Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 27. marts 2009

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II, III og IV om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag).

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

5. kontor / 9. kontor

Sagsnr.: 2009-20-221-03352/ dep sagsnr. 14890

Den 26. marts 2009

FVM 644

 

 

 

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II, III og IV om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til ændring af bilag II, III og IV til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vege­tabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).

 

Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 30. marts 2009.

 

Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslår konkret, at grænseværdierne for en række stoffer bliver forhøjet – de fleste af dem i forhold til den generelle grænseværdi (detektionsgrænsen), som nu er fastsat i pesticidrammeforordningen. Det drejer sig om Azoxystrobin, atrazin, chlormequat, clomazon, cyprodinil, dithiocarbamater, indoxacarb, fludioxonil, fluroxypyr, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, spirotetramat, tetraconazol, teflubenzuron og thiram.

 

Derudover foreslås, at stoffet kalium-tri-iodid indsættes i bilag IV, som indeholder stoffer for hvilke, der ikke kræves maksimalgrænseværdier.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslåede ændringer af bilag II, III og IV vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.

 

Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III og IV.

 

 

Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer ændringer i bilagene under forudsætning af, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

5. kontor / 9. kontor

Sagsnr.: 2009-20-221-03352/ dep sagsnr. 14890

Den 26. marts 2009

FVM 644

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II, III og IV om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (Komitésag)

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II, III og IV  til pesticidrammeforordningen (396/2005). De vedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag II, de midlertidige EU maksimalgrænseværdier i bilag III og stoffer, for hvilke der ikke kræves en maksimal­grænseværdi, i bilag IV. Forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til ændring af bilag II, III og IV til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vege­tabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen. 

 

Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-

varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommis-

sionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og

Europa-Par­lamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.

 

Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet

og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående komité for Fødevarekæden og  Dyresundhed (SCoFCAH) den 30. marts 2009.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om ennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien for et antal aktivstoffer af pesticider bliver ændret. Kommissionen foreslår konkret, at grænseværdierne for en række stoffer bliver forhøjet – de fleste af dem i forhold til den generelle grænseværdi (detektionsgrænsen), som nu er fastsat i pesticidrammeforordningen. Det drejer sig om Azoxystrobin, atrazin, chlormequat, clomazon, cyprodinil, dithiocarbamater, indoxacarb, fludioxonil, fluroxypyr, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, spirotetramat, tetraconazol, teflubenzuron og thiram.

 

Derudover foreslås, at stoffet kalium-tri-iodid indsættes i bilag IV, som indeholder stoffer for hvilke, der ikke kræves maksimalgrænseværdier.

 

Ændringer i grænseværdierne kan bl.a. ske ved, at der bliver ansøgt om tilladelse til brug af stoffet i EU eller, at der bliver ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der kan indeholde rester af stoffet. Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt.

 

Så længe, der ikke er ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet, eller ansøgt om brug af stoffet i EU, fastsætter pesticidrammeforordningen en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.

 

De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, som kan indeholde rester af stoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, udarbejder en evaluering af grænseværdierne for disse stoffer.

 

EFSA foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigt acceptable, foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få tilsendt forslaget til kontrol i henhold til forskriftskomitéproceduren med kontrol.

 

Gældende dansk ret

Forslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens art. 34 fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.

 

Konsekvenser

Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra EFSA af de pågældende aktivstoffer. EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesniveauet i Danmark bliver derfor ikke forringet med hensyn til disse stoffer.

 

For så vidt angår kalium-tri-iodid drager FSA ingen negative konklusioner med hensyn til den sundhedsmæssige berettigelse af en optagelse i bilag IV, og Fødevareinstituttet ved DTU konkluderer, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at sætte kalium-tri-iodid på bilag IV.

 

Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Fødevareforordningen. Fødevarestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

 

Forslaget har endvidere været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III og IV.

 

Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslåede ændringer af bilag II, III og IV vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor regeringen kan støtte forslaget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.