Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 289
Offentligt
696068_0001.png
696068_0002.png
Fødevarestyrelsen
KONTOR FOR JURAOG INTERNATIONAL KOORDINATION
27.04.2009J.nr.: 2009-20-2301-00021/MAST
Notat om høring over udkast til rapport om lovovervågning af lov om hold af dyr mv.Et udkast til rapport om lovovervågning af lov om hold af dyr samt afrapportering af strafskærpelseslo-ven har været i ekstern høring. Udkast til rapport med bilag samt høringsbrev blev lagt på Høringsporta-len den 27. marts med frist for afgivelse af eventuelle bemærkninger den 17. april kl. 12. Der blev sam-tidig sendt en mail til en række af Fødevarestyrelsens interessenter, hvor der blev gjort opmærksom påhøringen.Der er modtaget høringssvar fra følgende interessenter:Økonomi- og ErhvervsministerietDen Danske DyrlægeforeningLandbrugsraadet
Økonomi- og Erhvervsministeriet og Den Danske Dyrlægeforening havde ikke nogen bemærkninger.Landbrugsraadet havde følgende kommentarer:Lovovervågningens indholdLandbrugsraadet undrer sig over udvælgelsen af, hvilke bestemmelser, der er medtaget i lovovervågnin-gen, idet både gamle og nye regler indgår i rapporten.Fødevarestyrelsen skal hertil bemærke, at der i rapportens pkt. 2.2 er redegjort for lovovervågningensindhold. Som følge af Landbrugsraadets bemærkninger er det tydeliggjort, at der i visse tilfælde er med-taget gamle regler. Det fremgår af gennemgangen af de enkelte bestemmelser, om der er tale om nye el-ler gamle regler.§ 30, stk. 1-3Landbrugsraadet anfører, at arbejdsgruppens konklusion om, at der som udgangspunkt er tilfredshedmed fødevareregionernes håndtering af det offentlige tilsyn, burde have været funderet i en mere grun-dig undersøgelse af forholdet end de (få) udfyldte spørge-/evalueringsskemaer, der har været til rådig-hed.Fødevarestyrelsen skal medgive, at der ikke har været et stort materiale at basere vurderingen på. Sty-relsen vil dog samtidig fastholde, at de udfyldte skemaer viser, at der som udgangspunkt er tilfredshed
med fødevareregionernes håndtering af det offentlige tilsyn. Fødevarestyrelsen finder det endvidere po-sitivt, at der er givet en mulighed for – på formaliseret vis – at give sin mening til kende. Fødevaresty-relsen er interesseret i at modtage tilkendegivelser om håndteringen og vil anse det for positivt, hvis fle-re gør brug af denne mulighed.Vederlagsfri aflivning af mindre dyr i forbindelse med prøveudtagning (§ 56, stk. 1, jf. § 52, stk. 1)Landbrugsraadet finder, at evt. nye regler bør drøftes indgående med erhvervet med henblik på at få fast-lagt rækkevidden og omfanget af sådanne bestemmelser. Det er Landbrugsraadets opfattelse, at anven-delsesområdet bør være særdeles snævert.Fødevarestyrelsen er helt enig med Landbrugsraadet i, at der i forbindelse med de videre overvejelserom eventuelle nye regler på dette område naturligvis skal ske en høring af erhvervet og andre relevanteinteressenter. Der vil i givet fald blive tale om en sædvanlig lovforberedende proces.BøderLandbrugsraadet påpeger, at strafpådømmelse er et anliggende for domstolene og ikke for den lovgiven-de magt. Det anføres, at de omtalte sager tydeligt viser, at domstolene inddrager evt. skærpende ellerformidlende omstændigheder. Landbrugsraadet finder således, at der ikke er behov for at lovgive nær-mere om bødefastsættelse i forhold til henholdsvis antallet af sundhedsrådgivningsaftaler eller dyrehol-dets størrelse.Fødevarestyrelsen skal hertil bemærke, at de omtalte domme netop vedrører tiden efter strafskærpelses-lovens ikrafttræden. Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at strafskærpelsesloven har haft en påvirk-ning på udmålingen af bødestørrelserne.
Side 2/2