Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 12. februar 2009

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat Rådsmøde(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. -24. februar 2009.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

Den 11. februar 2009

FVM 634

 

 

____________________________________________________________________

SAMLENOTAT

Rådsmøde(almindelige anliggender og eksterne forbindelser)

 den 23. -24. februar 2009

____________________________________________________________________

 

 

1.

Genopretningsplan

Kommissionens forslag til udvikling af landdistrikterne

(bredbånd og nye udfordringer)

 

- Generel indstilling

KOM (2009) 38

Side 2

 

 


NOTAT OM RÅDSMØDE

(ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER)

den 23. - 24. februar 2009

 

1.     Genopretningsplan

Kommissionens forslag til udvikling af landdistrikterne

(bredbånd og nye udfordringer)

KOM (2009)38

 

Resumé

Kommissionen foreslår en ændring af landdistriktsforordningen, således at der anvendes yderligere 1,5 mia. € i 2009, henholdsvis 1,0 mia. € til bredbåndsadgang i landdistrikterne og 0,5 mia. € til nye udfordringer (klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation, ledsageforanstaltninger til at understøtte omstrukturering af mælkesektoren), som fastlagt med sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik. Forslaget vil således øge bevillingerne i Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) i 2009. Forslaget er en del af Kommissionens økonomiske genopretningsplan, hvor det foreslås at anvende i alt 5 mia. € fra landbrugsbudgettet.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2009)38 af 28. januar 2009 fremsendt forslag til RÃ¥dets forordning om ændring af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), og forslag til RÃ¥dets afgørelse om ændring af RÃ¥dets afgørelse af 19. juni 2006 om fastsættelse af beløbet for Fællesskabets støtte til landdistriktsudvikling for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013, dets Ã¥rlige fordeling og minimumsbeløbet, der er forbeholdt regioner, som er omfattet af konvergensmÃ¥let. Forslagene er oversendt til RÃ¥det i en dansk sprogudgave den 3. februar 2009.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (udenrigsministre) den 23.- 24. februar 2009 med henblik på generel indstilling.

 

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

 

 

Formål og indhold

Kommissionen har fremlagt et konkret forslag til ændring af landdistriktsforordningen 1698/2006, som muliggør, at der anvendes yderligere 1,5 mia. €, til at øge bevillingerne i Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) i 2009. Forslaget er en del af Kommissionens økonomiske genopretningsplan, hvor det foreslås at anvende 5 mia. € fra landbrugsbudgettet.

 

Kommissionen foreslår at anvende henholdsvis 1,0 mia. € til bredbåndsadgang i landdistrikterne og udvikle bredbåndsnetadgang, som giver et højhastighedsinternet, der er 100 % dækkende i 2010. Derudover skal der anvendes 0,5 mia. € til tiltag i forhold til sundhedstjekkets nye udfordringer i landdistriktspolitikken (klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation og ledsageforanstaltninger til at understøtte omstrukturering af mælkesektoren).

 

I forhold til anvendelse af midler til bredbånd kan der allerede i dag ske finansiering under landdistriktsforordningen, men der skal som udgangspunkt være tale om mindre projekter[1], således at der ikke er overlap med mulighederne under Strukturfondene. Denne begrænsning vil Kommissionen fjerne. Kommissionen vil ligeledes åbne for opgradering af eksisterende bredbånd. I forhold til de nye udfordringer åbnes der for en iværksættelse allerede fra 2009 med 0,5 mia. € i stedet for først fra 2010.

 

Forslaget giver derudover mulighed for at øge EU-medfinansieringen med 10 % til disse formål i 2009, men således at de generelle niveauer for EU-medfinansiering overholdes samlet set frem til 2013. Dette gøres muligt for, at medlemsstaterne kan sikre størst mulig acceleration af gennemførelsen af tiltagene allerede fra 2009.

Fordelingen til medlemslandene ventes at være baseret på den historiske fordeling af landdistriktsmidlerne fra konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005. Forslaget vil kræve tilpasninger af de nationale landdistriktsprogrammer. Det er frivilligt for den enkelte medlemsstat, om man vil vælge at benytte sig af de ændrede muligheder i landdistriktsforordningen.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget har statsfinansielle og administrative konsekvenser grundet den nationale medfinansiering og behovet for programændringer, samt det øgede EU-budget.

