Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09, 2008-09
FLF Alm.del Bilag 295, Alm.del Beretning 7
Offentligt
697159_0001.png
Beretning nr.
7
Folketinget 2008-09
Beretning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 27. maj 2009
Beretning
om
GDA-mærkning
1. Indledning
Guideline Daily Amount (GDA) er den europæiske industris egen ernæringsmærkningsordning.
Den er etableret med henblik på at informere eller vejlede forbrugerne om vigtige næringsstoffer.
2. Udvalgsarbejdet
Møder
Udvalget har behandlet sagen i 3 møder.
Udvalgets øvrige arbejde med GDA-mærkning
Fødevareudvalget har i forbindelse med udvalgets arbejde med emnet stillet en række skriftlige
spørgsmål til fødevareministeren, som denne har besvaret, modtaget en række henvendelser fra for-
skellige organisationer og afholdt flere samråd med fødevareministeren om emnet. Henvendelser,
samrådsspørgsmål og spørgsmål/svar på udvalgets alm. del, som har relevans for beretningen,
fremgår af bilag 1.
Høring
Udvalget har den 20. maj 2009 afholdt en høring om fødevaremærker
GDA og andre mærker.
3. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af V og KF) opfordrer fødevareministeren til at
arbejde imod, at GDA-mærkningen i dens nuværende form bliver en del af den kommende EU-
forordning om fødevareinformation. Flertallet har noteret sig, at fødevareministeren indtil videre
ikke har ønsket at arbejde for et europæisk forbud mod GDA-mærkningen eller arbejde for, at
GDA-mærket ikke inkluderes i forordningen. Det mener flertallet er stærkt kritisabelt.
Flertallet ønsker, at regeringen skal arbejde for et hurtigst muligt forbud mod det vildledende
GDA-mærke og for, at mærket tages ud af den kommende EU-forordning, og som et absolut mini-
mum sørge for, at portionsstørrelser fastsættes således, at vildledningen af forbrugerne bliver mini-
mal, at referenceværdien for sukker ændres, så den svarer til anbefalingerne for tilsat sukker, og at
GDA ikke tillades på børneprodukter.
GDA-mærkning er den europæiske industris egen ernæringsmærkningsordning. Den er etableret
med henblik på at informere eller vejlede forbrugerne om vigtige næringsstoffer, f.eks. mængden af
energi, sukker, fedt, mættet fedt og natrium i en portion af en given fødevare. Mærkningen angiver,
hvor meget disse værdier udgør i procent af en gennemsnitlig voksen kvindes vejledende daglige
indtag.
FLF, Alm.del - 2008-09 - Bilag 295: Beretning nr. 7 om GDA-mærkning afgivet den 27. maj 2009
697159_0002.png
2
Flertallet mener, at GDA-mærkningen i den nuværende form er vildledende for forbrugerne og
problematisk, fordi den er baseret på en række gennemsnitsbetragtninger. Særlig er mærkningen
problematisk, fordi mærket benytter standardportionsstørrelser, hvilket skaber forvirring for forbru-
gerne. Portionsstørrelser varierer meget mellem produkter inden for samme varegruppe. Eksempel-
vis er der stor forskel på, hvor meget morgenmadsprodukter med et højt og et lavt sukkerindhold
vejer. Det, der ligner den samme portion på tallerkenen, vil ifølge Fødevareinstituttet veje omkring
50 pct. mere, hvis sukkerindholdet er højt. Yderligere sætter industrien ofte portionsstørrelser lavt
eller deler et produkt op i mange portioner. F.eks. angives en �½ l sodavand som to portioner, selv
om den typisk drikkes af én person. Ligeledes skal man kun spise 1/7 af en pose Kims chips for at
have spist sin daglige anbefalede mængde af mættede fedtsyrer. Det betyder, at GDA-værdierne
bliver for lave og forbrugerne risikerer at tro, at indholdet af fedt, sukker eller salt er lavere, end det
reelt er.
Flertallet mener, at en mærkningsordning skal guide forbrugerne i indkøbssituationen og ikke må
være vildledende, for ellers mister den sin værdi. GDA-mærkningen bidrager formentlig mere til
forvirring end til afklaring. En mærkningsordning bør være så enkel og klar, at forbrugerne ikke
behøver at have lommeregner med i supermarkedet for at kunne gennemskue portionsstørrelser,
andel tilsat sukker osv. Mærkningsordninger skal gøre det enkelt for forbrugerne at træffe det sunde
valg, og det mener flertallet at GDA-mærkningen ganske enkelt ikke opfylder i sin nuværende form.
