Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del Bilag 232
Offentligt
669785_0001.png
669785_0002.png
669785_0003.png
669785_0004.png
669785_0005.png
669785_0006.png
669785_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 17. april 2009Sagsnr.: 39
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag tilKommissionens forordning om godkendelse og afvisning af visse sundhedsanprisningeraf fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed;og forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andresundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-03428, Dep. sagsnr. 14890Den 17. april 2009FVM 653
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse og afvisning af vissesundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdomog til børns udvikling og sundhed;og forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andresundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom ogtil børns udvikling og sundhed.KOM-dokumenter foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse og afvisning afvisse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdomog til børns udvikling og sundhed samt forslag til Kommissionens forordning omafvisning af visse andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceretrisiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed.Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 27. april 2009.Formålet med de to foreliggende forslag er henholdsvis at fastsætte en liste overgodkendte og afviste anprisninger vedrørende reduceret risiko for sygdom ogvedrørende anprisninger af børns udvikling og sundhed (i henhold til artikel 14, stk. 1 ianprisningsforordningen), og at afvise en række andre sundhedsanprisninger end dem,der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns udvikling og sundhed (ihenhold til listen i artikel 13, stk. 3 i anprisningsforordningen).På baggrund af EFSA’s vurdering foreslår Kommissionen, at der gives afslag på 16ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til henholdsvis artikel14, stk. 1 og artikel 13, stk. 1 i anprisningsforordningen, og at der gives tilladelse til 2ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til artikel 14, stk. 1.En vedtagelse af forslagene vurderes ikke at have negative sundhedsmæssigekonsekvenser.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning børbygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsattesnødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både forat sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kan
1
føres en effektiv fødevarekontrol. Regeringen agter på dette grundlag at stemme forKommissionens forslag.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-03428Dep. sagsnr. 14890Den 17. april 2009FVM 653
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse og afvisning af vissesundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdomog til børns udvikling og sundhed;og forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andresundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom ogtil børns udvikling og sundhed.KOM-dokumenter foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til forordning om godkendelse ogafvisning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceretrisiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed samt forslag til Kommissionensforordning om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser tilen reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed. Begge forslag erfremsat i henhold til anprisningsforordningen. En vedtagelse af forslagene vurderesikke at have negative sundhedsmæssige konsekvenser.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse og afvisning afvisse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdomog til børns udvikling og sundhed samt forslag til Kommissionens forordning omafvisning af visse andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceretrisiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed.Forslagene er fremsat med hjemmel i henholdsvis artikel 17, stk. 3 og artikel 18, stk. 5 iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFøde-varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommis-
3
sionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv.kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet ogEuropa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen forRådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentettilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 27. april 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med de to foreliggende forslag er henholdsvis at fastsætte en liste overgodkendte og afviste anprisninger vedrørende reduceret risiko for sygdom ogvedrørende anprisninger af børns udvikling og sundhed (i henhold til artikel 14, stk. 1 ianprisningsforordningen), og at afvise en række andre sundhedsanprisninger end dem,der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns udvikling og sundhed (ihenhold til listen i artikel 13, stk. 3 i anprisningsforordningen).Forslagene omfatter en række konkrete ansøgninger, som er blevet forelagt for DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabeligvurdering af, blandt andet, om der er tilstrækkelig sammenhæng mellem indtaget affødevaren og den anpriste effekt og tilstrækkelig karakterisering af den anpristefødevare.På baggrund af EFSA’s vurdering foreslår Kommissionen, at der gives afslag på 16ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til henholdsvis artikel14, stk. 1 og artikel 13, stk. 1 i anprisningsforordningen, og at der gives tilladelse til defølgende 2 ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til artikel14, stk. 1.1. Anprisning af tyggegummi sødet med 100 % xylitol med henvisning til reduceretrisiko for plak.Godkendelsen foreslås gjort betinget af, at anprisningen ledsages af information om, atden gavnlige effekt indtræder ved konsumering af 2-3 g tyggegummi sødet med 100%xylitol, minimum 3 gange dagligt efter måltider.2. Anprisning af fosfor og fosfors gavnlige virkning for vækst af børns knogler medhenvisning til børns udvikling og sundhed.
