
4
indsigt i fiskeriet, for at kunne se de største problemer i fiskeriet i dag. Det er udstillet, at fiskerietunder FKA reguleringen er blevet meget sårbar over for alt der kommer udefra. Men udefrakommende pres som høje oliepriser og faldende priser på verdensmarkedet, har aldrig væretandet end daglige problemer som dansk fiskeri måtte forholde sig til og kommer over og detgjorde man i fiskeriet ved at sætte tæring efter næring.Alle i branchen ved at fiskeriet går op og ned og efter gode kommer dårlige tider osv. Blot et årmed høje oliepriser og et andet med lave priser på fisken, rammer meget hårdt i dag, hvor folkhar måttet investere mange millioner i kvoter og rettigheder, med hvad deraf følger affejlinvesteringer og øde havne.De store problemer lægger nu et større pres på de offentlige pengekasser, for FKA er enregulering som er trukket ned over fiskeriet, imod flertallet af de aktive fiskeres ønsker. Så medFKA har vi (samfundet) nu fået et meget større ansvar for nedturene i fiskeriet. Samtidig burdedet også være uden for enhver tvivl, at det markedsøkonomiske system sættes ud af kraft med, såstore pengeoverførsler fra det offentlige til investeringer i fiskeriet, det være sig i fangst som iindustrien og akvakulturen. I fiskeriet er der i de senere år givet en offentlig støtte på 40 – 60 %til investeringer i produktionsapparatet. Og så store tilskud vil med en naturlovs sikkerhed ogsåføre til store fejlinvesteringer.Læg så dertil, at FKA reguleringen er uretfærdig. For problemerne i FKA rammer alle, også demindre fiskere og bedrifter som ikke har foretaget de store investeringer under FAK regimet. Derammes ligeså hårdt af de lave priser under FKA, som tvinger alle til at fiske, selv om markedetikke er til det og priserne falder. Det er muligt, men ikke sandsynligt, at de store trawlere somkan fange de store mængder af fisk, kan få et udkomme ved at fange rødspætter til 6-7 kr./kghvorimod det er 100 % sikkert, at det kan de mindre fartøjer med begrænsede kvoter ikke. Mendet er prisen på de fisk i dag ligesom prisen på torsk og andre fisk som ex. kulmule er faldet med50 %. Igen er det muligt, men ikke sandsynligt, at de store med de store mængder kan få etudkomme med de priser, men det er 100 % sikkert at det kan de små med begrænsede kvoterikke. Før FKA indstillede man sit fiskeri hvis ikke det var lønsomt pga. af for lave priser el.alternativt omstillede man til at fange andre arter. Denne fleksibilitet er fjernet fra fiskeriet medFKA, som låser fartøjerne i fiskeriet på de arter de kvoter til, og det økonomiske større pres pga.af de store investeringer tvinger nu fiskerne til at fange fisken selv om den burde være blevet ihavet.Og nu med f.eks. dette oliestøtteprogram gøres der store indhug i de samlede midler fra EU’sFiskerifond. Midler som skulle støtte op i de områder hvor fiskeriet er under pres og afvikling(specielt i de indre farvande) fordi de store og deres selskaber på vestkysten opkøber fartøjer ogkvoter i de indre farvande og Østersøen.Mht. fiskeriets bidrag til reduktion af emissioner og bidrag til bekæmpelse af klimaændringerneer det tankevækkende og bekymrende, at den danske lovtekst udelader dette formål i støtten til”Pilotprojekter”. I EU teksten sættes støtten til pilotprojekter direkte sammen med ”redskaber og
5
mindre CO2”. Dvs. omstilling fra et energitungt redskab til et redskab der bruger mindre energiog det er et område som vi fra Levende Hav er meget opmærksomme påDer er også problemer når det kommer til støtten til ”Kollektive foranstaltninger” hvor dendanske tekst helt (bevist) udelader oplysningerne om at denne støtte også kan anvendes inden forde områder som knytter sig til artikel 37 i forordningen (EF) nr. 1198/2006 som også omhandlerbehovet for at fiskeriet bidrager til et mindre CO2 udslip.Der er mange gode grunde til at Folketinget nu stiller regeringen til ansvar for dens fiskeripolitik. Vihåber med denne henvendelse at have hjulpet Folketinget til det og stiller os til rådighed forudvalgets medlemmer om de måtte have spørgsmål til denne henvendelse og andre aktuelle sager idansk og EU’s fiskeri og fiskeripolitik.
Med venlig hilsenFor Levende HavKurt Bertelsen Christensen[email protected]Kontakttelefon 27 54 36 28