Folketingets Fødevareudvalg afholdt den 20. maj 2009 en høring om fødevaremærker
GDA og
andre mærker
hvor det stod klart, at det alene er fødevareindustrien, der støtter GDA-mærkningen
i dens nuværende form. Hvorimod organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen
og Forbrugerrådet ligeså landbrugsorganisationerne Landbrugsrådet og Mejeriforeningen samt for-
skere fra DTU er stærkt kritiske over for GDA-mærkningen. Der blev på høringen fremlagt forskel-
lige forslag til anden let gennemskuelig mærkning, herunder amerikanske mærker såsom mærkning
af næringstæthed (nutrient density), pyramidemærkning og NuVal-mærkning.
Flertallet vil den på baggrund stærkt opfordre regeringen til at arbejde for indførelse af et europæ-
isk ernæringsmærke, som sikrer, at forbrugerne kan træffe et valg på et sagligt og gennemskueligt
grundlag. Et nyt europæisk ernæringsmærke kan hente inspiration fra de tidligere nævnte amerikan-
ske mærker, trafiklysmærket, nøglehulsmærket og Spis mest-mærket, således at forbrugeren bliver
understøttet i sin søgen efter ernæringsmæssigt sunde fødevarer.
Det fremgår af Europa-Kommissionens forslag, at fastsættelse af portionsstørrelser først går i
gang, når forslaget er vedtaget. For at justere på udformningen af GDA forudsættes det altså at god-
kende et system, som man ikke med sikkerhed kender konsekvenserne af. Den europæiske industri
har haft meget svært ved at nå frem til de nuværende portionsstørrelser, og flertallet mener derfor, at
det ikke er sandsynligt, at man vil kunne ændre særlig meget på de portionsstørrelser, industrien
allerede har fastsat, og flertallet vil på den baggrund give fødevareministeren et klart mandat at for-
handle ud fra.
Et mindretal i udvalget (V og KF) finder det vigtigt, at ministeren kan deltage aktivt i udformnin-
gen af EU’s kommende forordning for fødevaremærkning. Kun derved kan danske synspunkter
og
ønsker til en kommende fælleseuropæisk fødevaremærkning blive en del af beslutningen.
V og KF vurderer, at GDA er kommet for at blive, da mærket er udbredt i mange lande. Det vur-
deres derfor som urealistisk at få opbakning blandt medlemslandene til et forbud. Den bedste måde
at sikre forbrugernes interesser på
er derfor at arbejde for en regulering af GDA’en,
herunder at por-
tionsstørrelser fastsættes på baggrund af klare, velbegrundede regler. Et mandat, der pålægger mini-
steren at arbejde for et forbud, sætter Danmark uden for indflydelse ikke alene på spørgsmålet om
GDA, men også vedrørende andre elementer i mærkningsforordningen, f.eks. at 100 g-mærkningen
FLF, Alm.del - 2008-09 - Bilag 295: Beretning nr. 7 om GDA-mærkning afgivet den 27. maj 2009
697159_0003.png
3
gøres obligatorisk og ikke kan erstattes af GDA. Hvis der ikke er vilje til regulering, vil industrien
have frit spil.
P.u.v.
J
ØRN
D
OHRMANN
udvalgsformand
FLF, Alm.del - 2008-09 - Bilag 295: Beretning nr. 7 om GDA-mærkning afgivet den 27. maj 2009
697159_0004.png
4
Bilag 1
Bilag, samrådsspørgsmål og spørgsmål/svar på Fødevareudvalgets alm. del, som har relevans
for beretningen
Bilagsnr.
