Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 300
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 15. juni 2009Sagsnr.: 39
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag tilKommissionens forordning vedrørende ændring af forordning 353/2008/EF omgennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1924/2006 (komitésag).
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00159Dep. sagsnr. 14890Den 12. juni 2009FVM 664
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EFgennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1924/2006 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til en forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 (anprisningsforordningen).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 22. juni 2009.Nærværende forslag omhandler en præcisering af gennemførelsesbestemmelserne vedrørendeansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger. Præciseringen vedrørergennemførelsesbestemmelser for så vidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelsetil Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Forslaget omhandler således enpræcisering af medlemsstaternes ansvar med hensyn til at sikre, at der fremsendes gyldigeansøgninger i henhold til de gældende procedurer. Medlemsstaterne skal sikre, at de formellekrav til ansøgningen er overholdt, og dermed forhindre, at EFSA får tilsendt ansøgninger, derer udenfor anvendelsesområdet, eller i øvrigt ikke indeholder de nødvendige oplysninger.Forslaget omfatter derudover en nærmere beskrivelse af, hvornår og hvordan en ansøgning kantrækkes tilbage.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen er generelt positiv indstillet overfor forslaget, idet de pågældende præciseringerkan være med til at hindre, at der bliver fremsendt ansøgninger til EFSA, som ikke er omfattetaf forordningen, og idet forslaget - i tråd med anprisningsforordningens krav om åbenhed ogsåfor afviste sundhedsanprisninger - sætter rammer for, hvornår en ansøgning kan trækkestilbage. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00159Dep. sagsnr. 14890Den 12. juni 2009FVM 664
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelseaf sundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 1924/2006 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget indeholder en præcisering af gennemførelsesbestemmelserne tilanprisningsforordningen for så vidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelse tilDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), samt rammer for tilbagetrækning afansøgninger. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet iDanmark.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til en forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 (anprisningsforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk. 4 i anprisningsforordningen.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnåsder ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidigEuropa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtalesig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagenpå ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstedeforordningen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 22. juni 2009.2
NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.Formål og indholdMed hjemmel i anprisningsforordningens artikel 15, stk. 4 er der vedtagetgennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger. Bestemmelserne fastsætter krav til, hvordan en ansøgning skaludarbejdes og indgives.Nærværende forslag omhandler en præcisering af disse gennemførelsesbestemmelser for såvidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelse til Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), samt rammer for tilbagetrækning af ansøgninger.Med hensyn til validering af ansøgninger, omhandler forslaget en præcisering afmedlemsstaternes ansvar med hensyn til at sikre, at der fremsendes gyldige ansøgninger ihenhold til de gældende procedurer. Medlemsstaterne skal sikre, at de formelle krav tilansøgningen er overholdt, og således forhindre, at EFSA får tilsendt ansøgninger, der erudenfor anvendelsesområdet, eller i øvrigt ikke indeholder de nødvendige oplysninger.Forslaget omfatter derudover en nærmere beskrivelse af, hvornår og hvordan en ansøgning kantrækkes tilbage. Det præciseres, at en ansøgning kan trækkes tilbage op til det tidspunkt, hvorEFSA har udarbejdet en udtalelse vedrørende ansøgningen. Forslaget har således til formål atundgå, at ansøgninger bliver trukket tilbage efter, at EFSA har udarbejdet en negativvurdering. En sådan tilbagetrækning vil modarbejde intentionen med anprisningsforordningensbestemmelser om, at der skal oprettes et register over både godkendte og afvistesundhedsanprisninger. Denne åbenhed har blandt andet til formål at undgå, at virksomhederfremsender samme ansøgning flere gange, hvilket vil være en unødig belastning for bådevirksomheder og EFSA.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 omernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, herunder gennemførelsesbestemmelservedrørende ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger (Kommissionens forordningnr. 353/2008/EF) er umiddelbart gældende i Danmark og de øvrige medlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.3
HøringNotatet har været sendt i skriftlig høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg (EU-underudvalget).Landbrug & Fødevarer kan tilslutte sig forslaget og bemærker, at henset til, at EFSA har enendog særdeles betydelig arbejdsbyrde i relation til forordningen om ernærings- og sundheds-anprisninger, synes det umiddelbart hensigtsmæssigt at tydeliggøre medlemslandenes ansvar iforhold til at medvirke til en eventuel administrativ tilpasning af de enkelte ansøgninger omsundhedsanprisninger. På den måde fastholdes udgangspunktet om, at EFSA forestår denegentlige vurdering af ansøgningen, herunder dokumentation for anprisningen. På tilsvarendemåde kan Landbrug & Fødevarer tilslutte sig, at det med forslaget nærmere præciseres,hvornår der kan ske tilbagetrækning af ansøgninger.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv indstillet overfor forslaget, idet de pågældende præciseringerkan være med til at hindre, at der bliver fremsendt ansøgninger til EFSA, som ikke er omfattetaf forordningen. Dette vil være tidsbesparende for EFSA, men også af stor relevans for denefterfølgende beslutningsproces i komitéprocedure.Regeringen kan ligeledes støtte, at der i tråd med anprisningsforordningens krav om åbenhedogså for afviste sundhedsanprisninger sættes rammer for, hvornår en ansøgning kan trækkestilbage.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketinget EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
4