Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 262
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 7. maj 2009Sagsnr.: 39
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag tilKommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kontrol medhensyn til økologisk akvakultur og tangplanter. (Komitesag)
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/PlantedirektoratetDep sagsnr. 14890Den 7. maj 2009FVM 656
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kontrol medhensyn til økologisk akvakultur og tangplanterKOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF)nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning ogkontrol med hensyn til økologisk akvakultur og tangplanter i Rådets forordning (EF) nr.834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter(økologiforordningen).Forslaget forventes eventuelt sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité forØkologisk Landbrug den 13. - 14. maj 2009.Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk akvakultur ogtangplanter, herunder regler for miljømæssig bæredygtighed, omlægning, produktion ogfoderanvendelse, veterinære behandlinger og transport af dyr til videre forarbejdning.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen vil tilslutte sig forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at forslagetændres således, at der kan anvendes væld-, dræn- eller borevand i dambrugsproduktionen, ogat der findes en tilfredsstillende løsning i forhold til at tillade recirkulerendeproduktionsanlæg, også under tag.Herudover arbejdes der for, at forslaget skærpes med henblik på harmonisering på højestmulig niveau, især således at tilførslen af carotenoide pigmenter (farvestoffer) ikke måoverstige fiskenes fysiologiske behov, at positivlister holdes så restriktive som mulig, at derindføres en generel overgangsordning, at der indføres krav om obligatorisksygdomsforebyggelse gennem vaccination, og at restriktioner vedr. antallet afparasitbehandlinger udgår, samt at dyrevelfærden skærpes gennem et direkte forbud modfjernelse af øjenstilken hos rejer.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/PlantedirektoratetDep sagsnr. 14890Den 7. maj 2009FVM 656
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kontrol medhensyn til økologisk akvakultur og tangplanterKOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk akvakultur ogtangplanter, herunder regler for miljømæssig bæredygtighed, omlægning, produktion ogfoderanvendelse, veterinære behandlinger og transport af dyr til videre forarbejdning.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF)nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning ogkontrol med hensyn til økologisk akvakultur og tangplanter i Rådets forordning (EF) nr.834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter(økologiforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, 13(3), 15(2), 16(1) og (3)(a) og (c), 17(2),18(5), 19(3), 22(1), 28(6), 38(a), (b), (c), 40 og artikel 14 i økologiforordningen.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for ØkologiskLandbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidigEuropa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtalesig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandlesagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionenvedtage forslaget.Forslaget forventes eventuelt sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité forØkologisk Landbrug den 13. - 14. maj 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, og det vurderespå den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdØkologiforordningen fastlægger rammebestemmelser for økologisk produktion af tangplanterog akvakulturdyr, herunder toskallede bløddyr. De detaljerede regler for økologisk produktion2
er indeholdt i forslaget, som harmoniserer de økologiske produktionsmetoder indenforområdet på EU-plan.Det skal sikres, at den økologiske produktion finder sted i områder, hvor der ikke kan skesammenblanding med produkter og stoffer fra konventionel akvakulturproduktion. Medhensyn til produktionsgrundlaget oplister forslaget en række krav, som skal være opfyldt forøkologiske anlæg til produktion af henholdsvis akvakulturdyr og tangplanter.For akvakulturdyr lægger forslaget op til, at der som udgangspunkt skal anvendeslokallevende arter, og at anlægget efter en udfasningsperiode på 5 år udelukkende forsynesmed økologisk opdrættet yngel. Endelig må den økologiske produktion ikke medvirke tilforringelse af vilde bestande.Der foreslås regler for, hvorledes man håndterer samtidig drift af økologisk og ikke-økologiskakvakulturproduktion, og at dette sker gennem afstandsseparation og vandadskillelse. Ibilagene reguleres enkeltparametre for produktionen, herunder regler for maksimaldyretæthed og iltindhold i vandet. Det tillades nu i modsætning til tidligere udkast, at derforetages mekanisk beluftning af produktionsvandet, så der sikres den fornødne 65 %iltmætning. Højere vandforbrug som erstatning for