Titel
Folketingssamlingen 2007-08, 2. samling
FLF alm. del
Spm. om status på GDA-ernæringsmærkningsordning
Spørgsmål 30
(Guideline Daily Amount) samt status på den nordiske
ernæringsmærkningsmodel, til fødevareministeren, og
dennes svar herpå
FLF alm. del
Spm. om sikring af, at GDA-mærkningen (Guideline Dai-
Spørgsmål 126
ly Amount) af fødevarer tager udgangspunkt i de nordiske
næringsanbefalinger, til fødevareministeren, og dennes
svar herpå
FLF alm. del
Spm. om sikring af, at GDA-mærkningens oplysninger om
Spørgsmål 127
anbefalet dagligt forbrug reelt bliver vejledende, til føde-
vareministeren, og dennes svar herpå
FLF alm. del
Spm., om det er rimeligt, at GDA-mærkning på produkter,
Spørgsmål 128
der er rettet mod børn, angiver det daglige anbefalede
sukkerforbrug for en voksen mand, til fødevareministeren,
og dennes svar herpå
FLF alm. del
Spm. om forhindring af, at Kommissionens forslag om
Spørgsmål 129
ernæringsdeklarering af fødevarer fører til, at næringsde-
klarationernes opgivelse pr. 100 g erstattes af GDA-
mærkningens ofte vildledende portionsstørrelser, til føde-
vareministeren, og dennes svar herpå
FLF alm. del
Spm. om sikring af, at forbrugerne ikke vildledes af GDA-
spørgsmål 299
værdier for sukker på produkter med et højt indhold af
tilsat sukker, til fødevareministeren, og dennes svar herpå
FLF alm. del
sam- Samrådsspm. om sikring af, at forbrugerne ikke vildledes
rådsspm. P
af GDA-mærkning på det store antal fødevarer, der i dag
er påført GDA (Guideline Daily Amount), til fødevaremi-
nisteren
FLF alm. del
sam- Samrådsspm. om GDA-mærkning af produkter, der pri-
rådsspm. S
mært markedsføres over for børn, til fødevareministeren
FLF alm. del
sam- Samrådsspm. om sikring af, at forbrugerne ikke bliver
rådsspm. V
vildledt af industriens frivillige mærkningsordning GDA
af danske produkter, til fødevareministeren
Svar på Spørgsmål S Spm., om ministeren vil arbejde for at få sat en stopper for
601
anvendelsen af det misvisende ernæringsmærke GDA i
såvel Danmark som EU.
Folketingssamlingen 2008-09
FLF alm. del
bilag Henvendelse af 25/11-08 fra Forbrugerrådet, Kræftens
FLF, Alm.del - 2008-09 - Bilag 295: Beretning nr. 7 om GDA-mærkning afgivet den 27. maj 2009
697159_0005.png
5
Bilagsnr.
68
FLF alm. del
bilag
69
FLF alm. del
bilag
70
FLF alm. del
bilag
197
FLF alm. del
bilag
198
FLF alm. del
bilag
261
FLF alm. del
bilag
269
FLF alm. del
bilag
278
FLF alm. del
Spørgsmål 94
FLF alm. del
Spørgsmål 95
FLF alm. del
Spørgsmål 96
FLF alm. del
Spørgsmål 105
FLF alm. del
sam-
rådsspm. P
FLF alm. del
sam-
rådsspm. Q
FLF alm. del
sam-
rådsspm. R
FLF alm. del
sam-
rådsspm. S
FLF alm. del
sam-
rådsspm. T
Titel
Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen om
GDA-mærkning
Henvendelse af 25/11-08 fra Landbrugsraadet om GDA-
mærkning
Henvendelse af 25/11-08 fra DI Fødevarer om GDA-
mærkning
Invitation til pressemøde i Landbrugsraadet den 17/3-09
om GDA, fra Landbrugsraadet
Henvendelse af 13/3-09 fra DI Fødevarer om GDA
Meddelelse om tilmelding til høring om fødevaremærker
Teknologirådets baggrundsmateriale til høring om fødeva-
remærker
GDA og andre fødevaremærker
den 20. maj
2009
Henvendelse af 19/5 fra Landbrugsraadet om Folketingets
høring om GDA og andre ernæringsmærker
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-08 fra For-
brugerrådet, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og
Diabetesforeningen om GDA-mærkning, jf. FLF alm. del
bilag 68, til fødevareministeren, og dennes svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-08 fra
Landbrugsraadet om GDA-mærkning, jf. FLF alm. del
bilag 69, til fødevareministeren, og dennes svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-08 fra DI
Fødevarer om GDA-mærkning, jf. FLF alm. del
bilag
70, til fødevarerministeren, og dennes svar herpå
Spm. om at oversende det talepapir, der lå til grund for
besvarelsen af FLF alm. del
samrådsspørgsmål P, Q, R,
S og T om GDA-mærkning, til fødevareministeren, og
dennes svar herpå
Samrådsspm. om sikring af, at forbrugerne ikke vildledes
af GDA-mærkning på det store antal fødevarer, der i dag
er påført GDA (Guideline Daily Amount), til fødevaremi-
nisteren
Samrådsspm. om Fødevareregion Syds anmeldelse af Co-
ca-Cola m.v., til fødevareministeren
Samrådsspm. om, hvorvidt 250 ml er en realistisk porti-
onsstørrelse for Coca-Cola, til fødevareministeren
Samrådsspm. om GDA-mærkning af produkter, der pri-
mært markedsføres over for børn, til fødevareministeren
Samrådsspm. om et anvendeligt redskab for forbrugeren at
tage udgangspunkt i standardportionsstørrelser, til fødeva-
reministeren
FLF, Alm.del - 2008-09 - Bilag 295: Beretning nr. 7 om GDA-mærkning afgivet den 27. maj 2009
697159_0006.png
6