Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 317
Offentligt
704259_0001.png
704259_0002.png
704259_0003.png
704259_0004.png
704259_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution: FiskeridirektoratetKontor/initialer:FD 2 /LHMSagsnr.:2009-01911Dato:8. juni 2009
Redegørelse om lovovervågning affiskerilovens bestemmelse om at ministeren kan fastsætte regler om offentlig ad-gang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet
1. Indledning – baggrund for lovovervågningen vedrørende fiskerilovens be-stemmelse om offentlig adgang til registreMed ikrafttræden den 1. juli 2005 blev der indsat en bestemmelse i fiskeriloven1, hvorefter Ministe-ren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kunne fastsætte regler om offentlig adgang til nærmere an-givne dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet.Baggrunden for at denne bestemmelse blev udvalgt til lovovervågning fremgår af bemærkningernetil lovforslaget,2hvor det bl.a. anføres:”Deter hensigten, at lovovervågningen skal fokusere på, om de tilsigtede positive effekter af offent-lig adgang til dele af Fiskeridirektoratets registre er blevet opfyldt. Efter at loven om offentlig ad-gang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet har været gennemført ved bekendt-gørelse og været i kraft i tre år, er det hensigten at udarbejde en rapport, som vil blive udsendt ihøring til de myndigheder og organisationer, der er hørt i forbindelse med lovforslagets udarbej-delse. I rapporten vil blive fokuseret på den konstaterede udnyttelse og brugertilfredshed med of-fentlig adgang til dele af Fødevareministeriet registre. Rapporten vil sammen med høringssvareneblive sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.”Fødevareministeriet meddelte den 5. februar 2008 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri, at redegørelse om lovovervågning forventedes fremsendt juni 2009.
§ 112 b i fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008. Bestemmelsen blev indsat i fiskerilovenved lov nr. 406 af 1. juni 2005.2Pkt. 9 i de almindelige bemærkninger til L 124, Folketinget 2004-05, 2. samling.
1
2.Baggrund for bestemmelsen om, at der ved bekendtgørelse kan fastsættes
offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdetAf bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a., at hjemmelen til at fastsætte regler om offentligadgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet i første omgang agtedes benyttettil at fastsætte regler om offentlig adgang til dele af registret over erhvervsfiskerfartøjer (Fartøjsre-gistret) med henblik på at lette fiskernes og deres rådgiveres mulighed for at få hurtig og sikker op-lysning om erhvervsfiskerfartøjers ejerforhold, den tildelte og udnyttede kapacitet til at fiske m.v.Der henvises til, at sådanne oplysninger især har betydning i forbindelse med overdragelse af fisker-fartøjer, samt at offentlig adgang til oplysninger generelt betyder, at der åbnes for større gennemsig-tighed.Endvidere blev anført i bemærkningerne, at adgangen til registret primært ville blive etableret viaministeriets hjemmeside.Det fremgår også af bemærkningerne, at oplysninger om bl.a. ejerforhold til fiskerfartøjer har ensådan karakter, at de kan udleveres efter konkret anmodning efter loven om offentlighed i forvalt-ningen. Men ved at gøre oplysningerne umiddelbart offentligt tilgængelige på Internettet - dvs. påministeriets hjemmeside - sikres borgerne en hurtig og mere effektiv adgang til oplysningerne.
3. Implementering - udstedelse af regler om etablering af offentlig adgang tildele af registrene på fiskeriområdetPå grundlag af bemyndigelsen i fiskeriloven er udstedt bekendtgørelse om offentlig adgang til visseoplysninger i Fiskeridirektoratets registre.3Bekendtgørelsen trådte i kraft den 30. december 2005 oghar således nu været gældende i godt 3 år.Efter denne bekendtgørelse er en række oplysninger om aktive fiskerfartøjer og slettede fiskerfartø-jer offentligt tilgængelige på Fiskeridirektoratets hjemmeside, www. fd.dk. Det drejer sig især omtekniske data og identifikationsoplysninger for de pågældende fiskerfartøjer.For aktive fiskerfartøjer oplyses på hjemmesiden bl.a.: havnekendingsnummer, fartøjsnavn, fartøjs-type, byggeår, værft og fiskestartår, bruttotonnage, vigtigste fangstredskaber, basishavn, kontakt-person eller ejer.For slettede fiskerfartøjer oplyses, udover de basale identifikations- og tekniske data, bl.a. ophørs-dato (for fartøjet) samt bemærkninger vedrørende bruttotonnage og motoreffekt.