beluftning er ikke en brugbar løsning iDanmark, da vand er en begrænset ressource, som er underlagt strenge miljørestriktioner iforhold til det ydre miljø. En yderligere imødekommelse vedrører afstandskravene mellemkonventionelle og økologiske anlæg, som tidligere var for store. Disse krav er nu erstattet afdokumentation overfor myndighederne af separation og vandadskillelse.Der indføres forbud mod recirkulerende produktionsanlæg, der er afhængig af permanentenergiforbrug, med mindre disse alene anvendes til opdræt af yngel og sættefisk. Endeligåbner forslaget op for, at man kan bruge vand fra boringer til at køle og varmeproduktionsvandet med. For så vidt angår salmonider – laks og ørreder – skal selveproduktionsvandet dog stamme fra åbne vandsystemer.Håndtering af dyr før slagtning skal foregå med skånsomhed for at undgå, at de stresses oglider fysisk skade, og forslaget indebærer desuden forbud mod anvendelse af hormoner. Indenfor dyrevelfærd var der i de tidligere udkast til forslag lagt op til en udfasning af mulighedenfor fjernelse af øjenstilken (frugtbarhedsfremmende foranstaltning) på rejer i 2013, men denneer i det aktuelle forslag slettet, således at metoden vil være omfattet af de generelledyrevelfærdsbestemmelser.Der er krav om en skriftlig aftale om sundhedsrådgivning indgået med en kvalificeretvanddyrsundhedstjeneste, der skal aflægge besøg på bruget mindst én gang årligt og mindst togange årligt, hvis der er tale om toskallede bløddyr.Anvendelsen af veterinærlægemidler begrænses til 2 behandlinger årligt bortset fra, hvis derer tale om vaccinationer eller obligatorisk sygdomsudryddelse. For dyr med enproduktionscyklus på under12 måneder begrænses anvendelsen af veterinærlægemidlerimidlertid til én behandling. Herudover begrænses parasitbehandlinger til 2 gange årligt og tilen gang årligt, hvor produktionscyklussen er mindre end 18 måneder. Der er angivet en listeover tilladte stoffer til brug herfor.På kontrolområdet stilles krav om, at producenter foretager en fuld dokumentation af deresbedriftsindretning, og de skal løbende stille oplysninger til rådighed i form af en ajourførtoplistning af produktionsdata (logbog), som skal dokumenteres overforkontrolmyndighederne.3
Forslaget lægger op til, at der fastsættes regler for foderets sammensætning, herunder blandtandet brug af fiskemel, andelen af plantedele og adgangen til i et vist omfang at anvendefodertilsætningsstoffer som for eksempel antioxidanter i form af carotenoide pigmenter(farvestoffer) i foderet. Forslaget indebærer, at farvestofferne kan tilsættes for at opfyldefiskenes fysiologiske behov. Fiskenes fysiologiske behov er ikke præciseret i forslaget.Der foreslås specifikke krav til produktion og høst af tang og søgræs for at sikre, at deanvendte metoder er bæredygtige. Der fastlægges en økologisk omlægningsperiode på mindstseks måneder for lokaliteter, hvor der høstes tang. Hvis produktionscyklussen er længere endseks måneder, forlænges omlægningsperioden til en hel produktionscyklus. Endvidereforeslås der regler for behandling og forarbejdning af produkterne efter høst.Forslaget er udbygget med positivlister for en række foderstoffer, behandlingsmidler ogrengørings- og desinfektionsmidler, som er blevet til på baggrund af anbefalinger fra ennedsat ekspertarbejdsgruppe.Forordningen træder i kraft til årsskiftet, men der er lagt op til en 3-årig overgangsperiode fornuværende anlæg med hensyn til efterlevelse af krav om, at mindst 5 % af produktionsarealetskal bestå af naturlig vegetation.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retDe nye fælles regler medfører ophævelse af de nationale regler i ”Bekendtgørelse omøkologisk akvakulturbrug nr. 114 af 23. februar 2004” og ”Bekendtgørelse nr. 115 af 23.februar 2004 om foderstoffer til anvendelse i økologisk akvakulturbrug”. Forordningen vilvære direkte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Det forventes, at forbedrede harmoniseringstiltag i al almindelighed vil kunne øgeproduktions- og afsætningsmulighederne for såvel økologiske opdrætsfisk som økologiskfiskefoder i EU, samt muliggøre økologisk produktion af alger, skaldyr og andre fiskearterend laksefisk og ål.For så vidt angår salmonider, dvs. laks og ørreder, vil forslaget have konsekvenser for enfortsat udvikling, etablering og opretholdelse af økologiske akvakultur i Danmark, idet dedanske dambrug ikke kan fortsætte med at tilføre vand fra andre kilder end åer og vandløb,herunder fra grundvandsboringer, med henblik på bl.a. at undgå smittericisi fra åvand.Beliggenheden af produktionen er herudover ofte valgt ud fra adgang til vandboringer.Det tillades dernæst ikke i forslaget at udnytte miljøfordele ved brug af nogen form forvandrecirkulerende produktionsanlæg i forbindelse med spisefisk, men gerne ved produktionaf yngel og sættefisk. Recirkulering af produktionsvandet er en produktionsform, som istigende grad finder anvendelse i dansk produktion for at optimere vandforbruget og leve optil stigende miljøkrav.
