Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./. Â Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInternationalt Fiskerikontor / Europapolitisk Kontor Sagsnr.: 12263/428329 Den 10. oktober 2008 FVM 593
|
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2009 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande for Østersøen
Â
KOM (2008) 539 endelig
Â
Resumé
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 539 endelig af 8. september 2008 fremsendt et forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2009 af de samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. september 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1 og stk. 4 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik samt under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 847/1996 om supplerende betingelser for forvaltningen af TAC og kvoter fra år til år. Forslaget kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik. Â
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen for 2009, består af tre elementer:
- fastsættelse af TAC og kvoter
- begrænsning i fiskeriindsatsen
- fastsættelse af tilknyttede tekniske regler
TAC og kvoter for visse fiskebestande
Forslaget indeholder Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC’er for EU for følgende arter:
For torsk i den vestlige Østersø foreslås en TAC på 16.337 t, svarende til en reduktion på 15 pct. i forhold til TAC’en i 2008 (19.221). Det betyder et fald i den danske kvote fra 8.390 t til 7.130 t.
For torsk i den østlige Østersø foreslås en TAC på 44.580 t, hvilket er en forøgelse på 15 pct. i forhold til 2008 (38.765 t). Den danske kvote øges fra 8.905 t til 10.241 t. Også her følges princippet om maksimalt 15 pct. udsving fra år til år. Fiskeridødeligheden vil reduceres til 0,25 og opfylder dermed målet for torskeplanen.
For sild i den vestlige del af Østersøen og Kattegat/Skagerrak foreslås en TAC på 16.400 t, svarende til et fald på 64 pct. i forhold til TAC’en i 2008, hvilket betyder et fald i den danske kvote på 6.842 t til i alt 2.299 t.
For sild i den centrale del af Østersøen foreslås en TAC på 143.609 svarende til en reduktion på 6 pct. i forhold til 2008. Det betyder en reduktion i den danske kvote på 199 t til i alt 3.159 t.
For brisling i område 22-32 foreslås en TAC på 386.318 t svarende til et fald på 15 pct. i forhold til 2008. Det betyder et fald i den danske kvote på 6.725 t til 38.108 t.
For laks i område 22-32 foreslås en TAC på 309.733 stk. svarende til en reduktion på 15 pct. i forhold til 2008. Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 11.372 stk. til i alt 64.184 stk.
For så vidt angår rødspætte foreslås en TAC for 2009 på 2.721 t svarende til en reduktion på 15 pct. TAC i forhold til 2008. Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 344 t til i alt 1.949 t.
Begrænsning i fiskeriindsatsen
Forslaget indebærer lukning af fiskeriet i perioden 1. - 30. april i den vestlige Østersø og i perioden 1. juli - 31. august i den østlige Østersø, hvilket er fastlagt i den flerårige torskeplan for Østersøen[1]. Denne del er således videreført fra torskeplanen med henblik på implementering. Der er i øjeblikket henholdsvis 223 og 178 åbne dage i den vestlige og østlige Østersø og Kommissionen foreslår en reduktion på 10 % til 201 dage i vest og 160 dage i øst i overensstemmelse med torskeplanens art. 8.
Tilknyttede tekniske regler
De lukkede perioder for skrubbe (15. februar - 15. maj/31. maj) og pighvar (1. juni – 31- juli) i dele af Østersøen videreføres uændret.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
Forslaget er sendt i høring i § 5-udvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan generelt
støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC og finder det positivt, at
TAC for torsk i såvel østlige som vestlige Østersø fastsættes i henhold til den
flerårige plan for torsk. Danmark opfordrer Kommissionen til at følge
torskefiskeriet i den østlige Østersø tæt med henblik på at sikre, at der ikke
fortsat foregår urapporteret fiskeri.
Hvad angår sild i den vestlige del af Østersøen og Skagerrak/Kattegat, vil Danmark arbejde for en vis reduktion af fiskeridødeligheden, hvilket vil kunne opnås ved en TAC-reduktion på 42 pct. kombineret med, at der udarbejdes en langsigtet forvaltningsplan for bestanden. For rødspætte vil Danmark arbejde for en uændret TAC og at der fremover udarbejdes en videnskabelig rådgivning for bestanden. Danmark vil endvidere støtte en undtagelse for fiskeri efter stenbider med 220 mm garn under perioden for stop for fiskeri efter torsk.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet i oktober.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
[1] Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 af 18. september 2007 om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande, om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 779/97.