3
Bekendtgørelse nr. 1365 af 15. december 2005.
2
Da oplysningerne i registret er baseret på indberetninger og ansøgninger, som er modtaget fra fi-skerne i forbindelse med ansøgninger m.v., er det understreget, at Fiskeridirektoratet ikke kan inde-stå for, at oplysningerne på hjemmesiden er korrekte eller ajour.Udover bekendtgørelsen om offentliggørelse af visse oplysninger fra Fiskeridirektoratets registre ermed hjemmel i § 112 b i fiskeriloven fastsat regler om, at Fiskeridirektoratets registre over tilladel-ser til ålefiskeri og oplysninger om tilladte redskaber, tilknyttede fartøjer og landinger af ål er of-fentligt tilgængelige4. Disse bestemmelser indgår ikke i denne lovovervågning, idet de først er trådti kraft henholdsvis den 1. juli 2008 og 1. januar 2009 og således kun har virket i kort tid.5Endvidereer fastsat bestemmelse om offentlig adgang til Fiskeridirektoratets registre over fartøjer med FTA –rettigheder6og fangster i henhold til disse i bekendtgørelse om tilladelse til fiskeri efter muslingerog østers.7Denne bekendtgørelse trådte i kraft den 19.maj 2009 og er derfor heller ikke omfattet afdenne lovovervågning.
4. Høring af erhvervsfiskeriets organisationer (Erhvervsfiskeriudvalget)Erhvervsfiskeriudvalget, som er et rådgivende udvalg, nedsat af ministeren i henhold til fiskerilo-ven8, er hørt over udkast til denne rapport om lovovervågning.I Erhvervsfiskeriudvalget er følgende organisationer repræsenteret: Danmarks Fiskeriforening, pro-ducentorganisationerne inden for fiskerisektoren, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening,Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeoliein-dustri, Dansk Fisk og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.På møde i Erhvervsfiskeriudvalget i maj 2009 har Erhvervsfiskeriudvalget givet mundtlig tilbage-melding på høringen.Organisationernes vurdering af effekten af offentliggørelse af dele af Fiskeridirektoratets Fartøjsre-gister på hjemmesiden var meget positiv. Det blev tilkendegivet, at man dagligt benytter de offent-liggjorte oplysninger om aktive /passive fiskerfartøjer, og at det opleves som en god hjælp i det dag-lige arbejde.Organisationerne tilføjede, at det er meget fint, at der nu også bliver mulighed for at få adgang tiloplysninger i det nye registrer over kW-dage.9Jf. § 20 i bekendtgørelse nr. 1200 af 11. december 2008.Lovovervågningen omfatter heller ikke § 112 a, stk. 1, i fiskeriloven, hvorefter Fødevareministeriets edb-register overoverdragelige kvoteandele er offentligt tilgængeligt. Bestemmelsen, som blev indført i 2002, har medført, at der er etab-leret adgang til registre over overdragelige IOK- andele og FKA- andele. Der verserer pt. en klagesag vedrørende ræk-kevidden af den offentlige adgang til registret over FKA - landinger.6FTA er defineret som fartøjstilladelsesandel, der giver mulighed for udstedelse af aktuel tilladelse til fiskeri efter mus-linger og/eller østers.7Bekendtgørelse nr. 371 af 15. maj 2009.8Jf. § 6 i fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008.54
3
Der var endvidere ros til den gennemsigtighed i den danske forvaltning, som offentliggørelse af op-lysninger på hjemmesiden er udtryk for.Endelig blev det i Erhvervsfiskeriudvalget udtalt, at det er positivt for erhvervet med størst muliggennemsigtighed, og der var ønske om offentliggørelse af flere typer af oplysninger - ” gerne mereaf det samme”.

5.