4
En vedtagelse af forslaget vil med det nuværende produktionsvolumen ikke medføre øgedeadministrative byrder til offentlig økologikontrol.HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri), Det RådgivendeFødevareudvalgs EU-underudvalg og Det Økologiske Fødevareråd. Et tidligere udkast harværet i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:3F meddeler, at man er enig i, at det ikke skal være tilladt at anvende formalin og andrekemikalier i den økologiske akvakultur og tangplanter. 3F ser dog gerne, at de kemikalier, deter tilladt at bruge over forholdsvis kort tid bliver forbudt, idet 3F ikke finder, at de erforenelige med de økologiske principper.Dansk Fisk har følgende bemærkninger til sagen:Der skal være mulighed for recirkulering, da dette er den mest miljøvenligeproduktionsform med mindst mulig brug af vand.Der skal være mulighed for brug af energi til cirkulation af vand.Anlæg skal kunne være overdækket, da dette sikrer fiskene bedst muligt – både miljø-sygdoms- og produktionsmæssigt.Der skal ikke alene bruges overfladevand, da dette ikke er så rent som egne boringer.Dansk Akvakultur er af den opfattelse, at der på flere områder er sket forbedringer i detreviderede udkast. Foreningen påpeger dog, at der også er nye vilkår i teksten, som kan fåmeget alvorlige konsekvenser for økologisk fiskeopdræt, hvis dette ikke udtages eller tilrettes:For det første anfører Dansk Akvakultur, at den reviderede tekst vedrørendeparasitbehandlinger er særdeles problematisk. Oprindelig var teksten tiltænkt antiparasitærebehandlinger, der involverede godkendte mediciner til direkte behandling af fisk. Nu koblesteksten til brugen af de stoffer, som anvendes i forbindelse med vanddesinfektion for atdecimere parasitter og andre patogener i vandfasen. Gennemføres teksten vil det uden tvivlresultere i at meget få danske dambrug vil kunne omlægge til økologisk drift, ligesom fiskenepå de få økologiske anlæg vil få dårligere velfærd og oftere blive klinisk syge. For alle andredyrearter under økologisk drift er der ingen begrænsninger i antallet af tilladte antiparasitæreforanstaltninger, hvilket naturligvis også skal gælde for fisk. I øvrigt lever teksten ikke op tilden nuværende gældende EU-lovgivning på medicinområdet. Dansk Akvakultur ønsker, atbegrænsningen i antallet af tilladte behandlinger bortfalder.For det andet påpeger Dansk Akvakultur, at forslaget i dets nuværende version synes atumuliggøre anvendelse af recirkulering af produktionsvand i fiskeopdrætsanlæg i det åbneland. jf. udkastets definition på lukkede recirkulerende systemer, som ikke er tilladte. Jf.definitionen tillades det ikke, at der er behov for et permanent energiinput for at stabiliseremiljøet i systemet. Hvis dette kan tolkes som, at der ikke må anvendes energi til kontinuerligrecirkulering af produktionsvandet (herunder beluftning af det rensede returvand) medførerdette enudelukkelse af muligheden for anvendelse af recirkuleringsteknologi i økologiskefiskeopdrætsanlæg, hvilket vil være til stor skade for udviklingen af økologisk fiskeopdræt iDanmark. Det fremgår ikke af teksten, at anvendelse af energi til recirkulering afproduktionsvandet er tilladt. Recirkulering af produktionsvand i fiskeopdrætsanlæg vil ikkekunne finde sted uden anvendelse af energi – typisk i form af elektricitet. Efter Dansk
5
Akvakulturs mening er det meget vigtigt for udviklingen af dansk økologisk fiskeopdræt, atrecirkulering tillades til produktion af økologiske spisefisk i det endelige regelsæt forøkologisk fiskeopdræt i EU.For det tredje finder Dansk Akvakultur det meget uheldigt, at forslaget ikke vil tilladeanvendelse af grundvandsboringer til vandforsyning. Flertallet af de økologiske danskedambrug som har de mindste problematikker omkring sygdom i fiskebestanden fødes netopmed vand fra grundvandsboringer eller væld, ifølge Dansk Akvakultur. Der er tale om enmeget vigtig smittefri vandkilde - særlig i områder med stort sygdomstryk i overfladevand,ligesom temperaturen i grundvand er stabil og medfører mere stabile produktionsbetingelser(medfører mindre stress, mindre sygdom og dermed mindre risiko for anvendelse af medicinhos fiskene). Hertil kommer, at nogle af de danske økologiske dambrug kun har grundvandsom mulig vandkilde (med myndighedernes tilladelse dertil), idet man netop har placeret dissedambrug således, at vældvand eller grundvand er vandkilden - og at det rensedeproduktionsvand herefter udledes til en recipient i form af et vandløb.Endelig finder Dansk Akvakultur, at en