 

Kommissionen ventes at foreslå at den historiske fordelingsnøgle anvendes, hvilket vil betyde, at Danmark, i fald man måtte ønske at anvende mulighederne ved de øgede landdistriktsbevillinger, vil modtage ca. 0,3 % af de 1,5 mia. €, hvilket vil svare til 4,5 mio. € eller ca. 34 mio. kr.
Lægges hertil en national medfinansiering på 25 %, vil landdistriktsprogrammet samlet kunne udvides med ca. 45 mio. kr. Heraf vil ca. 30 mio. kr. skulle målrettes bredbåndsforbindelser.

 

Forslaget medfører en forøgelse af udgifterne på EU’s budget for 2009 på 1,5 mia. € via anvendelsen af uforbrugte midler under margen på kategori 2 (Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) i det finansielle perspektiv. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en umiddelbar statslig merudgift ved programmet på ca. 223 mio. kr.

 

Høring

Forslaget har været sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).

 

Landbrugsraadet tilkendegiver, at man ikke kan støtte de forslåede ændringer af landdistriktsforordningens artikel 69. Landbrugsraadet finder, at forslagets øremærkning af midler til bredbånd er et brud med de nuværende principper for medlemslandenes anvendelse af landdistriktsmidlerne. Landbrugsraadet fremhæver, at bredbåndsinfrastrukturen i landdistrikterne i Danmark allerede er på et tilfredsstillende niveau. Prioriteringen af bredbåndsinfrastrukturer vil derfor ikke være i overensstemmelse med forslagets formål om ”at iværksætte prioriterede foranstaltninger, så at medlemslandenes økonomier hurtigere kan tilpasse sig de nye udfordringer”. Landbrugsraadet mener, at en øget indsats i forhold til de nye udfordringer vil være centrale for at kunne imødekomme de udfordringer, som erhvervet står overfor på disse områder. Landbrugsraadet foreslår, at medlemslandene frit skal kunne bruge midlerne indenfor punkt a – f jf. den gældende artikel 16a om særlige operationer med henblik på visse prioriteringer i den netop vedtagne rådsforordning 74/2009 af 19. januar 2009 om ændring af landdistriktsforordningen nr.  1698/2005. Landbrugsraadet finder, at anvendelse af den eksisterende fordelingsnøgle vil give Danmark en andel på ca. 0,6 % af de 1,5 mia. € svarende til ca. 67 mio. kr. Landbrugsraadet mener desuden, at de EU-midler som stilles til rådighed for Danmark indarbejdes og anvendes i det danske landdistriktsprogram, og at forslaget ses i sammenhæng med arbejdet med ”Grøn vækst”.

 

Fødevareministeriet bemærker, at Kommissionen ventes at foreslå, at anvende den historiske fordeling af landdistriktsmidlerne, hvor de modulerede midler ikke er medregnet.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen foretrækker, at yderligere budgetmidler fortrinsvis anvendes til projekter inden for klima- og energiområdet inden for budgetkategori 1a (Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse). Regeringen anerkender imidlertid, at udbredelsen af hurtige internetforbindelser kan bidrage til økonomisk vækst, og finder i den forbindelse, at opgradering af eksisterende bredbåndsløsninger skal inkluderes, og at anvendelsen af midler til bredbåndsløsninger skal følge de generelle statsstøtteregler. Såfremt der skulle vise sig et kvalificeret flertal for, at der i forbindelse med genopretningsplanen tilføres nye midler til de nye ufordringer i landbrugspolitikken, vil regeringen kunne acceptere dette, men finder i så tilfælde, at disse bør målrettes klimaforandringer, vedvarende energi, vandforvaltning, biodiversitet, innovation. Regeringen kan ikke støtte, at der afsættes midler til kortsigtede sektorspecifikke hjælpepakker.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

EU-landene ventes generelt at støtte en implementering af EU-planen, der bidrager til stabilisering af den realøkonomiske aktivitet i lyset af krisen og samtidig fastholder forpligtelserne til at sikre sunde og holdbare offentlige finanser i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten.  Der er fortsat udeståender i forbindelse med finansieringen af EU-budgetdelen og anvendelsen af midlerne.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. EU’s økonomiske stabiliseringsplan blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ØKOFIN) den 2. december 2008, hvor EU-budgetmæssige aspekter blev forelagt til forhandlingsoplæg.

 

 

 



[1] Jf. artikel 56 i RÃ¥dets forordning (EF) 1698/2005 af 19. september 2005.