Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat Rådsmøde(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. -24. februar 2009.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri        Â
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 11. februar 2009
FVM 634
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde(almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
 den 23. -24. februar 2009
____________________________________________________________________
|
1. |
Genopretningsplan Kommissionens forslag til udvikling af landdistrikterne (bredbånd og nye udfordringer)
- Generel indstilling KOM (2009) 38 Side 2
|
NOTAT OM RÅDSMØDE
(ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER)
den 23. - 24. februar 2009
1. Â Â Â Genopretningsplan
Kommissionens forslag til udvikling af landdistrikterne
(bredbånd og nye udfordringer)
KOM (2009)38
Resumé
Kommissionen foreslår en ændring af landdistriktsforordningen, således at der anvendes yderligere 1,5 mia. € i 2009, henholdsvis 1,0 mia. € til bredbåndsadgang i landdistrikterne og 0,5 mia. € til nye udfordringer (klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation, ledsageforanstaltninger til at understøtte omstrukturering af mælkesektoren), som fastlagt med sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik. Forslaget vil således øge bevillingerne i Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) i 2009. Forslaget er en del af Kommissionens økonomiske genopretningsplan, hvor det foreslås at anvende i alt 5 mia. € fra landbrugsbudgettet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2009)38 af 28. januar 2009 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), og forslag til Rådets afgørelse om ændring af Rådets afgørelse af 19. juni 2006 om fastsættelse af beløbet for Fællesskabets støtte til landdistriktsudvikling for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013, dets årlige fordeling og minimumsbeløbet, der er forbeholdt regioner, som er omfattet af konvergensmålet. Forslagene er oversendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 3. februar 2009.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (udenrigsministre) den 23.- 24. februar 2009 med henblik på generel indstilling.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt et konkret forslag til ændring af landdistriktsforordningen 1698/2006, som muliggør, at der anvendes yderligere 1,5 mia. €, til at øge bevillingerne i Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) i 2009. Forslaget er en del af Kommissionens økonomiske genopretningsplan, hvor det foreslås at anvende 5 mia. € fra landbrugsbudgettet.
Kommissionen foreslår at anvende henholdsvis 1,0 mia. € til bredbåndsadgang i landdistrikterne og udvikle bredbåndsnetadgang, som giver et højhastighedsinternet, der er 100 % dækkende i 2010. Derudover skal der anvendes 0,5 mia. € til tiltag i forhold til sundhedstjekkets nye udfordringer i landdistriktspolitikken (klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation og ledsageforanstaltninger til at understøtte omstrukturering af mælkesektoren).
I forhold til anvendelse af midler til bredbånd kan der allerede i dag ske finansiering under landdistriktsforordningen, men der skal som udgangspunkt være tale om mindre projekter[1], således at der ikke er overlap med mulighederne under Strukturfondene. Denne begrænsning vil Kommissionen fjerne. Kommissionen vil ligeledes åbne for opgradering af eksisterende bredbånd. I forhold til de nye udfordringer åbnes der for en iværksættelse allerede fra 2009 med 0,5 mia. € i stedet for først fra 2010.
Forslaget giver
derudover mulighed for at øge EU-medfinansieringen med 10 % til disse formål i
2009, men således at de generelle niveauer for EU-medfinansiering overholdes
samlet set frem til 2013. Dette gøres muligt for, at medlemsstaterne kan sikre
størst mulig acceleration af gennemførelsen af tiltagene allerede fra 2009.
Fordelingen til medlemslandene ventes at være baseret på den historiske fordeling af landdistriktsmidlerne fra konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Forslaget vil kræve tilpasninger af de nationale landdistriktsprogrammer. Det er frivilligt for den enkelte medlemsstat, om man vil vælge at benytte sig af de ændrede muligheder i landdistriktsforordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har statsfinansielle og administrative konsekvenser grundet den nationale medfinansiering og behovet for programændringer, samt det øgede EU-budget.
Kommissionen ventes
at foreslå at den historiske fordelingsnøgle anvendes, hvilket vil betyde, at
Danmark, i fald man måtte ønske at anvende mulighederne ved de øgede
landdistriktsbevillinger, vil modtage ca. 0,3 % af de 1,5 mia. €, hvilket vil
svare til 4,5 mio. € eller ca. 34 mio. kr.