max. bestandstæthed på 10 kg/m3 for regnbueørred ihavbrug er meget lav og savner begrundelse herfor – al den stund, at den økonomiskebæredygtighed for økologisk havbrugsproduktion vil komme til at lide kraftigt herunder ogformentlig ikke vil være økonomisk bæredygtig. Den maximale bestandstæthed påregnbueørred i havbrug ønskes hævet til 15 kg/m3, som det tidligere har været foreslået.Landbrugsraadet bemærker sammen med Økologisk Landsforening og på vegne af øvrigemedlemsorganisationer, at der er sket betydelige forbedringer i det foreliggende udkast, menat der også er sket ændringer, der sammen med de nye ændringer vil have negativekonsekvenser for udviklingen af produktionen af dansk økologisk akvakultur. Bl.a. påpegerLandbrugsraadet, at det er helt afgørende, at recirkulering, som det i dag praktiseres iDanmark, tillades i den fremtidige økologiske produktion af fisk. Det er således behov for ennærmere afklaring af dette. Som forslaget læses af organisationerne er der en definition pålukkede recirkulerende systemer, og det er disse, som ikke tillades. Jf. definitionen tillades detikke, at der er behov for et permanent energiinput for at stabilisere miljøet i systemet. Dogkan systemer ikke recirkulere uden energiforbrug. Såfremt det kun er tilladt at anvenderecirkulerende systemer til opdræt af yngel og sættefisk, så kan organisationerne umiddelbartikke støtte forslaget på nuværende tidspunkt.Landbrugsraadet understreger, at det er vigtigt at få sikret mulighederne for at anvendegrundvandsboringer som vandkilde og til sikring af sundheden hos fiskene. Endvidere finderLandbrugsraadet, at kravene til eksempelvis overvågning i forhold til bestandenes tæthedvirker bureaukratiske. Det virker uhensigtsmæssigt, at der kræves denne overvågning, når deikke er efterfulgt at en nærmere beskrivelse, om formålet, herunder hvorledes disse forholdskal anvendes og overvåges.I forhold til brugen af astaxathin ønsker Landbrugsraadet en mere skærpet formulering ibrugen af stoffet. Den nuværende formulering er en åbning til at give astaxathin i mængder,som farver kødet. Astaxathin må kun anvendes til at opfylde fiskenes fysiologiske behov ogikke for at farve fiskekødet.Landbrugsraadet ønsker, at formaldehyd udgår som produkt til rensning og desinficering ogstiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt iodophore (optræder i bilaget over stoffer tilparasitbekæmpelse) er uproblematisk at benytte i forhold til miljø og sundhed, og hvorvidtkobbersulfat overhovedet bør tillades.
6
I forhold til ikrafttrædelse bør denne være mindst et år fra vedtagelse, ifølgeLandbrugsraadet, og afslutningsvis bemærker Landbrugsraadet, at forslaget ikke forholder sigtil påvirkningerne af det ydre miljø. Det bør overvejes, om dette på sigt bør indarbejdes.Forslaget og tidligere arbejdsdokumenter er blevet drøftet i en følgegruppe medrepræsentanter fra Det Økologiske Fødevareråd, hvor indholdet af høringssvarene også erkommet frem.De oprindelige bemærkninger fra Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforeningsammenholdt med det nuværende forslag afspejler en imødekommelse på 2 væsentligepunkter. Således tillades det nu at foretage mekanisk beluftning af produktionsvandet, så dersikres den fornødne 65 % iltmætning. Dette har ifølge Dansk Akvakultur positiv indflydelsepå fiskenes velfærd, hvilket vil minimere sygdomsudbrud hos fiskene og dermed behovet foranvendelse af medicinsk behandling af syge fisk.En yderligere imødekommelse vedrører afstandskravene mellem konventionelle ogøkologiske anlæg, som tidligere var for store. Disse krav er nu erstattet af dokumentationoverfor myndighederne af separation og vandadskillelse.Herudover er Formalin og Kloramin udgået som hjælpestoffer af forslaget og Blåsten udfasesover en 5-årig periode. Dette er en delvis imødekommelse, da Dansk Akvakultur gerne havdeset blåsten helt udgå.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er tilhænger af øget harmonisering på det højest mulige niveau på økologiområdet,som blandt andet kan medvirke til øget samhandel med flere typer økologiske produkter.Regeringen ønsker forslaget ændret, således at det fremstår som et brugbart alternativ tilkonventionel dambrugsdrift gennem mulighed for brug af vand fra boringer, og brug af enproduktionsteknik baseret på anvendelse af recirkulationsvand, også i indendørs anlæg.Herudover er det vigtigt, at reglerne udformes således, at de signalerer en klar forskel mellemøkologisk og konventionel dambrugsdrift.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7