Fødevareministeriets vurderingI 2005 blev indført en bestemmelse i fiskeriloven, som giver hjemmel til ved bekendtgørelse ativærksætte offentliggørelse af dele af Fiskeridirektoratets registre. Intentionen var, at offentliggørel-se af visse oplysninger ville betyde en meget nem og hurtig adgang til relevante oplysninger ogdermed være en hjælp for fiskerne og deres rådgivere.Ved bekendtgørelse10om offentlig adgang til visse oplysninger i Fiskeridirektoratets registre, somtrådte i kraft den 30. december 2005, blev fastsat, at dele af oplysningerne i Fiskeridirektoratets Far-tøjsregister ville blive offentliggjort på direktoratets hjemmeside, jf. ovenfor pkt. 3.Denne bekendtgørelse har nu været i kraft i godt 3 år og er den eneste, der er omfattet af denne lo-vovervågning, idet øvrige bekendtgørelser, udstedt med hjemmel i § 112 b i fiskeriloven kun harværet i kraft i relativ kort tid.Hensynet til bedst mulig servicering af fiskerne og deres rådgivere samt øget gennemsigtighed ge-nerelt har været baggrunden for, at der blev indført hjemmel i fiskeriloven til at fastsætte regler omoffentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet.Ved evaluering af bestemmelsen har det derfor været relevant at undersøge brugernes generelle til-fredshed med ordningen.Der er ikke fundet behov for at udarbejde et system til registrering af, hvor mange der benytter deafsnit af Fiskeridirektoratets hjemmeside, som indeholder dele af fartøjsregistret.Men Fiskeridirektoratet har noteret, at bekendtgørelsen om offentliggørelse af oplysninger (fartøjs-oplysninger) har betydet et markant fald i antallet af henvendelser fra fiskere, rådgivere m.fl., dertelefonisk eller skriftligt beder direktoratet om at få oplysninger om fiskerfartøjer m.v.Fiskeridirektoratet vurderer, at dette kan tolkes således, at fiskere og deres rådgivere tilsvarende op-lever en meget nemmere og mere ubureaukratisk adgang til relevante oplysninger.
Fra det nye reguleringssystem til afløsning af havdageordningen, som iværksættes i sommeren 2009 på grundlag afEU-regler.10Nr. 1365 af 15. december 2005.
9
4
Det positive høringssvar, jf. ovenfor pkt. 4, fra erhvervsfiskeriets organisationer, som alle er repræ-senteret i Erhvervsfiskeriudvalget, tolker Fiskeridirektoratet som udtryk for, at effekten af bestem-melsen har været levet op til intentionerne, jf. forarbejderne til loven, om at give en lettelse i detadministrative arbejde for fiskerne og deres rådgivere.

6. Konklusion

Denne rapport om lovovervågning omfatter vurdering af bekendtgørelse om offentlig adgang til visseregistre (fartøjsregistret). Bekendtgørelsen blev udstedt i slutningen af 2005 - med hjemmel i ændringaf fiskeriloven i 2005 - og har således nu har været i kraft i godt 3 år.Fiskerierhvervet har vurderet, at adgangen til at få en række oplysninger om fiskerfartøjer på Fiskeri-direktoratets hjemmeside er en lettelse i det daglige arbejde. Erhvervet har også tilkendegivet, at mangerne ser lignende ordninger om offentliggørelse af oplysninger på andre områder.Hermed har denne lovændring til fulde levet op til de intentioner, der har været ved lovændringen.Der er allerede iværksat flere ordninger om offentliggørelse af oplysninger, som dog ikke er omfattetaf denne rapport, da de kun har været i kraft i kortere tid.I relation til erhvervets ønske om offentliggørelse af flere typer af oplysninger er det hensigten, atFødevareministeriet også fremover vil benytte lovgivningens muligheder for at offentliggøre oplys-ninger fra direktoratets registre på direktoratets hjemmeside til gavn for fiskerierhvervet og deresrådgivere.Fødevareministeriet ser tillige offentliggørelse af oplysninger fra ministeriets registre på fiskeriområ-det som et led i en generel målsætning om at skabe øget gennemsigtighed, selvbetjening og borger-service via Fiskeridirektoratets hjemmeside, hvor der bl.a. også er mulighed for at udskrive ansøg-ningsskemaer, købe fisketegn m.v.
5