Lægges hertil en national medfinansiering på 25 %, vil landdistriktsprogrammet
samlet kunne udvides med ca. 45 mio. kr. Heraf vil ca. 30 mio. kr. skulle
målrettes bredbåndsforbindelser.
Forslaget medfører en forøgelse af udgifterne på EU’s budget for 2009 på 1,5 mia. € via anvendelsen af uforbrugte midler under margen på kategori 2 (Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) i det finansielle perspektiv. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en umiddelbar statslig merudgift ved programmet på ca. 223 mio. kr.
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet tilkendegiver, at man ikke kan støtte de forslÃ¥ede ændringer af landdistriktsforordningens artikel 69. Landbrugsraadet finder, at forslagets øremærkning af midler til bredbÃ¥nd er et brud med de nuværende principper for medlemslandenes anvendelse af landdistriktsmidlerne. Landbrugsraadet fremhæver, at bredbÃ¥ndsinfrastrukturen i landdistrikterne i Danmark allerede er pÃ¥ et tilfredsstillende niveau. Prioriteringen af bredbÃ¥ndsinfrastrukturer vil derfor ikke være i overensstemmelse med forslagets formÃ¥l om â€at iværksætte prioriterede foranstaltninger, sÃ¥ at medlemslandenes økonomier hurtigere kan tilpasse sig de nye udfordringerâ€. Landbrugsraadet mener, at en øget indsats i forhold til de nye udfordringer vil være centrale for at kunne imødekomme de udfordringer, som erhvervet stÃ¥r overfor pÃ¥ disse omrÃ¥der. Landbrugsraadet foreslÃ¥r, at medlemslandene frit skal kunne bruge midlerne indenfor punkt a – f jf. den gældende artikel 16a om særlige operationer med henblik pÃ¥ visse prioriteringer i den netop vedtagne rÃ¥dsforordning 74/2009 af 19. januar 2009 om ændring af landdistriktsforordningen nr. 1698/2005. Landbrugsraadet finder, at anvendelse af den eksisterende fordelingsnøgle vil give Danmark en andel pÃ¥ ca. 0,6 % af de 1,5 mia. € svarende til ca. 67 mio. kr. Landbrugsraadet mener desuden, at de EU-midler som stilles til rÃ¥dighed for Danmark indarbejdes og anvendes i det danske landdistriktsprogram, og at forslaget ses i sammenhæng med arbejdet med â€Grøn vækstâ€.
Fødevareministeriet bemærker, at Kommissionen ventes at foreslå, at anvende den historiske fordeling af landdistriktsmidlerne, hvor de modulerede midler ikke er medregnet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen foretrækker, at yderligere budgetmidler fortrinsvis anvendes til projekter inden for klima- og energiområdet inden for budgetkategori 1a (Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse). Regeringen anerkender imidlertid, at udbredelsen af hurtige internetforbindelser kan bidrage til økonomisk vækst, og finder i den forbindelse, at opgradering af eksisterende bredbåndsløsninger skal inkluderes, og at anvendelsen af midler til bredbåndsløsninger skal følge de generelle statsstøtteregler. Såfremt der skulle vise sig et kvalificeret flertal for, at der i forbindelse med genopretningsplanen tilføres nye midler til de nye ufordringer i landbrugspolitikken, vil regeringen kunne acceptere dette, men finder i så tilfælde, at disse bør målrettes klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation. Regeringen kan ikke støtte, at der afsættes midler til kortsigtede sektorspecifikke hjælpepakker.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte en implementering af EU-planen, der bidrager til stabilisering af den realøkonomiske aktivitet i lyset af krisen og samtidig fastholder forpligtelserne til at sikre sunde og holdbare offentlige finanser i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten. Der er fortsat udeståender i forbindelse med finansieringen af EU-budgetdelen og anvendelsen af midlerne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. EU’s økonomiske stabiliseringsplan blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ØKOFIN) den 2. december 2008, hvor EU-budgetmæssige aspekter blev forelagt til forhandlingsoplæg.