4
Godkendelsen foreslås gjort betinget af, at anprisningen kun anvendes for fødevarer, dersom minimum kan overholde kriterier for ”kilde til fosfor”, som beskrevet i bilaget tilanprisningsforordningen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få tilsendt forslaget tilkontrol i henhold til forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark ogde øvrige medlemsstater.KonsekvenserKommissionens forslag bygger på EFSA’s vurderinger. Fødevarestyrelsen har desudenanmodet Fødevareinstituttet ved DTU om en udtalelse vedrørende de foreslåedeanprisninger.For så vidt angår anprisningen med henvisning til xylitol-sødet tyggegummi, er der sketen omformulering af anprisningens ordlyd efter, at vurderingen fra EFSA er udarbejdet.Fødevareinstituttet har særligt med hensyn til anprisningen af xylitol-sødet tyggegummibemærket, at ifølge EFSA’s vurdering er det ikke klart, hvilken risikofaktor, derpåvirkes af xylitol-tyggegummiet. EFSA har udelukkende udtalt sig om effekten påend-point målingen, nemlig caries. Fødevareinstituttet bemærker i den forbindelse, atKommissionens forslag derfor ikke helt er i overensstemmelse med den dokumenteredeeffekt.Yderligere har Fødevareinstituttet med hensyn til anprisningen af fosfor bemærket, atikke kun frisk-ost fra komælk, som ansøgningen specifikt vedrører, men også mangeandre fødevarer kan bidrage til kosten med det pågældende næringsstof.Konklusionen på baggrund af de videnskabelige vurderinger fra både EFSA ogInstituttet er, at der ikke vil være negative sundhedsmæssige konsekvenser af engodkendelse af de to sundhedsanprisninger, som er omfattet af Kommissionens forslag.Forslagene vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser.HøringDen 3. marts 2009 blev der gennemført en høring af interessenter om forslagene, og iden forbindelse er der indkommet følgende bemærkninger:Lægemiddelstyrelsen bemærker, at produkter der markedsføres med anprisningen:"Xylitol i tyggegummi reducerer risikoen for caries", kan være omfattet aflægemiddeldefinitionen, jf. lægemiddellovens § 2, nr. 1. Lægemiddelstyrelsen opfatterumiddelbart caries som en sygdom, opstået efter angreb af bakterier i tandemaljen.Derfor vil et konkret produkt, der angives, at kunne reducere risikoen for caries,
5
tilsvarende kunne opfattes som egnet til forebyggelse af sygdommen caries, og ikkesom et produkt der kan nedsætte en risikofaktor for sygdom.Det oplyses, at anprisningens ordlyd efterfølgende er blevet ændret for at undgå evt.problemer i forhold til lægemiddeldefinitionen.Siden har nærværende notat været sendt i høring i Det Rådgivende FødevareudvalgsEU-underudvalg, hvor følgende høringssvar er indkommet:Landbrugsraadet oplyser på vegne af Danish Meat Association og Mejeriforeningen, atman ikke har særlige bemærkninger, idet man henholder sig til de videnskabeligeudtalelser om beskyttelsesniveauet fra henholdsvis EFSA og Fødevareinstituttet påDTU.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning børbygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsattesnødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både forat sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kanføres en effektiv fødevarekontrol.Regeringen støtter således Kommissionens forslag om afvisning afsundhedsanprisninger, hvor der ikke er fremlagt tilstrækkelig videnskabelig bevis, ellerhvor anprisningsforordningens bestemmelser i øvrigt ikke er efterlevet.Med hensyn til de to anprisninger, som Kommissionen foreslår godkendt, har bådeEFSA og Instituttet vurderet, at der ikke vil være negative sundhedsmæssige effekter afsådanne anprisninger.Regeringen forholder sig positivt til forslagene.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6