Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 288
Offentligt
695669_0001.png
695669_0002.png
695669_0003.png
695669_0004.png
695669_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. juni 2009Sagsnr.: 39
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og IIIom maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-21-00126Dep. sagsnr. 14890Den 3. juni 2009FVM 660
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændringaf bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af 23.februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalskefødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF(pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed,sektionen for plantebeskyttelsesmidler, den 11. juni 2009 med henblik på vedtagelse.Kommissionen foreslår, at der fastsættes maksimalgrænseværdi for aktivstoffet pyridalyl.Kommissionen foreslår endvidere, at maksimalgrænseværdien for aktivstofferne azoxystrobin,acetamiprid, clomazone, famoxadone, flufenoxuron, fenbutatin oxide, indoxacarb, mepanipyrim,prothioconazole, thiacloprid og trifloxystrobin bliver forhøjet i enkelte afgrøder. Der er tidligerefastsat grænseværdier for disse stoffer i pesticidrammeforordningen.EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogen sundhedsmæssig risikofor forbrugerne. Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fraFødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag IIog III vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko.Beskyttelsesniveauet i Danmark bliver derfor ikke forringet.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuldharmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevareri EU.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer ændringer i bi-lagene under forudsætning af, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-21-00126Dep. sagsnr. 14890Den 3. juni 2009FVM 660
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændringaf bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordnings (396/2005), hvor devedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag II, mens de midlertidige EUmaksimalgrænseværdier er samlet i bilag III. Forslaget vurderes samlet set at betyde uændretbeskyttelsesniveau i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af 23.februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalskefødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. (Herefterpesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og 14, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommis-sionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret ogabsolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet ogEuropa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget ellerikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed,sektionen for plantebeskyttelsesmidler, den 11. juni 2009 med henblik på vedtagelse.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at der fastsættes maksimalgrænseværdi for aktivstoffet pyridalyl.2
Kommissionen foreslår endvidere, at maksimalgrænseværdien for aktivstofferne azoxystrobin,acetamiprid, clomazone, famoxadone, flufenoxuron, fenbutatin oxide, indoxacarb, mepanipyrim,prothioconazole, thiacloprid og trifloxystrobin bliver forhøjet i enkelte afgrøder. Der er tidligerefastsat grænseværdier for disse stoffer i pesticidrammeforordningen.Fastsættelse og ændringer af grænseværdier kan bl.a. ske ved, at der bliver ansøgt om tilladelse tilbrug af stoffet i EU, anvendelse på nye afgrøder eller, at der bliver ansøgt om tilladelse til atimportere fødevarer, der indeholder rester af stoffet. Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis detpå en videnskabelig baggrund vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt.Så længe der ikke er ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet, elleransøgt om brug af stoffet i EU, fastsætter pesticidrammeforordningen en generel grænseværdi på0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder rester afstoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, udarbejder en evaluering af grænseværdierne fordisse stoffer.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabeligsundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigtacceptable foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få tilsendt forslaget til kontrol ihenhold til forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 ommaksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer ogfoderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra EFSA af de pågældendeaktivstoffer. EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, atde foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand påfødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesniveauet i Danmarkbliver derfor ikke forringet.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikkeat have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringSagen har været sendt i skriftlig høring. Der er indkommet følgende høringssvar:3F bemærker, at man støtter forslaget om fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for aktivstoffetpyridalyl. 3F støtter dog ikke de foreslåede forhøjelser af grænseværdierne i enkelte afgrøder, idetman er af den opfattelse, at fødevarer under ingen omstændigheder bør indeholde pesticidrester.3
Derfor ønsker 3F grænseværdierne så lave som muligt. Derudover er 3F bekymret for, at enforhøjelse af grænseværdierne også kan betyde, at indholdet af pesticidrester på overfladerne erstørre, hvorved der kan være en arbejdsmiljømæssig risiko for de personer, der skal håndtere disseafgrøder.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuldharmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevareri EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilagII, III og IV.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som førertil fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører tilden beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilagIV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer ibeskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderesat være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en tilstand påfødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor Regeringen kan støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4